Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 309.

Moderátoři: jarl, michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 309.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 309.

Zde viz foto náčrtu

Obrázek

, na kterém je Bitva u ostrova Midway_1, dne 4. června 1942, od 4 hodin do 10 hodin 30minut, jako prvá fáze. Náčrt byl nakreslen z mnoha jiných náčrtů pro Palbu, od kreslíře Roz., naskenován a zmenšen. Český, do roku 1993 také československý historik, Miloš Hubáček, pečlivě a léta, z anglicky mluvící části světa, též je přítomen i jeden zástupce ze SSSR, shromažďoval historické články, knihy a dokumenty o tom, co chtěl později psát ve svých knihách. Vždy jsem se pozastavoval nad mnoha detaily patřícímu k tomu, co jsem pak od něho četl. Patří k tomu i vše o Midway, když část smyslu pro detail postihl i u Bitvy v Korálovém moři, kde jsme se dozvěděli o posádce Neosho a jejích trampotách, viz zde: v Č 283. :
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=8806&f=393
Také tedy u Midway vyhledal pro nás a píše, o návštěvě admirála Nimitze na ostrově Midway (2. května 1942), kde před možným a očekávaným napadením ostrova přijel na návštěvu, nebo také, možno říci, osobní inspekci, jak píše historik, která před nastávající bitvou znamenala velké posílení atolu Midway. Cituji ze str. 349, 350, z Miloše Hubáčka:

„Již 2. května učinil admirál Nimitz jedno z důležitých opatření, které, jak se později ukázalo, mělo nemalý vliv na vývoj a výsledek midwayské operace. Toho dne, spolu s nejvyššími důstojníky svého štábu, odletěl na Midway provést osobní inspekci obranných zařízení a seznámit velitele pozemních sil podplukovníka námořní pěchoty Harolda Shannona se zprávou, že v dohledné době mohou počítat s japonskou návštěvou. Sedmapadesátiletý admirál nedbaje žhnoucího slunce a rozpáleného vzduchu po celý den kontroloval obranná zařízení jak na Písečném, tak na Východním ostrově (zde viz foto

Obrázek

atolu Midway, Písečného i Východního ostrova, foto je volně přístupné na několika webech, zde bylo zmenšeno a zde viz foto

Obrázek

, na kterém je atol Midway, který se skládá z - Sandy Islands, Písečný ostrov - vlevo, a Eastern Islands, Východní ostrov - vpravo, foto je volně přístupné na několika webech, zde bylo zmenšeno.), nenechal nepovšimnutý žádný zákop, kulometné či dělostřelecké stanoviště, prošel hangáry, podzemní velitelský kryt, prozkoumal přistávací plochu, pohovořil s letci i příslušníky 6. obranného praporu námořní pěchoty.
V pozdních odpoledních hodinách se unavený Nimitz (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, admirál Chester W. Nimitz, foto pochází z amerického námořního archivu.) posadil za stůl s plukovníkem Shannonem, odpovědným za pozemní obranu atolu, a otázal se jej, co potřebuje, aby mohl odrazit japonskou invazi. Shannon si přitáhl list papíru a začal psát. Za dvacet minut předal admirálovi seznam zbraní, munice, zásob. Nimitz dokument pečlivě prostudoval a položil podplukovníkovi další dotaz:
´Jakmile dostanete všechno, oč žádáte, udržíte potom Midway proti rozsáhlé vyloďovací akci?
´Ano pane´, zněla odpověď. ´ „

Asi tak po 14ti dnech prý, se současným povýšením Simarda na námořního kapitána a Shannona z podplukovníka na plukovníka, začal docházet veškerý materiál a posily, které si nynější nový plukovník napsal.

„Dne 25. května transportní loď St. Louis přivezla dvě setniny mužů nedávno zformovaného 2. speciálního praporu majora Evanse F. Carlsona a protiletadlovou baterii osmi 37 mm děl. Na Carlsonovy vojáky pohlížela řada Nimitzových spolupracovníků se smíšenými pocity. Šlo o zvláštní jednotku, spíš experiment, kdy Carlson při jejím výcviku uplatňoval zkušenosti z partyzánské války nabyté v Číně, kde dlouho působil jako americký poradce. I midwayští ´starousedlíci´ sledovali, mírně řečeno, s údivem jednotku do bronzova opálených divoce vyhlížejících vojáků, kteří za jízdy vyskákali z nákladních vozů, jež se v mracích zvířeného prachu přiřítily k vyhrazeným ubytovacím prostorům, přes ramena kulometné pásy nábojů, kapsy naplněné granáty a dlouhé, vražedné nože za opasky. Ani ti, kdo vůči Carlsonovým rangerům měli největší výhrady, jim ale nemohli upřít vysoké bojové kvality. Proto také Nimitz, když měl vybrat oddíly pro nejohroženější úsek, kde se dal předpokládat litý boj s vyloďujícími se jednotkami nepřítele, sáhl bez váhání po části 2. speciálního praporu.
O den později, 26. května, připlula další loď se sedmi stíhačkami Wildcat (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Grumman_F4F_3_Wildcat, a dále přeloženo volně, na palubě CV_3 LL Saratogy, v lednu 1941, foto je volně přístupné na několika webech, foto bylo zmenšeno), šestnácti střemhlavými bombardéry Douglass (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Douglas_SBD_2_Dauntless, dál pak přeloženo volně - z letadlové lodi USS Enterprise v říjnu 1941, foto je volně přístupné na několika webech, bylo zde několikrát zmenšeno.), jimž velel major Lofton Henderson, pěti lehkými tanky a dalšími protiletadlovými děly. Spolu s letouny se na atol přemístilo 22 mladých pilotů, z nichž většina právě absolvovala pilotní školu.“

A nebyly to poslední přírůstky, již 29. května 1942, přibylo k několika průzkumným Catalinám, které již na Midway byly a kotvily tam, dalších dvanáct. Velel jim jeden z nejzkušenějších důstojníků námořního letectva fregatní kapitán Logan Ramsey, což byl do této doby náčelník štábu velitele letectva Tichomořského loďstva kontraadmirála Bellingera.

„Admirál svého náčelníka štábu uvolnil pro Midway jen proto, že právě leteckému průzkumu byl svěřen nesmírně důležitý úkol včasného zjištění přibližujícího se nepřítele, proto musel Catalinám
(zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, PBY_5A_Catalina, foto je na několika webech volně), kterých nyní bylo na atolu celkem třicet, velet prvotřídní důstojník.“

Stejného 29. května přiletěly na Midway, a to z Havaje, 4 armádní bombardéry B-26 (Maurauder), které byly upraveny jako nosiče torpéd a velel jim kapitán James Collins. A již 30. května, přilétlo z Havaje 8 letadel B-17 a další den, 31. května ještě dalších devět létajících pevností. Celé skupině 17ti letadel B-17 (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, Boening B-17E_1941., foto je volně přístupné na několika webech) velel podplukovník Walter C. Sweeney. Ještě večer připlulo z Havaje 10 torpédových člunů, které byly vyčleněny z pobřežní ochrany Havajských ostrovů.

„O den později přistála u atolu nákladní loď s třemi tisíci barely leteckého benzínu. Před devíti dny totiž otřásla celým písečným ostrovem obrovská exploze a k nebi se vyvalil sloup dýmu ozařovaný šlehajícími plameny. Muži se chápali zbraní, rozbíhali se na bojová stanoviště, piloti spěchali k letadlům, všichni přesvědčeni, že nepřátelský útok započal. Zatím ještě nešlo o Japonce. Nešťastnou náhodou jeden z vojáků při zkoušce rozvodu elektřiny vyvolal zkrat a výsledkem byl výbuch 400 000 galonů leteckého benzínu. Polovina zásob atolu byla v několika sekundách zničena včetně přečerpávacích zařízení, takže od té chvíle musely být navíc nádrže letounů plněny ručně z 55galonových barelů. Protože událost znamenala vážné ohrožení akceschopnosti všech letadel atolu, kapitán Simard stručně a věcně informoval o neštěstí Nimitze a požádal o náhradu pohonných hmot. Admirál vyhověl.
Do 1. června bylo na atolu soustředěno na 120 bojových letounů (včetně 18 starších střemhlavých bombardérů Vindicator / Zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisekVought_SB2U_3_Vindicator_Mstitel, foto je volně přístupné na několika webech a zde bylo zvětšeno./ a 21 stejně archaických stíhaček typu Brewster Buffalo /zde nelze s autorem Milošem Hubáčkem souhlasit, neboť si Brewster Buffala, vyrobená 1941, v rukách dobrých pilotů vedla dobře, viz např. Barma a další bojiště/, jež patřily k původní výzbroji atolu) a 2 886 vojáků. Podle Nimitzovy depeše kapitánu Simardovi a plukovníku Shannonovi invazi bylo možno očekávat 4. června. Nikdo proto neměl ani pomyšlení na odpočinek. Na pobřeží byly instalovány zátarasy a překážky z ostnatého drátu, hloubeny okopy, střelecká stanoviště a kryty, pokládány miny. Denně za rozbřesku vzlétaly průzkumné letouny a do setmění hlídkovaly nad vyhrazenými sektory mořských plání. Kapitán Simard a plukovník Shannon se spolu s důstojníky štábů scházeli každý večer k poradám, hodnotili stav připravenosti a diskutovali o opatřeních, jež by bylo ještě možno provést ke zvýšení obranyschopnosti atolu.“

Admirál Nimitz, velitel Tichomořského loďstva tak úplně splnil svůj slib, a to do posledního písmene, že udělá vše pro obranu atolu Midway. Na atol nechal navést veškerou možnou pomoc, i když byl nucen nechat z Havaje odvést spoustu vojáků i techniky tam potřebných. Od druhého června už byla obrana atolů zcela v rukou 2 886 vojáků a důstojníků všech složek armády USA. I přes veškerou pomoc obráncům Midwaye, bylo mnoha důstojníkům štábů jasné, že by obrana atolů nemohla japonskému útočníkovi odolávat příliš dlouho. K tomu dále český historik Hubáček na str. 352., dodává, cituji:

„Slovo plukovníka Shannona dané Nimitzovi, že atol uhájí, jistě bylo míněno vážně, realita ale byla neúprosná. Omezená rozloha Písečného a Východního ostrova znemožnila větší soustředění zbraní a vojsk, navíc Japonci budou mít možnost nálety palubních letounů a palbou lodních děl způsobit obraně atolu těžké ztráty; teprve po této krvavé lázni nastoupí vybraných 5 000 mužů invazních jednotek, zkušených a ostřílených veteránů čínského tažení. Midway může klást odpor po jistou dobu, ale v konečné fázi závisí jeho osud pouze na tom, zda se Tichomořskému loďstvu podaří zastavit Jamamotovy hlavní síly a přinutit je k ústupu.“
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 309.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 310.

Na poradě s velitelem pozemního vojska, umístěného na Havajských ostrovech, generálmajorem Delosem Emmonsenem, která se konala 14. května 1942, vyhlásil admirál Nimitz, pro celé Tichomořské loďstvo tzv. „Stav protiinvazní pohotovosti“. Od dalšího dne, tedy od 15. května, pak začalo velké shromažďování, tehdy dosti prořídlých zásob a sil.

Stav amerických sil Tichomořského loďstva před Bitvou o Midway.

Od Miloše Hubáčka, se ke dni 15. května 1942, až do samotné Bitvy o Midway, na str. 353 do str. 374., v čase do ranních hodin 3. června, dozvídáme následující jím shrnutá fakta, když začíná svou inventurou, co měl tehdy Nimitz k dispozici, cituji:

„K dispozici měl tehdy jen tři letadlové lodi, které se v tuto chvíli nacházely tisíce mil daleko v jižním Pacifiku. Šestnáctý operační svaz (TF 16) viceadmirála Halseye poté, co se zdárně zhostil svého poslání v souvislosti s Doolitlovým náletem na Tokio (Pro Palbu zde sestavil skvěle, v šesti článcích, okolnosti a samotný nálet na Tokio, kolega Zemakt, viz tyto odkazy:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8583
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8588
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8594
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8602
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8606
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8613
) a vrátil se do Pearl Harboru, Nimitz urychleně odeslal do jižního Pacifiku přispět 17. operačnímu svazu (TF 17) kontradmirála Fletchera. Než ale dorazil, Bitva v Korálovém moři skončila a Halsey obrátil s Enterprise a Hornetem (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek USS_Enterprise_April_1939_foto bylo volně na několika webech, muselo být několikrát zmenšeno.) a Hornet (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek USS_Hornet_28CV_829_Doolittle_Raid_on_18_april_1942, foto je volně na několika webech) zpět k Havaji.
Fletcherův svaz bez Lexingtonu, který odpočíval na dně Korálového moře, se vzpamatovával v Tongatabu. Na poškozeném Yorkotownu byly prováděny nejnutnější opravy. Dne 18. května Fletcher obdržel Nimitzův rozkaz o dvou slovech: ,Urychlete návrat´! Vyrazil okamžitě, a v následujících dnech oba americké operační svazy, vzdálené od sebe stovky mil, mířily stejným směrem, na sever k Havajským ostrovům. Tyto dva svazy představovaly všechno, s čím mohl velitel Tichomořského loďstva počítat a co mohl postavit proti nastupujícímu Jamamotovi. Čtvrtá letadlová loď Tichomořského loďstva Saratoga se stále ještě nacházela na základně San Diego na západním pobřeží Spojených států, kde se dokončovaly její opravy. Až 1. června loď opustila základnu, a i když nejvyšší rychlostí plula s ochranným doprovodem k Havaji, dorazila tam přes všechnu snahu teprve 6 června, tedy 24 hodin poté, co midwayská bitva skončila.“

Zde pak rozvine český historik Hubáček, z jím zjištěných historických faktů popis, kde hovoří o žádosti Američanů, kteří trpěli nedostatkem letadlových lodí, a tak požádali Brity o zapůjčení jedné z jejich tří, situovaných v Indickém oceánu. V jiných podkladech jsem tuto situaci nenašel. Ostatně poslechněme si vše co historik na str. 353., 354., napsal, cituji:

„Američané v této tíživé situaci požádali britskou Admiralitu o zapůjčení jedné ze tří letadlových lodí, které v té době operovaly v Indickém oceánu a jejichž využitelnost byla zatím pochybná, neboť hlavní síly japonského loďstva, včetně letadlových lodí, se zdržovaly stovky mil odtud. Britové nicméně 19. května odpověděli, že žádnou z nich nemohou postrádat, a navíc že dle zjištění jejich rozvědky ani Aljašce, ani Havajským ostrovům žádné nebezpečí nehrozí. Jak vidno, Londýn se v této pro Američany těžké chvíli nezachoval právě spojenecky a Nimitz žádnou britskou letadlovou loď nedostal.“

Ze zpravodajských informací, které měl tehdy admirál Nimitz k dispozici, jak již zde bylo řečeno, plynulo, že Japonci hodlají spolu s útokem na Midway, zaútočit též na Aleuty. Jeho zpravodajská služba sice tvrdila, že akce Aleuty je spíše zástěrka, či odpoutání pozornosti od Midway a Havaje, to aby byla odlákána pozornost Tichomořského loďstva, ale admirál stejně nehodlal ponechat Aleuty svému osudu, čímž by si odkryl severní bok. To i za cenu, že oslabí i tak slabší síly, které chtěl použít pro Bitvu u Midway.

„Dne 17. května rozhodl o vytvoření Severního tichomořského svazu, sestaveného z těžkých křižníků lndianapolis a Lousville, lehkých křižníků St. Louis, Nashville a Honolulu a deseti torpédoborců. Za velitele určil kontradmirála Roberta A. Theobalda (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_ Robert_A_ Theobad, foto je majetku, Muzea US NAVY, pro Palbu bylo zvětšeno.). Nashville a pět torpédoborců se již nacházely na Aleutách, zbytek svazu tvořily lodi vyčleněné ze sil zdržujících se ve středním Pacifiku, jež se okamžitě po Nimitzově rozhodnutí vydaly na sever. Dne 21. května již měl Theobald svoje lodi pohromadě v severních vodách.“

V době kdy admirál Nimitz čekal, až se mu vrátí lodě, Halseye (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_admiral_William_F_Halsey, foto je volně přístupné na několika webech) a také Fletchera (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_admiral_Fletcher_Frank_J_foto je volně přístupné na několika webech, zde bylo zmenšeno) /třetí dekáda května 1942/, začaly se, ze zpravodajských zpráv, ukazovat události, které svědčily, o velkých změnách a jak admirál, tak i jeho štáb musely řešit velké množství věcí najednou. Zde pak na str. 354., a dále, český historik vyhledal, oč šlo, cituji:

„Opět sehrálo rozhodující roli dešifrovací oddělení fregatního kapitána Rocheforta. Rochefort (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek – kapitán Joseph J. Rochefort, americké námořnictvo, důstojník cryptoanalytik, * 12.5.1900, + 20. července 1976_ majitele fota viz zde:
https://stationhypo.com/2018/05/12/reme ... rochefort/
) sám pracoval dvacet hodin denně, vzhledem ke své znalosti japonštiny osobně dešifroval nejdůležitější nepřátelské depeše a skládal jednu informaci k druhé, aby mohl vrchnímu veliteli poskytnout co nejpřesnější obraz japonských úmyslů. Nejtučnější ryba uvízla v jeho sítích 25. května. Odposlouchávací služba zachytila obsáhlou japonskou depeši. Při jejím luštění se začal na Rochefortově stole objevovat přehled o síle a složení Jamamotových sil určených pro midwayskou operaci, včetně jmen velitelů, kursů jednotlivých svazů a skupin, časových dispozic, prostě materiál, o jehož získání se protivníkovi vždy jen sní a za který by každá rozvědka zaplatila jakoukoli cenu.
Práce na dlouhé depeši, kde záleželo na významu každého slova, a dokonce písmene, byla obtížná a pomalá. Rochefort se dostal zhruba do poloviny, když mu byl doručen Nimitzův příkaz, aby se k němu osobně dostavil v přesně stanovenou dobu. Fregatní kapitán plně zabrán do fascinující práce, přišel do admirálovy pracovny s půlhodinovým zpožděním. Obvykle zdvořilý vrchní velitel loďstva jej přijal chladně a s tvrdou výtkou. Jeho rozhořčení však vzalo za své ve chvíli, kdy mu fregatní kapitán předložil rozšifrovaný radiogram, jenž byl příčinou zdržení. O hodinu později Nimitz mohl odeslat na Midway depeši sdělující podstatný obsah japonského radiogramu i s velmi důležitou informací, kdy má dojít k útoku.“

V dalším textu český historik, na str. 355., vypisuje, opětovně, co nalezl v historických dokumentech, jako reakci ve Washingtonu, tamějších důstojníků a politiků, kteří mohli rozluštěné radiogramy číst, či byli seznamováni se zprávami z utajovaných dokumentů. Cituji:

„Stejná zpráva odešla i do Washingtonu, kde ale nebyla zdaleka tak oceněna jako na Nimitzově velitelství. Skeptičtí činitelé ministerstva námořních sil viděli v celé záležitosti japonskou lest. Namítali, že Tokio záměrně odesílá falešné depeše s cílem Američany zmást a zakrýt svůj skutečný úmysl – napadení Havaje, nebo dokonce západního pobřeží. Opatrnicky upozorňovali Nimitze, aby na takovou možnost nezapomínal a měl ji na paměti v rámci opatření, jež činí. Velitel Tichomořského loďstva ale už neměl na koho přenést odpovědnost; k jeho cti nutno říci, že před ní neuhýbal a nedal se odradit od svého přesvědčení, že Japonci míří na Midway. Naštěstí.
Třeba dodat, že Američanům, když se jim podařilo získat tento neocenitelný materiál odhalující nepřítelovy úmysly, osud nesmírně přál, stejně jako si na druhé straně s Japonci zahrál, neboť depeše, se kterou Rochefort vešel do Nimitzovy pracovny, byla poslední vysílaná v kódu, jejž američtí dešifranti znali. Hned nato, v souvislosti se zahájením midwayské operace, Japonci kód změnili, a i když Rochefortovo oddělení pracovalo na jeho rozluštění dnem i nocí, podařilo se jim to až za řadu týdnů. Kdyby ke změně došlo o dva dny dříve, události v Tichomoří mohly probíhat úplně jinak.“
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 309.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 311.

Bylo 26. května 1942, krátce před polednem, když se do přístavu v Pearl Harbor vrátil svaz TF 16, kterému velel viceadmirál Halsey. Vlajková loď, kterou byla letadlová loď Enterprise, což byla nejlepší z letadlových lodí Tichomořského loďstva, zakotvila u Fordova ostrova. Letadlová loď Hornet pak zakotvila opodál. O dalším pak český historik Miloš Hubáček, z historických zápisů, v knize - Pacifik v plamenech, - kapitola 5. Midway - , na str. 355., a dalších, píše i o výměně velitelů před Bitvou u Midway, cituji:

„Halsey již před několika dny onemocněl velmi bolestivou kožní chorobou, nemohl jíst, spát, byl na pokraji sil. Hlavní lékař loďstva jej okamžitě po přistání zapsal do seznamu nemocných a odeslal do nemocnice. Nejzdravější z Nimitzových admirálů, přestože sotva stál na nohou, se nechtěl smířit s upoutáním na lůžko a již za hodinu se ohlásil u Nimitze. Veliteli loďstva stačil jeden pohled, aby poznal, že admirálův stav vyžaduje okamžité léčení, proto nařídil vrátit se do nemocnice.
Bylo třeba rychle rozhodnout, kdo jej v čele svazu zastoupí. Nimitz požádal Halseye o doporučení a ten bez váhání jmenoval kontradmirála Raymonda Spruance (zde viz foto

Obrázek

, na kterém je admirál Raymond Spruance, foto je volně přístupné na několika webech), který dosud velel skupině křižníků, jež tvořily součást 16. svazu. Tento muž byl pravým opakem energického a nervního Halseye. Šlo o rozvážného důstojníka, který se mnohdy netajil svými výhradami proti Halseyovým riskantním rozhodnutím, proto mnozí ve štábu loďstva byli překvapeni, že Halsey jako svého nástupce doporučuje právě jej. Nicméně Nimitz souhlasil, a jak se ukázalo, šlo o nejlepší volbu.“

Poznatek z tehdejší doby, zapsaný v knize vzpomínek říká, že tím překvapeným, ze svého jmenování, byl prý sám kontradmirál Spruance. Příběh jmenování, na str. 356., pro nás nalezl český historik Miloš Hubáček, který pak doslova ve své knize napsal, cituji:

„Neméně překvapen jmenováním do čela svazu v tuto kritickou dobu byl sám Spruance. Poté, co dorazil do Pearl Harboru, opustil Spruance svou vlajkovou loď – těžký křižník Northampton (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_USS_Northampton, foto je z anglicky psané Wikipedie, a pro potřeby Palby bylo zmenšeno
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Northampton_(CA-26)
) a odebral se na Enterprise, aby si vyžádal rozkazy pro nejbližší dobu. Teprve na letadlové lodi se dozvěděl o Halseyově onemocnění, a tak jako ostatní vyšší důstojníky svazu jej nyní zajímalo, kdo viceadmirála vystřídá. Když se na loď dostavil Nimitzův pobočník a vyzval jej, aby se okamžitě odebral k veliteli loďstva, a současně mu sdělil, co je důvodem náhlého pozvání, Spruance nevěřil svým uším. Nimitz mu ale za chvíli oficiálně oznámil svoje rozhodnutí. Nebyl však čas na formality. Oba muži se proto neprodleně počali radit, jak nejlépe využít svých skromných sil ke zmaření japonského útoku. Výsledkem bylo rozhodnutí umístit letadlové lodi severovýchodně od Midway, vyčkat, jakou taktiku zvolí Japonci, a té se pružně přizpůsobit.
Byla i druhá možnost: nečekat, japonskému loďstvu vyplout vstříc a napadnout je, pravděpodobně západně od atolu. I toto řešení oba admirálové zvažovali, ale nakonec došli k závěru, že riziko by bylo příliš vysoké. Změní-li totiž Jamamoto (zde viz foto

Obrázek

, na kterém je admirál Jamamoto, foto je volně přístupné na několika webech) na poslední chvíli své plány – což s naprostou jistotou nešlo vyloučit – a zamíří-li místo k Midwayi k Oahu, americké síly jej minou, a zatímco budou bezúčelně proplouvat vodami západně od Midway, ničím neohrožovaní Japonci udeří a následky mohou být katastrofální.“

Pro svůj taktický postup při nadcházejícím střetu s japonskými silami, počítal admirál Nimitz s tím, že použije tři své letadlové lodě. Enterprise a Hornet měl jasné, ty už se v konci třetí dekády května připravovaly v Pearl Harboru, kde doplňovaly munici, pohonné hmoty, potraviny a bylo jasné, že budou velmi brzy připraveny na rozkaz vyplout, dle potřeby.

„Velitel Hornetu kapitán Marc Mitscher měl být po návratu do Pearl Harboru povýšen do hodnosti kontradmirála a pověřen jinou velitelskou funkcí. I toto bylo odloženo. Mitscher prozatím zůstával i nadále na velitelském můstku letadlové lodi a jeho již určený nástupce kapitán Charles Perry Mason se měl nadcházející operace účastnit jako pozorovatel. Kdykoli Mason potkal starostmi zavaleného Mitschera, vždy si našel čas, aby jej s úsměvem upozornil: ´Dávej na ni pozor, víš, že je to moje loď ´!
Otazník visel nad třetí letadlovou lodí, Yorktownem 17. operačního svazu (TF 17) admirála Fletchera. Z rádiových zpráv Nimitz již věděl, že Yorktown byl zasažen 400kg pumou, která prorazila letovou palubu, pronikla hluboko do nitra lodi, kde obrovskou ničivou silou explodovala a způsobila požár. Podle popisu vzniklých škod by si oprava za normální situace vyžádala zhruba tři měsíce.“

Bylo 27. května 1942 odpoledne, když se, poškozená letadlová loď Yorktown, a to prý doslova, „dovlekla do Pearl Harboru“. Z bojů Bitvy v Korálovém moři, z mnohem těžší práce s poškozenou lodí, velice unavená posádka Yorktownu tehdy netušila, co ji čeká. Nevěděli vůbec, co loď a i lidi, podle Nimitzových plánů, mají v nejbližší budoucnosti očekávat. Námořníci, podle běžných zvyklostí mysleli, že po 101 dnech na moři a hlavně po tom všem co prošli v ohni bitvy v Korálovém moři, budou nyní odpočívat a loď bude opravována… Dokonce prý „mnozí z nich byli přesvědčeni, že k opravám Yorktown odpluje na západní pobřeží Spojených států, takže dostanou dovolenou k návštěvám rodin a k zotavení“. Jenomže! A co vše nalezl český historik Miloš Hubáček, seřadil na str. 357., a dále, mnohdy i trochu románově, cituji:

„Krátce poté, co loď (Yorktown) vplula do zátoky a směřovala k suchému doku číslo 1, poznali, že je čeká něco úplně jiného.
Po celou předchozí noc pracovní čety, připravovaly, dok k přijetí velké letadlové lodi Yorktown také nyní bez zdržování proplul branou doku, jež se za ním uzavřela, a okamžitě započalo odvodňování. Na palubu nastoupila skupina specialistů a spolu s nimi admirál Nimitz. Prohlídka ukázala, že poškození jsou velmi vážná. Kromě přímého zásahu byla loď poškozena i pumami, jež dopadly těsně vedle jejího boku a na několika místech narušily ochranné pláty. Největší spoušť se ale nacházela hluboko v podpalubí, kde ničivý účinek japonské pumy rozerval přepážky, vyvrátil vodotěsné dveře, vytrhal poklopy, zprohýbal ocelové konstrukce. Další poškození způsobil vzniklý požár. Původní odhad, že zacelení všech ran si vyžádá mnohatýdenní práce, nebyl přehnaný.“

Někde jsem dal poznámku, že jsem v nějakém historickém podkladu, v nějaké historické práci nalezl, že se na lodi pracovalo 48 hodin a pak jsem v závorce napsal, že jsem někde četl, že se na lodi dokonce pracovalo více jak 72 hodin, a to ještě v době, kdy Yorktown (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_USS_Yorktown_CV_5_Coral_Sea_Korálové_moře_april_1942, foto je volně přístupné na několika webech a muselo být několikrát zmenšeno.) již vyplul do Bitvy u Midway (někteří opraváři na lodi prý zůstávali i při jízdě do bitvy, někteří méně potřební pak byli loďmi evakuováni zpět). Zde ještě je možno si přeložit:
https://shipyardblog.wordpress.com/2016 ... of-midway/
Cituji z, Miloš Hubáček, Pacifik v plamenech, str. 358.:

„Nimitz po celou dobu prohlídky mlčel, procházel lodí, pozorně vše prohlížel, a když se skupinou odborníků vystoupil zpět na palubu, pravil tichým hlasem a s velmi vážnou tváří:
´Loď musíme dát do pořádku ve třech dnech (3 x 24 = 72 hodin – má poznámka)´.
Po těchto slovech se rozhostilo hrobové ticho, muži váhavě pohlíželi jeden na druhého. Nakonec korvetní kapitán Pfingstag, specialista na opravy lodních trupů, stejně tiše a stejně vážně odpověděl:
´Ano pane.´
Více než 1 400 mužů se pustilo do práce. Svářeči, elektrikáři, lodní tesaři, mechanici spolu s opraváři z doků zaplavili loď. Od té chvíle neustával hřmot pneumatických kladiv a nad palubou se vznášely mraky kouře z acetylénových hořáků svářecích aparatur. Nebyl čas rýsovat plány, jeřáby vyzvedávaly ocelové pláty a traverzy, které byly okamžitě zasazovány na poškozená místa, muži v podpalubí pracovali téměř potmě, v kouři a žáru po dlouhé hodiny, na čerstvý vzduch vycházeli jen ke krátkým přestávkám a k občerstvení ve chvílích, kdy již padali únavou. Řada z nich vydržela za těchto neuvěřitelných podmínek pracovat s pár hodinami odpočinku celých 48 hodin. Jedna směna střídala druhou.“

To byl Hubáčkův dobrý popis pracovního úsilí.


Použité podklady:


Americký orel proti vycházejícímu slunci, Alan Schom.
Atlas Druhé světové války, Fakta o bojových střetnutích na všech frontách, David Jordan a Andrew Wiest.
Bitva o Guadalcanal, Samuel B. Griffith II.
Boj o Filipíny, Miloš Hubáček.
Causa Dohihara, Josef Novotný.
Dějiny světa, Svazek X, za redakce: V. V.Kurasova (odpovědný redaktor), A. M. Někriče (zástupce odp. redaktora, J. A. Boltina, A. J. Grunta, V. M. Chvostova, N. N. Jakovleva, N. G. Pavlenka, S. P. Platonova, A. M. Samsonova, S. L. Tichvinovského.
Dějiny Velké vlastenecké války 1941 - 1945, Svazek 5, Redakce pátého svazku, S. I. Roščin (vedoucí redakce a autorského kolektivu), J. J. Boguš, G. I. Bulyčevová (literární redaktorka), I.D. Klimov, V.P. Sergin, J. Ii Soldatěnko, I. M Žabkin, V. N. Želanov.
Autorský kolektiv:
I.P. Barbašin, A.V. Basov, P. P. Bogdanov, J.J. Boguš, J. A. Boltin, S. S. Iljin, B. N. Jakovlev, I.D. Klimov, N.I. Kostjunin, Václav Kural (Československo), G. I. Levinson, G. Z. Lekomcev, M.M. Malachov, A. V. Mitrofanová, V. P. Morozov, O. M. Nakropin, A.G. Naporko, N. G. Pavlenko, S. I. Roščin, A. F. Ražakov, V. P. Seregin, A. M. Sinicyn, I. I. Šinkarjov, J. B. Šmeral, B. S. Ťelpuchovskij, V.K. Volkov, G. F. Zastavenko, V. N. Želanov.
Druhá světová válka den za dnem, Donald Sommerville.
Druhá světová válka, Martin Gilbert.
Duel v Pacifiku, Hrowe, H. Saunders.
Japonská válka 1931 - 1945, Aleš Skřivan
Japonsko ve válce. Velký pacifický konflikt, Edwin P. Hoyt.
Krev slzy a pošetilost v nejtemnější hodině druhé světové války, Len Deighton.
Krvavá jatka I., Christopher Shores, Brian Cull, Jasuho Izava.
Krvavá jatka II., Christopher Shores, Brian Cull, Jasuho Izava.
Midway, rozhodující bitva v Pacifiku, Micuo Fučida, Masatake Okumiya.
Mundská stezka. Válka v Jižním Pacifiku se obrací proti Japonsku, Eric Hammel.
Pacifik v Plamenech, Miloš Hubáček.
Pád nedobytné pevnosti Singapur, Peter H. Gryner.
Pearl Harbour, Ivan Brož.
Průvodce válkou v Pacifiku, Daniel Marston.
Speciální operace, William H. McRaven.
Srpnová bouře. Sovětská strategická ofensiva v Mandžusku v roce 1945, David M. Glanz.
Tři vojevůdci. Heihačiro Togó, Isaroku Jamamoto, Tomojuki Jamašita. Edwin P. Hoyt.
Válka končí v Pacifiku (I), Pevnost Iwodžima, Miloš Hubáček.
Válka v Pacifiku, Aleutské ostrovy (pátý díl), Edwin P. Hoyt.
Válka v Pacifiku, Americko-japonská námořní válka 1941-1945, Dan Van Der Vat.
Válka v Pacifiku (II) Dobývání Okinawy, Miloš Hubáček.
Válka v Pacifiku, Japonsko triumfuje, Edwin P. Hoyt.
Vítězství v Barmě, David Rooney.
Vzestup a pád orlů Nipponu 1931-1941, PROLOG Lubomír Vejřík, 1994.
Záhady 2. světové války, William B. Breuer.
Zlomená křídla samurajů, Robert C. Mikesh.

Případné doplnění a diskuzi prosím směřujte na tento odkaz:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=128 ... &start=220
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Asie, Japonsko a Čína 1931 - 1945“