Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 297.

Moderátoři: jarl, michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 297.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 297.
Zde viz foto náčrtu

Obrázek

, Bitvy u ostrova Midway_1, dne 4. června 1942, od 4 hodin do 10 hodin 30minut, jako prvá fáze. Náčrt byl nakreslen z mnoha jiných náčrtů pro Palbu, od kreslíře Roz., a mnou neuměle naskenován a zmenšen.
Stále ještě hovoříme o plavbě japonského operačního svazu do Bitvy u ostrova Midway, a to ve dnech 1. a 2. června 1942. Nyní jsme u konvoje s midwayským výsadkem, který v té době dospěl do bodu, kdy byl asi 1 000 mil na západ od ostrova Midway. Od naplánovaného bodu dál pak postupoval severovýchodním směrem. Zde pak je ještě foto

Obrázek

, kde je Bitva u Midway_2, s vývojem událostí 4. června od 10 hodin 30 minut, až do 6. června 1942 do 00,00 hodin, tedy druhá fáze. Náčrt byl nakreslen z mnoha jiných nákresů pro Palbu, od kreslíře Roz., a mnou neuměle naskenován a zmenšen. Další dění popisují japonští historici Micuo Fučida a Masatake Okumiya,ve své knize, Midway. Rozhodující bitva v Pacifiku., str. 115., a dále slovy, cituji:

„Jelikož plul (konvoj s výsadkem) rychlostí 240 mil za 24 hodin, dostal se na dosah amerických letounů z Midwaye, které hlídkovaly v okruhu 700 mil už 3. června, o dva dny dříve, než měl Nagumův svaz připravit leteckým útokem invazi na Midway. Zdálo se, že transportní lodi postupují rychleji, než jim bylo zdrávo.
Také 2. června bylo v okolí Jamamotova svazu zamračeno s občasným deštěm. Přečerpávání pohonných hmot, které bylo zahájeno den předtím, po opožděném setkání s cisternovými loďmi, bylo ráno obnoveno, ale muselo být znovu přerušeno, když se viditelnost snížila tak, že se lodi nemohly bezpečně pohybovat.
V operačním plánu nastala teď další závada. Ponorky 5. eskadry, zařazené do kordónu ´B´ , jenž měl být vytvořen 2. června severozápadně od Havaje, se zdržely v přístavu, protože nebyly včas dokončeny údržbářské práce, a na určené místo ve stanovenou dobu nepřipluly. Ani ponorky 3. eskadry, určené pro kordón ´A´, na západ od Havaje, nemohly včas připlout na určené místo pro selhání operace ´K´. Nakonec ponorky na svá místa připluly teprve 4. června.“

Do doby, dokud nebyly zřízeny japonské ponorkové kordony, byl stále admirál Jamamoto i s celým svým štábem vlastně bez informací o jakémkoliv pohybu Američanů. Zápisy, ke kterým se oba japonští historici dostali, však připouštějí, že Jamamoto (zde viz foto

Obrázek

, na kterém je admirál Jamamoto, foto je volně přístupné na několika webech.) a štáby dostali přece jen několik „kusých informací“, které došly 2. června, a to od ponorky I-168, která prováděla tehdy průzkum přímo v midvayské oblasti. K tomu na str. 116, napsali, cituji:

„Ponorka hlásila, že nezpozorovala jiná plavidla než hlídkovou loď jižně od Písečného ostrova (Sand), že nepřítel zřejmě vysílá četné letecké hlídky na jihozápad, pravděpodobně na vzdálenost 600 mil, že zřejmě vyhlásil stav zvýšené pohotovosti a udržuje ve dne v noci intenzivní leteckou obrannou činnost, že na ostrově (Midway) je vidět mnoho stavebních jeřábů, neboť se tam pravděpodobně zpevňují obranné objekty. Jak se nakonec ukázalo, byla tato zpráva o výsledcích průzkumu jedinou významnější informací získanou od ponorek v celém průběhu midwayské operace, třebaže velitelství Spojeného loďstva právě na ponorky hodně spoléhalo.“

Bylo stále ještě 2. června 1942, a Nagumův svaz, který v té době plul asi 600 mil před Jamamotem, se náhle dostal do oblasti opravdu husté mlhy. Navíc prý se, spodní okraj mraků, téměř dotýkal hladiny oceánu a začalo do všeho ještě mrholit. S jistotou se dalo očekávat, že mlha ještě více zhoustne, když už stejně byla viditelnost velice omezená, a to tak, že nebyla vidět ani sousední loď. Situace v té „psotě“ byla víc než špatná. Micuo Fučida a Masatake Okumiya, na str. 116., k popsanému říkají, cituji:

„Viceadmirál Nagumo na vlajkové lodi Akagi nevěděl nic víc o pohybech a záměrech nepřátelského loďstva než velitelství Spojeného loďstva. Jelikož Akagi měla omezenou schopnost rádiového mlčení, neměl Nagumo ani tolik informací jako admirál Jamamoto na své vlajkové lodi. Tam byly zachyceny informace silně nasvědčující tomu, že nepřítel už o japonském postupu k Midway ví nebo jej alespoň tuší a chystá se mu čelit. Právě to byla situace, jaké se obával náčelník Nagumova štábu kontradmirál Kusaka (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, Ryunosuke Kusaka, autorem fota je Wikipedie, foto bylo několikrát zvětšeno.). Už před vyplutím znovu a znovu požadoval, aby byly všechny důležité zpravodajské informace předávány z Jamata na Akagi, ale admirál Jamamoto se svým štábem stále ještě doufal, že moment překvapení dosud není ztracen, a považoval za vhodné nadále udržovat rádiové mlčení.
Když se 2. června schylovalo k večeru, pokračovaly japonské lodi vytrvale v postupu ke svým cílům přes nepříznivé počasí. Dosud nebylo možno s jistotou říci, zda některá z nich byla nepřítelem skutečně zpozorována, a tak každý, vrchním velitelem Spojeného loďstva počínaje doufal, že cenný moment překvapení je stále ještě v japonských rukou.“



Události, den 3. června 1942.

Jestliže se přece jenom podařilo Nagumovu svazu, v noci z 2. na 3. června, alespoň na pár hodin, plout v lepším počasí, ráno se počasí, do kterého lodě vpluly, zase zhoršilo. Záznamy říkají doslova, že – „Za svítání 3. června se lehký opar, do něhož Nagumův svaz veplul předchozího dne, spíše v noci, změnil v těžkou mlhu“. A zápis, ze kterého oba historici (Fučida byl dokonce osobně, v po operačním stavu, přítomen) čerpali pak na na str. 117., knihy pokračují, cituji:

„Posádky zaujaly místa určená pro plavbu v mlze, ale často ani neviděly sousední loď, ač byla vzdálena pouhých 600 metrů. Byly rozsvíceny silné reflektory, ale i stěží i ty prorážely mlhu.
Bylo nadmíru obtížné a vyčerpávající udržovat klikatý (protiponorkový) kurs při plavbě tímto nekonečným závojem, kdy bylo sousední loď vidět jen zřídka a na chvilku. Ale bylo to nutné, protože jsme vstupovali do oblasti, kde hlídkovaly nepřátelské ponorky. I když nás mlha skrývala před slíděním průzkumných letounů, museli jsme za tuto výhodu draze platit zvýšeným navigačním nebezpečím. Kromě toho mlha nepřekážela nepřátelským ponorkám vybavených radarem, ale nám znemožňovala vysílat proti ponorkám hlídkové letouny. Abychom se vypořádali s těmito problémy a s mnoha dalšími, které na nás doléhaly, byla všem lodím, nařízena plná pohotovost a na protiponorkových pozorovacích stanovištích byly zdvojeny hlídky.“

Na letadlové lodi Akagi (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, Akagi 1939, foto je majetkem muzea US NAVY., a je volně přístupno na několika webech) stál na pravé straně velitelského můstku admirál Nagumo (zde viz foto

Obrázek

admirála Naguma, foto je volně přístupné na několika webech.) s celým svým štábem, a i oni se prý snažili proniknout svýma očima, tou hustou mlhovou clonou, která obklopovala jejich loď. Kdo je prý tehdy viděl tak prohlašoval, že byli všichni při svém pozorování velice napjatí a z obličejů prý šly odečíst velké obavy.
Velitel letadlové lodi Akagi, byl jím námořní kapitán Aoki, i s navigačním důstojníkem, korvetním kapitánem Mjurou, stáli na druhé straně můstku a svými povely po vyčtení údajů z přístrojů, se snažili, aby vlajkovou loď udrželi na správném kursu a také na určeném místě ve formaci ostatních lodí. Každou chvíli prý jeden nebo druhý vykukovali z okna, jestli přece jenom někde neuvidí nějakou skulinku v mlhovém příkrovu. Fučida popisoval dále na str. 117., své osobní zážitky slovy, cituji:

„Na 10.30 byla plánována změna kursu, a ta musela být provedena, jestliže jsme chtěli dodržet časový plán. Ale před provedením takové změny kursu v husté mlze bylo třeba dát všem lodím kontrolní návěští, aby se některá neodchýlila a neztratila. Za tak omezené viditelnosti nebylo přirozeně možné použít praporkových signálů a příslušné rozkazy nebylo možno předat ani pomocí světlometů. Nezbývalo nic jiného než použít rádia, čímž nepochybně bude nepříteli prozrazena naše přítomnost i místo, jímž proplouváme. Z toho měl přirozeně admirál Nagumo i jeho štáb značné obavy.
Za této neblahé situace se znovu názorně potvrdilo, že Nagumovi byly uděleny dva taktické úkoly, jež byly navzájem neslučitelné.
První úkol - napadnout 5. června Midway a připravit tak výsadkovou operaci, ukládal jeho svazu přísně dodržení časového plánu.
Druhý úkol - navázat dotyk s nepřítelem a zničit jeho námořní síly – vyžadoval, aby měl Nagumo úplnou volnost pohybu podle měnící se situace, a kategoricky předpokládal, že naše pohyby budou naprosto utajeny při pátrání po nepříteli.
Bylo třeba rozhodnout, kterému z těchto úkolů dát přednost. Hypoteticky se Nagumův štáb tímto problémem zabýval dlouho, ale teď se velitel dostal do situace, kdy bylo třeba jasného rozhodnutí, přestože jsme stále neměli sebemenší informaci o nepřátelských plavidlech. V této kritické situaci se první ujal slova starší člen štábu námořní kapitán Oiši.“
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 297.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 298.

V jedné z krajních situací, kdy měly z jedné ze dvou možností vybrat, se ocitl Nagumův svaz, dne 3. června 1942 (viz konec předchozího textu v Č 297.). Slovo si vzal starší člen štábu, kterým byl námořní kapitán Oiši. Celou jeho řeč, slovo od slova, zachytili japonští historici Micuo Fučida a Masatake Okumiya, ve své knize, Midway. Rozhodující bitva v Pacifiku., str. 118., kde jí i jako přímou řeč uvádějí, cituji:

„Operační svaz Spojeného loďstva nám jako prvořadý úkol ukládá zničit nepřítele. Spolupráce s výsadkovou operací je druhotná. Ale týž rozkaz nám přímo ukládá, abychom ze vzduchu napadli ostrov Midway dne 5. června. To znamená, že vzdušné napadení musí být provedeno přesně podle plánu, jestliže do stanovené doby zahájení útoku nepřátelské námořní jednotky nevypátráme.
Nepodaří-li se nám podle plánu neutralizovat nepřátelské letecké síly se základnami na Midwayi, narazíme o dva dny později při výsadkových operacích na silný odpor, a celý plán invaze bude porušen.“

Tak k tomu prý se viceadmirál Nagumo se svou obvyklou otevřeností vyslovil tak, že řekl otázku, která se sama nabízela: „Ale kde jsou nepřátelské lodi?“ A zde prý pokračovala odpověď v další části Oišiho výkladu: „O tom, kde je nepřítel, nevíme nic, protože se nám nepodařilo provést průzkum Pearl Harboru. Jestliže jsou však teď jeho lodi v Pearl Harboru, budeme mít spoustu času na přípravu střetnutí s nimi, jestliže vyplují až po našem útoku na Midway. Budou muset uplout přes 1 100 mil.
I když o našich pohybech už vědí a vypluly by proti nám, nemohou být prozatím příliš daleko od základny a rozhodně ne blízko nás. Myslím proto, že nejdříve musíme provést plánovaný úder na Midway.“

Po této řeči se pak náčelník štábu konradmirál Kusaka obrátil na zpravodajského důstojníka, kterého se zeptal, zda se z radiového odposlechu dají nějakým způsobem rozpoznat pohyby amerického loďstva. Dozvěděl se, že nebylo zachyceno nic, a tak se otázal, zda nedošly nějaké informace z vlajkové lodi Spojeného loďstva, z bitevní lodi Jamato (zde viz foto


Obrázek

, pod kterým byl popisek, přeloženo, Japonská loď YAMATO, Jamato, říjen 1941, foto je volně přístupné na několika webech, a byla zde upravena jen velikost). Dostal znovu negativní odpověď. Obrátil se tedy na admirála Naguma s návrhem: „Jelikož musíme stůj co stůj dodržet plán, souhlasil byste s tím, abychom použili mezilodního rádiového spojení o malém výkonu a vyslali rozkaz k změně kursu?“ Admirál Nagumo svolil, protože to bylo jediné možné řešení. A tak na Nagumův pokyn byl vyslán rozkaz ke změně kursu na středních vlnách. Zde pak pokračují oba japonští historici na str. 119., slovy, cituji:

„Doufali jsme, že vysílač o sníženém výkonu bude slyšitelný jen v okruhu našeho svazu, a ne dále. Tato metoda nebyla zcela bezpečná, ale několikrát v minulosti se osvědčila, když nepřítel nebyl dosti pozorný. Tentokrát však byla depeše jasně zachycena i na lodi Jamato, která byla o 600 mil vzadu. Jelikož nepřátelský svaz byl tehdy vzdálen pouhých několik set mil – toho jsme si ovšem nebyli naprosto vědomi - , bylo velmi pravděpodobné, že signál zachytil i nepřítel (poznámka redakce říká – I když to pravděpodobné bylo, ve skutečnosti Američané tento rozkaz nezachytili. Nezmiňuje se o tom ani další článek profesora Love, který zde bude také – za americkou stranu, později uveden).“

Japonští plánovači midwayské operace počítali, dle všech historických zápisů s tím, a to již od počátku, že americké námořní síly budou vylákány do bitvy úderem na ostrov Midway, a nikoliv dříve. Japonci neměli nejmenší tušení, že americké námořní svazy již dávno předtím vypluly. Japonští historici přiznávají, že vůbec netušili, jak mohutné nepřátelské síly to budou. Vůbec netušili, že na ně číhají a že jsou připraveny se na ně každou chvíli vrhnout.

„Hustá mlha visela nad Nagumovým svazem po celé odpoledne a ještě pozdě v noci. Na rozdíl od napjatého ovzduší na velitelském můstku Akagi důstojnická odpočívárna byla plná rozjařeného hovoru a smíchu bezstarostných letců, jejichž jediným úkolem bylo okamžitě na povel skočit do letounu a odstartovat. Pro plánovaný vzdušný úder bylo už vše připraveno dva dny a letecký průzkum nebyl vysílán pro nepříznivé počasí. Piloti proto neměli co na práci a krátili si čas kartami.
Mezitím se počasí okolo Jamamotova svazu asi o 600 mil vzadu odpoledne poněkud zlepšilo a čerpání pohonných hmot, které bylo předchozího dne přerušeno, pokračovalo.
Na neustálé mlze bylo nejhorší to, že umožňovala nepříteli, aby před námi úplně utajil své pohyby. Jak už bylo řečeno dříve, plán, podle něhož měly 31. května provést hydroplány průzkum Pearl Harboru, přičemž by využily mělčiny u Francouzské fregaty (zde viz foto náčrtu

Obrázek

, pod kterým byl popisek, volně přeloženo Francouzské fregatní mělčiny, patrná je pak trasa až k Midway, vše má autora ve Wikipedii. Snímek byl několikrát zvětšen.
https://cs.qwe.wiki/wiki/French_Frigate_Shoals
) k doplnění pohonných hmot, byl zmařen. Ani od ponorek jsme nedostali zprávy. Jediným zdrojem informací byl rádiový odposlech. Už 30. května tento odposlech na vlajkové lodi admirála Jamamota Jamato zjistil živou nepřátelskou činnost v havajském prostoru, zejména činnost hlídkových letounů. To silně naznačovalo možnost, že nepřátelské loďstvo vyplulo z havajské základny, ale velitelství Spojeného loďstva na to Naguma neupozornilo!“

Lze asi pochopit, že poté následovala věta obou historiků, cituji ze str. 120: „Viceadmirál Nagumo se svým štábem byl hluboce rozhořčen, když se po bitvě dověděli, že velitelství Spojeného loďstva na základě tohoto odposlechu tušilo, že nepřátelské loďstvo vyplulo. Proč velitelství Spojeného loďstva nepředalo tuto životně důležitou informaci údernému svazu letadlových lodí, aby se zabránilo nebezpečí, že bude zaskočen?“
V dalším pak oba japonští historici uvádějí dvě možné příčiny neblahého opomenutí:
Za prvé velitelství Spojeného loďstva vycházelo z neuváženého předpokladu, že Akagi, která byla blíže k nepříteli než Jamato, zachytí přirozeně stejné informace a že Nagumo se podle nich při svém rozhodování zařídí.
Za druhé se na velitelství obávali, že rádiová korespondence mezi oběma svazy by nepříteli prozradila místo, kde právě plují.“

A poté dvojice japonských historiků přenáší odpovědnost za „debakl“ u Midway na admirála Jamamota, když na str. 120. a 121., doslova napsala, cituji:

„Nesporné však je že opomenutí admirála Jamamota předat nezbytné informace, varující před hrozícím nebezpečím bylo jednou z hlavních příčin debaklu u Midwaye. Dopustil se chyby tím, že byl příliš v zajetí myšlenky ´rádiového mlčení´. Snadno si lze představit, jak se kontraadmirál Kusaka rozzlobil a rozhořčil, když po bitvě přišel na palubu lodi Jamato, aby ohlásil, že Nagumův svaz byl téměř zničen, a tam se poprvé dověděl o nedbalosti Spojeného loďstva. Právem mohl říci: Bože můj, jak často jsem jim říkal, aby to nedopustili! Kdyby nám jen byli dali včas vědět…!´
Vina však nebyla jen na velitelství Spojeného loďstva. Částečně byl odpovědný i námořní generální štáb v Tokiu, jenž v rádiové zprávě o nepřátelské námořní činnosti v oblasti Šalamounových ostrovů
(zde viz mapu, náčrt

Obrázek

, volně přeloženo, Přehled japonské expanze v roce 1942, v jižní části zakreslené expanze je vidět, kde jsou Šalamounovy ostrovy, foto bylo několikrát zmenšeno) odeslané Spojenému loďstvu naznačoval, že nepřítel velmi pravděpodobně ještě nic netuší o pohybu japonských lodí směrem k Midway.“

Oprávněně asi oba historici hledali po válce viníky tak velké japonské námořní porážky. Samozřejmě, že se museli, ve svých úvahách, po shromáždění tehdejších faktů (psáno v padesátých letech 20. století), dostat i k vině námořního generálního štábu, který byl přeci nadřízen Spojenému loďstvu a tak svou vinu „musel schytat také“. I proto na str. 121., můžeme v jejich knize číst věty, cituji:

„Námořní generální štáb se sice původně stavěl proti midwayské operaci, ale jakmile ji jednou schválil, byl za její celkové uskutečnění více odpovědný než velitelství Spojeného loďstva. Když do rozhodné bitvy zbývalo už jen několik dní, shromažďoval všechny dosažitelné zpravodajské informace o nepřátelské činnosti. Zpravodajský štáb zaměřil zejména pozornost na náznaky, že americký operační svaz letadlových lodí stále ještě působí v oblasti Šalamounových ostrovů. Námořní generální štáb z toho usuzoval, že (je-li to pravda) je to přesvědčivým důkazem, že nepřítel dosud netuší naše záměry, neboť v opačném případě by byl zřejmě povolal všechny své nečetné zbývající letadlové lodi zpět z jihozápadního Tichomoří. I když bylo zachyceno několik ´naléhavých‘ depeší amerických vysílaček v prostoru Havaj – Midway, Námořní generální štáb stále setrvával na svých prvních závěrech. Snad to bylo zaviněno vrozenou japonskou vlastností, která vtiskla pečeť všem akcím v průběhu celé války: u Japonců bývá příliš často přání otcem myšlenky.
Schylovalo se k bouři a poprvé za šest měsíců války se na nás štěstěna neusmívala. V operačním plánu však nebyly provedeny žádné změny. Všechny jednotky postupovaly kupředu nedozírnou mlhou jako koňská spřežení poháněná slepě kupředu práskajícím bičem.“
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 297.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 299.

Oba japonští historici v dalším textu popisují fakta, která na konci druhé světové války, do doby, než mohli psát, shromáždili o připravenosti nepřítele, tedy o amerických námořních silách, které se účastnily Bitvy u Midway. Je pochopitelné, že po dalších desítkách let se ještě ukázaly další skutečnosti, také byly i odtajněny další dokumenty. Naše doplnění tohoto faktu bude pak provedeno u americké strany u profesora Love a též i rozšířeno u Miloše Hubáčka o některé detaily. Pojďme tedy nejprve popsat fakta, která o americké straně shromáždili Micuo Fučida a Masatake Okumiya, ve své knize, Midway. Rozhodující bitva v Pacifiku., str. 122 až 125. Začněme přípravou námořních sil Spojených států.

Příprava Američanů na Bitvu u Midway.
Do této chvíle jsme popisovali zvláště fakt, že velitel Spojeného loďstva admirál Jamamoto spěchal do bitvy u ostrova Midway pln očekávání a znepokojovalo jej snad jedině špatné počasí a tak trochu i nedostatek informací. Určitě by všechny jeho štáby byly mnohem více znepokojeny, kdyby znaly skutečnou situaci nepřítele. Japonští historici dokonce říkají, že by se Jamamoto a jeho důstojníci velice zděsili. Japonští historici tehdy zkoumali všechny dostupné americké zápisy o Bitvě u Midway, a proto i jejich prvé věty tím začínají, cituji:

„Z poválečných amerických dokumentů jasně vyplývá, že štáb Tichomořského loďstva USA věděl o japonském plánu útoku na Midway ještě dříve, než vůbec naše lodi vypluly z domácích vod. Americká zpravodajská služba dokázala jakýmsi zázrakem rozluštit hlavní kód, jehož tehdy japonské válečné námořnictvo užívalo (vše okolo kódu a tohoto celého faktu bude rozvedeno u popisu profesora Love, v dalších líčeních stejného – poznámka autora). Tím se stalo, že se nepřítel mohl dovědět o našich záměrech téměř okamžitě, jakmile jsme o nich sami rozhodli.
Již počátkem května nepřítel věděl, že japonské loďstvo plánuje další velkou operaci a hodlá ji uskutečnit koncem května nebo počátkem června. Přesný cíl této operace nebyl zprvu znám, ale v polovině května se nepřítel nejen dověděl, že japonským cílem bude Midway, ale velmi přesně též zjistil složení sil, jež budou nasazeny. Vrchní velitel Tichomořského loďstva, admirál Chester W. Nimitz (zde viz foto

Obrázek


, pod kterým byl popisek, admirál Chester W. Nimitz, foto pochází z amerického námořního archivu.), počátkem května osobně ostrov navštívil a podnikl kroky, aby byla posílena tamní posádka a zpevněna obranná zařízení a opevnění.“

Američané v té době 50. let 20. století, vědomi si významu bitvy u ostrova Midway na celý průběh války v Tichomoří, publikovali mnohé o ní, a proto mohli japonští historici na str. 122. a 123., popisovat i některé technické a vojenské údaje, viz. zde, cituji:

„Začátkem června byly na Midway doplněny letecké síly: přibylo tam 16 střemhlavých bombardérů námořní pěchoty (typy jednotlivých letadel si řekneme přesně u profesora Love, při jeho nejnovějším výkladu a popisu Bitvy u Midway), 7 stíhaček typu Wildcat (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Grumman_F4F_3_Wildcat, a dále přeloženo volně, na palubě CV_3 LL Saratogy, v lednu 1941, foto je volně přístupné na několika webech, foto bylo zmenšeno) asi 30 hlídkových létacích člunů námořnictva, a 18 letounů B 17 (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, Boening B-17E_1941., foto je volně přístupné na několika webech) a 4 B 26 (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým je popisek B_26B, foto je volně na několika webech) pozemních vojsk (poznámka redakce zde zní – těmito posilami se zvýšil počet letounů na Midway asi na 120). Na pobřeží bylo rozmístěno přes 2 000 mužů posádkových jednotek a velký počet protiletadlových děl. Dále bylo na ostrov přiděleno několik motorových torpédových člunů pro pobřežní hlídkovou činnost a noční útoky. Kromě toho byly zřízeny 3 ponorkové hlídkové okruhy ve vzdálenosti 100, 150 a 200 mil od Midwaye s celkovým počtem 20 ponorek, jež zaujaly svá postavení před 4. červnem.“

Z toho, že Američané své síly na ostrově Midway doplnili, že budovali další a další obranná zařízení, jasně plynulo, že chtěli Japonce u ostrova zastavit. Zde si Japonci správně vyhodnotili, oč Američanům šlo. Tedy Midway je pro bezpečnost Havaje tak důležitá, že Američané udělají vše, co bude nutné, aby ostrov ubránili.

„Americké loďstvo sice získalo důležitou výhodu tím, že vědělo předem o japonských záměrech, ale jeho vyhlídky nebyly přesto příliš slibné. Japonské síly, jež měly být nasazeny, měly značnou převahu, a pokud jde o letadlové lodi, byla americká situace kritická. Loď Lexington byla právě potopena za bitvy v Korálovém moři, a v témže střetnutí byl Yorktown poškozen a nevědělo se, zda se vrátí do Pearl Harboru a bude opraven včas, aby se mohl obrany Midwaye účastnit. Saratoga, která byla 11. ledna zasažena torpédem z japonské ponorky asi 500 mil jihozápadně od Oahu, byla stále ještě v San Diegu v opravě. Zbývaly tedy jen Hornet a Enterprise, jež po dubnovém napadení japonských ostrovů (viz skvěle popsaný Doolitlův nálet na Tokio od kolegy Zemakt:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8583
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8588
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8594
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8602
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8606
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8613
) dostaly rozkaz, aby odpluly do jihozápadního Tichomoří a připojily se k operacím v Korálovém moři. Velitelství Tichomořského loďstva vydalo proto naléhavý rozkaz 16. operačnímu svazu /TF 16/ (soustředěnému kolem letadlových lodí Hornet a Enterprise) a 17. svazu /TF 17/ (kolem poškozené lodi Yorktown), aby se okamžitě vrátily do Pearl Harboru. 16. operační svaz tam doplul 26. května (podle japonského data 27. května), právě v den, kdy Nagumův svaz vyplouval z vnitřního moře a 17. operační svaz připlul příštího dne krátce po poledni. Yorktown byl okamžitě dopraven do suchého doku a opravářské čety se pustily do zběsilého závodu s časem.“

Když po svém příjezdu doplnily lodě operačního svazu TF 16 pohonné hmoty, munici všeho druhu, proviant a veškeré potřebné komodity, vypluly, pod velením kontraadmirála Raymonda A. Spruanceho do předem určeného prostoru. Stalo se tak dne 28. května (v Japonsku 29. května) – operační svaz TF 16 vyplul z Pearl Harboru právě v den, kdy - Jamamotův a Kondův svaz opouštěly Haširadžimu – a zamířil (americký TF 16) do prostoru severovýchodně od Midway.

„Kromě letadlových lodí Hornet a Enterprise (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek USS_Enterprise_April_1939_foto bylo volně na několika webech, muselo být několikrát zmenšeno.) a Hornet (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek USS_Hornet_28CV_829_Doolittle_Raid_on_18_april_1942, foto je volně na několika webech) bylo do operačního svazu (TF 16) zařazeno 5 těžkých křižníků, 1 lehký křižník a 9 torpédoborců. Příštího dne odpoledne byly opravy Yorktownu (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_USS_Yorktown_CV_5_Coral_Sea_Korálové_moře_april_1942, foto je volně přístupné na několika webech a muselo být několikrát zmenšeno.), jako zázrakem dokončeny. Loď si pak rychle doplnila pohonné hmoty, vzala na palubu narychlo zorganizovanou skupinu letounů a vyplula 30. května ráno s dvěma těžkými křižníky a šesti torpédoborci jako 17. operační svaz (TF 17) pod velením kontraadmirála Franka J. Fletchera (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_admiral_Fletcher_Frank_J_foto je volně přístupné na několika webech, zde bylo zmenšeno). Oba svazy se měly 3. června setkat, doplnit pohonné hmoty a pokračovat pak pod Fletcherovým velením k bodu na severovýchod od Midwaye, kam měly dospět příštího ráno.“

Pokračování příští pondělí s historickými fakty o Bitvě v Korálovém, od lidí sice na nepřátelské straně, ale lidí, kteří tam tehdy byli.


Použité podklady:

Americký orel proti vycházejícímu slunci, Alan Schom.
Atlas Druhé světové války, Fakta o bojových střetnutích na všech frontách, David Jordan a Andrew Wiest.
Bitva o Guadalcanal, Samuel B. Griffith II.
Boj o Filipíny, Miloš Hubáček.
Causa Dohihara, Josef Novotný.
Dějiny světa, Svazek X, za redakce: V. V.Kurasova (odpovědný redaktor), A. M. Někriče (zástupce odp. redaktora, J. A. Boltina, A. J. Grunta, V. M. Chvostova, N. N. Jakovleva, N. G. Pavlenka, S. P. Platonova, A. M. Samsonova, S. L. Tichvinovského.
Dějiny Velké vlastenecké války 1941 - 1945, Svazek 5, Redakce pátého svazku, S. I. Roščin (vedoucí redakce a autorského kolektivu), J. J. Boguš, G. I. Bulyčevová (literární redaktorka), I.D. Klimov, V.P. Sergin, J. Ii Soldatěnko, I. M Žabkin, V. N. Želanov.
Autorský kolektiv:
I.P. Barbašin, A.V. Basov, P. P. Bogdanov, J.J. Boguš, J. A. Boltin, S. S. Iljin, B. N. Jakovlev, I.D. Klimov, N.I. Kostjunin, Václav Kural (Československo), G. I. Levinson, G. Z. Lekomcev, M.M. Malachov, A. V. Mitrofanová, V. P. Morozov, O. M. Nakropin, A.G. Naporko, N. G. Pavlenko, S. I. Roščin, A. F. Ražakov, V. P. Seregin, A. M. Sinicyn, I. I. Šinkarjov, J. B. Šmeral, B. S. Ťelpuchovskij, V.K. Volkov, G. F. Zastavenko, V. N. Želanov.
Druhá světová válka den za dnem, Donald Sommerville.
Druhá světová válka, Martin Gilbert.
Duel v Pacifiku, Hrowe, H. Saunders.
Japonská válka 1931 - 1945, Aleš Skřivan
Japonsko ve válce. Velký pacifický konflikt, Edwin P. Hoyt.
Krev slzy a pošetilost v nejtemnější hodině druhé světové války, Len Deighton.
Krvavá jatka I., Christopher Shores, Brian Cull, Jasuho Izava.
Krvavá jatka II., Christopher Shores, Brian Cull, Jasuho Izava.
Midway, rozhodující bitva v Pacifiku, Micuo Fučida, Masatake Okumiya.
Mundská stezka. Válka v Jižním Pacifiku se obrací proti Japonsku, Eric Hammel.
Pacifik v Plamenech, Miloš Hubáček.
Pád nedobytné pevnosti Singapur, Peter H. Gryner.
Pearl Harbour, Ivan Brož.
Průvodce válkou v Pacifiku, Daniel Marston.
Speciální operace, William H. McRaven.
Srpnová bouře. Sovětská strategická ofensiva v Mandžusku v roce 1945, David M. Glanz.
Tři vojevůdci. Heihačiro Togó, Isaroku Jamamoto, Tomojuki Jamašita. Edwin P. Hoyt.
Válka končí v Pacifiku (I), Pevnost Iwodžima, Miloš Hubáček.
Válka v Pacifiku, Aleutské ostrovy (pátý díl), Edwin P. Hoyt.
Válka v Pacifiku, Americko-japonská námořní válka 1941-1945, Dan Van Der Vat.
Válka v Pacifiku (II) Dobývání Okinawy, Miloš Hubáček.
Válka v Pacifiku, Japonsko triumfuje, Edwin P. Hoyt.
Vítězství v Barmě, David Rooney.
Vzestup a pád orlů Nipponu 1931-1941, PROLOG Lubomír Vejřík, 1994.
Záhady 2. světové války, William B. Breuer.
Zlomená křídla samurajů, Robert C. Mikesh.

Případné doplnění a diskuzi prosím směřujte na tento odkaz:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=128 ... &start=220
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Asie, Japonsko a Čína 1931 - 1945“