USS Oliver Hazard Perry

Námořní technika všech typů a použití
Odpovědět
Jarosslaw
desátník
desátník
Příspěvky: 59
Registrován: 3/12/2009, 14:42
Bydliště: Severní Čechy

USS Oliver Hazard Perry

Příspěvek od Jarosslaw »

USS Oliver Hazard Perry
[align=center]FFG-7[/align]
Obrázek

USS O.H. Perry je americká fregata. FFG-7 je první lodí stejnojmenné třídy fregat.

Fregata i celá třída je pojmenována po americkém komodorovi Oliveru Hazardovi Perrymu (23.08.1785 – 29.08.1819). O.H. Perry sloužil v americkém námořnictvu na začátku 19. století. Účastnil se několika bojových konfliktů, zejména války v roce 1812 mezi Spojenými státy a Velkou Británií. Během války v roce 1812 se Perry proslavil v Bitvě na Erijském jezeře (10.09.1813), kde velel skupině amerických lodí proti Britům. Po této bitvě je mj. pojmenován i současný raketový křižník třídy Ticonderoga USS Lake Erie (CG-70), který je známý tím, že v roce 2008 sestřelil střelou SM-3 vysloužilý padající nebezpečný satelit.

Na začátku 70.tých let vydaly příslušné orgány US Navy požadavek na malé, rychlé a obratné plavidlo. Úkolem tohoto plavidla měl být zejména protiponorkový boj, doprovod větších lodí a plnění samostatných úkolu. Při protiponorkovém boji mělo toto plavidlo asistovat větším protiponorkovým torpédoborcům třídy Spruance nebo samostatně provádět protiponorkové hlídkování a následný boj nižší intenzity. Dále byla tato plavidla určena pro doprovod větších lodí, zejména letadlových, transportních, zásobovacích nebo útočných. Takové malé plavidlo nemohlo zastoupit plně vyzbrojený doprovodný torpédoborec či křižník. Proto se s malými loděmi počítalo spíše jako doplnění doprovodu nebo pro specifické účely jako předsunuté hlídky, atd.. Další a poslední využití těchto plavidel představovalo použití pro samostatné plnění speciálních účelů jako specifické hlídky, průzkum, spojovací účely, atd..

12. června 1975 byl v loděnicích Bath Iron Works ve městě Bath, Maine položen kýl první fregaty z třídy a to lodi O.H.Perry. V září roku 1976 byla loď hotova.

Loď je klasifikována jako raketová fregata – FFG (tj. fregata s raketovou výzbrojí).
Jedná se o jednotrupou bojovou loď klasické koncepce. Vpředu na lodi je umístěno odpalovací zařízení, dále se nachází můstek, palubní nástavba na které jsou dva stožáry –malý a velký, hangár a letová paluba.

Pohon lodi představují dvě turbíny General Electric LM-2500. Obě turbíny dávají výkon 40 000 HP- ekvivalentně 30 MW. Turbíny jsou napojeny ve strojovně na společnou převodovku. Převodovka přes hřídel roztáčí jeden lodní šroub. Šroub je vybaven zařízením umožňujícím změnu úhlů lopatek šroubu.
Fregata je dále vybavena dvěmi pomocnými jednotkami – dvěmi menšími turbínami. Tyto turbíny zajišťují lodi výrobu elektrické energie.

Maximální rychlost lodi činí 29+ uzlů za hodinu. Maximální rychlost je tedy 29 uzlů. Plus znamená že fregata za určitých podmínek může dosáhnout i vyšší rychlosti 30 – 32 uzlů.

Akční rádius lodi je udáván kolem 4500 námořních mil (8300 km) při rychlosti 20 uzlů.

Technické parametry:
Délka na čáře ponoru: 124 m
Délka: 136 m
Šířka: 14 m
Ponor: 6,7m

Do výzbroje byly zavedeny dvě verze lodi. Jedná se o verzi s krátkým a dlouhým trupem. Jak je tedy patrné rozdíl mezi oběma verzemi spočívá v délce trupů. Verze s delším trupem je o 2 metry delší a měří tedy 138 metrů. Fregata byla prodloužena kvůli přestavbě – zvětšení palubního hangáru.

Výtlak lodi první verze činí necelé 4000 tun. Výtlak druhé, delší, verze 4100 tun.

Posádka se skládá z 17 důstojníků a 198 námořníků.

Radary
AN/SPS-49 Přehledový/vyhledávací vzdušný radar
CAS Přehledový/vyhledávací i naváděcí radar
STIR Naváděcí radar
Radary CAS a STIR spolu dohromady tvoří systém Mk.: 92 pro řízení palby střel SM-1
AN/SPS-55 Radar pro vyhledávání pozemních – námořních cílů

Sonary
AN/SQS-56 Aktivní vyhledávací sonar umístěný v pouzdře pod přídí
AN/SQR-19 Pasivní sonar vlečený na kabelu za lodí

Elektronické systémy
AN/SLQ-32 Varovný elektronický systém, detekuje ozáření lodi cizím radarem
AN/SLQ-25 Akustický varovný systém, varuje loď před blížícími se torpédy
Mk.:36 Vrhače klamných cílů, ve vrhačích mohou být nabyty protiradarové i
infračervené klamné cíle (chaffy i flary)

Výzbroj
Mk.:13 Jednoduché (pro jednu raketu) odpalovací zařízení pro protiletadlové střely Standard missile verze SM-1. Z tohoto OZ mohou být odpalovány i protilodní střely RGM-84 Harpoon. Muniční sklad raket je umístěn v podpalubí pod odpalovacím zařízením. Palebný průměr činí 40 raket. Fregata nese běžně kolem 36 raket SM-1, zbytek tj. 4 jsou rakety Harpoon. Tento poměr střel se může v závislosti na úkolu lodi měnit.

[align=center]Nabité OZ Mk.:13[/align]
Obrázek

[align=center]RGM-84 Harpoon na OZ Mk.:13[/align]
Obrázek
Mk.:15 CIWS Protiraketový hlavňový systém Phalanx ráže 20mm. Phalanx je umístěn na střeše palubního hangáru.
Mk.:75 Lodní dělostřelecký systém OTO Melara Compact. Systém je tvořen rychlopalným kanónem ráže 76mm a o délce hlavně 62 ráží. Kadence zbraně je 85+ ran za minutu. Dostřel činí kolem 10 námořních mil (18km). Věž s kanónem je umístěna na střeše palubních nástaveb zhruba ve dvou třetinách délky lodi. Rychlopalný kanón může být použit i na pozemní/hladinové cíle i jako velkorážový systém CIWS.
Obrázek
2x Mk.:32 Trojhlavňové vrhače protiponorkových torpéd. Torpédomety jsou umístěny na bocích lodi zhruba kousek za polovinou délky lodě.
2x Mk.:38 Rychlopalné kanóny Bushmaster ráže 25mm. Kanóny jsou určeny k obraně před malými rychlými čluny. Zbraně jsou umístěny na bocích lodě zhruba na úrovni hlavního stožáru.
2x – 4x těžký kulomet Browning M2HB

Fregata disponuje poměrně dobrou výzbrojí, která se dá využit k protiraketové obraně. Velkou nevýhodou je umístění této výzbroje, systém Mk.:15 na zádi resp. systém Mk.:75 zhruba ve středu lodi. Ani jeden ze systémů nemůže vést palbu v rozsahu 360 stupňů. Oběma totiž ,,vadí“ lodní stožáry. Na přídi tak vzniká tzn. mrtvý úhel. Tento mrtvý úhel tvoří slabé místo obrany fregaty. To se stalo osudné lodi USS Stark, která byla zasažena protilodními střelami letícími právě v mrtvém úhlu. (viz dále).

Palubní vrtulníky
Původně byly fregaty třídy Perry vybaveny jedním nebo dvěma vrtulníky Kaman SH-2 Seaspirit. Resp. tímto typem byla vybavena kratší verze lodi. Pozdější, delší, verze fregaty byla vybavena dvěma vrtulníky Sikorsky SH-60 Seahawk. Oba typy vrtulníků plnily na fregatách zejména protiponorkové účely.

Operační služba
První plavidlo z třídy bylo zařazeno do služby 17. prosince 1977. Fregaty třídy Perry byly nasazeny v jakémkoliv zastoupení ve všech bojových konfliktech US Navy od začátku 80.tých let do současnosti. Patrně nejznámější nasazení těchto fregat bylo v tzn. Válkách tankerů (80. léta, Perský záliv). Z tohoto konfliktu jsou dále uvedeny dvě známé události a to útok na USS Stark a incident USS S.B. Roberts.

Útok na USS Stark (FFG-31)
Dne 17. května 1987 hlídkovala fregata USS Stark spolu s dalšími loděmi v Perském zálivu. Ve večerních hodinách odstartoval z Iráku letoun Mirage F1 vyzbrojený dvěmi protilodními střelami AM.39 Exocet. Letoun se asi po hodině a půl přiblížil k lodi Stark na méně než 50NM. Posádka lodi jej sice sledovala radarem, ale nevěnovala mu moc velkou pozornost. Bylo přibližně 21.00 hodin. Irácká Mirage zapnula radar a začala fregatu zaměřovat. Na Starku o tom díky systému AN/SLQ-32 věděli. Velení lodi vědělo že se letoun blíží a že loď zaměřuje nic však neudělali pro obranu lodi. Mirage ve vzdálenosti přibližně 22NM od fregaty odpálila obě střely Exocet a dále se přibližovala. Teprve když byl letoun F1 asi ve vzdálenosti 15NM začala posádka fregaty projevovat nějakou obranou aktivitu. Na to však již bylo pozdě, rakety se blížily. Na lodi byly okamžitě aktivovány systémy Mk.:36 SBROC a Phalanx a 76mm rychlopalný kanón. USS Stark plula bohužel v takovém kurzu, že k ní střely Exocet přilétaly ve směru od přídě. Oběma hlavňovým systémům vadily v palbě palubní stožáry a tak nezahájily palbu. Na klamné cíle ze SBROCu bylo již příliš pozdě. Ve 21.09 hlídka na lodi spatřila blížící se rakety ve vzdálenosti asi 1NM. O několik vteřin později fregatu zasáhla první střela. Exocet zasáhl fregatu na levoboku do trupu lodi asi v úrovni můstku. Bojová hlavice střely naštěstí selhala a nevybuchla. Škody tak byly způsobeny jen dopadajícími troskami rakety. Po místě dopadu a jeho okolí se rozptýlilo nevyhořelé raketové palivo z Exocetu. Po dalších asi 20 vteřinách zasáhla fregatu druhá střela. Místo dopadu bylo na stejné úrovni jako u první střely jen o pár metů výše (tj. přední nástavba můstku více než metr nad úrovní hl. paluby). Druhá střela neselhala a explodovala. Výbuch silně zdevastoval nástavbu můstku. Výbuch ale nebylo to nejhorší. Exploze zapálila rozlité palivo z první střely a na fregatě vypukl silný požár. Po několika desítkách minut požár ohrožoval skladiště raket pod OZ na přídi. Není třeba moc přemýšlet nad tím jak by asi fregata dopadla kdyby explodovalo několik střel Standard nebo Harpoon. Po několika dalších desítkách minut se posádce lodi podařilo požár zmírnit. Po několika dalších nočních hodinách připlula na pomoc civilní loď. Po několika desítkách hodin byl požár uhašen a USS Stark doplula s pomocí civilní vlečné lodě do přístavu Manama v Bahrajnu. Při útoku nebo při následném požáru zemřelo 37 námořníku a přes dvacet jich bylo těžce poraněno. Po provizorní opravě v Bahrajnu doplula fregata vlastní silou do USA, kde prošla generální opravou. Irák se k útoku přiznal a oficiálně a veřejně se omluvil. Irák také zaplatil odškodné pozůstalým zemřelých námořníku a také celou opravu lodi za téměř 150 miliónu USD. Irák vysvětlil útok takto: v letadle se vyskytla chyba v navigačním systému, pilot si myslel že je v Iránských vodách a fregatu Stark pokládal za iránské plavidlo.

[align=center]Zasažený USS Stark

Obrázek
[align=center]Poškozené nástavby a trup

Obrázek
Incident lodi USS Samuel B. Roberts (FFG-58)
Fregata USS S.B. Roberts připlula v roce 1988 do Perského zálivu aby se zde účastnila operace Earnest Will. Během této operace doprovázely a chránily americké bojové lodě kuvajtské tankery plující Perským zálivem před iráckými a zejména iránskými útoky. Dne 14. dubna 1988 fregata nedoprovázela žádnou loď. Měla namířeno k dotankování a doplnění zásob. Během této cesty najela ve vodách Perského zálivu na námořní minu. Mina explodovala pod trupem v místech asi dvou třetin délky trupu. V těchto místech se v trupu nachází hlavní strojovna ve které jsou uloženy obě turbíny. Exploze udělala do trupu několika metrovou díru. Obě turbíny byly poškozeny. Dost poškozen byl i kýl lodi. Do poničené strojovny se dírou valila voda. V nezatopených částech strojovny vypukl požár. Po několika hodinách byl požár uhašen. Při výbuchu ani při následných událostech nikdo naštěstí nezemřel. Skoro dvě desítky námořníků byly těžce nebo lehce ranění. Námořníci byli vrtulníkem transportováni na ošetření na pevninu. Poškozená fregata byla odtažena do Dubaje kde podstoupila v suchém doku provizorní opravu. Na konci června 1988 byla fregata naložena na transportní loď Mighty Servant 2 a dopravena do Bath Iron Works na generální opravu. Do loděnic dorazila na podzim roku 1988. Oprava trvala přes rok a stála skoro 90 milionů USD. V polovině října 1989 se fregata vrátila do aktivní služby.
Když americké jednotky prohledávaly místo nehody lodi USS S.B. Roberts našli další miny. Jednalo se o iránské námořní miny. Na základě této události a hlavně za to že iránské námořnictvo rozmisťuje po zálivu miny zorganizovaly americké jednotky v Perském zálivu odvetnou operaci známou pod jménem Praying Mantis. Během této operace zaútočily US jednotky na několik iránských ropných plošin a několik iránských lodí a člunů.

[align=center]Poškozený trup lodi USS S.B. Roberts[/align]
Obrázek

Obrázek
[align=center]Transport fregaty do USA pomocí lodi Mighty Servant 2

Obrázek
Celkem bylo postaveno v amerických loděnicích 51 fregat třídy O.H.Perry pro US Navy. Dále americké loděnice postavily 4 fregaty pro australské námořnictvo. Na stavbě se podílely loděnice Bath Iron Works (Bath, Maine) a Todd Pacific Shipyard (jedna ,,pobočka“ loděnice v San Pedru a druhá v Seattlu).
Licenci na stavbu fregat odkoupilo několik námořnictev. Licenčně bylo postaveno mimo Spojené státy 16 lodí – dvě v Austrálii, šest ve Španělsku a osm na Taiwanu.
US Navy začalo na konci 90.tých let vyřazovat některé své fregaty. Celkem bylo v letech 1997-2005 vyřazeno 30 lodí. Z tohoto počtu byly dvě prodány do Polska, devět prodáno do Turecka, čtyři prodány do Egypta, jedna darována Bahrajnu, pět sešrotováno a devět převedeno do námořních rezerv. 21 lodí je tedy v US Navy v aktivní službě. Z australských fregat byly dvě lodě vyřazeny a potopeny. Jednalo se o dvě ze čtyřech původních postavených ve Spojených státech. Všechny licenčně, mimo USA, postavené lodě jsou v aktivní službě. Ze tří výše zmiňovaných lodí byla USS O.H. Perry sešrotována, USS Stark také sešrotována a USS S.B. Roberts stále slouží v aktivní službě v US Navy.

Zdroje
www.fas.org
www.globalsecurity.org
www.wikipedia.org
www.navy.mil
www.navsource.org
www.united-states-navy.com
ATM – různé ročníky a čísla (zejména 3/2004, 5/2006, 6/2006)
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Zaujala mě ta operace Praying Mantis, o ní jsem vůbec nevěděl. Nebyly by nějaké menší podrobnosti?
さようなら。
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Mě zaujal ten poklop na fotce Mk.75 - to může dovnitř lézt obsluha a řídit to ručně, nebo je to pro nabíjení/inspekci?
Jarosslaw
desátník
desátník
Příspěvky: 59
Registrován: 3/12/2009, 14:42
Bydliště: Severní Čechy

Příspěvek od Jarosslaw »

Operace Praying Mantis
(přeloženo Operace Modlící se kudlanka nebo jen Operace Kudlanka)

Operace patří do tzn. Válek tankerů. Operace proběhla 18. dubna. 1988. Jedná se odvetnou operaci. Měla to být odveta za útok na fregatu USS S.B.Roberts (viz výše). Hlavním důvodem ale byla odveta za to že iránské námořnictvo rozmisťuje po Perském zálivu námořní miny.
Při této jednodenní operaci zaútočily americké bojové jednotky na několik iránských ropných plošin, lodí a rychlých člunů.
Na americké straně se operace účastnilo několik letadel, několik vrtulníků (oboje z letadlové lodi USS Enterprise) a dále několik fregat, torpédoborců útočná loď a raketový křižník (např. USS Simpson, USS Wainwright, USS J. Strauss, USS Bagley, USS Trenton, …). Na iránské straně se objevily dvě fregaty (Sabalan a Sahand) a několik dělových, raketových a rychlých hlídkových člunů.
Americké lodě a letadla nejprve napadli iránské ropné plošiny. Iránci zahájili protiútok. Na protiútok odpověděli první americké letouny a zaútočili na iránské dělové a rychlé čluny. Poté se strhla menší bitva mezi US a iránskými loděmi. Lze očekávat že bitvu vyhrály amíci. Tato bitva je známá tím že v ní došlo k poměrně velkému nasazení protilodních střel. Bitva je také často označována jako první plnohodnotná bitva s použitím raketových střel. Známý je také například okamžik kdy americký torpédoborec USS Joseph Strauss potopil pomocí střely Harpoon iránskou fregatu Sahand (fregata byla jen zasažena a až poté se potopila na následky poškození). Během lodní bitvy se objevila dvojice iránských stíhaček F-4. Letouny byly ale ,,zahnány" salvou raket SM-2 z křižníku USS Wainwright. Jedna F-4ka byla sestřelena.
Na iránské straně byla potopena jedna fregata a pár dělových a raketových člunů. Druhá fregata, několik ropných plošin a několik člunů bylo poškozeno. Na americké straně zahynuli dva námořní piloti při nehodě vrtulníku AH-1 Cobra.


Co se týká toho děla Mk.:75:
Podle následujícího obrázku nevypadá že by někde uvnitř věže bylo nějaké stanoviště k obsluze. Ten poklop je teda asi jen servisní.

Obrázek

Jinak další obrázky děla například zde:

http://www.navweaps.com/Weapons/WNUS_3-62_mk75_pics.htm
N_Eser
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 127
Registrován: 2/12/2005, 23:13
Bydliště: Praha

Příspěvek od N_Eser »

Na tom lodním souboji je zajímavé, že na fregatu Sahand bylo vystřeleno neuvěřitelné množství munice - 3x Harpoon, 4x AGM-123 Skipper II, 2x AGM-62 Walleye II ERDL, 18x Mk.20 Rockeye, 18x Mk.83 a 3 GBU-12/B Paveway II
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Jarosslaw píše:Maximální rychlost lodi činí 29+ uzlů za hodinu.
Což obnáší 417,65 metru za hodinu.
Obrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

417,65m/h? trošku chybka ne?
Nemělo by to být cca 52 tisíc metrů/h??
ObrázekObrázekObrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Není to chyba. Vzdálenost od uzlu k uzlu na logu je 14,4 m. Pokud za hodinu proběhne 29 uzlů, je to 417,6 m. Nemůžu si pomoci.

Upozornil mě na to jeden jachtař. Když viděl údaj "uzlů za hodinu", měl tlak 220/160 a dostal kopřivku.
Obrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Uzel je ekvivalentem jedné námořní míle - tedy 1,852km.
To co ty udáváš je "jen" měřící pomůcka.
ObrázekObrázekObrázek
Jarosslaw
desátník
desátník
Příspěvky: 59
Registrován: 3/12/2009, 14:42
Bydliště: Severní Čechy

Příspěvek od Jarosslaw »

Omlouvám se za chybný údaj. Jsem se nějak upsal, nechci se vymlouvat ale člověk je ,,zblblej" z těch km/h.
Předpokládám že už správně je tedy jen max. rychlost 29 uzlů.
(1 uzel = 1NM za hodinu tj, cca 1,8km/h ; 29 uzlů se tedy rovná rychlosti cca 52 km/h)
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Jarosslaw píše:Předpokládám že už správně je tedy jen max. rychlost 29 uzlů.
Správně. 1 uzel (na logu proběhne 14,4 m za 28 s (původní časová jednotka při měření logem), to je 0,5145 m/s) je 1 NM za hodinu.
Výraz "uzel za hodinu" použije jen suchozemská krysa ... :D
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“