Stránka 1 z 1

Rotační motory od LiquidPiston

Napsal: 4/9/2018, 15:35
od Rase
Novy_Wankel_Liquid_Piston_Perex_lepsi.jpg

Rotační motory od LiquidPiston

Americká společnost LiquidPiston představila v roce 2018 malý rotační motor, který by byl součástí hybridního elektrického pohonu armádních vozidel. Koncept byl prezentován na sympósiu GVSETS (Ground Vehicle Systems Engineering and Technology Symposium) v Detroitu, kde bylo přítomno více než 1 000 lidí z oblasti obrany, vojenských programových manažerů, inženýrů a dalších významných osobností. Společnost LiquidPiston zachovala koncept Wankelova rotačního motoru, ale převrátila jej naruby. Klasický Wankel má rotor ve tvaru trojúhelníku a spalovací komoru ve tvaru arašídu, jak ne zrovna odborně, ale docela trefně říká Alec Shkolnik z firmy LiquidPiston. Nový Wankel vyvinutý jeho firmou vypadá opačně - spalovací komora je trojúhelníková a rotor je tvaru buráku. Stále tu jsou tři komory u jednoho rotoru, podobně jako u klasického Wankelu. Klíčový rozdíl je v tom, že zatímco u klasického Wankelu jsou vrcholová těsnění na rotoru, takže se velmi rychle hýbou, v motoru LiquidPiston jsou na vnějších stěnách spalovací komory. To znamená, že do spalovacích komor není potřeba vstřikovat olej, aby se těsnění mazala; olej tu je nejspíš veden jinudy. Takže většinu oleje nespálíte, což znamená menší spotřebu oleje a výrazně lepší emise (což byl hlavní problém původního motoru). Zbytek motoru si zachovává jednoduchost Wankelu - je tu jen rotor, připojený na excentrickou hřídel, vstřikovače paliva a olejové čerpadlo. Navíc je tu protizávaží, protože rotor není vyvážený - v jedné své straně má výfukový i sací port, takže je na téhle straně lehčí. Jak funguje, velmi dobře ukáže video níže; na jedné straně motoru jsou tři sací otvory, na druhé straně tři výfukové. Firma LiquidPiston na novém motoru pracuje zhruba od roku 2000, ale prototyp se podařilo zkonstruovat až v roce 2016. Nový motor byl tehdy otestován mimo laboratoř v motokáře. Tehdy výzkumníci nahradili klasický pístový motor o hmotnosti 18 kg svým motorem, který váží necelá dvě kila (1,81 kg) a dává výkon cca 3 hp. Motor se ukázal být funkčním a dosahoval stejného výkonu jako běžný motor. Tento motor se hodí pro pohon sekaček na trávu, větší drony a elektrocentrály. To je i důvod, proč do projektu investovala finance DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency), která má zájem využít nový motor armádou. Rotační motor "X" vyvinutý společností LiquidPiston, nabízí vysoký výkon, kompaktní rozměry, nízkou hmotnost, tichý chod bez vibrací. Společnost již představila rotační motor X4 o výkonu 30 kW (40 hp), který by si mohl najít uplatnění hlavně u armády. Váží zhruba 14 kg a vejde se do krabice o velikosti 25x20 cm. Rovněž pracuje na vícepalivovém motoru XMD (X Mini Diesel), který bude součástí hybridní elektrické jednotky pro systém řízení dělostřelecké palby, houfnic M777. Společnost vidí velkou budoucnost právě v kompaktním hybridním pohonu.

Zdroj:
http://liquidpiston.com/news/press-releases/
https://www.armyrecognition.com/august_ ... vsets.html
http://www.nextbigfuture.com/2016/11/ru ... ching.html
http://www.autoforum.cz/technika/wankel ... -ho-emise/
http://liquidpiston.com/

Comparison-of-LiquidPiston-X-architecture-and-Wankel.png


Re: Rotační motory od LiquidPiston

Napsal: 10/10/2018, 13:32
od Rase
Mazda se opět vrací k Wankelovu motoru

Mazda oznámila záměr používat Wankelův motor ve svých hybridních vozech, kde bude sloužit k prodloužení dojezdové vzdálenosti. Do roku 2030 plánuje Mazda vyrábět 95 % hybridů, kombinujících spalovací a elektrické motory. Zbývajících pět procent produkce mají tvořit vozidla poháněná pouze energií z baterií. V roli spalovacího motoru přitom hodlá použít Wankelův motor uložený horizontálně v prostoru podvozku pod kufrem, nebude pohánět kola, ale vyrábět elektřinu. Přes zjevné výhody má Wankelův motor i celou řadu nedostatků, které vedly k tomu, že v roce 2012 Mazda ukončila výrobu automobilů s tímto pohonným ústrojím. Největším problémem bylo těsnění spalovacích komor, nicméně svůj podíl na ústupu ze slávy měla i vyšší spotřeba paliva, oleje a emise některých spalin.

https://vtm.zive.cz/clanky/mazda-reinka ... fault.aspx

20070308-202628.jpg

Re: Rotační motory od LiquidPiston

Napsal: 31/1/2019, 15:11
od Rase
Rotační motor REDA

Rotační motor s rotorem (tedy pístem) ve tvaru kosočtverce vynalezl před lety muž jménem Peter Szorenyi, proto v tomto případě mluvíme o takzvaném Szorenyiho rotačním motoru. Po vynálezu datujícího se do roku 2000 a následném vývoji je tento zvláštní rotační motor dnes spojován s australským sdružením REDA (Rotary Engine Developement Agency). Tato organizace má na starosti další práce na Szorenyiho motoru a jeho další vývoj ve snaze uvést jej do stádia vhodného pro sériovou výrobu. Rotační motor REDA používá válec nebo přesněji vnitřní plochu statoru velmi podobnou té u Wankelova motoru. Prototyp motoru REDA z roku 2008 měl otočně uložené segmenty tvořící píst celkem čtyři. Od roku 2017 byl jeden ze segmentů pístu odebrán, takže u nejnovější verze jsou segmenty tvořící píst pouze tři. Tímto se snížil počet komor ze čtyř na tři, tedy stejně jako u Wankelova rotačního motoru. Zda ale jeho koncepce osloví velké automobilky, je zatím velkou neznámou. V úvahu by to připadalo hlavně tehdy, pokud by se začalo přecházet na vodík coby palivo. V takovém případě má tento rotační motor jednoznačné přednosti.

http://www.auto.cz/rotacni-motor-reda-w ... -internetu

5527008.jpg

Re: Rotační motory od LiquidPiston

Napsal: 18/9/2022, 13:49
od Rase
Rotační spalovací motor Omega 1

Silný tlak na elektrifikaci dopravy ještě neznamená, že byly ukončeny všechny snahy o vývoj spalovacích motorů. Vznikají i zcela nové konstrukce, jako je rotační motor Omega 1 od americké společnosti Astron Aerospace. Pokud vám slovo "rotační" asociuje Wankelův motor, tak vězte, že tohle je něco úplně jiného. Omega 1 slibuje vysoký výkon, kompaktní rozměry, nízkou hmotnost a takřka nulové emise, hodil by se do motorek, aut i letadel. Motor sestává ze čtveřice rotorů rozdělených do dvojic. Každá dvojice je pak uspořádána tak, že jsou rotory nad sebou a spojeny ozubenými koly, takže se otáčí v opačných směrech. První pár rotorů hraje roli jakéhosi přeplňování, konkrétně nasává a stlačuje vzduch, který skrze předkomoru putuje do druhé dvojice rotorů. Nasátý vzduch je stlačen na 13,7 – 20,7 bar, což je několikanásobně vyšší tlak ve srovnání s klasickým přeplňovaným motorem (kolem 2,4 bar). Druhá dvojice rotorů obstarává spalování paliva a výfuk. Omega 1 produkuje kolem 160 koní a 230 Nm, maximum je 25 000 ot/min. Při tom všem motor váží jen 16 kg (srovnatelně výkonný klasický motor váží násobně více). Tyto rotační jednotky se dají spojovat do větších celků, výkony se pak sčítají (dvojitá Omega má 320 koní, 460 Nm a váží 31,8 kilogramů).
Úsporný provoz téměř bez emisí (výrobce neuvádí konkrétní hodnoty) je mj. umožněn jednodušší konstrukcí, která nedává tolik prostoru ztrátám. U tradičního spalovacího motoru dochází ke ztrátám například při chodu ventilů, tření dílů o sebe, chlazení apod. Omega 1 je chlazená vzduchem, vyžaduje minimální mazání a jedinými pohyblivými částmi jsou rotační elementy. Spotřebu paliva dále snižuje funkce "skip fire", která by se dala volně přeložit jako přeskočení zážehu či spalování. Jde v podstatě o obdobu deaktivace válců v tradičních spalovacích motorech. Když je motor ve vysokém zápřahu, Omega 1 zapaluje směs při každé otáčce. Při nižších požadavcích na výkon ke spalování dochází jen dle potřeby, klidně až při každé desáté otočce. Výrobce jednoduchost motoru přirovnává ke komplexnosti čtyřdobého jednoválce ze zahradní sekačky. Díky jednoduché konstrukci má být Omega 1 nenáročná a levná na údržbu, repase motoru má být potřeba nejdříve po 100 000 hodinách provozu.
Asteron Aerospace na svých webových stránkách slibuje, že licence na použití technologie jsou mimořádně levné. Kromě toho se výrobce chlubí, že uzavřel smlouvu s dodavatelem Ministerstva obrany Spojených států amerických, takže začne motory dodávat americké vládě.

https://vtm.zive.cz/clanky/spalovaci-mo ... fault.aspx

Omega-1-Astron-01.jpg
Omega-1-Engine-Credit-Astron-2.jpg
astron-aerospace-reimagines-the-internal-combustion-engine.jpg

Re: Rotační motory od LiquidPiston

Napsal: 18/9/2022, 19:17
od Alfik
Rase píše: 18/9/2022, 13:49 Nasátý vzduch je stlačen na 13,7 – 20,7 bar, což je několikanásobně vyšší tlak ve srovnání s klasickým přeplňovaným motorem (kolem 2,4 bar).
Běžný tlak u atmosférických dieselů. Přeplňované mají mnohem vyšší.
Mch: První zmínky o tomto motoru byly vypuštěny před cca 5 lety. Od té doby furt jen ty obrázky a videa cos viděl. Prakticky to neexistuje.
Buď jim to moc nedunguje, nebo... ale třeba se mýlím :)