Rotační motory od LiquidPiston
Napsal: 4/9/2018, 15:35
Rotační motory od LiquidPiston
Americká společnost LiquidPiston představila v roce 2018 malý rotační motor, který by byl součástí hybridního elektrického pohonu armádních vozidel. Koncept byl prezentován na sympósiu GVSETS (Ground Vehicle Systems Engineering and Technology Symposium) v Detroitu, kde bylo přítomno více než 1 000 lidí z oblasti obrany, vojenských programových manažerů, inženýrů a dalších významných osobností. Společnost LiquidPiston zachovala koncept Wankelova rotačního motoru, ale převrátila jej naruby. Klasický Wankel má rotor ve tvaru trojúhelníku a spalovací komoru ve tvaru arašídu, jak ne zrovna odborně, ale docela trefně říká Alec Shkolnik z firmy LiquidPiston. Nový Wankel vyvinutý jeho firmou vypadá opačně - spalovací komora je trojúhelníková a rotor je tvaru buráku. Stále tu jsou tři komory u jednoho rotoru, podobně jako u klasického Wankelu. Klíčový rozdíl je v tom, že zatímco u klasického Wankelu jsou vrcholová těsnění na rotoru, takže se velmi rychle hýbou, v motoru LiquidPiston jsou na vnějších stěnách spalovací komory. To znamená, že do spalovacích komor není potřeba vstřikovat olej, aby se těsnění mazala; olej tu je nejspíš veden jinudy. Takže většinu oleje nespálíte, což znamená menší spotřebu oleje a výrazně lepší emise (což byl hlavní problém původního motoru). Zbytek motoru si zachovává jednoduchost Wankelu - je tu jen rotor, připojený na excentrickou hřídel, vstřikovače paliva a olejové čerpadlo. Navíc je tu protizávaží, protože rotor není vyvážený - v jedné své straně má výfukový i sací port, takže je na téhle straně lehčí. Jak funguje, velmi dobře ukáže video níže; na jedné straně motoru jsou tři sací otvory, na druhé straně tři výfukové. Firma LiquidPiston na novém motoru pracuje zhruba od roku 2000, ale prototyp se podařilo zkonstruovat až v roce 2016. Nový motor byl tehdy otestován mimo laboratoř v motokáře. Tehdy výzkumníci nahradili klasický pístový motor o hmotnosti 18 kg svým motorem, který váží necelá dvě kila (1,81 kg) a dává výkon cca 3 hp. Motor se ukázal být funkčním a dosahoval stejného výkonu jako běžný motor. Tento motor se hodí pro pohon sekaček na trávu, větší drony a elektrocentrály. To je i důvod, proč do projektu investovala finance DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency), která má zájem využít nový motor armádou. Rotační motor "X" vyvinutý společností LiquidPiston, nabízí vysoký výkon, kompaktní rozměry, nízkou hmotnost, tichý chod bez vibrací. Společnost již představila rotační motor X4 o výkonu 30 kW (40 hp), který by si mohl najít uplatnění hlavně u armády. Váží zhruba 14 kg a vejde se do krabice o velikosti 25x20 cm. Rovněž pracuje na vícepalivovém motoru XMD (X Mini Diesel), který bude součástí hybridní elektrické jednotky pro systém řízení dělostřelecké palby, houfnic M777. Společnost vidí velkou budoucnost právě v kompaktním hybridním pohonu.
Zdroj:
http://liquidpiston.com/news/press-releases/
https://www.armyrecognition.com/august_ ... vsets.html
http://www.nextbigfuture.com/2016/11/ru ... ching.html
http://www.autoforum.cz/technika/wankel ... -ho-emise/
http://liquidpiston.com/