Chilský pancéřový křižník O´Higgins

Moderátoři: jarl, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Chilský pancéřový křižník O´Higgins

Příspěvek od jarl »

Chilský pancéřový křižník O´Higgins
Obrázek
Chilské válečné námořnictvo (Armade de Chile) vzniklo roku 1818 a ze skrovných počátků se během několika desetiletí vypracovalo na pozici regionální námořní mocnosti, kterou si udržuje až do dnešních dnů. Prvními obrněnými plavidly, jež sloužila pod chilskou vlajkou, se stala dvojice kasematových pancéřových lodí ALMIRANTE COCHRANE a BLANCO ENCALADA, které vstoupily do služby v 70. letech 19. století. Po nich následovala bitevní loď CAPITAN PRAT dokončená v roce 1893 a pancéřové křižníky ESMERALDA (1896) a O´HIGGINS (1898), o němž pojednává tento článek.

Koncem 19. století se vyhrotil teritoriální spor mezi Chile a Argentinou o území v jižní Patagonii a obě země začaly intenzivně zbrojit v očekávání válečného konfliktu. Proto bylo v tomto období posíleno i jejich válečné loďstvo. Argentina zakoupila v Itálii pancéřové křižníky GARIBALDI, BELGRAMO, PUEYRREDON a SAN MARTIN, což znepokojilo velení chilského námořnictva, které následně rozhodlo o nákupu podobného plavidla.

Obrázek
Lodní konstruktér Philip Watts

O´HIGGINS realizovala britská loděnice Armstrong, Withworth & Co. Ltd, sídlící v Elswicku. Jeho projekt vypracoval renomovaný lodní konstruktér Philip Watts, jenž použil i několik novinek, jaké se dosud v Británii neobjevily, čemuž odpovídala i cena, která dosáhla 700 000 liber šterlinků, což v té době byla značná částka. Ovšem britské loděnice byly pověstné nejenom vysokou cenou, ale i mimořádnou kvalitou, takže Chilané za vydané prostředky obdrželi hodnotnou jednotku.

Křižník byl pojmenován podle generála Bernarda O´Higginse Riquelmeho, jenž se významným způsobem zasadil o chilskou nezávislost. Tento název má v chilském námořnictvu dlouhou tradici, jelikož prvním plavidlem, které jej neslo, se již v roce 1818 stala fregata O´HIGGINS.

Obrázek
Slavnostní spuštění na vodu

Stavba byla zahájena 4. dubna 1896, ke spuštění na vodu došlo 17. května 1897, a do služby vstoupil nový křižník 2. dubna 1898. Rychlost realizace se nijak nevymykala britskému standardu, jehož ovšem loděnice v ostatních zemích většinou nedosahovaly. Délka trupu dosahovala 124,05 m, šířka 19,3 m a ponor 6,7 m. Standardní výtlak činil 7796 tun, kdežto výtlak plně vystrojené lodi 8745 tun. Křižník nesl dva bojové stěžně s marsy a tři nápadně vysoké „cigaretové“ komíny. Na palubě stály věže hlavního a středního dělostřelectva a velitelský můstek tradičně umístěný v přední části plavidla. Lodní trup byl z oceli, ale ponořené části chránila dřevěná a měděná obšívka před působením slané vody a mořských živočichů. Na přídi byl tehdy obvyklý kloun a podpalubí bylo členěno na patnáct vodotěsných oddělení.

Pancéřováni pro křižník O´HIGGINS bylo zhotovené z Harveyovy niklové oceli, která byla velmi kvalitní, třebaže za proslulou ocelí z Kruppových závodů přeci jenom zaostávala. Boční pás měl ve středolodí sílu 178 mm a na obou stranách jej ukončovaly příčné přepážky silné 100 mm. Na hlavní boční pancéřování navazovaly dva slabší pásy táhnoucí se k přídi a zádi o tloušťce 127 mm. Pancéřová paluba se skládala z vodorovné části silné 51 mm a dvou zkosených segmentů o síle 76 mm. Dobře obrněné byly věže hlavního dělostřelectva, jež tvořila 178mm vrstva oceli a jejich barbety 228mm. Nezapomnělo se ani na ochranu věži sekundárního dělostřelectva, jejichž stěny měly sílu 152 mm a stejný pancíř nesla i děla umístěná v kasematách. Mohutně byla obrněná velitelská věž, jejíž stěny byly silné 229 mm. Pancéřování bylo kvalitní a O´HIGGINS patřil mezi nejlépe obrněné pancéřované křižníky své doby, třebaže muniční sklady bočních děl kalibru 203 mm byly hůře chráněné před účinky nepřátelské střelby, než sklady děl v lodní ose.

Obrázek
Schéma pancéřové ochrany

Veškerou výzbroj dodala britská společnost Armstrong. Jejím základem byla čtveřice kanónů ráže 203 mm o délce hlavně 45 ráží, umístěných ve čtyřech samostatných otočných věží (dvě v podélné lodní ose a dvě na bocích přibližně na úrovni předního stožáru). Nezvyklé uspořádání připomínalo rozmístění těžkých děl na francouzských bitevních lodích. Jejich projektily měly hmotnost kolem 100 kg a maximální dostřel byl přibližně 16 km. Vedlejší dělostřelectvo se skládalo z deseti děl kalibru 152 mm o délce hlavně 40 ráží, které vystřelovaly granáty o hmotnosti 45 kg a jejich maximální dostřel při elevaci 20 stupňů dosahoval zhruba 10 km. Čtyři z těchto děl byly usazeny do otočných věží (což britské loděnice u středních děl dosud nepraktikovaly), umístěných podél lodních boků, zatímco zbytek se nalézal v bočních kasematách. K zbraním středního kalibru patřila i čtveřice děl ráže 120 mm o délce hlavně 45 ráží, jejichž projektily vážily 20,41 kg a dostřel při elevaci 20 stupňů se pohyboval mezi 8 až 9 km. Nevýhodou byla skutečnost, že zbraně v bočních kasematách byly blízko mořské hladiny, takže je při větším vlnobití nebylo možné používat.

Na obranu proti torpédovým plavidlům nesl O´HIGGINS rovněž větší množství malorážních zbraní, mezi něž patřilo deset děl ráže 76 mm a stejný počet děl kalibru 47 mm (podle jiných zdrojů 57 mm). Nezapomnělo se ani na torpédomety, kterých chilský křižník dostal pět (dva pod čarou ponoru) a všechny měly průměr 457 mm.

Obrázek
Průřez dělovou věží s dělem ráže 203 mm

Výzbroj byla poměrně silná a boční salva složené ze tří děl ráže 203 mm, pěti ráže 152 mm a dvou kalibru 120 mm měla celkovou hmotnost přes 550 kg, což byla slušná hodnota, i když je pravda, že kombinace dvou různých kalibrů sekundárního dělostřelectva přinášela několik komplikací, neboť tyto zbraně měly odlišné balistické vlastnosti a dostřel, takže jejich zaměřování bylo nutné provádět odděleně, a samozřejmě bylo nezbytné skladovat i dva typy munice.

V průběhu služby došlo v lodní výzbroji k různým změnám. V roce 1919 byla odstraněna děla ráže 120 mm a později i dva torpédomety. Naopak přibyla dvě protiletadlová děla ráže 76 mm a několik kulometů.

Obrázek
O´Higgins na soudobé pohlednici

Pohon obstarávaly dva trojčinné expanzní parní stroje, přičemž každý otáčel jedním lodním šroubem. Páru vyrábělo celkem třicet kotlů typu Belleville, umístěných ve třech samostatných kotelnách (každá měla vlastní odvod spalin). Výkon strojů dosahoval 16 500 koňských sil, díky čemuž činila maximální rychlost slušných 21,5 uzlů. Běžnou zásobu paliva tvořilo 700 tun uhlí, kterou bylo možné zvýšit až na 1200 tun, což umožňovalo doplavbu 4600 námořních mil při rychlosti osmi uzlů.

Původní posádka sestávala z přibližně 500 důstojníků a lodníků, ale poté co křižník prošel modernizací a stal se vlajkovou lodí stoupl počet členů posádky asi na 700 osob.

Nákupem křižníku O´HIGGINS získalo chilské námořnictvo hodnotnou jednotku, která patřila k nejlepším soudobým pancéřovým křižníkům, nejenom na Americkém kontinentu, ale i v celosvětovém měřítku. Jednalo se o rychlé, silně vyzbrojené plavidlo, opatřené kvalitním pancéřováním, jež se stalo vzorem pro známé japonské pancéřové křižníky ASAMA a TÓKIWA, které se úspěšně uplatnily v rusko-japonské válce. Z toho je zřejmé, že Chilané nákupem této jednotky rozhodně neprohloupili, protože O´HIGGINS se mohl s úspěchem utkat s kterýmkoliv argentinským křižníkem, které převyšoval rychlostí a tloušťkou pancířů, třebaže je pravda, že argentinské jednotky měly pancéřování rozložené na větší ploše.

Obrázek

Historie služby:
O´HIGGINS byl zakoupen pro chystanou válku s Argentinou, která se nakonec nikdy neuskutečnila, jelikož v roce 1899 zakotvil křižník v Punta Arenas a na jeho palubě se sešli chilský president Federico Errázuriz Echaurren se svým argentinským protějškem Julio Argentino Rocem, aby uzavřeli dohodu o vyřešení územního sporu v jižní Patagonii (třebaže s konečnou platností byl ukončen až o několik let později). Díky tomu bylo nebezpečí propuknutí konfliktu zažehnáno a obě země mohly utlumit své námořní programy, jež vyčerpávaly jejich hospodářství. Argentina následně prodala rozestavěné pancéřové křižníky BERNARDINO RIVADAVIA a MARIANO MORENO Japonsku (každý za 760 000 liber šterlinků), kde sloužily jako KASUGA a NISŠIN, zatímco Chile stejným způsobem naložilo s bitevními loděmi CONSTITUCIÓN a LIBERTAD, které dohromady za 1 914 116 liber šterlinků odkoupila Velká Británie.

Roku 1903 O´HIGGINS monitoroval konflikt USA s Kolumbií, který vedl k osamostatnění Panamy a během rusko-japonské války o něj projevili zájem Rusové (měli zájem i o některé z dalších chilských a argentinských křižníků), ale nakonec z tohoto záměru sešlo a O´HIGGINS ruskou flotilu neposílil. Později byl několikráte použit k rozhánění protivládních demonstrací a stávek, jež zachvátily celou zemi (roku 1903 v provincii Chaňaral a v roce 1906 ve Valparaísu). Po těchto neslavných kapitolách své historie se v roce 1910 zúčastnil oslav stého výročí vyhlášení argentinské nezávislosti, které se konaly v Buenos Aires, na nichž společně s pancéřovým křižníkem ESMERALDA zastupoval chilské námořnictvo. V roce 1914 došlo u chilského pobřeží k bitvě u Coronelu, kde se utkaly flotily britských a německých křižníků a německá eskadra se po svém vítězství uchýlila do Coronelu, kde tehdy kotvil i křižník O´HIGGINS.

Obrázek
Letecké bombardování vzbouřeného loďstva

V roce 1919 byl přezbrojen a na jeho palubu byl namontován katapult, který umožňoval start hydroplánu Sopwith Baby, díky čemuž se chilské námořnictvo, pravděpodobně jako první v celém regionu, stalo provozovatelem vojenského letectva. V letech 1926 až 1929 prošel modernizací, po níž se O´HIGGINS stal vlajkovou lodí chilského námořnictva. Roku 1931 se jeho posádka připojila k největší námořní vzpouře v dějinách tamějšího loďstva, jež propukla poté, co byly díky celosvětové hospodářské krizi sníženy platy důstojníků a námořníků. Během vzpoury se stal cílem náletů vojenského letectva, ale neutrpěl ani jeden zásah.

O dva roky později byl O´HIGGINS vyřazen z činné služby a roku 1958 vyškrtnut ze seznamu válečných lodí a následně prodán do šrotu.

Technické parametry:
Délka: 124,05 m.
Šířka: 19,3 m.
Ponor: 6,7 m.
Výtlak: 7796 tun standard, maximální 8745 tun.
Výkon strojů: 16 500 koňských sil.
Rychlost: 21,5 uzle.
Pancéřování:
Boční pás: 178 mm až 127 mm.
Přepážky: 100 mm.
Paluba: 51 mm, skosy 76 mm.
Věže hlavního dělostřelectva: 178 mm.
Věže středního dělostřelectva: 152 mm.
Kasematy: 152 mm.
Velitelská věž: 229 mm.
Výzbroj: 4 x 203 mm, 10 x 152 mm, 4 x 120 mm, 10 x 76 mm, 10 x 47 mm, 5 x torpédomet.
Posádka: původně asi 500 mužů, později 700 osob.

Použité zdroje:
Morskaja Kolekcia č.5, ročník 1996.
http://www.warshipsww2.eu/
http://www.battleships.ru/
http://warships2007.narod.ru/index.htm
http://www.chilecollector.com/archwebpo ... os_01.html
http://www.armada.cl/prontus_armada/sit ... nicio.html
http://web.ukonline.co.uk/aj.cashmore/index.html
http://www.wikipedia.org/
http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
http://base.mforos.com/forums/?cat=359978
http://wunderwaffe.narod.ru/WeaponBook/Bayan_vin/07.htm
http://keu-ocr.narod.ru/Exotic/
http://wunderwaffe.narod.ru/Magazine/MK/1996_05/18.htm
Naposledy upravil(a) jarl dne 29/12/2010, 22:02, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Kolego, to by jeden neřekl co taková malá loďstva dokázala provozovat. Zajímavé je, že se na jeho palubě podařilo zažehnat válku, k vedení které byl určen.

Už se těším na to, co přijde či vlastně připluje příště.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Zas moc pěknej článek.

Obrázek

Jen taková drobnost:
jarl píše:Roku 1931 se jeho posádka připojila k největší námořní vzpouře v dějinách tamějšího loďstva, jež propukla poté, co byly díky celosvětové hospodářské krizi radikálně sníženy platy důstojníků a námořníků. Během vzpoury se stal cílem náletů vojenského letectva, ale neutrpěl ani jeden zásah.
jarl píše: O dva roky později byl O´HIGGINS vyřazen z činné služby a roku 1958 vyškrtnut ze seznamu válečných lodí a následně prodán do šrotu.
Můžu se zeptat, jak to je s tím vyřazením?
Protože 30.června 1951 ( do 27.září 1991) vstoupil do služby jeho jmenovec CL O'Higgins (ex USS Brooklyn CL-40), tak mi to tam nějak časově nehraje...

CL O'Higgins (ex USS Brooklyn CL-40)
Obrázek Obrázek
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Důstojné pokračování.

kopapaka -myslíš, že nebylo lze mít v loďstvu dvě lodě stejného jména? To je fakticky zajímavé. Asi ne. Byl by v tom binec.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

kopapaka píše: O dva roky později byl O´HIGGINS vyřazen z činné služby a roku 1958 vyškrtnut ze seznamu válečných lodí a následně prodán do šrotu. Můžu se zeptat, jak to je s tím vyřazením?Protože 30.června 1951 ( do 27.září 1991) vstoupil do služby jeho jmenovec CL O'Higgins (ex USS Brooklyn CL-40), tak mi to tam nějak časově nehraje...
Bohužel všechny informace o jeho kariéře po roce 1933, které mám k disposice jsou pouze zlomkovité (a většinou ve španělštině), takže je nejsem schopen přesně zrekonstruovat. Každopádně po roce 1933 už pouze kotvil v přístavu a definitivně byl vyřazen roku 1958. Jestli bylo jeho jméno vyškrtnuto ze seznamu chilských válečných lodí již dříve, aby mohlo být znovu použito, nevím, ale je to velmi pravděpodobné, protože Chilané opravdu již roku 1951 zakoupili křižník Brooklyn, který přejmenovali na O´Higgins.
Naposledy upravil(a) jarl dne 28/12/2010, 21:43, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Tak možné je všechno, v této době nese jméno O'Higgins ( od roku 2003 ) ponorka Francouzké třídy Scorpene.
http://www.youtube.com/watch?gl=US&hl=hi&v=TpFLG8yMmEI

A potom spousta dalších věcí, mj. národní park, arktická základna, jezero, ...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Příspěvek od Scrat »

jarl píše:Jestli bylo jeho jméno vyškrtnuto ze seznamu chilských válečných lodí již dříve, aby mohlo být znovu použito, nevím, ale je to velmi pravděpodobné, protože Chilané opravdu již roku 1951 zakoupili křižník Brooklyn, který přejmenovali na O´Higgins.
Vyškrtnutí jména ze seznamu válečného námořnictva znamená že se už jméno v příslušné zemi nikdy nesmí použít. Spíš bych to viděl na pouhé přejmenování staršího plavidla.

Scrat
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Jarl myslel vyškrtnutí lodi ze seznamu ( a v seznamu je mimo jiné vedena pod jménem, že ).
Viz článek:
jarl píše:O dva roky později byl O´HIGGINS vyřazen z činné služby a roku 1958 vyškrtnut ze seznamu válečných lodí a následně prodán do šrotu.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Chilský pancéřový křižník O´Higgins

Příspěvek od jarl »

jarl píše:Roku 1903 O´HIGGINS monitoroval konflikt USA s Kolumbií, který vedl k osamostatnění Panamy a během rusko-japonské války o něj projevili zájem Rusové (měli zájem i o některé z dalších chilských a argentinských křižníků), ale nakonec z tohoto záměru sešlo a O´HIGGINS ruskou flotilu neposílil.
To, že Rusové vedli v letech 1904-05 jednání o koupi chilských válečných lodí je poměrně známá záležitost, ale nedávno jsem zjistil, že křižníky O´HIGGINIS, ESMERALDA a MINISTRO ZENTENO chtěli v předvečer americko-španělské války koupit Španělé. Nevíte o tom někdo další podrobnosti?
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Odpovědět

Zpět na „Ostatní státy a země“