První nafukovací čluny

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

První nafukovací čluny

Příspěvek od Rase »

TH-rubber-raft.jpg

První nafukovací čluny

Nasazení nafukovacích člunů armádou známe velice dobře z druhé světové války a moderní doby. Počátky sahají ale mnohem dál. Nafouknutých kožených měchů používali již Babylonští válečníci, kdy každý pěšák měl vlastní měch, přidržoval se jej a v případě potřeby průběžně dofukoval. Na konci 19. století se podobné měchy vyrobené z kůže kozí, ovčí nebo hovězí, používaly k překonávání řek rovněž v Albánii a Bulharsku. Zde jsou zmiňovány rovněž větší měchy ušité z hovězí kůže, na nichž se mohli přepravovat dva i tři lidé, odstrkující se vesly. Moderní armády používaly pro překonávání vodních toků nejčastěji klasické pramice, pro převoz vojáků, koní i materiálu. Brzy byly vynalezeny pramice vyrobené z plechu, rozložitelné na několik dílů, které se daly snáze transportovat a před nasazením složit. Armády se ale i nadále držely myšlenky využít nafukovací čluny a tak byly zkoušeny čluny sešité ze silné látky, vycpané slámou. Dokázaly transportovat 8 vojáků. Tyto čluny byly testovány armádou Německou a účastnily se cvičení francouzských dragounů v elsasských Metách v roce 1904. Z dnešního pohledu byl nejdůležitější objev vulkanizace kaučuku, který je připisován Charlesi Goodyearovi v roce 1838. Souběžně s ním vyvinul obdobný postup britský vynálezce Thomas Hancock a soudní spory byly vyřešeny v roce 1855. Vulkanizovaný kaučuk byl odolný a pružný. Pokud jde o jeho využité pro výrobu pontonů, člunů nebo vaků, pro překonávání vodních toků, tak již v roce 1839 prováděl patřičné experimenty Arthur Wellesley, vévoda z Wellingtonu. O rok později navrhl Thomas Hancock nafukovací loď z vulkanizovaného kaučuku a popsal jej ve spise: The Origin and Progress of India Rubber Manufacture in England.
V roce 1845 britský námořní důstojník, poručík Sir Peter Halkett (1765-1839) vyvinul dva typy nafukovacích člunů určených pro použití k průzkumu Arktidy a armádu. Byly vyrobeny z materiálu označeného jako "Mackintosh cloth", pojmuly dva muže, daly se složit do malého balíčku, jako plachta sloužil skládací deštník a v případě vyfouknutí se daly využít jako voděodolný přístřešek. Zástupce admirality, Lord Herbert (1810-1861) velice ocenil promyšlenost celé konstrukce a výhodnost použití při průzkumných výpravách, ale domníval se, že je nepoužitelní pro vojenské účely. Zajímavostí je, že jeden Halkettův člun zakoupil John Franklin a měl jej sebou při osudné výpravě v roce 1845, při níž byly ztraceny dvě lodě a 129 mužů.
V Americe použil nafukovací gumový člun John C. Frémont v letech 1842 a 1843, pro výpravu podél Oregonské stezky a plavbu po řece Platte v Nebrasce. Jeho člun pojal až šest osob a velké množství vybavení a zásob. V roce 1848 představil generál George Cullum nafukovací ponton, který byl později nasazen v mexicko-americké válce a později, v omezeném rozsahu, během americké občanské války. V roce 1866 přepluli čtyři muži Atlantický oceán z New Yorku do Velké Británie na velkém nafukovacím trimaranu pojmenovaném Nonpareil. Vývoj průmyslu v letech 1900 až 1910, znamenal možnost výroby nafukovacích raftů moderní konstrukce. Po potopení Titaniku v roce 1912, se jasně ukázala potřeba nafukovacích člunů jako záchranného prostředku na civilních i válečných plavidlech. Teprve v meziválečném období přišla společnost Goodyear s novým způsobem spojení gumy s dalšími materiály, ideálními pro výrobu nafukovacích člunů. Vývoj vhodného tvaru pro člun na sebe nenechal dlouho čekat.

Zdroj:
https://en.wikipedia.org/wiki/Halkett_boat
https://en.wikipedia.org/wiki/Inflatable_boat
https://www.bejvavalo.cz/clanky.php?detail=816

prvni-vojenske-nafukovaci-cluny-1-foto-848x419.jpg
prvni-vojenske-nafukovaci-cluny-2-foto-848x543.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Pěchotní výstroj“