Maskovací vzor Léopard

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Maskovací vzor Léopard

Příspěvek od Rase »

42965183_2141817882495170_5959918875897233408_n.jpg

Maskovací vzor Léopard od Louise Guingota

Francouzský malíř Louis Guingot (1864-1948) navrhl v roce 1914 pozoruhodně moderní převlečník s maskovacím vzorem "Léopard". Výroba pěti zkušebních kusů proběhla ve společnosti "Magasins Réunis" v Nancy. Guingot se již před válkou zabýval výzdobou interiérů veřejných i náboženských budov, pro něž vyhotovoval nástěnné malby. Zmínit můžeme divadlo ve Verdun, Lunéville a Bussang. V roce 1900 namaloval tři fresky v kostele Vaubexy a historizující malby na Château de Manoncourt sur Seille a mnoha dalších budovách. Velice se ale zajímal o moderní procesy dekorace na látkách a závěsech. Na začátku 20. století, spolu s jedním ruským chemikem, vynalezl nový způsob tisku na látku, přičemž barva byla odolná povětrnostním podmínkám. Tento vynález si Guigot nechal patentovat. Když začala válka, spolu s Eugène Corbinem přišli s plánem, poskytnout francouzským vojákům maskovací svrchník, který by jim poskytl alespoň nějakou optickou ochranu. Připomenu, že v této době vojáci stále nosili slavné červené kalhoty vzor 1830, a staženy z fronty byly až roku 1915. Co se týče maskovacího vzoru, tak zde se nechal Guingot inspirovat prací impresionistů a pointilistů (obraz složený z puntíků) a do výroby zapojil rovněž svého syna Henriho. Pět zkušebních vzorků plášťů "Léopard", bylo vyrobeno v jeho ateliéru ve městě Nancy. Na podzim 1914 byl jeden plášť spolu s přiloženým dopisem, odeslán do Paříže k zástupcům armády. Plášť byl opravdu převzat, ale generální štáb neschválil jeho výrobu. Vojáci vystřihli z pláště obdelníkový kus látky, který můžete nevidět vpředu na pravé straně. Tento kus látky zůstal uložený ve vojenském archivu - zbytek byl spolu s dopisem, který se nezachoval, zaslán zpátky autorovi. Zachovalý převlečník daroval do muzea - Musée Lorrain v Nancy, roku 1981 Albert Conte, který ji získal roku 1976. Patrně se jedná o jediný zachovaný kus a osud zbylých čtyř není znám. Bohužel samotný Louis Guingot svůj výtvor dál nepropagoval, byť maskovací vzor který použil, byl později použit k maskování děl. Je pohřben na hřbitově Bouxières-aux-Dames u Nancy v Lorraine.

Zdroj:
https://lycee-kleber.com.fr/iconographi ... uingot.pdf
https://www.cairn-int.info/abstract-E_G ... uflage.htm
https://www.musee-lorrain.nancy.fr/fr/c ... ouflage-83
http://artlorrain.com/louis-guingot
https://www.vosgesmatin.fr/insolite/201 ... -de-guerre
https://www.lay-saint-christophe.fr/his ... s-guingot/

43012755_264171404236096_2537863675188871168_n.jpg
Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 25/7/2022, 21:54, celkem upraveno 2 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
argus123
svobodník
svobodník
Příspěvky: 27
Registrován: 18/12/2015, 20:16
Bydliště: Slovensko

Re: Maskovací převlečník Louise Guingota

Příspěvek od argus123 »

Zaujimavy koncept na to že bol prvý svojho druhu. Dosť ma však zaujal ten spôsob chemickeho nanašania farieb, akym principom sa to vykonavalo ?
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Maskovací převlečník Louise Guingota

Příspěvek od Rase »

Bohužel nic konkrétního jsem nezjistil. Předpokládám že se jednalo o nějakou formu tisku z výšky. Přeci jen už několik desítek byl znám válcový potiskovací stroj, který na látku tiskl různobarevné vzorky, zastal tolik práce jako předtím několik desítek dělníků. V polovině 19. století používali britští Prerafaelité k potisku látek vyřezávané dřevěné raznice - v podstatě taková hodně velká tiskátka, která se namočila do barvy a obtiskly na látku, obsluha pak přesně spasovala rožky a opět nanesla vzor (vznikal tak nekonečný motiv). V případě Louise Guingota šlo patrně primárně o onu odolnou barvu, než samotný způsob tisku. Byť na nějakém vylepšení rovněž pracoval. Zjistil jsem že se jednalo o omyvatelnou / pratelnou barvu na textil, kterou si nechal patentovat.

Ještě jsem zjistil, že Louis Guingot nebyl až tak zapomenut jak se může zdát. Byť s převlečníkem "Leopard" neměl úspěch, již v září 1914 probíhají v Toul zkoušky jeho maskovacích celt převlečníků. Úspěch vedl k vytvoření dílny v jeho domě, kde pro něj pracovali civilisté. Brzy pak armáda vytvořila v Toul oficiální maskovací jednotku - Service du camouflage, kterou Guingot vedl. Symbolem jednotky se stal chameleón. První armádní dokument ohledně maskování se datuje do 12. února 1915. Čtrnáctého srpna téhož roku, generál Joffre oficiálně připojuje maskovací jednotku k velitelství - k maskování techniky se používají kubistické motivy. První jednotka umělců působila u 2. armády na frontě v Pikardii (tedy na severu). Umělecké dílny zabývající se maskováním jsou zakládány v Paříži, Amiens, Nancy, Limey, Châlons-sur-Marne, Noyon a Chantilly. Louis Guingot neúnavně pracoval čtyři roky, až do konce války. Zajímavé je, že se vždy převlečníky a podobně, malovaly ručně - nikdy nebylo překročeno k potisku látek - ať již na převlečníky nebo celty. Vždy se barva nanášela ručně (!) Nutno podotknout, že Němci potiskovali maskovacím vzorem plátno k potažení letounů.

278490347_980589729260923_6828023031230129420_n.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Pěchotní výstroj“