Aero Vodochody

Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12974
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Aero Vodochody

Příspěvek od Rase »

ewewrert.png

AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

Historie Aera začala zapsáním do obchodního rejstříku 25. února 1919, jen několik měsíců po vzniku samostatného Československa. Během deseti dekád vyrobilo Aero kolem 11 tisíc letadel. Od samého počátku se Aero zaměřilo na vývoj a výrobu letadel a leteckých součástek, stejně jako na opravárenské služby. Již v roce 1919 Aero představilo první vlastní stroj – vojenský cvičný letoun Aero A-1. Objednávka od Ministerstva obrany, na jejímž základě Aero spustilo sériovou výrobu. Během dvacátých a třicátých let firma rostla, a to jak co do objemu výroby, tak do škály produktů. Rodinu průzkumných, bombardovacích a cvičných strojů A-11 a A-12 následovaly pokročilé bombardéry i cvičné letouny, civilní dopravní letadla využívaná mimo jiné čerstvě založenými Československými státními aeroliniemi, i několik typů vyráběných v zahraniční licenci. Českoslovenští vojenští piloti se brzy proslavili překonáváním rekordů a mnoha vítězstvími v kokpitech letounů vyrobených v Aeru. Rozšířené možnosti společnosti byly plně využity a později rozvinuty během německé okupace, kdy Aero vyrábělo stroje Focke-Wulf Fw 189 a Siebel Si 204 pro Luftwaffe. Ihned po skončení války pokračovalo znárodněné Aero ve výrobě a v opravách letadel. Modifikované německé typy letadel dodávalo vzdušným silám stejně tak jako civilnímu letectvu. Krátce po válce byl představen nový pozoruhodný tuzemský typ - vysoce výkonný dvoumotorový celokovový čtyřmístný letoun Aero 45.
V roce 1953 začal v Aeru proudový věk. Firma se přestěhovala do Vodochod, obce severně od Prahy, kde vybudovala továrnu určenou pro sériovou výrobu proudových letadel, počínaje letouny MiG-15 vyráběnými licenčně pro Sovětský svaz a jeho satelity. V dalších desetiletích se v Aeru vyráběly i MiG-19 a MiG-21. Ale již v padesátých letech Aero vyvinulo i první vlastní proudový cvičný letoun – L-29 Delfín, který poprvé letěl v dubnu 1959. O dva roky později vyhrál L-29 porovnávací zkoušky tří různých prototypů a byl prohlášen za nejvhodnější cvičný stroj pro země Východního bloku. Během následujících deseti let Aero vyrobilo více než 3 600 Delfínů. Ale v té samé době již pracovalo na vývoji nové generace cvičného proudového letounu – legendárním L-39 Albatros.
Nový L-39 Albatros, výkonnější a efektivnější než jeho předchůdce, absolvoval první let v listopadu 1968. Během 60. a 70. let Aero vyrobilo téměř 2 900 Albatrosů, z nich více než dva tisíce dodalo do SSSR. Celkově sloužily Albatrosy u více než 40 vojenských a nejméně 15 civilních uživatelů. Díky snadné ovladatelnosti a skvělé obratnosti si L-39 oblíbily i akrobatické týmy. Dodnes létají po celém světě stovky Albatrosů. Později na L-39 navázal pokročilejší L-59 Super Albatros a na konci 90. let Aero představilo nový lehký bitevník L-159 ALCA, původně vyrobený v počtu 72 kusů pro českou armádu. Dnes slouží L-159 i v iráckých vzdušných silách a u americké výcvikové firmy Draken International. V roce 2017 Aero začalo tento letoun opět aktivně nabízet na trhu a představilo i modernizovanou verzi F/A-259 Striker. Striker v sobě kombinuje robustnost a efektivitu svého předchůdce s nejpokročilejší avionikou a technologiemi leteckých systémů vyrobených izraelskou firmou IAI, světovým lídrem v obranných systémech.
Od roku 2000 se Aero podílí také na celé řadě mezinárodních projektů, ať již jen jako výrobce, například dodává kokpity pro vojenské vrtulníky Black Hawk nebo dodávalo kompletní vrtulníky bez dynamických částí na nedávno ukončený program S-76 americké firmy Sikorsky/Lockheed Martin, nebo jako partner ve vývoji a výrobě, například pro Embraer v projektu in KC-390 či pro Bombardier v programu CSeries, nedávno transformovaného na Airbus A220. Hlavním prioritou Aera jsou ale nyní rodina vlastních letounů v čele s L-39NG.

Seznam letadel vyrobených v Aeru:
1919 založení firmy Aero - továrna létadel
1919 A-1, první vojenský cvičný letoun vlastní konstrukce
1921 A-10, první civilní dopravní letoun vlastní konstrukce
1923 A-11, rodina úspěšných vojenských dvouplošníků (bombardovacích a průzkumných)
1925 De Havilland DH-50, dopravní letoun vyráběný v britské licenci
1929 A-34 "Blackbird", první z rodiny sportovních a cvičných lehkých dvouplošníků
1932 A-100, rodina úspěšných vojenských dvouplošníků (bombardovacích a průzkumných)
1937 MB-200, celokovový bombardér vyráběný ve francouzské licenci (Marcel Bloch)
1938 A-304, dvoumotorový dolnoplošný vojenský letoun
1938 A-300, dvoumotorový dolnoplošný bombardér
1939 C4/C-104 (Bucker Bu-131 Jungmann), cvičný a akrobatický dvouplošník
1943 C-3 (Siebel Si-204D), dvoumotorový vojenský letoun
1947 Ae-45, dvoumotorový civilní letoun
1953 Aero se přestěhovalo z Prahy do nové továrny do Vodochod
1954 Zálet proudového bojového letounu MiG-15 vyráběného pod sovětskou licencí (3 405 letounů dodáno v letech 1954-1962)
1958 Zálet nadzvukového bojového letounu MiG-19 Farmer vyráběného pod sovětskou licencí (103 letounů dodáno v letech 1958-1962)
1959 Zálet L-29 Delfin, prvního vlastního cvičného proudového letounu (3 500 letounů dodáno v letech 1963-1974)
1962 Zálet nadzvukového bojového letounu MiG-21 Fishbed vyráběného pod sovětskou licencí (194 letounů dodáno v letech 1962-1972)
1968 Zálet L-39 Albatros, cvičného proudového letounu vlastní konstrukce (2 900 letounů dodáno v letech 1971-1999)
1986 Zálet L-39MS, cvičného letounu, pro export označovaného jako L-59 Super Albatros (60 letounů dodáno v letech 1992-1996)
1997 Zálet L-159 Advanced Light Combat Aircraft, ALCA (72 letounů dodáno českému letectvu, od roku 2014 slouží v iráckých vzdušných silách a u firmy Draken International)
2000 Zálet civilního letounu Ae 270
2000 Zahájena výroba vrtulníků S-76 pro Sikorsky Aircraft Corporation (ukončeno v roce 2017)
2007 Investiční skupina Penta se stala jediným majitele Aera
2007 Zahájena výroba centroplánů pro C-27J Spartan pro firmu Alenia (dnes Leonardo)
2009 Podpis smlouvy s firmou SONACA na vývoj a výrobu pevné náběžné hrany křídla pro letoun CSeries, později začalo Aero dodávat přímo firmě Bombardier Belfast, v roce 2017 koupil většinu v programu CSeries Airbus a letouny dnes létají pod označením A220
2010 Aero podepsalo kontrakt na výrobu kokpitů pro helikoptéry UH-60M Black Hawk pro Sikorsky Aircraft Corporation
2011 Začátek partnerství Aera a Embraeru ve vývoji a výrobě nového vojenského letounu KC-390
2014 Aero oznámilo zahájení vývoje L-39NG
2018 Dne 22. prosince absolvoval letoun L-39NG první let


Zdroj:
http://www.aero.cz/cz/o-nas/media/novin ... i-100-let/
https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-ene ... ry-1356199
https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-ene ... ku-1356569
https://cs.wikipedia.org/wiki/Aero_Vodochody

10003424871-vodochody-odolena-voda-aero-predani-letadlo-letoun-stihacka-l-159t2.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 3/8/2022, 10:28, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Firefly
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 175
Registrován: 25/12/2010, 13:58
Bydliště: Velký Beranov

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Firefly »

Hezká připomínka na Aero Vodochody. Jen si dovolím dodat, že výroba vrtulníků Sikorsky S 76 byla jeden velký tunel pro Aero a jen zázrakem Aero přežilo záměrnou likvidaci. Průměrný prodělek na jednom vrtulníku činil 20 miliónů korun a celková ztráta Aera byl skoro jedna miliarda korun. Americká firma Boeing nedodržela slib a závazky spojené s odkoupením Aera. Nepřipomíná vám tento příklad něco např. automobilku Tatra? Stát odkoupil akcie zpět a tím zachránil Aero. Novým vlastníkem je firma Penta a dnes je Aero opět v zisku.
Rase, měl jsi to více doplnit a nejen zkopírovat ze stránek Aera.
Naposledy upravil(a) Firefly dne 10/1/2020, 09:25, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

Největší životní úspěch? Nevím ještě. Ještě žiju! Josef Šnejdárek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12974
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Rase »

Firefly:
ber to jen jako úvod a dál zde může kdokoliv řešit cokoliv ohledně společnosti Aero. Právě z tohohle důvodu sme tady založili novou sekci Zbrojní průmysl ČR a SK, aby se nemuselo psát o různých kauzách a vývoji v článcích o jiné technice (nebo novinkách u AČR). Osobně o těch kauzách a tunelech nic nevím, tak to radši nechám na povolanějších lidech. Klidně se tedy rozepiš víc.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3764
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Scotty87 »

Firefly píše: Stát odkoupil akcie zpět a tím zachránil Aero. Novým vlastníkem je firma Penta a dnes je Aero opět v zisku.
Ovšem stinná stránka je že v době hospodářské konjunktury propouští zaměstnance. Stejně jako například Tatra. Ono všechno nebude tak růžové jak se zdá.
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od arten »

Firefly píše:Hezká připomínka na Aero Vodochody. Jen si dovolím dodat, že výroba vrtulníků Sikorsky S 76 byla jeden velký tunel pro Aero a jen zázrakem Aero přežilo záměrnou likvidaci. Průměrný prodělek na jednom vrtulníku činil 20 miliónů korun a celková ztráta Aera byl skoro jedna mialarda korun. Americká firma Boeing nedodržela slib a závazky spojené s odkoupením Aera. Nepřipomíná vám tento příklad něco např. automobilku Tatra? Stát odkoupil akcie zpět a tím zachránil Aero. Novým vlastníkem je firma Penta a dnes je Aero opět v zisku.
Rase, měl jsi to více doplnit a nejen zkopírovat ze stránek Aera.
Tak to tvrdenie o strate by som poprosil odzdrojovať :rotuj:
(Penta mimochodom vstúpila do Aera v 2006)
Uživatelský avatar
Firefly
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 175
Registrován: 25/12/2010, 13:58
Bydliště: Velký Beranov

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Firefly »

Pro Scotty87 a arten,
Automobilka Tatra již několik let nestačí vyrábět a majitelem je Strnad. V žádném případě se u krachující Tatry nejednalo o konjukturu, ale o řízený krach americkým vlastníkem.
A jak to bylo s Aerem pod Boeingem je zde: https://archiv.ihned.cz/c1-13636980-aer ... u-sikorsky
Opravdu není problém prohledat net a zjistit si fakta. :razz:
Obrázek

Největší životní úspěch? Nevím ještě. Ještě žiju! Josef Šnejdárek
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Farky »

Firefly píše:Hezká připomínka na Aero Vodochody. Jen si dovolím dodat, že výroba vrtulníků Sikorsky S 76 byla jeden velký tunel pro Aero a jen zázrakem Aero přežilo záměrnou likvidaci. Průměrný prodělek na jednom vrtulníku činil 20 miliónů korun a celková ztráta Aera byl skoro jedna mialarda korun. ...
Nebudu spekulovat jestli to byl tunel a snaha o záměrnou likvidaci, faktem je že výroba vrtulníků byla zpočátku brutálně prodělečná. Celkový hospodářský výsledek byl v letech 2004-2005 ztráta přes dvě miliardy korun, z několika důvodů, jen vrtulníky za to nemohly. Nesmí se zapomínat na fiasko jménem Ae 270. Na druhou stranu v několika následujících letech produkce S-76 v podstatě "živila" celou firmu.
Scotty87 píše:Ovšem stinná stránka je že v době hospodářské konjunktury propouští zaměstnance. Stejně jako například Tatra. Ono všechno nebude tak růžové jak se zdá.
Nikdy to není tak růžové jak to vypadá, je to složité. Pokud vím tak Aero je již druhým rokem ve ztrátě. Sikorsky nedokázal dostat nový model S-76D na trh a jeho výroba byla v Aeru ukončena. Byla ukončena i výroba kokpitů na Black Hawky. Současně byla zvolena firmou nová strategie - hlavním cílem je vyrábět vlastní letadla, což sebou nese investice které se vrátí nejdříve za několik let. Jestli je to strategie správná ukáže jenom budoucnost.
ObrázekObrázek
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od arten »

Firefly píše:Pro Scotty87 a arten,
Automobilka Tatra již několik let nestačí vyrábět a majitelem je Strnad. V žádném případě se u krachující Tatry nejednalo o konjukturu, ale o řízený krach americkým vlastníkem.
A jak to bylo s Aerem pod Boeingem je zde: https://archiv.ihned.cz/c1-13636980-aer ... u-sikorsky
Opravdu není problém prohledat net a zjistit si fakta. :razz:
2003, no myslel som si... Od r. 2006 má Aero Penta a predstava, že by pokračovali v stratových kontraktoch je nezmysel. A keďže v S-76 pokračovali a pridali kokpity Blackhowkov, tak je jasné, že tá výroba neskôr stratová nebola (naopak, niekoľko rokov firmu živili najmä kontrakty pre Sikorski).
Ale Lockhed ich pekne podrazil teraz, to je pravda.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3764
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Scotty87 »

Firefly píše:Pro Scotty87 a arten, Automobilka Tatra již několik let nestačí vyrábět a majitelem je Strnad.
Majitelem Tatry sice Srtnad je, ale pod pojmem nestačí vyrábět si představuji něco jiného viz:
https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-t ... y-trhy_ele
Se zjišťováním fakt opravdu problém nemám, ale nechme toho tohle není vlákno o Tatře.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12974
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Rase »

Tatra má chlíveček tady, případně Czechoslovak group je tady
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4161
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Alfik »

Firefly píše:Hezká připomínka na Aero Vodochody. Jen si dovolím dodat, že výroba vrtulníků Sikorsky S 76 byla jeden velký tunel pro Aero a jen zázrakem Aero přežilo záměrnou likvidaci. Průměrný prodělek na jednom vrtulníku činil 20 miliónů korun a celková ztráta Aera byl skoro jedna mialarda korun. Americká firma Boeing nedodržela slib a závazky spojené s odkoupením Aera. Nepřipomíná vám tento příklad něco např. automobilku Tatra? Stát odkoupil akcie zpět a tím zachránil Aero. Novým vlastníkem je firma Penta a dnes je Aero opět v zisku.
Rase, měl jsi to více doplnit a nejen zkopírovat ze stránek Aera.
Pro mě to byla nemalá ztráta neboť jsem byl držitelem slušného balíčku akcií... :) Ovšem ne dost velkého, abych přehlasoval různé fondy, které držely celkem asi 80-90%. A ty rozhodovaly - nehažme všecko na Boeing. Ten "jen" využil nenažranosti našich vlastních šmejdů.
Ostatně koupil i Walter - Motorlet vč. divize vrtulí, takže spousta dnes vyráběných vrtuláků má vrtule zkoumané, konstruované a zkoušené v ČSSR :D
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12974
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Rase »

Giuseppe Giordo opouští Aero

Prezident a předseda představenstva Giuseppe Giordo opouští Aero po dohodě s vlastníkem společnosti - Penta Investments. Nahradí jej Dieter John, který v minulosti působil na vrcholných pozicích v Bombardier Transportation Group, Airbus Group nebo Eurocopter Group. Dieter John bude pokračovat v definované strategii rozvoje firmy. Zda bude následovat i odchod některého z dalších pěti italských vrcholných manažerů, nebylo zmíněno.

https://www.euro.cz/byznys/giordo-v-cel ... n=copylink

Obrázek
Giuseppe Giordo

Obrázek
Dieter John
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12974
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Rase »

Ministerstvo obrany se bude podílet na propagaci nového letounu L-39NG od českého výrobce AERO v zahraničí. Vyplývá to z podpisu memoranda, které včera v rámci průmyslové spolupráce podepsal náměstek ministra obrany Radomír Jahoda s prezidentem a předsedou představenstva AERO Vodochody Aerospace Dieterem Johnem.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od zzz »

Pan Richard Háva, který je jaksi navázán na Omnipol (jako ředitel firmy Omnipol je uváděn pan Jiří Podpěra) poskytl rozhovor na téma akvizice Aero Vodochody
https://archiv.ihned.cz/c1-66776790-chc ... rojar-hava

Ohledně aktuálního vytížení zakázkami AERa se vyjadřoval k zakázkám na subdodávky finálních dílů a kooperačním zakázkám (prý se situace zlepšuje výrazného poklesu vlivem katastrofy způsobené čínským virem).

K zakázkám AERa z programu L-39NG a programu MRO uvedl, že nedošlo k ovlivnění čínským virem.

Je otázkou do jaké míry jsou informace pana Hávy kompletní/aktuální, neboť předpokládám, že prodej AERa není finálně vypořádán, neboť předpokládám, že podléhá schválení antimonopolním úřadům.

Současné, spíše obecnější vyjadřování pana Hávy, konstrastuje s detaily, které uvedl letos v únoru https://archiv.ihned.cz/c1-66719340-v-j ... l-omnipolu. Například, tehdy prohlásil že Omnipol usiluje nejen o akvizici AERo Vodochody, ale jednou z klíčových aktivit Omnipolu bude: "znovuvybudování sítě opraven stále ještě sloužících letounů v armádách celého světa"



Dále je zajímavá informace z http://czechairforce.com/news/lom-praha ... bicke-clv/, ze které já chápu, že státní podnik LOM Praha s.p. výhledově předpokládá nákup L-39NG. A protože došlo k nečekanému vývoji s rychlejším opotřebovováním současných L-39 v Pardubicích, tak nyní LOM Praha poptává dočasný nájem několika L-39.





Detailnější informace k aktuálnímu vytížení programu MRO v AERO Vodochody uvádí např. web http://warnesysworld.com/aero-vodochody-is-sold/, který bez uvedení zdroje popisuje práce na 7 x L-159 pro AČR a práce na 16 (8+8) x L-39. Dále je dost zajímavá (rovněž bez uvedení zdroje) informace, že během června 2020 by LOM Praha s.p. měl podepsat s AERO Vodochody smouvu na dodávku L-39
Alan Warnes pro Warnesy'sWorld píše: Government owned LOM Praha is expected to sign a deal for four L-39NGs by the end of this month. Slovakia could follow next year and the chances of Hungary acquiring the L-39NG must have significantly improved with a Hungarian majority share-holder.

amatérský překlad:
Očekává se, že vládní LOM Praha do konce tohoto měsíce podepíše dohodu o čtyřech L-39NG. Slovensko by mohlo následovat příští rok a šance Maďarska na získání L-39NG se musely výrazně zlepšit s maďarských majoritním akcionářem.

Vzhledem k dosti zvláštnímu postupu = prodat firmu těsně před získáním klíčové referenční zakázky od státního podniku si člověk říká co je zatím případným názorovým obratem LOM Praha. Není pan Andras Tombor v podobném vztahu k Andreji Babišovi jako firma CYRRUS AGRO, a.s. (aneb zemědělci z open office brněnské kanceláře)?
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
mikojan29
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 903
Registrován: 27/1/2019, 22:51

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od mikojan29 »

Odvážne slová ohľadne nákupu L-39NG pre SK v poslednom odkaze.
"Alea iacta est"
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od zzz »

Cituji z loňského července z vlákna Aero L-39NG
Starlight píše:První článek na Ekonomickém deníku ( https://ekonomicky-denik.cz/cekani-pomo ... ni-firmou/) už má pokračování: https://ekonomicky-denik.cz/reakce-anal ... vodochody/

Je to vlastně reakce autora na reakci Aera na první článek. Přestože autorovi článku radí experti (což tiskový mluvčí Aera ještě asi nepochopil), tak já autora zdrbnu. Protože to hlavní mu není jasné.

1)

LOM PRAHA s.p. (zakladatel MO ČR) má v úmyslu koupit 4 letouny L-39NG pro své CLV Pardubice. Odhadovou cenu okolo 1,1 miliardy Kč ovšem nemá na účtech, tudy si někde na to musí půjčit. Pravděpodobně z komerčního úvěru (velmi nepravděpodobně tu bude financováno přímo ze státního rozpočtu). Úvěr bude LOM splácet tak, že bude poskytovat výcvik stíhacím pilotů AČR. Na to má smlouvu z prosince 2018 platnou od 1.1. 2019 do 31.12.2025 s možností prodloužení do 31.12.2028. Celková cena za výcvik pilotů AČR (včetně dopravních a vrtulníkových pilotů) je 3,51 miliardy bez DPH (cena je bez prodloužení do roku 2028).

To, na co potřebuje LOM PRAHA s.p. souhlas vlády má několik úrovní. Není to o nějakém zdráhání managementu. Je to totiž státní podnik a ředitel a ani dozorčí rada (zde sedí zástupci zakladatele) některé věci prostě nemohou se státním majetkem udělat.

a) Financování

Pokud si státní podnik vezme úvěr, musí za něj někdo ručit. Podnik nemůže sebe jako státní majetek sám zastavit. K tomu potřebuje vládu, aby mu u banky ručila za úvěr. To je ten důvod, proč vláda (premiér) chce po LOMu předložit tzv. „business case“, neboli jaké budou příjmy, náklady a jak se bude splácet. https://www.euro.cz/byznys/tak-lehke-to ... la-1435544

A dovedu si představit, že na tyto „hrátky“ čísel se současným premiérem prostřednictvím ministra obrany už neměl tehdejší ředitel Planička energii. A tak odešel (a k němu se dobrovolně připojili i další členové managementu), aby to přenechal někomu mladšímu.

Mimochodem hodnota úvěru je vyšší než kmenovité jmění LOMu. Délka splatnosti úvěru bude velmi pravděpodobně shodná s obdobím, kdy má LOM garantované jediné příjmy za provádění výcviku = délka platného výcvikového kontraktu s MO ČR.

Pokud by velmi nepravděpodobně šlo o přímé financování z některé rozpočtové kapitoly státu, tak je k tomu pochopitelně opět potřeba souhlas vlády.

b) Zákon o veřejných zakázkách

LOM si už vybral L-39NG. Jako státní podnik ale podléhá Zákonu o veřejných zakázkách. To by znamenalo, že musí akvizici provést prostřednictvím výběrového řízení.
Protože se tomu chce vyhnout a chce přímo oslovit Aero, tak k tomuto kroku potřebuje souhlas (nařízení) vlády. Asi uplatní výjimky v tomto zákoně - např. ochrana bezpečnostních zájmů ČR.

2)

Autor to více než přehání s titulkem. Aero a program L-39NG rozhodně nespasí objednávka na 4 letouny (s logistikou) pro CLV. A ani Senegal. To budou jen první, ale důležité reference. Hlavně ta od domácího MO (což CLV de-facto je). Ekonomická návratnost programu L-39NG ale bude někde ve vyšších desítkách prodaných letounů (ze ziskem).

Pokud to ale Aero bude prodávat tempem 4-8 letounů ročně, tak to bude běh minimálně ještě na desetiletí. Pokud nemají jiné zdroje příjmů, které budou celou tu dobu srovnávat dluhy z vývoje a postavení sériové linky, tak je mohou zachránit jen dvě věci.

Velký kontrakt na desítky letadel od jednoho zákazníka (jako byl případ L-159 AČR), což je extrémně nepravděpodobné. Nebo se najde movitý investor, který investuje do Aera nebo ho dokonce „za levno“ odkoupí do Penty a přijde s lukrativnějšími nápady.
1. Tento týden Možná došlo na poslední větu v citovaném (viz podtržené). Co myslíte?




2. Pár poznámek k dodávce L-39NG ve verzi objednané Senegelam.

Došlo k odložení podpisu smlouvy se Senegalem. Možná jde o kombinaci vnějších faktorů, která nesouvisí s kroky firmy Aero a spol. a ani s děním v ČR.

V médiích se objevilo jako zdůvodnění odkladu podpisu smlouvy:
Aleš Hottmar pro CzechAirForce.cz píše:Problémem, který se v podstatě řešil od začátku této akvizice, je však způsob financování celého projektu. Vzhledem k platební situaci Senegalu měl být nákup financován přes Českou exportní banku a spolupracující zahraniční banky.

S finalizací kupní smlouvy se počítalo v prvním čtvrtletí letošního roku a ...

Jenže v březnu naplno udeřila celosvětová pandemie Covid-19, která postihla i Senegal a celý nadějně rozjetý kontrakt zastavila.
http://czechairforce.com/news/dodavky-l ... -neurcito/
Trocha kontextu:
a) Česká exportní banka již poskytla úvěr pro senegalský stát. A to na projekt rekonstrukce letišť. Půjčená suma patrně výrazně přesahuje půl miliardy (výroční zpráva ČEB uvádí, že celková suma do regionu Senegal činila 18% ze všech obchodních případů ČEB v loňském roce. a tentýž zdroj uvádí, že ve 2019 dosáhnul celkový objem podepsaných smluv 3,75 miliardy Kč)
https://www.ceb.cz/novinky/media-o-nas/ ... senegalu-/

b) Senegalská ekonomika vyhlíží začátek výnosů z těžby surovin. Světová obchodní banka v této souvislosti uvádí rok 2022.
https://www.worldbank.org/en/country/senegal/overview
https://www.africaoilandpower.com/2020/ ... -covid-19/
Ovšem to byly názory, které patrně nezahrnují vliv nynější ropné války




3. Další zákazníci pro L-39NG/CW
jsou často uváděni zákazníci charakteru nestátních provozovatelů (z Portugalska a USA)
https://www.flightglobal.com/fixed-wing ... 52.article
Ovšem je otázka jestli Aero má dostatek finančních zdrojů k dokončení certifikace a k rozjetí sériové výroby. Bez nějakých detailnějších rozborů uvedl týdeník Ekonom (Jan Richter) v polovině letošního ledna, že "Nový majitel bude podle informací Ekonomu potřebovat další zhruba 1,5 až 2 miliardy korun, aby podnik udržel při životě a dokončil certifikaci stroje L-39 NG."

Některé detaily jsou uvedeny v tomto rozhovoru ředitele firmy Aero pana D.J. z loňského prosince pro E15:
Práce máme zcela jistě dost. V pondělí se uskutečnil první let dalšího prototypu L-39NG, práce na projektu je spoustu. Pokud jde o zakázky, slavíme proti minulosti velké úspěchy v oblasti údržby, oprav a modernizací našich dříve prodaných letounů Albatros a L-159. Máme čtyři velké zakázky ve dvou středoasijských zemích a ve dvou afrických a k tomu velkou zakázku od české armády. Jde hlavně o generální opravy a upgrady vojenských letounů. Celkový objem zakázek v této oblasti spolu s opravami jednomístných a dvoumístných letounů L-159 pro českou armádu přesahuje čtyři miliardy korun. Očekáváme, že v dalších letech náš byznys v oblasti oprav a vylepšení ještě poroste.
Více na https://www.e15.cz/rozhovory/v-prodeji- ... hn-1365293


Je zajímavé, že v přehledech letadel které si konkurují leckdy proti L-39NG není uveden čínský(-pákistánský) K-8
https://armadainternational.com/2020/02 ... -trainers/ který by měl být zaveden v těchto zemích světa - viz červená barva značící uživatele K-8 (tmavě rudá asi značí vážného zájemce)
Obrázek

Mapa uživatelů L-39
Obrázek



4. Je otázkou jak se bude vyvíjet civilní výrobní zakázky Aera - příklady těchto zakázek jsou na: http://www.aero.cz/cz/kooperace/
Některé detaily dle stavu k letošnímu květnu jsou uvedeny v tomto rozhovoru: https://www.e15.cz/rozhovory/letadlo-si ... dy-1369288




5. L-159
Zaujala mě pasáž o jakémsi "opětovném zahájení výroby L-159" která údajně nastala v AERu - viz popis čeho údajně dosáhnul bývalý ředitel Aero Vodochody pan G. Giordo:
During his leadership position,
first commercial result has been achieved with the sale of L-39 NG fleet in the International market after twenty years that the Company was absent from International sales,
flying with the first prototype before the end of 2018 as scheduled and on cost,
re-organizing the support for the existing L-39 operators,
terminating the un-profitable civil components programs,
re-launching the production of the L-159,
changing all the processes in the Company and
achieving much better industrial results in the most important civil programs.

amatérský překlad robotem Google:
Za éru svého vedení (firmy Aero)
byl dosažen první obchodní výsledek dosažen prodejem flotily L-39 NG na mezinárodním trhu po dvaceti letech, kdy společnost nebyla přítomna v mezinárodním prodeji,
létání s prvním prototypem před koncem roku 2018 podle plánu a na náklady,
reorganizace podpory pro stávající operátory L-39,
ukončení neziskových programů pro civilní komponenty,
opětovné zahájení výroby L-159,
změna všech procesů ve společnosti a
dosažení mnohem lepších průmyslových výsledků v nejdůležitější občanské programy.


Ví někdo o opětovném zahájení výroby L-159, které nastalo od doby pana Gordio tj. od roku 2016?
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od zzz »

Poslední část informačních střípků k aktuálnímu dění ve firmě Aero Vodochody. Tentokrát (továrního) letiště ve Vodochodech.
Předmětem transakce není společnost Letiště Vodochody, která zůstává v držení Penty Investments. Právo Aera používat letiště pro svůj rozvoj vyplývá ze smluvního závazku.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/pent ... olu-109192

K tomu 3 poznámky:
a) Aero Vodochody v aktuálním PR textu nabízí pro OSSR podporu při výcviku jejich pilotů a to jakýmsi zapojením L-39 do výcviku slovenských pilotů
Klíčem dlouhodobé vzájemné spolupráce obou zemí a letecké firmy AERO Vodochody je příprava výcvikového konceptu pro Vzdušné síly OS SR se zapojením letounu L-39NG a komplexního pozemního výcvikového systému. Česká republika je schopná nabídnout taktický simulační výcvik jak na L-39 tak na F-16 ve svém Taktickém simulačním centru v Pardubicích, kde se cvičí piloti Vzdušných sil AČR a řady dalších zemí.
http://www.aero.cz/cz/o-nas/media/tisko ... upraci-na/


b) Je otázkou zda-li opravdu je firma "Letiště Vodochody a.s." - vlastník vodochodského letiště - v nějakém vlastnictví nějaké mateřské společnosti nějak napojené na Pentu. Podle investigativní reportáže českého DeníkN dle stavu k lednu 2019 totiž v přehledu spektra dceřinných firem Penty chybí firma vlastnící vodochodské letiště - "Salori Holding B.V."

Pavouk dceřinných firem Penty viz https://static.novydenik.com/2019/12/penta_web__.pdf - jde o součást reportáže:
https://denikn.cz/247979/penta-s-gorilo ... skandalem/


c) rozvoj vodochodského letiště - přeměna na druhé pražské velkokapacitní letiště. Penta před lety koupila Aero i s továrním letištěm a netajila se snahou proměnit tovární letiště na velkokapacitní letiště konkurující ruzyňskému letišti Václava Havla. Chápu-li správně, tak tato snaha se zasekla. Aktuálně (loni na podzim) se Penta odhodlala k soudnímu návrhu ("žalobě"-zjednodušeně) s cílem udělat další krok k vybudování sjezdu z dálnice (k napojení vodochodského letiště na širší centrum Prahy). Chápu-li správně, tak soudní řízení o návrhu firmy Letiště Vodochody a.s. dosud neskončilo. Mělo by jít 43 A 74/2019 u Krajského soudu v Praze (neboť Penta podala návrh vůči dokumentu od Středočeského Kraje). Ve věci bylo kasační řízení u apelačního soudu (Nejvyšší správní soud vydal rozhodnutí na konci března). A předpokládám, že o návrhu firmy Letiště Vodochody a.s. by snad mělo být vydáno rozhodnutí tento popř. příští měsíc. Ale celá situace je dosti zmatená, tak možná jsem to popletl.

Osobně bych předpokládal, že pokud návrh firmy Letiště Vodochody a.s. soud zamítne a pokud nebude kasační stížnost, tak případná změna vlastnictví vodochodského letiště by mohla proběhnout letos (? v létě?)


Závěr: Pokud nějaká odnož Penty nějakým způsobem se opravdu jaksi podílí na vlastnictví zbývající části vodochodské fabriky - tj. (továrního) letiště - tak bych si tipnul, že dopadne-li soud negativně, tak Penta to vzdá. Ovšem jestli soud dá zelenou návrhu firmy Letiště Praha a.s., tak bych čekal, že o spekulacích na téma "Penta a Aero" ještě bude slyšet nějakou dobu.




P.S. Spíše pro pobavení od Ondřeje Stratilíka, který mj. dlouhodobě píše o českém leteckém průmyslu např. o Aeru https://www.euro.cz/byznys/polovicni-ae ... o-polovinu

Z twitteru Ondřeje Stratilíka:
Jestli bylo smyslem neustálého oddalování kontraktu za 1,1 mld na čtyři letouny L-39NG z Aera, aby se příliš nezvýšila hodnota fabriky před případným prodejem, tak teď snad už nic nebrání tomu, aby @ObranaTweetuje tu zakázku konečně podepsala. Vlajka Maďarska
https://twitter.com/OndrejStratilik/sta ... 4328077314
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Skeptik »

zzz
Penta kupovala Aero Vodochody nikoli kvůli fabrice, ale právě kvůli letišti.

V té době totiž byla rozjeta příprava na privatizaci letiště Praha/Ruzyně, které se Penta chtěla účastnit - sama na to finančně neměla, ale chtěla se stát "žádaným partnerem".
Vlastnictví letiště Praha/Vodochody do tohoto plánu přesně zapadalo ... vlastnictví letiště v blízkosti letiště Praha/Ruzyně, a současně vlastnictví plánů na jeho rozvoj s perspektivou vybudování konkurenčního letiště k letišti Praha/Ruzyně by velmi podstatně srazilo privatizační cenu.
Každý zájemce o privatizaci letiště Praha/Ruzyně by totiž toto riziko musel zakalkulovat do nabídkové ceny ... s výjimkou toho, který by měl "v partě" Pentu. Pouze Penta by totiž rozhodovala o tom, zda konkurenční letiště vznikne či nikoli.

Penta byla schopna "dotáhnout" projekt letiště Praha/Vodochody až do získání EIA ... ale tam se to zaseklo.
Nová vláda totiž zrušila jak plány privatizace letiště Praha/Ruzyně, tak nechala zrušit již vydanou EIA ... což se stalo dlouhodobým problémem.
Nicméně, zrušení privatizace letiště Praha/Ruzyně ... a tím i možnost pořádně se napakovat ... ochladila i zájem Penty na rozvoji letiště Praha/Vodochody. Práce na tom sice stále probíhají (co kdyby), ale vynakládané úsilí je již jen slabým odvarem původního tlaku na politické partaje.

Skutečnost, že Pentou dosazené vedení bylo schopno vytáhnout Aero Vodochody a.s. z faktického bankrotu, a učinit z něj prosperující, nebo alespoň perspektivní, firmu, kterou je dokonce možné se ziskem prodat ... to už je pro Pentu jen bonus, se kterým nepočítala.

O tom, že Penta i nadále nějakou formou vlastní letiště Praha/Vodochody bych ani nespekuloval ... náklady jsou relativně malé a možnost, že se Vláda České republiky jednou vrátí k privatizaci letiště Praha/Ruzyně je "velké lízátko" na konci cesty.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od zzz »

Já už k tomu nic nemám. Pouze jsem se snažil najít fakty, které by ukojili moji zvědavost - že většinovým majitelem fabriky s neúplně dokončeným (certifikovaným) produktem (L-39NG) by se měl stát člověk, který asi neměl a nemá žádné zkušenosti s podobnými produkty. Zvědavost už není, takže tak.


Pokud jde o:
Skeptik píše:(...)
O tom, že Penta i nadále nějakou formou vlastní letiště Praha/Vodochody bych ani nespekuloval ... náklady jsou relativně malé a (...).
... tak to je dotaz na autora který sbíral podklady pro tohoto "pavouka" který měl zachycovat firmy Penty:
zzz píše: b) Je otázkou zda-li opravdu je firma "Letiště Vodochody a.s." - vlastník vodochodského letiště - v nějakém vlastnictví nějaké mateřské společnosti nějak napojené na Pentu. Podle investigativní reportáže českého DeníkN dle stavu k lednu 2019 totiž v přehledu spektra dceřinných firem Penty chybí firma vlastnící vodochodské letiště - "Salori Holding B.V."

Pavouk dceřinných firem Penty viz https://static.novydenik.com/2019/12/penta_web__.pdf - jde o součást reportáže:
https://denikn.cz/247979/penta-s-gorilo ... skandalem/
(...)

O Aeru by se dalo napsat asi spousta dalšího, co nezaznělo v médiích (např. letošní vznik firmy Vodochody Nemovitostní s.r.o., IČ: 08906238), ale to už nechám na bedrech ostatních.



Nemám v plánu psát nic dalšího o firmě Aero Vodochody či o tom jak je to s vlastnictvím firmy, fungováním letiště atd.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Juraj Tichý »

Od začiatku existencie Penty, je jej core business skupovanie krachujúcich firiem, ich ozdravenie a následny predaj.
Odpovědět

Zpět na „Zbrojní průmysl“