Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 330.

Moderátoři: jarl, michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 330.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 330.
Zde pak je foto

Obrázek

, na kterém je náčrt Bitvy u Midway_2, s vývojem událostí 4. června od 10 hodin 30 minut, až do 6. června 1942 do 00,00 hodin, tedy druhá fáze. Náčrt byl nakreslen z mnoha jiných nákresů pro Palbu, od kreslíře Roz., naskenován a zmenšen.
V konci předchozího Č 329, jsme sledovali odlet deseti torpédových letounů a šesti Zer jak z letadlové lodi Hirjú, tehdy již jediné letadlové lodi, ze čtyřech původních, odlétaly ke své poslední bitvě. Pod velením kapitán-poručíka Tomonaga, letadla odlétala bombardovat zjištěné americké lodi.
Pojďme a přečtěme si jejich poslední boj, od doby, kdy piloti uviděli americkou letadlovou loď Yorktown, a jak vše co se dělo popsali oba japonští historici, Micuo Fučida a Masatake Okumiya, ve své knize – Midway. Rozhodující bitva v Pacifiku, ze str. 173., a dále, cituji:

„V 14.26 spatřila úderná skupina nepřátelskou letadlovou loď s několika doprovodnými loďmi asi ve vzdálenosti deseti mil a Tomonaga nařídil letcům, aby se připravili k útoku. Ochranné nepřátelské stíhačky se snažily útok odrazit, ale byly okamžitě napadeny doprovodnými Zery, zatímco torpédové letouny se blížily k letadlové lodi. Ve 14.32 Tomonaga vydal rozkaz, aby letouny zrušily letový tvar a podnikaly útok jednotlivě z různých směrů. Dvě minuty nato dal povel k útoku. Letouny se řítily z výše 2 000 metrů směrem na americkou letadlovou loď, aby necelých 100 metrů nad hladinou vypustily torpéda. Ve 14.45 hlásila rádiová depeše dva zásahy na lodi, která byla o půl hodiny později identifikována jako letadlová loď Yorktown.“

O dalších podrobnostech pak museli vyprávět až piloti, kteří se jako přeživší vrátili a přistáli na poslední letadlové lodi, na Hirjú. Na Hirjú se tehdy, z posledního náletu, vrátilo jen pět torpédových letounů z deseti a tři Zera z šesti. Byla to tedy polovina letadel, která k útoku vzlétla. Piloti, kteří se tehdy vrátili, hlásili, jeden zásah letadlové lodi a značné poškození amerického křižníku San Francisco. Až později se ukázalo, že to, co japonští piloti považovali za zásah amerického křižníku, byl ve skutečnosti dopad sestřeleného japonského letounu poblíž křižníku San Francisco. Jako další pak piloti Zer hlásili, že sestřelili celkem osm amerických stíhaček. Oba japonští historici po válce prohlédli americké záznamy, které konfrontovali se svými a píší na str 174., cituji:

„Poválečné americké záznamy ukazují, že asi ve 14.42 byl Yorktown opravdu zasažen dvěma torpédy, a že se mu podařilo vyhnout dvěma dalším, která k němu mířila. Tyto dva zásahy spolu se škodami způsobenými dřívějším náletem střemhlavých bombardérů odsoudily však loď k zániku (zde byla opět poznámka americké redakce k vydání knihy, ve které se píše: ‚Kapitán lodi Yorktown nařídil opuštění lodi patnáct minut po zásazích torpéd, ale loď byla stále ještě nad vodou o dva dny později, když ji zpozorovala japonská ponorka I-168 /6. června odpoledne/ a vypálila čtyři torpéda. Dvě z nich zasáhla Yorktown, jenž se potopil příštího rána v 6.00 (čili 7. června 1942), a jedno zasáhlo torpédoborec Hamman, který u Yorktownu prováděl záchranné práce a po zásahu se potopil ve čtyřech minutách.).
Zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, volně přeloženo Opuštěná letadlová loď Yorktown, 4. června 1942. Foto je majetkem US NAVY. Fotografie byla zvětšena.
Žádná z doprovodných lodí nebyla za tohoto náletu poškozena.“

Osud kapitán-poručíka Tomonagy byl dán předem. Velitel Tomonaga mezi těmi, kteří se navrátili, nebyl. Jeho osud popisuje jeden z pilotů, který se vrátil na Hirjú a přežil i její zničení. Japonští historici na str. 174 doslova píší, cituji:

„Poručík Toširo Hašimoto, jenž letěl s Tomonagou, jako pozorovatel v první úderné vlně na Midway, ale za tohoto náletu byl v jiném letounu, podal očité svědectví o smrti statečného velitele: ‚Jeho letoun se zřetelnou žlutou ocasní plochou jsem jasně rozpoznal, když se vrhl do nejtěžší protiletadlové palby, jakou jsem kdy viděl. Vypustil torpédo a pak, v příštím okamžiku, se letoun rozpadl. Jeho útok na letadlovou loď uprostřed ničivé dělostřelecké palby se rovnal sebevraždě‘.
Tak skončil druhý nálet z Hirjú a poslední japonský úder na americké lodi v Bitvě u Midwaye. Letci, kteří se náletu zúčastnili, a s nimi i kontradmirál Jamamguči, jenž vyslechl jejich hlášení, se domnívali, že za prvního i druhého náletu byly zasaženy různé cíle a že tedy byly ochromeny dvě americké letadlové lodi. Ve skutečnosti byl však terčem obou náletů Yorktown. Po prvním náletu byla loď opravena tak rychle, že Tomonagovi letci ji považovali za jinou, nepoškozenou loď.“

Následuje titulek japonských historiků, pod kterým se skrývá poslední americký letecký útok na letadlovou loď Hirjů, a který na str. 175, zní následovně:

„Letouny z nepřátelských letadlových lodí udeřily znovu.“
Nejprve tedy pod tímto titulkem sečtěme útoky na letadlovou loď. Když počítáme i útok na ostrov Midway, a ten započítat také musíme, byly z japonské letadlové lodi Hirjú (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Japanese_aitcraft_carrier_Hiryu_1939, foto je volně na několika webech, zde bylo zvětšeno.) podniknuty tři nálety, které zároveň znamenaly, že na lodi zbylo velmi málo bojeschopných letounů. Japonští historici pak na str. 175., přesněji píší, vysvětlují a dokládají i ze svých zážitků, cituji:

„Když na letové palubě přistály poslední vracející se letouny z Tomonagovy skupiny, zůstalo na Hirjú ze všech jejích letounů pouze pět stíhaček (mimo šesti Zer, jako hotovost pro ostatní lodi svazu), pět střemhlavých bombardérů a čtyři torpédové bombardéry. Letci, kteří od časného rána bojovali na život a na smrt, byli už na pokraji vyčerpání a posádka lodi na tom nebyla o mnoho lépe. Zatímco její vlastní letouny napadaly nepřítele, stala se Hirjú sama terčem mnoha nelítostných nepřátelských útoků. Od rozbřesku byla napadena nejméně 79 letouny a úspěšně se vyhnula asi 26 torpédům a 70 pumám. Avšak Jamaguči, přestože mu zbývaly tak chabé letecké síly a že jeho muži byli vyčerpáni, byl odhodlán zasadit protiúder. Uvědomoval si však, že nálet za denního světla by nemohl být úspěšný, a rozhodl se podniknout poslední pokus za soumraku, kdy bude mít hrstka jeho letounů větší naději proniknout k nepříteli a zasadit mu pádný úder.“

Když se odpoledne, krátce před pátou hodinou, zdálo, že na chvíli nastala přestávka v boji, vydávalo se posádce teplé jídlo, jímž byl prý tehdy - „sladký rýžový nákyp“ - , který někteří přímo hltavě snědli. Ale i v této přestávce, hotovost 6ti Zer, jako PVO svazu a lodi zůstávala ve vzduchu. Zároveň s tím byly zahájeny přípravy na plánovaný nálet, který měl začít ihned za soumraku. Admirál Jamaguči se prý tehdy domníval, že má před sebou jen jednu americkou letadlovou loď, a ještě proto raději vyslal rychlý průzkumný letoun, aby tuto loď vypátral.

„Právě když byl letoun připraven ke startu, zvolal pozorovatel: ´Nepřátelské střemhlavé bombardéry přímo nad námi´. Přilétly od jihozápadu, ze směru, odkud svítilo slunce, a jelikož jsme neměli radary, nemohli jsme jejich přílet zpozorovat. Třináct letounů si zvolilo Hirjú za cíl svého úderu.
Když protiletadlová děla zahájila palbu, nařídil námořní kapitán Kaku, velitel lodi Hirjú, prudký obrat doprava a loď se začala těžkopádně otáčet. Tímto manévrem se lodi podařilo vyhnout prvním třem pumám, ale další nepřátelské letouny pokračovaly ve střemhlavých útocích a nakonec zaznamenaly čtyři přímé zásahy a způsobily požáry a výbuchy. Letadlová loď začala ztrácet rychlost, k obloze stoupaly sloupy černého dýmu.
Všechny čtyři pumy dopadly blízko velitelského můstku a tlaková vlna vyrazila všechny okna. Horní kryt příďového výtahu trčel do výše a úplně zastíral výhled kupředu z řídícího stanoviště. Oheň se šířil mezi vyzbrojenými letouny na palubě a znemožňoval průchod chodbami do strojoven. Tím byl zpečetěn osud mužstva v podpalubí, ale přesto tam nikdo neustal v práci, dokud nepodlehl nesnesitelnému žáru a dusivému kouři. Všichni prokázali statečnost a smysl pro povinnost.

Zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, Midway, letadlová loď Hirjú hoří, foto je volně na několika webech dostupné. Patrný je pak zásah do přední části lodi.
Když byla zasažena a poškozena poslední z našich letadlových lodí, začaly nepřátelské letouny věnovat pozornost i lodím zajišťovacím. Už v 16.49 napadly bitevní loď Harunu čtyři horizontální bombardéry a o 19 minut později ji znovu napadly dva střemhlavé bombardéry. Všechny pumy dopadly před loď a Haruna zůstala nepoškozena. A znovu unikla pumám v 18.26, když ji napadly bombardéry z pozemních základen. Těžký křižník Tone (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_křižník_Tone_, foto je volně přístupno na několika webech a muselo být zvětšeno.) se stal terčem tří střemhlavých bombardérů v 17.20 a devíti dalších v 17.28, a pak v 18.18 tří bombardérů z pozemních základen, zasažen však nebyl. Čikuma unikla devíti střemhlavým bombardérům v 17.32, náletu osamělého letounu v 17.45 a tří bombardérů z pozemních základen v 18.10.
Hirjú plula stále pomaleji, až se úplně zastavila a začala se naklánět do patnáctistupňového úhlu, neboť neustále nabírala vodu. Protipožární pumpy nefungovaly, rovněž řízení bylo vyřazeno, ale později byla jedna pumpa opravena a usilovně využívána v boji proti požárům. Uprostřed tohoto úsilí napadl loď nepřátelský B 17, ale nezasáhl ji.
Vlajková loď 10. divize torpédoborců Kazagumo, jíž velel námořní kapitán T. Abe, se odvážně a obratně dostal až k hořící letadlové lodi, aby pomáhala zdolávat požáry a zásobovat usilovně pracující posádku potravou a nápoji. Torpédoborec Jugumo hlídkoval nablízku.“
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 330.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 331.

Po dvou zoufalých pokusech dostat se strojovny, při záchraně japonské letadlové lodi Hirjú, kdy se tam záchranné a montážní čety nedostaly, bylo jasné, že loď zachránit nelze. Kontradmirál Jamaguči zde viz foto

Obrázek

, pod kterým je popisek_viceadmiral_Tamon_Yamauchi, foto je majetkem Japanese NAVY, bylo zvětšeno) proto zaslal, přes torpédoborec Kazagumo, velícímu admirálu Nagumovi depeši, ve které hlásil, že nařídil posádce Hirjú, aby loď opustila. Japonští historici, Micuo Fučida a Masatake Okumiya, ve své knize – Midway. Rozhodující bitva v Pacifiku, na str. 176., a dále, popisují, co následovalo, cituji:

„Ve 2.30, 5. června 1942, vydal rozkaz kapitánu Kakutovi (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, admirál Kakuji Kakuta, foto je majetkem Wikipedie, a bylo volně na několika webech), aby shromáždil všechno mužstvo na horní palubě. Když se tam sešlo asi 800 mužů, vydal rozkaz:
´Jako velitel této divize letadlových lodí jsem výlučně a plně odpovědný za ztrátu Hirjú a Sórjú. Zůstanu na palubě až do konce. Nařizuji všem, abyste loď opustili a nadále věrně sloužili Jeho veličenstvu císaři.´
Důstojníci Jamagučiho štábu prosili o povolení, aby mohli na vlajkové lodi zůstat s ním, ale jejich žádosti byly kategoricky zamítnuty. Smutně a neochotně se proto připravovali k přechodu na torpédoborec Kazagumo, který čekal nablízku.. Než odešli, připili si s kontradmirálem na rozloučenou sklenkami vody, kterou nabrali z blízké nádrže. Náčelník štábu fregatní kapitán Ito, se otázal, zda mu admirál nechce svěřit nějaké vzkazy. Jamaguči neměl co vzkázat, ale sejmul černou palubní čapku a dal ji Itovi na památku. Pak požádal o pruh látky, který měl Ito u sebe, aby se mohl přivázat k můstku a pojistit se, že se potopí s lodí.“

Odhodlán zůstat na letadlové lodi Hirjú byl i její bezprostřední velitel, námořní kapitán Kaku, a tak začal naléhat na kontradmirála Jamagučiho, že by měl opustit loď. Kontradmirál Jamaguči se jen s porozuměním usmál, ale jeho návrh odhodlaně odmítl. Nakonec však oba velitelé se se všemi navždy rozloučili, odhodláni, za svitu měsíce, na zpustošené palubě letadlové lodi Hirjú, že zůstanou, očekávajíce svou smrt.

„Zbylá posádka Hirjú se už začala přemisťovat na Kazagumo. Kapitán Abe, velitel divize torpédoborců, přešel na letadlovou loď a marně se naposled pokoušel přemluvit Jamagučiho a Kakua, aby loď opustili. Když už poslední námořníci odcházeli z lodi, vystoupili oba důstojníci na velitelský můstek a zamávali na rozloučenou mužům, kteří tak dlouho pod jejich velením sloužili.
Torpédoborce se pak od letadlové lodi vzdálily a námořní kapitán Abe vydal rozkaz, aby jí byla zasazena rána z milosti podle konečných instrukcí Jamagučiho. Když torpéda z Kazaguma a Juguma nalezla svůj cíl, ozvaly se ohlušující výbuchy a velká letadlová loď začala klesat do hlubin. Na východní obloze se právě začaly objevovat první náznaky svítání, když kapitán Abe po výbuších na Hirjú dospěl k přesvědčení, že svůj úkol splnil, a nařídil, aby torpédoborce odpluly. Jeho hlášení, že Hirjú byla potopena na 31°38‘ severní šířky a 178°51‘ západní délky bylo přijato na Jamatu v 5.40, avšak o hodinu a 20 minut později letoun z lehké letadlové lodi Hóšó (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek letadlová loď Hosho - Hóšó po operaci Midway, foto je volně přístupné na několika webech.), jenž byl vyslán na východ, aby nalezl Nagumův svaz, spatřil Hirjú stále ještě na hladině. Hlásil, že uviděl na palubě několik mužů a pořídil několik snímků doutnajícího vraku.“

Když poté admirál Jamamoto dostal hlášení o Hirjú, nařídil Nagumovi, aby jeho muži přesně ověřili, zda byla loď skutečně potopena a aby se všemožně vynasnažil zachránit všechny přeživší muže, včetně těch, kteří snad ještě zůstali na palubě. Admirál Nagumo tímto úkolem pověřil kapitána a všechny muže z torpédoborce Tanikaze. Zároveň nařídil, aby z vlajkové lodi Nagara vzlétl hydroplán, který měl pomáhat v pátrání po zbylých z Hirjú. Jenomže, když se tak stalo, vrak letadlové lodi Hirjú už spatřen nebyl.

„Z amerických záznamů, které byly zpřístupněny po válce, je teď známo, že Hirjú zůstala na hladině až asi do 8.20. Muži, kteří byli spatřeni na palubě, patřili k posádce strojovny. Podařilo se jim uniknout z pasti v podpalubí díky Abeovým torpédům, která jim jako zázrakem otevřela únikovou cestu. Když se letadlová loď potopila, zůstali na hladině a později byli zachráněni americkou lodí. Poslední bitva Hirjú stála životy 416 členů posádky a dvou velitelů, kteří se rozhodli zahynout s lodí.

Jamagučiho smrt připravila japonské námořnictvo o vynikajícího důstojníka. Všeobecně se o něm soudilo, že bude nejpravděpodobnějším nástupcem admirála Jamamota ve funkci vrchního velitele Spojeného loďstva. Svou statečností a schopností si získal důvěru nadřízených a oddanost podřízených. Jeho bývalý spolužák, náčelník štábu Spojeného loďstva Ugaki, si zapsal dne 6. června do deníku toto: ‚Byl to opravdu muž nevšedních kvalit. Byl ohleduplný, dobrosrdečný, rychle se rozhodoval. Jeho konstruktivní náměty, které se nebál svým nadřízeným důrazně doporučovat, značně přispěly k úspěchu mnoha operací; zejména v tomto směru byl velitelem velkého formátu‘.
Velitel 2. úderného svazu letadlových lodí kontraadmirál Kakudži Kakuta se rovněž vyslovil o Jamagučim s nejvyšším obdivem, když aleutskému svazu došla zpráva o jeho smrti. Korvetní kapitán Okumiya (Zde je odkaz na Wikimedia Commons:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... kumiya.jpg
a zde je pak foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Masatake Okumiya, foto je použito z Wikimedia Commons, viz nahoře odkaz, pro Palbu bylo foto zmenšeno.)., příslušník jeho štábu vzpomíná, jak mu Kakuta řekl: ‚Jak bych si přál, aby Jamaguči velel našemu svazu. Rád bych sloužil pod jeho velením.‘ A Jamaguči byl o celý rok mladší.“

Tolik tedy japonští historici Micuo Fučida a Masatake Okumiya, ve své knize – Midway. Rozhodující bitva v Pacifiku, na str. 178., o Bitvě o Midway, než pak budou pokračovat ústupem a hodnocením bitvy.
My se nyní vraťme k panu profesoru Love a jeho nejnovějšímu líčení samotné Bitvy u ostrova Midway, k jeho Kapitola 5, název článku – Vrchol bláznovství s podtextem Bitvy v Korálovém moři a u ostrova Midway, když pak na str. 95., již po připomenutí klamné operace, u něho – Diverzní útok na severu – Aleuty, - jen zmenšily japonské síly pro Midway (poslední věty profesora Love, viz můj Č 304.). Líčení jeho Bitvy u Midway, je specificky podáváno z americké strany, i když nechybí lehký tón, kterým dává pan profesor najevo, že něco mohla být i „souhra okolností“, či i „částečná náhoda“. Pohled ať si nalezne každý čtenář sám dle sebe.
S mým občasným, nastudovaným textem, opět dám mnohá jednoznačná líčení a technické poznámky přímo od pana profesora Love, jako přímou řeč. Na str. 95. tedy dám pokračování po Aleutách, přímo od profesora Love, cituji:

„Od této chvíle se začal odvíjet Jamamotův plán hlavní bitvy. Bitvu o Midway chtěl zahájit 4. června tím, že obsadí atol, na nepoškozené rozjezdové dráhy umístí příští den japonská pozemní letadla a Američany, až se 6. června nebo později objeví, dostane do ´kleští´mezi letadla z pozemních letišť a lodí. A tak za úsvitu 4. června poslal admirál Nagumo (zde viz foto

Obrázek

pod kterým byl popisek_admiral_cuichi_Nagumo, foto je volně přístupné na několika webech), do vzduchu ze své vlajkové lodi Akagi (zde viz foto

Obrázek

, na kterém je japonská letadlová loď Akagi v roce 1939, foto je volně na mnoha webech) polovinu letadel, která byla na palubě (Zde viz foto náčrtu

Obrázek

, na kterém je Bitva u ostrova Midway_1, dne 4. června 1942, od 4 hodin do 10 hodin 30minut, jako prvá fáze. Náčrt byl nakreslen z mnoha jiných náčrtů pro Palbu, od kreslíře Roz., naskenován a zmenšen.). Šlo o 36 stíhaček Zero (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Zero_Sokaku, tedy Zero na letadlové lodi Šokaku, foto je volně přístupné na několika webech.), 36 střemhlavých bombardérů Val (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Aichi_D3A1_Val_the_carier_Akagi, autorem je zdeWikipedie.) a 36 torpédových letadel Kate (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek Nakajima_B5N_Kate, foto je volně přístupné na několika webech), – celkem 108 letounů. Očekával, že tento mocný útok zničí letadla na letišti NAS Midway /zde viz foto

Obrázek

atolu Midway, Písečného i Východního ostrova, foto je volně přístupné na několika webech, zde bylo zmenšeno a zde viz foto

Obrázek

, na kterém je atol Midway, který se skládá z - Sandy Islands, Písečný ostrov - vlevo, a Eastern Islands, Východní ostrov - vpravo, foto je volně přístupné na několika webech, zde bylo zmenšeno./ na zemi, moudře si však polovinu letadel ponechal v záloze s plnými nádržemi a municí na palubách letadlových lodí pro případ nějakého náhlého zvratu. Pro jistotu také poslal hydroplány z křižníků hlídkovat na východ od Midwaye do vzdálenosti 555 kilometrů (300 mil).
V 5.34 hlásila pozorovací letadla z Midwaye, že přilétá japonský svaz a míří na letiště. Přestože od varování uplynul krátký čas, než se nepřítel objevil nad ostrovem, byla všechna provozuschopná letadla – rozdělená do dvou skupin – ve vzduchu. Útočná skupina – šest TBF-1 Avenger (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Grumman_TBF_Avenger_1, foto je volně přístupné na několika webech, foto muselo být zmenšeno.) , šestnáct námořních střemhlavých bombardérů SB2C Dauntless (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Douglas_SBD_2_Dauntless, dál pak přeloženo volně - z letadlové lodi USS Enterprise v říjnu 1941, foto je volně přístupné na několika webech, bylo zde několikrát zmenšeno), jedenáct střemhlavých bombardérů SB2U-3 Vindicator (Zde je foto



Obrázek

, pod kterým byl popisek _US Marine Corps Vought SB2U-3 Vindicator střemhlavý bombardér námořní průzkumné bombardovací letky VMSB-241 vzlétající z východního ostrova na atolu Midway během bitvy o Midway ve dnech 4. – 6. června 1942.) a čtyři střední bombardéry B-26 Marauder (Marauder, zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_B_26_torpedo, autor je na webu viz zde:
https://forum.il2sturmovik.com/topic/27 ... ay/page/6/
, foto bylo zvětšeno.), – nabrala výšku a letěla bez stíhacího doprovodu směrem k letadlovým lodím. Také čtrnáct z osmnácti B-17E (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, Boening B-17E_1941., foto je volně přístupné na několika webech), létajících pevností směřujících z NAS Midwaye k dopravní skupině bylo přesměrováno na japonské mobilní síly. Obránci Midwaye – osmnáct stíhaček F2A-3 Buffalo (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Brewster_F2A_3_Buffalo, foto je volně na několika webech zde bylo zvětšeno.) a šest stíhaček F4F3 Wildcat (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Grumman_F4F_3_Wildcat, a dále přeloženo volně, na palubě CV_3 LL Saratogy, v lednu 1941, foto je volně přístupné na několika webech, foto bylo zmenšeno) – prováděli stíhací krytí a chránili stanici. Když se námořní stíhači setkali s útočící japonskou formací asi 55 kilometrů (30 mil) od jejich cíle, bylo 6.20 a doprovodná Zera měla obrovskou početní převahu. Útočníci přišli o jedno Zero a dva Valy, ale tvrdili, že sestřelili třináct Avengerů a dva Wildcaty, což by znamenalo, že letecké základně NAS Midway zbyly pouze dvě stíhačky. Japonci prorazili stíhací obranou v 6.30. Obsluhy protiletadlových děl na ostrově hlásily sestřelení čtyř japonských letadel a další měla být vážně poškozena, ale útočníci zničili nebo poškodili všechny stavby na stanici s výjimkou rozjezdových drah, které ušetřili, protože je chtěli příští den využít. Avšak skutečnost, že na Midway nebyla zničena letadla, a tvrdý odpor obránců stanice přiměly velitele svazu poručíka Džóiči Tomonagu hlásit na vlajkovou loď: ´Druhá útočná vlna nezbytná.´ Historickým podkladem je zde: Lundstrom. The First Team. S. 337; Fuchida Mitsuo a Masatake Okumiya. Midway: The Battle that Doomed Japan, the Japanease Navy Story. - Uprostřed bitvy, která odsoudila Japonsko, příběh japonského námořnictva. Přel. Clark K. Kawakami a Roger Pineau. Annapolis: Naval Institute Press, 1955. S. 20.“
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 330.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 332.

Stejně jako u všech ostatních historických podkladů, nalezneme i u profesora Love, v jeho článku o Bitvě u ostrova Midway, onen fakt, že admirál Nagumo musel řešit problém se zadržením vylodění svých invazních sil. To proto, že jeho průzkumné prostředky dosud nenalezly žádné známky o americkém Tichomořském loďstvu. Nagumo tedy rozhodl, že pošle své záložní bombardéry do hromadného útoku, „druhou vlnu“, a to i přes Jamamotův příkaz, aby si nechal několik letadel kvůli obraně svazu, a aby mohl vyslat letadla do boje, kdyby se „náhle“ objevilo americké Tichomořské loďstvo. Pan profesor na str. 96., a dále pak píše i časový harmonogram, a další sled událostí následovně, cituji:

„V 7.15 nařídil Nagumo přezbrojit 36 bombardérů Kate na Kaga (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Japanese_aircraft_carrier_Kaga, foto bylo zvětšeno, je volně přístupné na několika webech.), a Akagi z torpéd na 800 kilogramové tříštivé pumy a také vyměnit protipancéřové pumy za tříštivé na 36 Valech na Sórjú (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Japanese_aircraft_carrier_Soryu_1938, foto bylo zvětšeno a je volně na několika webech) a Hirjú (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Japanese_aitcraft_carrier_Hiryu_1939, foto je volně na několika webech, zde bylo zvětšeno). Dvanáct stíhaček Zero bylo v tu chvíli na hlídce nad loděmi a Nagumo chtěl zbytek držet v záloze. Všechny čtyři letadlové lodě musely stejně vyklidit paluby, aby mohly přijmout letadla vracející se z útoku na Midway, nechat přistát hlídkující stíhačky a doplnit palivo Zerům, jež měla letět jako doprovod při druhém náletu.
Nagumův plán se začal zamotávat v 7.28, když přišlo hlášení o deseti amerických lodích vzdálených 435 kilometrů (235 mil) severovýchodním směrem od Midwaye. Zpráva Naguma zmátla – neobsahovala totiž zmínku o letadlových lodích – a proto zaváhal. V 7.45 se rozhodl, že nepřátelská formace je nejdůležitější, zastavil přezbrojování bombardérů a nařídil, aby byly do letadel naloženy protipancéřové pumy a torpéda pro útok na lodi. Jeho rozkaz ovšem postrádal naléhavost, protože si neuvědomoval, že v tak velkém uskupení nepřítele mohou být i letadlové lodi.“

Mimo toho co je zde napsáno od pana profesora Love, že je nutno ještě dodat, že Nagumo si byl vědom, že Američané jej mají asi lépe přečteného, znají jeho sílu, ale i polohu, neboť k prvnímu neúspěšnému útoku na jeho svaz došlo letadly z Midwaye, a to v 7.00, kdy na jeho lodě zaútočilo šest nízkoletících Avengerů a také čtyři B-26 Marauder. K dalšímu útoku pak došlo ještě i v 8.00. Ten útok provedlo celkem 16 námořních Dauntlessů, to když nezkušenost pilotů musel velitel amerického útoku řešit tak, že místo hloubkového náletu, rozkázal provést nálet klouzavým letem na japonskou letadlovou loď Hirjú. Tam je však čekalo celkem 19 Zer, stíhací ochrany, které sestřelily osm z nich, když sami japonští piloti ztratili jen jednu stíhačku. Letadlová loď Hirjú tehdy nebyla ještě poškozena vůbec. Adále pak píše, cituji:

„Pak nad Sórjú a Hirjú přeletělo ve velké výšce čtrnáct létajících pevností (B-17). Devět Zer vzlétlo na obranu lodi. Žádné z nich se k bombardérům nedostalo, ale náklad pum lodě manévrující dole nezasáhl. Nakonec jedenáct Vindicátorů zaútočilo na doprovázející loď Haruna (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, Haruna_1934, foto je volně přístupné na několika webech.) Žádnému z nich se nepodařilo cíl zasáhnout a dvanáct bránících Zer sundalo tři střemhlavé bombardéry, než se přeživším podařilo uniknout. Nálety z Midwaye nejen nepoškodily jedinou loď, ale také poskytly Nagumovi neocenitelné informace na taktické úrovni, které se ovšem rozhodl ignorovat. Na druhou stranu však útoky z Midwaye na několik rozhodujících okamžiků zaměstnaly a vyvedly z rovnováhy japonské admirály a jejich lodě.“

Šok však, z předchozích, dá se říci, „relativních vítězství“, přišel pro Naguma a spol. v 8.20, a to v podobě dalšího z hlášení, která jej varovala před zjištěnou formací amerických lodí, ve které průzkum hlásil 1 americkou letadlovou loď. Bylo to právě v okamžiku, kdy jenom část bombardérů na Akagi a Kaga, byla přezbrojena torpédy, a právě se nacházela na hangárových palubách.

„Na Hirjú a Sórjů bylo připraveno 36 Valů, i když jen několik z nich mělo správnou výzbroj. Avšak pouze šest Zer bylo připraveno krýt útok na nepřátelské lodě. Ostatní musela nejdříve přistát a natankovat. Navíc nad nimi kroužila letadla vracející se z náletu na Midway s vysychajícími nádržemi a čekal na přistání. Nagumo si mohl vybrat, zda nechá přistát letadla vracející se od Midwaye a mezitím dokončí přezbrojování bombardérů, nebo okamžitě vyšle útočnou skupinu z části přezbrojenou špatnou municí a bez doprovodu stíhačů. Kontradmirál Tamon Jamaguči , velitel 2. divize letadlových lodí na Hirjú, dával přednost rychlému útoku všemi bombardéry bez doprovodu, ale kontraadmirál Rjúnosuke Kusaka (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, kontradmiral Ryunosuke Kusaka, autorem fota je Wikipedie, foto bylo několikrát zvětšeno.), Nagumův náčelník štábu, a fregatní kapitán Minoru Genda (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek Genda, foto je volně přístupné na několika webech), jeho letecký důstojník, radili posečkat. Nagumo byl právě svědkem porážky útočné formace bez doprovodu nad atolem Midway, a proto nechtěl poslat výškové bombardéry do boje bez ochrany. Nařídil tedy, aby útočná skupina od Midwaye přistála. Bombardéry dostaly munici proti lodím a na 10.30 se měla připravit ke startu velká skupina 36 střemhlavých bombardérů Val a 36 torpédových letadel Kate. Doprovázet je měl tucet (12) Zer. V 8.37 se mobilní svaz otočil proti větru, aby usnadnil přistání kroužícím letadlům. Svým zaváháním umožnil Nagumo nepříteli převzít iniciativu a v konečném výsledku vyhrát bitvu.“

A poté se, pan profesor Love, na str. 97., a dalších, začíná vyjadřovat ke své americké straně (před tím bylo jasně patrné, že i profesor Love čerpal své vědomosti do článku, od japonských historiků, což bylo i v předchozím článku vzpomenuto – pohled z japonské strany..!), kde zachycuje ihned admirála Fletchera (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_admiral_Fletcher_Frank_J_foto je volně přístupné na několika webech, zde bylo zmenšeno), který se, v 5.34 ráno, dne 4. června 1942, dozvěděl, že to byly průzkumné letouny z Midwaye, které lokalizovaly japonský mobilní svaz. A následně začíná nejprve námořní taktikou US NAVY, cituji:

„Fletcherova taktika pro nastávající bitvu byla v souladu s doktrínou válečného námořnictva Spojených států pro letadlové lodě, jež byla výsledkem mnoha každoročních cvičení loďstva. Své operační svazy rozmístil Fletcher na vzdálenost 37 kilometrů (20 mil), což stačilo, aby nepřítel neobjevil oba současně, přičemž ale zůstávaly dost blízko, aby se jejich letecké hlídky mohly navzájem podporovat. Fletcher plánoval mohutný útok, jakmile bude poloha nepřítele známa přesně. Admirál Spruance plánoval vyslat do útoku z Enterprise a Hornetu (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek USS_Enterprise_April_1939_foto bylo volně na několika webech, muselo být několikrát zmenšeno.) a Hornet (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek USS_Hornet_28CV_829_Doolittle_Raid_on_18_april_1942, foto je volně na několika webech), sedmdesát Dauntlessů a dvacet Devastátorů doprovázených dvaceti Wildcaty (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek – Grumman_F4F_4_Wildcat, foto je majetkem archivu US Navy, pro Palbu byla upravena velikost fota. Foto bylo na několika webech.). Hrstka stíhaček měla zůstat jako stíhací krytí. Za celou blízkou stíhací obranu i za doprovodné stíhače byl zodpovědný důstojník řídící stíhačky na Enterprise, nikdo však nebyl zodpovědný za koordinaci bombardování. Toto opomenutí přišlo velmi draho.“

Bylo 6.03, když dostal admirál Fletcher další z mnoha hlášení, tentokrát od hydroplánu PBY-5 Catalina (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, PBY_5A_Catalina, foto je na několika webech volně), které obsahovalo polohu japonských letadlových lodí v Nagumově svazu.

„Byly vzdáleny asi 325 kilometrů (175 mil) od jeho pozice, a tak v 6.07 nařídil Spruanceovi, aby se otočil na jihozápad, přiblížil se k nepříteli a zahájil útok. TF 16 se rozdělil do dvou operačních skupin a v 7.00 začal posílat letadla do vzduchu. Čítal 26 Wildcatů, 67 Dauntlessů a 29 Devastátorů – celkem 122 (v knize – Průvodce válkou v Pacifiku. Od Pearl Harboru po Hirošimu -, na str. 98., je součet jen 116 letadel a tak jsem si jej dovolil opravit na 122, což je určitě správný součet, dle mé staré poctivé kalkulačky… jestli však některá letadla pro poruchu, či z jiných důvodů neletěla, pochopitelně nevím) letadel, která odstartovala nebo byla připravena na startu, když Spruance, kterého znervózňovalo startování, rozkázal v 7.45 špatně koordinované letecké skupině, aby odletěla.
Posádka Yorktownu (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_USS_Yorktown_CV_5_Coral_Sea_Korálové_moře_april_1942, foto je volně na několika webech) dostala na přípravu letecké skupiny víc času, protože Fletcher po zkušenostech z Korálového moře zadržel bombardéry, dokud si nebyl jist, že zná polohu všech letadlových lodí protivníka. Odvodil si, že nepřítel o něm ví, a tak se rozhodl poslat jen omezenou útočnou skupinu tvořenou sedmnácti Dauntlessy, dvanácti Devastátory a šesti doprovodnými Wildcaty – celkem 35 letadel (i zde bylo číslo celkem 39, ale má kalkulačka opravdu při součtu 17 + 12 + 6 = 35 ukázalo číslo a já jej tam prostě jen dal. Dtto je poruchy apod.).
Jako vždy opatrný Fletcher si ponechal v záloze sedmnáct Dauntlessů a šest stíhaček Wildcat.“


Použité podklady:

Americký orel proti vycházejícímu slunci, Alan Schom.
Atlas Druhé světové války, Fakta o bojových střetnutích na všech frontách, David Jordan a Andrew Wiest.
Bitva o Guadalcanal, Samuel B. Griffith II.
Boj o Filipíny, Miloš Hubáček.
Causa Dohihara, Josef Novotný.
Dějiny světa, Svazek X, za redakce: V. V.Kurasova (odpovědný redaktor), A. M. Někriče (zástupce odp. redaktora, J. A. Boltina, A. J. Grunta, V. M. Chvostova, N. N. Jakovleva, N. G. Pavlenka, S. P. Platonova, A. M. Samsonova, S. L. Tichvinovského.
Dějiny Velké vlastenecké války 1941 - 1945, Svazek 5, Redakce pátého svazku, S. I. Roščin (vedoucí redakce a autorského kolektivu), J. J. Boguš, G. I. Bulyčevová (literární redaktorka), I.D. Klimov, V.P. Sergin, J. Ii Soldatěnko, I. M Žabkin, V. N. Želanov.
Autorský kolektiv:
I.P. Barbašin, A.V. Basov, P. P. Bogdanov, J.J. Boguš, J. A. Boltin, S. S. Iljin, B. N. Jakovlev, I.D. Klimov, N.I. Kostjunin, Václav Kural (Československo), G. I. Levinson, G. Z. Lekomcev, M.M. Malachov, A. V. Mitrofanová, V. P. Morozov, O. M. Nakropin, A.G. Naporko, N. G. Pavlenko, S. I. Roščin, A. F. Ražakov, V. P. Seregin, A. M. Sinicyn, I. I. Šinkarjov, J. B. Šmeral, B. S. Ťelpuchovskij, V.K. Volkov, G. F. Zastavenko, V. N. Želanov.
Druhá světová válka den za dnem, Donald Sommerville.
Druhá světová válka, Martin Gilbert.
Duel v Pacifiku, Hrowe, H. Saunders.
Japonská válka 1931 - 1945, Aleš Skřivan
Japonsko ve válce. Velký pacifický konflikt, Edwin P. Hoyt.
Krev slzy a pošetilost v nejtemnější hodině druhé světové války, Len Deighton.
Krvavá jatka I., Christopher Shores, Brian Cull, Jasuho Izava.
Krvavá jatka II., Christopher Shores, Brian Cull, Jasuho Izava.
Midway, rozhodující bitva v Pacifiku, Micuo Fučida, Masatake Okumiya.
Mundská stezka. Válka v Jižním Pacifiku se obrací proti Japonsku, Eric Hammel.
Pacifik v Plamenech, Miloš Hubáček.Použité vydání rok 1990.
Pád nedobytné pevnosti Singapur, Peter H. Gryner.
Pearl Harbour, Ivan Brož.
Průvodce válkou v Pacifiku, Daniel Marston.
Speciální operace, William H. McRaven.
Srpnová bouře. Sovětská strategická ofensiva v Mandžusku v roce 1945, David M. Glanz.
Tři vojevůdci. Heihačiro Togó, Isaroku Jamamoto, Tomojuki Jamašita. Edwin P. Hoyt.
Válka končí v Pacifiku (I), Pevnost Iwodžima, Miloš Hubáček.
Válka v Pacifiku, Aleutské ostrovy (pátý díl), Edwin P. Hoyt.
Válka v Pacifiku, Americko-japonská námořní válka 1941-1945, Dan Van Der Vat.
Válka v Pacifiku (II) Dobývání Okinawy, Miloš Hubáček.
Válka v Pacifiku, Japonsko triumfuje, Edwin P. Hoyt.
Vítězství v Barmě, David Rooney.
Vzestup a pád orlů Nipponu 1931-1941, PROLOG Lubomír Vejřík, 1994.
Záhady 2. světové války, William B. Breuer.
Zlomená křídla samurajů, Robert C. Mikesh.


Případné doplnění a diskuzi prosím směřujte na tento odkaz:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=128 ... &start=260
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Asie, Japonsko a Čína 1931 - 1945“