Hlídková loď President Masaryk

Československá předválečná a současná výzbroj, tanky, letadla, děla.
Odpovědět
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Hlídková loď President Masaryk

Příspěvek od Nelson »

V roce 1914 byly v rakousko-uherské loděnici Danubius v Budapešti postaveny čtyři hlídkové lodě třídy Wels C.s. Na základě tohoto projektu byl na jaře 1928 ve Škodových závodech v Plzni zahájen vývoj vlastní konstrukce. Výsledkem těchto prací bylo dokončení jediné válečné lodě Československé republiky.

Smlouva na postavení plavidla, někdy označovaného jako říční monitor, za na tehdejší poměry obrovskou částku 6,992 mil. korun byla s plzeňskou Škodovkou uzavřena v únoru 1929. V srpnu téhož roku byla v loděnici v Komárně zahájena stavba lodě. Kvůli minimálním zkušenostem se stavbou podobných konstrukcí došlo k jejímu spuštění až 19.10.1930. Loď byla pokřtěna jménem tehdejší hlavy státu „President Masaryk“. Trup byl postaven z oceli dodané kladenskou Poldovkou, strojní vybavení a výzbroj dodala Škoda Plzeň jedna z tehdejších největších evropských zbrojovek. Některé součástky dodaly i zahraniční firmy, například lodní šrouby se vyráběly v Hamburku.

První pokus o předání do služby proběhl 27.10.1930. Při zkouškách se však přišlo na to, že některé parametry nesplňují zadání objednávky.
Dvě turbíny se dvěma kotli Yarow měly výkon 1600 koní a umožňovaly plavbu rychlostí pouhých 13.8 uzlů. Byl tedy zvýšen jejich výkon na 2300 koní, mimo jiné tím že místo jednoho společného komína dostala každá souprava kotel-turbína vlastní, byly osazeny jiné šrouby a změnil se tvar zadní partie trupu včetně hřídelových tunelů. Po úpravách dosahovala loď rychlost 16.7 uzlů a armáda se ji, i přes drobné závady, rozhodla 8.8.1932 zařadit do stavu a domovskou základnou se stal bratislavský zimní přístav.

Proti válečným plavidlům, o nichž se většinou píše nebo mluví, to byl drobek. Jeho délka byla 47,5 a šířka 6 metrů, ponor dosahoval 1.1 m a maximální výtlak 214 tun. Výzbroj tvořily dva dvojhlavňové komplety ráže 66 mm usazené v uzavřených věžích na přídi a na zádi, doplněné čtyřmi kulomety ráže 7,92 mm lafetovaných po dvou v samostatných věžičkách. Podle potřeby byly ve výzbroji ještě lehké kulomety. Až do obsazení státu nacistickým Německem byly neustále prováděny různé menší úpravy.

Na základě dohody mezi Německem a Slovenským státem z 18.4.1939 byla loď v květnu téhož roku odtažena do Lince a pod jménem Bechelaren zařazena k Německé Dunajské flotile. V dubnu 1941 operovala na srbsko-rumunském úseku řeky a o něco později také v Dunajské deltě. V té době byla zadní kulometná věž nahrazena 20 mm pl kanónem.
V roce 1943 se vrátila do Lince a podrobila se rozsáhlé modernizaci. Trup byl prodloužen o 30 cm, opět se změnil tvar zádě, bylo vyměněno kompletní pohonné ústrojí kdy kotle a stroje nahradily dva ponorkové diesely MAN o výkonu 2x1800 koní, zmizely komíny a vývod spalin byl realizován dvěma výfuky na bocích plavidla. Byla odstraněna část nástaveb a do uvolněného prostoru nad strojovnou byl nainstalován čtyřhlavňový protiletadlový komplet ráže 20 mm, samostatný 20 mm kanón na zádi byl nahrazen ráží 37 mm a přední kulometná věž byla úplně odstraněna. V této podobě se loď v dubnu 1944 vrátila na dolní tok Dunaje. V noci z 5. na 6. 4. 1944 při krytí konvoje byla poškozena sovětským letectvem. Po opravě se ještě v prosinci vrátila do služby v oblasti Visegrádu. V lednu 1944 podporovala německou armádu u Budapešti. Poté opět odplula do Lince kde byla děla ráže 66 mm vyměněna za dva ponorkové kanóny 88 mm kryté lehkým plechovým štítem. Byla totiž spotřebována veškerá 66 mm munice a nebylo možno sehnat jinou.
10.5.1945 posádka plavidla v Linci kapitulovala a předala loď americké armádě. V březnu 1946 ji Američané přesunuli do bavorského Deggendorfu, kde ji odzbrojili a v roce 1947 ji v Bratislavě předali československým úřadům. V roce 1951 došlo k jejímu vybavení, nikdy již ale nebyla vyzbrojena a uvedena do aktivní služby. O tři roky později byla zlikvidována lodní rota a armáda neměla pro plavidlo využití. Roku 1956 byla loď po úplném odstrojení předána loděnicím v Komárně jako pracovní ponton.
Jediné válečné plavidlo v dějinách našeho státu potom v průběhu roku 1978 svazáci rozřezali a odvezli do šrotu.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Zajímavá je ta ráže 66 mm, to není zrovna obvyklá ráže. I když jsem ní četl, používala se snad už za Rakouska-Uherska

To rozebrání v Komárně byla asi pomsta proradným čechům :D
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

je tam toho, jeden parník...Zhodou okolností som absolvoval ZVS v čase rozdelenia republiky a na vlastné bulvy som videl jaká technika sa odvážala do ČR a jaka nam tu ostala... :twisted:
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

ale aj tak ma najviac dojala asi poznamka že loď rozrezali a odniesli do zberu aktivisti:) myslim, že je to škoda
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Uživatelský avatar
mg34
Příspěvky: 3
Registrován: 2/4/2007, 20:42

Příspěvek od mg34 »

Spousta techniky se zničila v dobách po válce.Tenkrát to nikdo neřešil.
Byly to jen suroviny...Bohužel.
Uživatelský avatar
komisař
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 403
Registrován: 10/10/2008, 14:59
Bydliště: Český Krumlov

Příspěvek od komisař »

Ahoj ! Jsem tu nový a můžu doplnit další podrobnosti o této lodi. Jedná se o knihu :
Hlídková loď President Masaryk v pohledu techniky
Autor : Miroslav Hubert.
Nakladatelství : Mare-Czech a ARES,
Rok vydání : 2004
ISBN : 80-903149-2-9

Další zajímavá kniha od stejného nakladatelství je :
Vojenské lodě Československa 1918 - 1959
Autoři : Miroslav Hubert a Karel Pavala
ISBN : 80-86158-11-X
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Nemá niekto náhodou informáciu koľko vážila tá veža s 66mm delom? Resp, delo samotné?
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Hektor píše:Nemá niekto náhodou informáciu koľko vážila tá veža s 66mm delom? Resp, delo samotné?
http://www.fronta.cz/foto/straz-na-hliadkovej-lodi
Obrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Hlídková loď President Masaryk

Příspěvek od Zemakt »

Trochu mne udivilo, že vcelku zajímavá kapitola Čs. branné moci, je zde tak slabě zastoupena,... a tak to fláknu zde:

Zajímavý projekt dunajského dělového člunu:

http://www.rotanazdar.cz/index.php?opti ... 52&lang=cs
(dík autorovi)

pěkně by to doplňovalo OMm 35 a 36. Imho, netuší někdo jak to s nimi dopadlo. Co jsem se před pár lety pídil, tak umřely na motory, kdesi na Dunaji a pak na Sověty.

pro oživení:

Obrázek
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Tkuh
praporčík
praporčík
Příspěvky: 378
Registrován: 26/7/2009, 15:57

Re: Hlídková loď President Masaryk

Příspěvek od Tkuh »

Zemakt - No mě to přijde, stejně jako samotný President Masaryk, zbytečně předimenzované. Dunaj byl z větší části pro Českosloslovensko hraniční řeka, a tak bezpečné kotviště by muselo být až na Váhu. U nás bych považoval říční válečné loďstvo za přepych. S výjimkou nečeho, co řeku zaminuje, či jinak zablokuje a na to není třeba 6 milionů. Navíc říční loď se musí mnohem víc bát letectva, má míň místa na manévrování.
Jinak je to romantická a interesantní představa :up:
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Hlídková loď President Masaryk

Příspěvek od Zemakt »

V roce 1943 se vrátila do Lince a podrobila se rozsáhlé modernizaci. Trup byl prodloužen o 30 cm, opět se změnil tvar zádě, bylo vyměněno kompletní pohonné ústrojí kdy kotle a stroje nahradily dva ponorkové diesely MAN o výkonu 2x1800 koní, zmizely komíny a vývod spalin byl realizován dvěma výfuky na bocích plavidla. Byla odstraněna část nástaveb a do uvolněného prostoru nad strojovnou byl nainstalován čtyřhlavňový protiletadlový komplet ráže 20 mm, samostatný 20 mm kanón na zádi byl nahrazen ráží 37 mm a přední kulometná věž byla úplně odstraněna. V této podobě se loď v dubnu 1944 vrátila na dolní tok Dunaje. V noci z 5. na 6. 4. 1944 při krytí konvoje byla poškozena sovětským letectvem.
Foto 1.png
Foto 4.png
Foto 5.png
Z výše uvedených fotografií je zřejmé, že minimálně v době vzniku filmu byl prostor montáže onoho "čtyřčete" nad strojovnou osazen 20 mm kanónem v jednohlavňovém provedení. Současně je krásně vidět vysoký stupeň elevace původních 6,6 cm kanónů, umožňujících protiletadlovou palbu.

Zdroj:
phpBB [video]


Předpokládám, že film byl pořízen v Budapešti, či?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Pozemní vojsko“