Pierre Clostermann zemřel

Britské, americké, ruské, japonské osobnosti a vojáci.

Moderátoři: Pátrač, Tkuh

Evžen
Příspěvky: 2
Registrován: 25/9/2006, 18:10
Bydliště: Kladno

Příspěvek od Evžen »

Vážení přátelé, drazí kolegové.
Dnes jsem se prvně rozhodl přispět i já tou pověstnou troškou do mlýna. Vzhledem k mému věku patřím k té generaci leteckých nadšenců pro které byl Velký cirkus TOP kniha. Dodnes mám ve své knihovně všechna tři jeho vydání v českém jazyce. Mimochodem to první z roku 1968 je nejúplnější. Pokud chcete získat něco více informací než v bezesporu erudovaném článku J. Rajlicha mimochodem velmi podobný článek jako v L+K č. 9 /06 najdete i v HPM č. 8/06 dokonce s dalšími fotkami. Pokud chcete někdo o temto bezesporu PANU stíhači se dozvědět více vřele doporučuji fransouzské periodikum Avions a to konkrétně č. 138 a 151. Jelikož meumím francouzky nijak brilantně stojí za to investovat do koupi těchto čísel, je tam spousta naprosto unikátních foto. Nakonec kdo jiný by měl vzdát hold svému nejlepšímu stihači než francouzi. Dozvěděl jsem se zde namátkou třeba to, že v knize popsaný boj se stratosféře svedli Closterman a Ramlinger na Spitech verze HF VII a ne jak tvrdí verze VIII a co je bonbonek, konkrétně tyto mašiny sedlali před nimi čechoslováci, protože ty bránili Orkneje před 602, jdou tak daleko, že zde uvádějí, že Clostermanova mašina měla u 312. sq. imatrikulaci DU-G a Ramlingerova DU-O a samotřejmě připojeny fotky s protagonisty souboje nad Orknejemi v kokpitech těchto Spitů. Další věc, kterou jsem se zde dovědel bylo, že Spit VB LO-D, který Clostermann "zrušil 25. června 1944 měl seriál BL 686, opět připojena další fotka z jiného uhlu po tomto nouzáku. Nechci tady popisovat další věci, které tam jsou. Pokud někdo chcete v této diskusi pokračovat dejte vědět. Třeba proč Clostermanovi přišily vinu za smrt velitele 341 Sq majora Mouchotta. Proboha vždyť v tomto dogflightu se jednalo dle pravidla Každý za sebe a Pánbůh za všechny". Že ho vyštvaly k 602. je stejně stupidní jako když našeho stihače Josefa Františka, když hlásil svůj příchod v Anglii, seřval nějaký naftalín"chlape, kde jste se tak dlouho flákal ?" Není divu, že potom raději odešel k Polákům. Takže Pánové mějte hezky a případně dejte vědět, rád si s Vámi "pokecám" a to nejen na téma Pierre Closterman.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Ze mu prisili smrt majora Mouchotta, tak za to si tak trochu mozna muze i on sam (tedy z dnesniho pohledu, jak to vypadalo mezi spolubojovnikama netusim), ale Clostermann sam pise, ze letel jako jeho dvojka a proste ho prestal krejt. Misto toho se vrhnul dolu za 190tkou, aby mel sestrel. Co si o tom myslet? Stastny rozhodnuti to asi rozhodne nebylo.
Pise, jak k tomu vlastne doslo, doslo mu palivo v pridavny nadrzi a nez masina znovu zabrala, tak mu skupina uletela. Jenze to proste omluva neni, jenom dalsi chyba. Jeho jedina omluva za tuhle botu? Nezkusenost, byl to jeden z prvnich jeho bojovych letu, takze je to do jisty miry pochopitelny. Nechci, nebudu a ani nemuzu Clostermanna odsuzovat, k tomu proste nejsem kompetentni, jenom mam taky pocit, ze nekdy se hnal za killem az moc bezohledne.
válka je vůl
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

"boj ve stratosféře" som čítal ako mladý chlapec v jednom čísle ABC na stránky ktorého si asi všetci pametáme, aj tam sa uvádza iná verzia Spitfire HF so špicatými koncami krídel
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Evžen
Příspěvky: 2
Registrován: 25/9/2006, 18:10
Bydliště: Kladno

Příspěvek od Evžen »

Zdravím Vás kolegové.
Před časem se objebvila informace, že autor, tedy Pierre Closterman spolu s leteckými historiky vydal znovu svoji bezesporu nejúspěšnější knihu Velký cirkus. Jmenuje se Velký cirkus 2000. Já konkrétně jsem tuto informaci prvně získal z francouzského periodika Avions, myslím, že z jubilejního čísla 100. Strohá inhormace se po té objevila i v recenzích v L+K. Nezbývá než doufat, že sae najde i nějaké vydavatelství, které tuto knihu vydá v češtině, určitě by neprohloupilo, protože prodejnost by byla víc než slušná. Já osobně bych byl vděčný i za vydání v Polštině. Udajně v tomto vydání autor uvádí na pravou míru nějteré ze sporných bodů v původním vydání. (Např. se znaží identifikovat pilota a mašinu té sestřelené Me 109 nad Orknejemi) Nakonec ten časový odtup a konečně i otevření archivů bývalých nepřátelů otvírá pro to prostor. Myslím, že by jsme se i tady mohly ledacos dozvědět o tom nešťastném sestřelu majora Mouchotta. Já osobně si myslím, že jistá dávka agresivity musí být vlastní každému stihači, jinak nepřežije. Tenkrát za něj v kokpitu nemakal žádný počítač, řízení musel zmáknout pořádnou fyzičkou, protože systém Fly by wire nebyl ani ve scifi románech a konečně když bylo nejhůř musel vyskočit po svých, žádný vystřelovací sedadlo nebylo. (Někde jsem zaznamenal informaci, že snad první experimentální kusy vystřelovacích sedadel měly Němci až koncem války v He 218 UHU). No nechme polemiky. Pokud by někdo uměl francouzky a chtěl se pustit do překladu alespoň textů pod fotografiemi ( je jich fakt dost) v číslech Avions č. 138 a 151, která pojednávají o Clostermannovi,ať dá vědět. :?: Ahoj Evžen
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

videl jsem fotku, kde nemci zkouseli vystrelovaci sedadlo ve 190tce...mozna nekde najdu (neni i zde na palbe v albumu?)
válka je vůl
mechoš
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 181
Registrován: 5/10/2005, 08:45

Příspěvek od mechoš »

S tou pridavnou nadrzi to byla spis nezkusenost nez chyba,pac oni ty nadrze odhazovali na povel.No a on jak to letadlo jeste nemel tak v pazi tak pri snaze udrzet se ve formaci vrkal vic plynem a tu nadrz vypotreboval driv nez ostatni.
Uživatelský avatar
hornet
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 261
Registrován: 16/6/2006, 10:57
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od hornet »

Evžen píše:
Někde jsem zaznamenal informaci, že snad první experimentální kusy vystřelovacích sedadel měly Němci až koncem války v He 218 UHU.
Pro upřesnění. Jednalo se u noční stíhací letoun Heinkel He 219 Uhu a vystřelovací sedadla, pracující na principu pyropatrony, byla u tohoto typu montována standartně.
Heckler
praporčík
praporčík
Příspěvky: 367
Registrován: 20/4/2009, 03:22

Příspěvek od Heckler »

Mimochodem Clostermann po válce zastupoval společnost Dassault a v době války o Falklandy dojednával prodej letounů Mirage Argentině. Tím si to ale u Angličanů pohnojil...
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od Flogger G »

P. Clostermann byl zcela určitě eso mezi francouzskými stíhači WW II. Jeho válečné úspěchy jsou stále podrobovány kritice různých odborníků i neodborníků. Stejně jsou na tom také úspěšní stíhací piloti leteckých ozbrojených sborů USA, piloti RAF, stíhači VVS ( např. A. I. Pokryškin). Podobné dohady probíhají nad výsledky stíhacích es Luftwaffe.

Pokud jde o ztrátu mjr. Mouchotta, část viny je vždy na jeho dvojce, která jej měla krýt, ale zcela určitě větší vinu nese ten, kdo určil na pozici dvojky velmi málo zkušeného pilota, kterému zatím činí potíže i přepínání nádrží. Velitel jednotky by měl být vždy chráněn co nejlépe, protože jeho ztráta vždy zapůsobí na bojující jednotku sillněji, než jiné ztráty.
To není nápad pivního stratéga. V knižních vzpomínkách maršála Pokryškina najdeme něco podobného. Tento vynikající pilot VVS, od r. 1944 velitel gardové stíhací letecké divize, řešil několik ztrát zkušených velitelů pluků a letek. Při zjišťování okolností nakonec společným jmenovatelem pochybení v boji bylo nedocenění protivníka a určení nezkušeného mladíka na pozici dvojky velitele skupiny.
Odpovědět

Zpět na „Osobnosti, vojáci, příběhy“