S.E.T XV

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
major.plk
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 22/9/2009, 10:07
Bydliště: liptákov

S.E.T XV

Příspěvek od major.plk »

Rumunská dvojplošná stíhačka S.E.T XV

Obrázek
Prototyp stroje SET XV

Vedle asi všem zájemcům o letectví známé společnosti I.A.R v Brašově vznikají ve dvacátých letech dvacátého století v Rumunském království i další společnosti věnující se stavbě letadel. Jednou z nově vzniklých společností je i „Fabrica de Avioane Societatea pentru Exploatâri Technice“ založená v Bukurešti v roce 1923. Tato společnost se stává známou především pod svou firemní zkratkou SET resp. S.E.T. Tato společnost se jako i jiné menší podniky tohoto druhu věnuje stavbě malých cvičných a víceúčelových dvojplošníků. U armádního letectva zaznamenela tato společnost úspěch především s víceúčelovým svojplošníkem S.E.T.-7 , používaným pro výcvik a jako lehký bombardovací a průzkumný stroj.
V roce 1934, se společnost SET rohodla odpovědět na nově vypsanou soutěž na stíhací stroj pro vojenské letectvo „Aeronautica Militara Românã“. Nové stíhací stroje byly určeny jako náhrada za dosluhující letadla Dewoitine D-27, jež byla v licenci vyráběna společností IAR v Brašově.

Obrázek
Rumunský stíhač Dewoitine IAR – 27, jenž měl být nahrazen strojem SET XV, je licenčně vyráběný Dewoitine D - 27.

[align=justify]Hlavním konstruktérem nového stíhače, pojmenovaného SET XV (lz se též setkat s označením arabskými číslicemi jako SET 15 nebo SET-15), byl jmenován inżenýr Grigore C. Zamfirescu. Zamfiresc navrhl stavbu jednomotorového jednomístného dvouplošníku s kovovou kostrou potaženou plátnem, vyzbrojeného dvojící synchronizovaných kulometů Vickers kalibru 7,62 mm. K pohonu tohoto letounu byl vybrán hvězdicový motor Gnôme-Rhône 9Krsd, typu NACA o výkonu 373 kW (500 hp) . Hlavním důvodem volby tohoto nijak výkoného motoru bylo, že tento motor byl v Rumunsku vyráběn na základě licence. Letadlo mělo být vybaveno pevným podvozkem s aerodynamicky tvarovaným krytem. Ač se v této dob již oběvují konstrukce dolnoplošníků (tuto koncepci s velkým úsilím propagoval i rumunský konstruktér Carafoli, viz. zde http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4046 ) stále většinu stíhačů v této době tvoří dvojplošné stroje a jejich vývoj nadále probíhá i v průmyslově vyspělých zemích, v důsledku čehož nelze hodnotit rozhodnutí stavět dvouplošný stroj nijak negativně vzláště pokud přihlédneme ke skutečnosti, že tato firma měla doposud zkušenosti s letadly této koncepce a tudíž bylo možno předpokládat rychlé naběhnutí výroby. Za perspektivní prvek lze nicméně považovat navržené zakrytí kabiny pilota. Konstruktéři považovali za samozřejmost vybavit letoun radiostanicí.

Obrázek
Letecký inženýr a zakladatel společnosti SET Grigore Zamfirescu

[align=justify]V roce 1934 během velmi krátkého doby byl vyroben první prototyp nového letounu SET XV, což naznačuje, že konstruktéři společnosti SET již zřejmě dříve rozpracovali podklady pro nový jednomotorový stíhací stroj, a to ještě před vypsáním oustěže. Okamžitě (ještě v roce 1934) po dostavbě prototypu, bylo započato se zalétáváním nového letadla.
Prototyp byl zkoušen a porovnáván (včetně simulovaných soubojů) s konkurenčními dolnoplošníky IAR-15 i IAR-16 vyrobenými ve společnosti IAR v Brašově, na základě stejné soutěže, viz. zde http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4046 . Dalším účastníkem soutěže byl polský stroj PZL P-11. V tétosoutěži byl SET-XV shledán jako velice obratný a snadno řiditelný stroj. Za pozitivum bylo možno označit nízkou cenu a možnost rychlého naběhnutí výroby. Proti zavedení stroje však hovořilo to, že poskytoval dle vyjádření komise velmi malý vývojový potenciál. Za hlavní důvod odmítnutí lze však považovat nízkou rychlost stroje. Nízké výkony stroje vysvětluje malý výkon použitého motoru, který činil pouhých 373 kW (500 hp).

Obrázek
Schéma stroje SET XV

Prototyp létal až do čtyřicátých let v rámci experimentální skupiny „Escadrila de Experiente“. Samotná společnost SET nehodlala po tomto neúspěch vzdát své plány na výrobu stíhací stroje a vypracovala projekty uvažující s instalací silnějšího motoru do zesíleného trupu. Tento zesílený stroj měl nésti i mohutnější výzbroj. Jako alternativní pohon byl uvažován motor Rolls-Royce Kestral VI / 447 kW (608 k), jehož výhodou byla relativně nízká hmotnost, což umožňovalo přestavbu stroje při realativně malém množství zásahů do konstrukce. Další varianty jež rozpracovali konstruktéři firmy SET uvažovali instalaci československého motoru Hispano-Suiza 12Ycsr o výkonu 620 kW (830 hp). Tato varinta by byla podle výpočtů výkonostně velice blízká československé Avii B-534 IV. série. Výkonnější, ale zároveň těžší motor však vyžadoval výraznější zásahy do trupu stroje. Vzhledem k tomu, že však nebylo ani možno zaručit dostatečné dodávky tohoto motoru rozhlodla se společnost SET svůj pokročilejší stroj vybavit hvězdicovými motory Bristol Mercury IX , 830 hp (619 kW). Za propagaci motorů Bristol v Rumunsku se zároveň značně zasloužil Henri Marie Coandă (1886 – 1972), rumunský letecký vynálezce a konstruktér, oběvitel tzv. Coandă efektu, který pracoval v období 1911-1914 jako ředitel „Bristol Aeroplane Company“. Motory Bristol Mercury IX , 830 hp (619 kW) byly jak je známo použity k pohonu podobně koncipovaného britského stíhače Gloster Gladiator, a lze předpokládat že rumunský stroj by s tímto motorem podával podobné výkony. Ale v této době již bylo rozhodnuto o stavbě strojů PZL v licenci společností IAR a pro další vývoj se uvažovalo o konstrukci dolnoplošné stíhačky, takže ke stavbě dalších prototypů SET nedošlo.

Technické parametry stroje:

Konstrukce: jednomotorový jednomístný dvouplošník se zakrytou kabinou a pevným podvozkem. Konstrukce tvořená kovovými trubkami s potahem plátěným a u motoru a pilota potah tvořily duralové panely.
Rozměry
Rozpětí horního křídla 9,40 m
Rozpětí dolního křídla 6,70 m
Délka 7,00 m
Výška 3,35 m
Nosná plocha 18,65 m2
Hmotnost prázdného stroje: 1150 kg
Vzletová hmotnost 1550 kg
Plošné zatížení 83,11 kg/m2
Relativní výkon 4,21 kg/kW (3,10 kg/KM)

Rychlost maximální ve výšce 4000 m 340 km/h
Rychlost maximální ve výšce 0 m 286 km/h
Rychlost přistávací 103 km/h
Čas výstupu na výšku
2000 m - 2 minuty 52 sekundy
4000 m - 6 minut 28 sekund
5000 m - 8 minut 25 sekund
6000 m - 11 minut 14 sekund
Dostup 9400 m
Dolet 520 km
Pohon : devítiválcový hvězdicový motor Gnôme-Rhône 9Krsd o výkonu 368 kW (500 hp),
Vrtule: dvoulistá pevná.
Výzbroj: dva synchronizované kulomety kalibru 7,62 mm typu Vickers, uložené v trupu.
Posádka: 1 osoba
Výrobce: Fabrica de Avioane Societatea pentru Exploatâri Technice (SET).

Obrázek
Znak společnosti SET - starší verze z dvacátých let

Obrázek
Znak společnosti SET - novější verze z třicátých let

Použitá literatura
http://aviatia.cda.ro/15years.htm
http://forum.valka.cz
http://www.airwar.ru
http://wikipedia.org/
http://www.samoloty.ow.pl
http://pages.sprint.ca/
http://www.ceasornicar.ro/
http://www.ceasuripentruromania.ro/
Naposledy upravil(a) major.plk dne 14/9/2010, 20:54, celkem upraveno 1 x.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Keď už sme pri tej Exotike v Jugoške postavili zaujímavý plavákový hliadkový stroj myslím že SIM XIV H k nemu sa tiež chystá článok?
major.plk
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 22/9/2009, 10:07
Bydliště: liptákov

Příspěvek od major.plk »

Ano chystám ale na něj mám dost málo materiálu ..zatím, jinak těch hydroplánů Jugoslavci plánoval více typů jak plavákových tak létajících člunů.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Tos byl docela rychlý s tým SIMem.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
major.plk
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 22/9/2009, 10:07
Bydliště: liptákov

Příspěvek od major.plk »

hydrostar: " Tos byl docela rychlý s tým SIMem."

To byla trochu náhoda a hodně štestí, prostě jsem náhodou našel starý časopis L+K...
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“