Letadlové lodě USNavy - třída Kitty Hawk

Námořní technika všech typů a použití
Odpovědět
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Letadlové lodě USNavy - třída Kitty Hawk

Příspěvek od Nelson »

Americké letadlové lodě třídy Kitty Hawk přímo navazují na plavidla třídy Forrestal. Je zde však použito mnoho změn a vylepšení vyplývajících z provozu předchozích lodí.Ani stavba těchto plavidel neprobíhala bez problémů. První spory vznikly již během projektových prací. Různé skupiny zainteresovaných osob se znažily prosadit svůj názor na konečnou podobu budoucích jednotek. Například, že by lodě měly být mnohem větší, nebo naopak že by se měly použít trupy třídy Forrestal. Hádky panovaly i kolem výzbroje, zda mají být osazena protiletadlová děla nebo pouze raketové systémy.

Stavba první jednotky s označením CV-63 a jménem Kitty Hawk byla zahájena 27.12.1956 v New York Shipbuilding, Slavnostní spuštění se konalo 21.5.1960 a předání do služby 21.4.1961. Další plavidla brzy následovala: CV-64 Constellacion (New York Naval Shipyard – 14.9.1957, 8.10.1960, 27.10.1961), CV-66 America (Newport News Shipbuilding – 9.1.1961, 1.2.1964, 23.1.1965) a CV-67 John F. Kennedy (Newport News Shipbuilding – 22.10.1964, 27.5.1967, 7.9.1968).

Vznikla plavidla koncepčně vycházející z předchozí třídy Forrestal. Jsou mírně kratší ale mají odlišně a efektivněji řešenou letovou palubu. Základní schéma je sice stejné tedy ostrov na pravoboku, přistávací letová paluba vyosená na levobok a rozmístění parních katapultů. Ty jsou typu C-13 a jsou schopny poslat do vzduchu stroj o hmotnosti až 35 tun rychlostí 250 km/h Zatímco však na třídě Forrestal byl levoboční výtah umístěn před katapulty, u nových lodí se přesunul na zadní část úhlové paluby a změnilo se také schéma výtahů na pravoboku. Oproti původnímu řešení kdy byly dva za můstkem a jeden před ním jsou nyní dva před ostrovem který se posunul výrazně dozadu. Umožnilo to jednodušší manipulaci s letouny a zvětšil se prostor na přídi kde se pohybují stroje připravené ke startu.
Na lodi je umístěn letecký wing o počtu 80 až 86 letounů a vrtulníků. Opět se jedná o standartní typy amerického námořního letectva.

Rozměry, výtlakem a některými menšími detaily se první tři lodě této třídy navzájem odlišují. Čtvrtá JFK se díky výrazným rozdílům často zařazuje jako podtřída, někdy dokonce jako samostatný typ. Proto se o ní zmíním na konci článku. Délka trupu 323,6 m (CV-64 327 m), šířka trupu 39,6 m, ponor 11,5 m, délka letové paluby 318,8 m, šířka letové paluby 76,8 m (CV-64 max. šířka 86 m), standartní výtlak 61100 tun a maximální výtlak 80900 tun (CV-64 81700 tun).
Byla použita standartní pohonná soustava tedy osm kotlů Foster-Wheeler a čtyři soupravy turbín Westinghouse o výkonu 280000 koní (210 MW). Maximální rychlost lodí se pohybuje kolem hodnoty 33 uzlů. Je zajímavé, že v této podobě měla být dokončena pouze první dvě plavidla, zatímco CV-66 America měla být místo kotlů původně vybavena jaderným reaktorem. Kvůli technickým ale hlavně finančním problémům z tohoto plánu nakonec sešlo.

Původní výzbroj tvořily dvě dvojité odpalovací zařízení protiletadlových střel General Dynamics (Convair) SAM-N-7/RIM-2 Terrier s dosahem 19 km ve verzi 2B a až 75 km verze 2F. V sedmdesátých letech byly sejmuty a nahrazeny třemi odpalovacími zařízeními Raytheon GMLS Mk 29 každé pro osm PLŘS Sea Sparrow naváděných střeleckými radiolokátory Mk 91 a třemi automatickými komplety GE/GD Vulcan-Phalanx Mk 15. pro vedení radioelektronického boje jsou na lodi čtyři šestihlavňové vrhače klamných cílů Loral Hycor SRBOC Mk 36, varovné systémy WLR 3 a WLR 11 a rušiče SLQ-29 nebo 32.
Radiolokační výbava je velmi podobná třídě Forrestal a proto se o ní nebudu zmiňovat, loď je díky ní schopna vést efektivní boj letouny do vzdálenosti téměř 500 km. Potom tuto roli přebírají stroje včasné výstrahy E-2C Hawkey.

Programem SLEP prošly v letech 1989-1993 pouze lodě CV-63 a 64. Z důvodů finanční náročnosti (jedna loď kolem 800 mil. $) do něj nebyla zařazena America. Tu USNavy vyškrtla z aktivní služby 9.8.1996 a zařadila ji k rezervní flotile. 25.2.2005 byla definitivně vyřazena ze služby a překlasifikována na testovací plavidlo. Po skončení testů byla jako cvičný terč potopena při kombinovaném leteckém, dělostřeleckém a torpédovém úderu 14.5.2005.
Také CV-64 byla 7.8 2003 přeřazena k rezervní flotě a očekává svůj další osud v přístavu Bremerton. Oproti tomu CV-63 Kitty Hawk je stále v aktivní službě jako vlajková loď 7. americké flotily se základnou v japonské Yokosuce. I u ní se počítá s vyřazením v nejbližší době.

Také čtvrté plavidlo CV-67 John F. Kennedy měl původně poháně jaderný reaktor A3W. Nakonec kvůli finanční náročnosti došlo k realizaci varianty s klasickým pohonem. Stejně dopadly i plány na vyzbrojení lodi protiletadlovými střelami Bendix SAM-N-8/RIM-50 Typhon LR o dosahu až 370 km. Vývoj této náhrady raket Terrier a Talos byl však v roce 1966 zastaven a JFK byl předán zcela bez výzbroje. Již v roce 1969 však došlo k osazení kontejnerů raket Sea Sparrow a později byla loď dozbrojena podle svých sester. Odlišuje se tvarem letové paluby v zadní části, ostrovem který je výrazně širší a značným vyosením komínového tělesa na nástavbě na pravý bok. Maximální délka je jen 320,6 m, ponor 10,9 m a plný výtlak 80900. Počítá se s vyřazením pravděpodobně do konce roku 2005.

Ještě bych chtěl dodat proč jsou někdy starší letadlové lodě označovány CVA a jindy CV. To A v starém kódu znamenalo attack a označovalo útočnou letadlovou loď určenou hlavně k vybojování letecké převahy v operačním prostoru úderného svazu a k letecké podpoře při vylodění. Modernizované a nové letadlové lodě jsou však schopny účinně bojovat i proti ponorkám, zajišťovat dálkový radiolokační průzkum (letouny E-2C), provádět letecké údery v hlubokém týlu a v případě potřeby jsou schopny provést i taktický nálet jadernými zbraněmi. Nové označení CV tedy znamená v kódu USNavy víceúčelovou letadlovou loď.

Obrázek
John F. Kennedy

Obrázek
Zajímavý snímek - špionážní U2 přistává na palubě CV-66 America

Obrázek
Odstrojená CV-66 America je vlečena na místo svého potopení
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Poslední snímek USS America CV-66.
Ještě je vidět vrcholek stožáru.

Obrázek
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“