Z pravidiel orbitálnej balistiky vyplýva, že pokiaľ chceme efektívne meniť výšku periapsis, rýchlosť alebo smer, je najvýhodnejšie tak urobiť v apoapsis - v najvyššom bode dráhy, keď je rýchlosť objektu najmenšia.
Takže ak chceme stupeň účinne pribrzdiť z vysokej rýchlosti, alebo (a hlavne) nasmerovať ho do pristávacej oblasti mimo trasu letu, treba to urobiť ešte vo vysokej atmosfére, kde by boli padáky neúčinné. Znížením rýchlosti sa zmenší i následný aerodynamický ohrev pri aerodynamickom brzdení pri vstupe do hustejších vrstiev atmosféry (raketový stupeň zrejme nemá takmer žiadnu dodatočnú ochranu proti aerodynamickému ohrevu - zvyšovala by hmotnosť stupňa a tým znižovala nosnosť celej rakety).
Cenu paliva RP-1/LOX možno pomerne dobre odhadnúť (napríklad z
http://www.energy.dla.mil/customers/sta ... s%20v3.pdf) :
OXYGEN, LIQUID, 99.5% TN $143.05 (za tonu, 2012 - do 1.10. 2013 - od 1.10.2013 platí nový cenník)
KEROSENE, RP-1 (BULK) GL $6.93 (za galon, 2012-1.10.2013) -> $1450-1500 za tonu
KEROSENE, RP-1 (DRUM) GL $30.00 (za galon, 2012-1.10.2013)
KEROSENE, RP-2, ULTRA LOW SULFUR, DRUM GL $14.23 (za galon, 2012-1.10.2013)
KEROSENE, RP-2, ULTRA LOW SULFUR, BULK GL $14.10 (za galon, 2012-1.10.2013)
niektoré ceny každoročne stúpajú pre porovnanie ceny v roku 2002:
KEROSENE, RP-1 BULK GL (BULK 7,000 GLS) - $ 2.75
KEROSENE, RP-1 DRUM GL (DRUM 53 +/-1 GLS) - $5.50
OXYGEN, LIQUID MIL-PRF-25508, GRADE A, TYPE II TN BULK - $83.00
----------------------------
Pre zaujímavosť:
Vodík je bol a zostal lacný:
HYDROGEN, LIQUID LB $2.50 (za libru, 2002)
HYDROGEN, LIQUID LB $3.77 (za libru, 2013)
Hydrazíny a N2O4 sú zasa veľmi drahé palivá (v USA sú totiž zaťažené hrozne vysokými "ekologickými" daňami)
DINITROGEN TETROXIDE NTO BULK LB $10.50 (za libru, 2002)
DINITROGEN TETROXIDE NTO BULK LB $196.89 (za libru, 2013) (šialený skok!)
HYDRAZINE, AEROZINE 50 MIX - BULK LB $61.00 (za libru, 2002)
HYDRAZINE, A-50, BULK LB $184.69 (za libru, 2013)
K hydrazínom ešte toto:
The cost of anhydrous hydrazine in drum quantities in 1959 was $ 7.00 per kg. The projected price, based on large-scale commercial production, was expected to be $ 1.00 per kg (v rokoch 1965-67 to tak aj bolo!!!). Due to environmental regulations, by 1990 NASA was paying $ 17.00 per kg.
The cost of Hydyne in 1959 was $ 0.80 per kg.
Cena bezvodého hydrazínu pri cisternovom odbere v roku 1959 bola $ 7,00 za kg. Predpokladaná cena, na základe rozsiahlej komerčnej produkcie, mala byť podľa očakávaní 1,00 dolárov za kg (v rokoch 1965 - 1967, aby aj bolo!). Vzhľadom na ekologické predpisy (a dane), v roku 1990 NASA platil 17,00 dolárov za kg.
Cena Hydyne v roku 1959 predstavovala 0,80 doláru za kg.
V Rusku a v Číne je cena N2O4 a hydrazínov značne nižšia - napríklad Proton je čisto "hydrazín/NOx" raketa, s náplňou cca 620 ton paliva stojí jeho štart cca 80-90 mil dolárov -> v USA by len jeho palivová náplň vyšla na cca 250 milionov dolárov (bez samotnej rakety). Číňania doteraz lietajú výlučne na hydrazín (presnejšie na dimetylhydrazín UMDH)...
"Reálne produkčné ceny" hydrazínov a N2O4 by nemali výrazne prevyšovať 20 dolárov za kilogram, skôr budú niekde medzi 10-20 dolármi za kg.
Dosť drahé je i tuhé palivo - motor SRB (Solid Rocket Booster) z raketoplánu vážil plný 589 670 kg, prázdny 86 183 kg a stál cca 24 milionov dolárov (okolo roku 1995) - kilogramová cena naplneného motoru tak vychádza na cca 40 dolárov za kilogram, pritom samotný motor mal byť použiteľný až 20 krát.
--------------------------------
Takže cena paliva RP-1/LOX možno odhadnúť na cca $1000-1300 za tonu (podľa pomeru paliva a okysličovadla, ako hornú hranicu možno počítať cenu ropných palív - tekutý kyslík je v porovnaní s nimi "veľmi lacný").
Padákový systém pre minimálne 25 tonový náklad by stál asi koľko? - o tom nemám ani približnú predstavu...