Fregata FFG(X)
Napsal: 16/7/2017, 20:43
Projekt nové americké fregaty FFG(X)
Americké námořnictvo poptává nové lehké fregaty, které doplní pobřežní bojové lodě LCS (Littoral Combat Ship), rovněž mají doplnit torpédoborce třídy Arleigh Burke při operacích nižší intenzity. Nové fregaty sice budou menší a hůře vyzbrojené než torpédoborce, ale jejich nákupní cena a provozní náklady jsou mnohem nižší. Fregaty FFG(X) se stanou plnohodnotnou součástí CSG svazů, mají mít schopnost ničit plavidla nepřítele, ponorky a malé rychlé čluny. Plavidla mají mít rovněž pokročilé aktivní i pasivní systémy radioelektronického boje. Nové fregaty budou primárně samostatně zajišťovat přítomnost US NAVY na světových oceánech, podporovat bezpečnostní a humanitární akce. V případě konvenčního konfliktu budou působit v rámci svazů letadlových lodí, kde budou mít na starost boj s povrchovými cíli a protiponorkový boj. V případě potřeby budou doprovázet zásobovací lodě přes oceán. V prostředí prostředí středního a nízkého ohrožení budou operovat samostatně, a v prostředí s vysokým ohrožením budou působit v doprovodu torpédoborců s moderním PVO - systémem AEGIS. Námořnictvo tedy hledá nástupce oceánských fregat třídy Oliver Hazard Perry, vycházející ze zkušeností s třídou LCS (Littoral combat ship). V roce 2017 vypsalo US Navy nový tendr na tato plavidla a zveřejnilo žádost o předběžné informace o potencionálních uchazečích, jinak též RFI (Request For Information), ve které žádá výrobce o zaslání nabídek k programu. Americké námořnictvo požaduje zavedené a ověřené konstrukce, uzpůsobené americkým požadavkům. V tendru můžeme očekávat především evropské výrobce. Velká Británie nabídne fregaty Type 26, Francie fregaty La Fayette a Německo fregaty třídy Baden-Württemberg. Hlavním důvodem využití ověřených konstrukcí je potřeba stlačit vývojové náklady a jednotkovou cenu. US NAVY hledá dodavatele základní platformy s pohonem, ale bojové informační systémy, systémy řízení palby, komunikační a navigační systémy, senzory a zbraně si dodá samo. US NAVY v podmínkách trvá na třech základních věcech:
1) základní platforma, ze které bude FFG(X) odvozena už musí existovat a plout na moři
2) výroba bude probíhat v amerických loděnicích
3) US NAVY si vybralo a dodá bojové elektronické a zbraňové systémy (opět americké výroby), které jsou převzaty z ostatních programů US NAVY.
Plán je následující: V červenci 2017 byli sezváni dodavatelé a byl vydány první specifikace v rámci prvotní poptávkové fáze RFI. V srpnu 2017 dodavatelé předložili předběžné nabídky v rámci fáze RFI. Na základě těchto informací bylo v listopadu 2017 oficiálně vydáno detailní poptávkové řízení RFP na předložení nabídek na vypracování základního koncepčního návrhu lodi (Conceptual Design). Dodavatelé je předložili v prosinci 2017. V druhém čtvrtletí 2018 bude vybráno několik nejlepších návrhů a budou uděleny kontrakty na vypracování koncepčního návrh lodi během cca dalších 16 měsíců. Na konci 2019 bude vyhlášeno poslední kolo výběrového řízení RFP na detailní návrh a stavbu lodi (Detail Design and Construction - DD&C). Vítěz by měl být vybrán a kontrakt podepsán v FY 2020. Do tohoto posledního kola se opět může přihlásit každý bez ohledu na to, zda v některém předchozím kole už obdržel dílčí kontrakt na vypracování koncepčního návrhu. V letech FY2020 a FY2021 bude objednáno po jedné lodi a od roku FY2022 se bude objednávat dvojice lodí, takže poslední loď vstoupí do služby až po roce 2030. Celkem je požadováno minimálně 20 fregat třídy FFG(X) a pokud časem nahradí i plavidla třídy třídy Freedom a Independece, tak by se jednalo až o 52 nových fregat. V podstatě se jedná o protiváhou čínským fregatám Type 054A, kterých by je plánováno až 26.
Výzbroj a systémy nových fregat
Fregaty FFG(X) mají být bohatě senzorově vybaveny v elektromagnetickém spektru, systémy pro průzkum a sběr informací a být napojeny na senzorovou sít svazu a všechny tyto data sdílet a jiné přijímat. Oproti plavidlům LCS nové fregaty získají mnohem výkonnější radary. Protiponorkové systémy, řídicí systémy a různé sonary budou stejné jako na křižnících třídy Ticonderoga a torpédoborcích třídy Arleigh Burke Flight I a II. Systémy REB - tedy přijímače, výmetnice klamných cílů a aktivních návnad, budou opět standardizované systémy převzaté z modernizačních programů pro torpédoborce třídy Arleigh Burke a LCS. Protivzdušný radar bude EASR (Enterprise Air Surveillance Radar), což je zmenšená verze AMDR (Air and Missile Defense Radar) radaru AN/SPY-6, určený pro torpédoborce Arleigh Burke Flight III. EASR je radar typu AESA se třemi pevnými anténami, které používají polovodičovou technologii GaN (Gallium Nitride), jehož detekční schopnosti mají být srovnatelné s dnešními radary AN/SPY-1D, na torpédoborcích třídy Arleigh Burke Flight I a II. EASR budou sloužit také na nových vrtulníkových výsadkových lodích a letadlových lodích třídy Gerald Ford (od druhé jednotky CVN-79). Po roce 2020 se tak bude jednat o nejrozšířenější radar US NAVY. Námořnictvo požaduje integraci systému CEC (Cooperative Engagement Capability). Jedná se o datové propojení a zpracování informací, které lodím a letounům E-2, umožňuje v reálném čase přenášet sledovací a zaměřovací data o cílech zjištěných jejich palubními senzory. Získaná data tak mohou být použita pro sledování cíle a navedení řízených střel z druhé lodě.
Hlavňovou výzbroj bude tvořit námořní automatický kanón ráže 57 mm. Jedná se o licenční švédský BAE Systems (Bofors) Mk110 Mod 0, do nějž námořnictvo investovalo nemalé prostředky již v rámci programu LCS. Tento kanón vyniká nad ráží 30 mm především dostřelem a schopností likvidovat celou paletu cílů, jak člunů, tak i letounů, vrtulníků a protilodních řízených střel. Oproti kanónům větší ráže, pak jasně dominuje kadence 220 ran/min. Výhodou je rovněž certifikovaná, zavedená a sériově vyráběná programovatelná munice Mk 295 Mod 0. Ta má 6 různých módů činnosti programovatelného zapalovače - nárazový, se zpožděním, časovaný, přibližovací, atd. včetně speciálního módu proti řízeným střelám (až 8000 wolframových střepin). Ve vývoji je rovněž nová inteligentní munice AlaMo (Advanced Low Cost Munition Ordnance) od americké společnosti L-3 Mustang Technology. Ta má používat laserové poloaktivní navádění na cíl, být levnou a výrobně nenáročnou alternativou konkurenčních střel ORKA (Ordnance for Rapid Kill) Mk 252 Mod 1 od BAE Systems (Bofors).
Pokud jde o protilodní zbraňové systémy, tak nové fregaty budou osazeny dvěma typy, které jsou vyvíjeny a testovány pro lodě LCS. Prvním je systém krátkého dosahu SSMM Longbow Hellfire (Surface-to-Surface Missile Module), určený pro boj s roji rychlých člunů, který používá střely s radarovým naváděním Longbow Hellfire. Druhým systémem je OTH Weapon with FCS, jehož protilodní střely jsou odpalované z šikmých kontejnerů (2x v bloku po 4 kusech). Jedná se o moderního nástupce systému RGM-84D Harpoon Block 1. Samotné střely dodá společnost Raytheon, bude se jednat o licenční norské protilodní řízené střely Kongsberg NSM (Naval Strike Missile) kategorie stealth. Mají hmotnost jen 410 kg, bojovou hlavici 125 kg, dolet 185 km s pasivním elektrooptickým naváděním v koncové fázi.
Pokud jde o protiletadlové střely, tak zde je snaha osadit na plavidla vertikální sila VLS pro protiletadlové řízené střely RIM-162 ESSM Block II (vstoupí do služby v roce 2020) a již zavedené střely RIM-174 Standard ERAM (SM-6). Tyto střely mají vlastní aktivními radiolokátory a kombinují až tři způsoby navedení – inerciální s upřesňování polohy cíle pomocí datalinku, poloaktivní nebo aktivní v koncové fázi. Střely jsou schopné ničit cíle za horizontem. Tyto střely také mají schopnost vysazovat podvodní, hladinové a letecké drony. Instalace těchto vertikálních sil výrazně ovlivní cenu samotných plavidel, jejich velikost i výtlak. Fregaty ponesou ale jen malé množství zmíněných střel ESSM Block II a zejména SM-6, jejich úloha ve svazu bude primárně, pomocí vlastních senzorů sledovat a případně i navádět řízené střely z lodí se systémem AEGIS. Kombinace střel s vlastním koncovým radarovým navedením a systému CEC, lze bojovat s letouny a protilodními řízenými střelami letícími v nízké výšce na velmi velké vzdálenosti.
Palubní zbraně a senzory doplní bezpilotní průzkumný vrtulník UAV typu MQ-8C Fire Scout a víceúčelový námořní bojový vrtulník MH-60R Seahawk. Na jeho palubě je radar, ponorný sonar, sytém radiotechnického průzkumu a REB, EO TV/IR senzor / řízené střely Hellfire, APKWS, protiponorková torpéda, kulomety ráže 0,50 a další. Oba stroje budou mít místo na zádi plavidla. Krom vlastních senzorů na lodi, tak poskytnou osádce fregaty celou plejádu senzorů, které budou schopny zachytávat údaje z co nejširšího elektromagnetického spektra, chytře je zpracovávat a přehledně je poskytovat posádce nebo ostatním lodím svazu, distribuovanou pomocí míněného systému CEC.
Zdroj:
http://palba.cz/viewtopic.php?f=326&t=7 ... 4a#p245789
http://www.armadninoviny.cz/ffgx-americ ... omentvypis (text od Starlight)
https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99%C ... zard_Perry
https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99%C ... La_Fayette
https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99%C ... erg_(F125)