Wild Weasels

Letadla, vrtulníky, výzbroj, bomby.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Matrix píše:Kdysi se mi dostali do rukou časopisy Letectví + kosmonautika z té doby a matně si vzpomínám, že v jednom článečku psali o posádkách WW jako o zfetovaných sebevrazích :D
to samy je v knizce "Posledni let pilotam Migu 25", tam taky Belenko uvadi, ze se jim politruci snazili nakecat, ze posadky WW litaly pod vlivem drog, ale pry tomu neverili.
válka je vůl
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Ano, ty si daly až po návratu. Z něčeho takového (obzvláště ve Vietnamu) bych si dal šleha i já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Já sem nechtěl psát že se o nich říkalo že to byli blázni, myslím že to byl takový kompromis, ti piloti byli špičkově vyškolení proto si na mise věřili, ostatní by bez takového výcviku jejich úkoly nedokázaly, a kvůli tomu si mysleli že jsou pod vlivem a proto nemají ponětí do čeho jdou...nevím jestli by pod vlivem drog dokázal třeba jak píšeš ten operátor tak důležitou a složitou práci, o pilotovi ani nemluvím...
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

pod vlivem drog samozrejme litat nemohli, protoze to otupuje smysly, je to zkratka nesmysl, slo jen a pouze o osobni odvahu, neslo ani o financni motivaci, jak se po neuspechu "drogove" zavtslosti snazili nakecatr komunisti
válka je vůl
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Jediná droga mohla bejt maximálně litry kafe při ranních misích na překvapení nepřítele. Každopádně nemohou teď už WildW. používat i laserem naváděné pumy nebo pumy dle GPS? Že přele¨tí rychlý průzkumník, označí se polohy radarů, které ho zaměřovaly a za ním tak o 15 minut později by přiletěla skupina se znalostí přesné polohy (nevím tedy jak rychle se dnes skládají a rozkládají mobilní stanoviště, ale 15 minut se mi zdá dost krátký interval. Navíc jestli se musejí ptát hlavounů...)
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Ano jde to ale zaměřování střelami HARM a jimi podobnými je jelepší vzhledem k tomu že radar nemusíš na 100% zničit i laserem naváděnou pumou kterou se trefíš na decimetry...střelou HARM se trefíš na litr pže se naváí přímo na signál radaru,a dokáže si zapamatovat místo vysílání radaru takže i když ho pak vypnout tak se trefí.

Teďka jsou těmi průzkumníky taky hlavně WW pže letí vepředu, je více nebezpečné tam posílat 2 vlny letadel, tím myslím nejdříve průzkumníky a pak WW. WW zjistí pozice radarů a rovnou je mohou i zničit,to je je jejich úkol.

K těm drogám...je to kravina, šlo spíš o to že ti piloti mají svou práci až moc rádi,až moc v malíčku a proto jsou elitou...
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Vigilant
desátník
desátník
Příspěvky: 50
Registrován: 9/9/2010, 18:29
Bydliště: Praha

Příspěvek od Vigilant »

Ona AGM-45 Shrike měla mnohem závažnější nedostatky, než malou rychlost. Hlavně se dokázala navádět na radar jen pokud vysílal. To se povedlo vyřešit u AGM-78, ta si dokázala pozici cíle zapamatovat. Navíc naváděcí soustava byla citlivá jen na určité frekvence, takže nakonec existovalo obrovské množství variant na ničení různých typů radarů.

Jinak termín Wild Weasel používalo USAF, USN tomu říkalo Iron Hand. Původní termín měl být Ferret, pak se ale zjistilo, že se tak jmenoval projekt na vyhledávání nepřátelských RL během WW2 (jaká náhoda..) a tak se z fretky stala lasička. Posádky se, alespon na začátku projektu rekturovali ze zkušených stíhačů(piloti) a EWO z B-52. Jedno z neoficiálních mott WW - You Got to Be Shitting Me (česky něco ve smysu "si ze mě děláte srandu") vzniklo při formování první skupiny WW na Eglin AFB. Udajně to prohlásil jeden EWO po tom, co se dozvěděl na co se vlastně přihlásil. Celý citát byl něco ve smyslu "Takže ode mě chce, abych v mrňavé stíhačce s šíleným stíhačem, co si o sobě myslí, že je nesmrtelný letěl nad Severní Vietnam a nechal po sobě střílet SAMy? Si ze mě děláte ...". Druhé a známější motto - "First in, last out" vzniklo podle malé rychlosti F-100 v porovnání s doprovázeným F-105.
Do WW letounů je dobré započítat i dnes celkem zapomenutý EF-4C. Byla to přestavba Phantomu na WW dělaná souběžně s EF-105F. Projekt měl ale dost závažné problémy, takže nakonec skončil celkem neúspěšne. Letadla byla hotová až po odpískání Rolling Thunderu a v porovnání s F-105G toho uměla méně (např. nemohla používat AGM-78). Přesto si nakonec zabojovala v Linebackerech a hlavně získané zkušenosti využil projekt F-4G.
USN používalo hlavně letouny A-6B - snad tři různé modifikace, lišící se anténami na radomu. Detailnější specifikace (hlavně co z DIANE bylo vykucháno a nahrazeno WW elektronikou) se mi nepovedlo najít. Na menších lodích (třídy Essex) se pak používaly upravené A-4F. O těch se ale píše jen v knize "Wild Weasels: SAM Suppersion Story" v knihách o A-4 jsem je zmíněné neviděl. Po Vietnamu už USN snad specializovaný WW typ nepoužívalo (spoléhalo na univerzální A-6E a A-7).
Uživatelský avatar
Barrymore
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 407
Registrován: 11/4/2006, 17:33

Příspěvek od Barrymore »

No, podle toho, co si pamatuji z vyprávění starých zbrojnošů na VA, kteří se nás snažili vzdělávat, tak proti HARM a jim podobné havěti se vcelku úspěšně používal manévr radarem "k lesu čelem, k Ivanovi zády". Radar se nevypnul, ale otočil se tak, aby ozařoval nějaké blízké skalisko. Raketa tak neztratila zapamatovaný signál, ale trefila buď kopec nebo spadla někam mezi do výkonového středu.
A Mistr Sun pravil: "Pokud nebyly povely dosti jasné, rozkazy dosti srozumitelné, pak je to chyba hlavního velitele."
Vigilant
desátník
desátník
Příspěvky: 50
Registrován: 9/9/2010, 18:29
Bydliště: Praha

Příspěvek od Vigilant »

Zajímavé a hlavně i funkční. Zajímalo by mě, kdy a kde to mohlo být vyzkoušené?
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Vigilant píše:Na menších lodích (třídy Essex) se pak používaly upravené A-4F. O těch se ale píše jen v knize "Wild Weasels: SAM Suppersion Story" v knihách o A-4 jsem je zmíněné neviděl.
Ono se o upravených A-4F moc nepíše, protože jich bylo hrozně málo. Používala je totiž výhradně VA-55 (lítala z USS Hancock), která se do značné míry specializovala na Iron Hands. Těch upravených "Scooterů" bylo jen pár kousků, poznají se podle lomeného nástavce pro tankování a "podbradku" pod čumákem. Na téhle fotce jsou to mašiny "505" a "501".

Obrázek
Uživatelský avatar
Barrymore
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 407
Registrován: 11/4/2006, 17:33

Příspěvek od Barrymore »

to Vigilant: Přesně si to použítí nepamatuju. Ten člověk, co nám to vyprávěl, působil v sedmdesátých nebo osmdesátých letech v Egyptě jako vojenský poradce, tudíž bych si tipnul, že to bylo někde na středním východě v potyčce Israel vs. někdo.
A Mistr Sun pravil: "Pokud nebyly povely dosti jasné, rozkazy dosti srozumitelné, pak je to chyba hlavního velitele."
jmodrak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1376
Registrován: 20/1/2010, 20:53

Příspěvek od jmodrak »

Tých spôsobov oklamania protiradilokačných striel je celá rada. Úspešne skúšané vo Vietname, bliz. východ, Irak, Juhoslávia - napr. "bombardovanie" Sofie. Napr. Nemci preferovali jeden čas 2 antény, pričom 2 sa zapínala v okamžiku zničenia prvej. Sú viac menej technicko - ženijno -REB opatrenia.
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“