Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Československá předválečná a současná výzbroj, tanky, letadla, děla.
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 553
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od parmezano »

Néni zač , akorát ten Vk byl fuška , to je jediná jeho fotka co sem našel .
Obrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od Pátrač »

Stejně je zajímavé jak málo fotek BE vlaků je k dispozici a na téma jejich použití při výstavbě opevnění jsem zatím nenašel vůbec nic. Přitom to údajně byly přehlídkové hvězdy a ty kanóny byly zbraně nejvyšší prestiže. Proč tak málo fotek?
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od Zemakt »

Moc hezké fotky jsou v publikaci Československé dělostřelectvo 1918 1939
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od Mirek58 »

Nebyla v Karlického Čs děl. fotka BE vlaku s naloženým panc zvonem?
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od Zemakt »

Tahle kniha je od Jiřího Janouška.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Barrymore
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 407
Registrován: 11/4/2006, 17:33

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od Barrymore »

Tak mi to pořád nedalo, až jsem se musel minulé neděle v podvečer projít s laserovým měřidlem po té naší sudetské vesničce. Když si vezmu pátračem uvýděný poloměr zatáčky BE generátorového vozu podle Pátrače 8m, tak i když by souprava měla cca 12m, tak konec laufu 24cm houfnice by v nejhorším případě opisoval kruh o poloměru 16m, ale nejspíš o kus méně. Až mě překvapilo, že by se to relativně dobře propletlo po většině zatáček a křižovatek, i těch, kterých se posledních 100let výstavby nedotklo.
A Mistr Sun pravil: "Pokud nebyly povely dosti jasné, rozkazy dosti srozumitelné, pak je to chyba hlavního velitele."
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od Vlastimil Čech »

S tím silničním vlakem v zatáčkách to asi nebude tak jednoduché. Pamatuju, že na útvaru byla velice dlouhá (cca7m) těžká maringotka. Uvnitř byla sovětská elektronika, takže opravdu TĚŽKÁ. K tomu dvoumetrové oje a všechno to tahal sovětský KRAZ... Obluda. Nu a projet vesnicí s úzkými uličkami... co vám mám povídat.
Nejsem ovšem automobilovým konstruktérem, ale pokud bych měl řešit zatáčení takové několika vozové soupravy, pokusil bych se například vybavit zadní nápravy přívěsů rejdem. Buď ovládaným ručně (rejdařem), nebo mechanicky (třeba nějakými táhly). Laicky se domnívám, že i když tažný vůz má docela velký "anšlág", tak je to k ničemu, protože souprava více přívěsů si "zkracuje cestu". Kdo řídil párkrát náklaďák se dvěma čtyřkolovými přívěsy, ví o čem mluvím.
Hádat se nebudu, o těch silničních Porscheho vlacích slyšel jsem prvně... Ale čistě empiricky bych řekl, že projet s dlouhým neřízeným "ocasem" ostrou a úzkou zatáčku (horská serpentina, vesnická cesta mezi ploty) by se neobešlo bez odřené skály, do propasti padajících patníků a krajic, či zbořených plotů, králikáren a kurníků.
Uživatelský avatar
Barrymore
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 407
Registrován: 11/4/2006, 17:33

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od Barrymore »

Vlastimil Čech: Proto píšu "relativně dobře". Znám schopnosti anténního nosiče KRTP-86 čechrat sloupky pražákům na Šumavě při tažení druhou Tatrou na tyči. Souprava s hlavní od houfnice vz.16 mi přijde tomuto adrenalinovému zážitku rozměrově a devastačními schopnostmi podobná. Jinak ta houfnice jezdila jako 5 souprav v sestavě 1 generátorový vůz + 1 vagon. Takže taková tragedie to asi opravdu nebyla.

Jinak bych měl ještě dotaz obecně technologický: v článku je zmiňována výměna vnitřního pláště hlavně. Jste mi to někdo jako elektrikářovi schopen vysvětlit tak, abych to pochopil?
A Mistr Sun pravil: "Pokud nebyly povely dosti jasné, rozkazy dosti srozumitelné, pak je to chyba hlavního velitele."
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od Pátrač »

Ten BE- vlak pro kanonýry jezdil vždy tak, že byl generátorový vůz a nám vůz s břemenem - tedy polovinou ložiště, lafetou či hlavní. Ten vůz s břemenem měl vždy dva samostatné dvouosé podvozky, které byly oba řiditelné- přední přes oje a druhý přes rejdovací tyče. Ono to opravdu dokázalo projet ledacos.

Faktem také je, že Němci s nima neměli problém nikde, kde jeli po pevné komunikaci. Jakmile museli do terénu a zapršelo, byl konec. Mělo to malý výkon na velké odpory a bořilo se to. Podle německých pramenů ale nikdy a nikde neuvízli z důvodu zatáček . I Němci když měli projet nějakou trasu kde by mohl být problém, tak dopředu poslali vozidlo s kulisou a bylo jasno kudy to jde a kudy ne. A tak to dělala i naše armáda. Prostě ten problém dopředu vyloučili.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Tak to jasné, pane Pátrači, tak nějak jsem si to představoval. Zkrátka přívěsy silničního vlaku mohly kopírovat jízdní stopu kol vedoucího-generátorového vozu.
Díky za odpověď.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od Pátrač »

Barrymore to je tak. U těžkých děl, které vypalovaly těžké granáty velkou rychlostí docházelo k dramatickému opotřebování vnitřku hlavně. A tak se to řešilo tak, že samotná hlaveň byl vyrobena jako speciálně spočítaná roura a do této roury se vložila vložka z kvalitnějšího materiálu a s vývrtem. Dělalo se to tak že vložka zůstala studená, hlavně se rozpálila na určenou teplotu a potom se vložka vložila dovnitř. Potom následovalo řízené ochlazování a vznikl studený spoj.

Vložka potom byla pevně usazena. Ale ne tak pevně, aby nešla vyjmout. Aby v době výstřelu ale byla opravdu pevně spojená se samotnou hlavní, byla vyrobena tak- materiálově i technicky, že byla radiálně pružná a vysoký tlak plynů ji roztáhl a ještě více přitisknul k samotnému tělesu hlavně. Současně to zajistilo její snadnější vyjmutí při výměně.

Bylo to pracné ale oproti kompletní nové hlavni výrazně levnější. Ty duše se vyráběly dokonce na sklad, aby byly k dispozici.

Když došlo k opotřebení střelbou, hlaveň se poslala do výrobního závodu, a tam vložku vyjmuli a vložili novou,- neopotřebenou. A tím se dělu obnovily původní balistické parametry.

Vlastimil Čech: je to tak. Na dobu vzniku to mělo šmrnc a bylo to chytře vymyšleno i vyrobeno.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od Mirek58 »

Výměna vložky hlavně.
Byly dva způsoby výměny, za tepla ( zřejmě asi provedený ve fabrice, nezaregistroval jsem zmínky o nějaké "polní peci"), což popsal Pátrač a druhý za studena ( je známý případ výměny vložky hlavně u 305 mm kanonů baterie Maxim Gorkij pod palbou, vložka se tahala a vkládala směrem vzad přes závěr děla).
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od Pátrač »

Ten příspěvek je nějaký divný - mám na monitoru dva řádky a potom obrovskou plochu a na ní vůbec nic. Nedával jsi tam obrázek?
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od Mirek58 »

Omluva, jen jsem omylem "někde dole" nějak umístil závorku, už jsem to opravil.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od Pátrač »

Jo Miro u sovětů to bylo obvyklé, oni to uměli i v polních podmínkách, psal jsem o tom tuším i mojí v práci. Týkalo se to těch jejich mutací našich moždířů. Ale že to uměli i u lodních dlouhých děl, to překvapuje asi nejen mě.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od Mirek58 »

A dědeček byl BE vlak:
Lidé už dokázali vytvořit neuvěřitelná technická monstra. Americký výrobce se zapsal do historie výrobou nejdelšího terénního vozidla na světě. Ještě zajímavější je, že vozidlo opravdu bez problémů fungovalo.
http://tech.instory.cz/394-seznamte-se- ... -internetu
Jen mi vadí "práce" autora:
Robert Gilmour LeTourneau (1888 – 1969) Vymyslel a sestrojil pozemní vlak tažený „lokomotivou“ s dieselelektrickým generátorem, který vyráběl elektřinu pohánějící elektromotory v každém kole „vagonů“.
Otázkou je, zda jde o neznalost, nebo blbost.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
t.hajek
7. Major
7. Major
Příspěvky: 442
Registrován: 26/2/2009, 12:03
Bydliště: Praha

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od t.hajek »

30,5cm moždíř vz. 16, coby venkovní exponát Muzea velké války v Roveretu

IMG_20230708_190240.jpg

IMG_20230708_190223.jpg
ObrázekObrázekObrázek
simader
rotný
rotný
Příspěvky: 92
Registrován: 10/11/2019, 15:56

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od simader »

Dobry den
chci se zeptat proč v seznamu děl není 38cm M.16 HAUBITZE NO.2.Ta nebyla zavedena do armády? A druha otázka je zdali byla stejné generátorové vozy a motorové vozy když se jednalo o vzor M16 .V muzeu Bucharesti je ,,GUDRUN" včetně všech generátorových vozu i když nejsou vystaveny na placu
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Nejtěžší dělostřelecké zbraně Republiky Československé

Příspěvek od Lord »

Dost informací lze už na Palbě při troše snahy najít. Úplný nováček nejsi, ale vysvětlím.

Pátrač napsal na úvod tohoto článku, že na fóru vyvěsil práci o největších zbraních pozemního vojska rakousko-uherské armády.
A v ní jsem naspal, že šlo o druhotný produkt jiné práce, a to o nejmocnějších zbraní Republiky Československé.

Jen to neprolinkoval. A to by se dělal mělo, kvůli SEO, a lepšímu odkazování.

Musíš se podívat do sekce První světová válka - Technika - Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
A tam je téma Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Najdeš tam fotky jako první vyrobený a zkompletovaný kus 38 cm houfnice M.16, se jménem „BARBARA“.
V dubnu 1916 proběhlo nastřelení druhé smluvené zbraně, nazvané „GUDRUN“.
Generátorový vůz přepravuje hlavňový vůz s hlavní Barbary na první místo dislokace po horských cestách.
Celkem bylo vyrobeno 11 kusů 38cm houfnice M.16, jiné zdroje uvádí:
V době zhroucení Rakouska- Uherska bojovalo na frontách dokonce deset zbraní.

A pak se píše:
Z obavy, aby se děla nedostala v poválečném chaosu do nesprávných rukou, došlo na nátlak dohodových mocností bohužel k jejich sešrotování.
Část výroby 38cm houfnic se z kapacitních důvodů přesunula také do pobočného závodu Škodovky v uherském Rábu.
Tam se nejméně dvou zbraní zmocnila v roce 1919 rumunská armáda. Jednou z těchto zbraní byla legendární Gudrun, která se tam zřejmě nacházela v opravě.

V sousedním Rakousku zůstala zachována 38 cm houfnice č 6, která se stala exponátem Vojenského historického muzea sídlícího ve vídeňském Arzenálu.

Zdroj: delostrelectvocsarmady1918-1939.estranky.cz

To byl konec, žádné další kusy 38 cm houfnice se už po válce nevyráběly, a tím pádem nebyly ani ve výzbroji Československé armády!

A co dál bylo....
Generátorový vůz se značil "Artillerie-Generatorwagen M.16".
Samotný generátorový vůz měl dva elektromotory po 11 kW. Byly umístěny na zadní nápravě v každém kole s dvoumontáží.
Je to neuvěřitelné, ale i takto měl na háku generátorový vůz tah 37 tun.


To napsal Pátrač v následné diskusi na druhé stránce.

Pokud se dohrabu k těžkému dělostřelectvu armády První republiky tak tam budou další zajímavé fotky a dokonce celé řazení přepravy 24 cm kanónu M.16 včetně doprovodných železničních vozů při přepravě po kolejích.

Další detaily má zde.
viewtopic.php?p=269306#p269306

Generátorový vůz dodával potřebný proud, zajišťoval brzdění, řízení, regulaci rychlosti a osvětlení. Porsche ohledně řízení vedených vozů nic nevymýšlel a prostě součástí přední části vedeného vozu bylo prachsprostě obyčejné oje.

Otázka je zdali byly stejné generátorové vozy a motorové vozy, když se jednalo o vzor M16.
V muzeu Bukurešti je „GUDRUN“ včetně všech generátorových vozu i když nejsou vystaveny na placu.
S čím stejný? No s 38cm houfnicí ne, když jí neměla armáda První republiky ve výzbroji. Jinak B-E vlaky stejný víceméně byly, vozy se také používaly pro dopravu zvonů na opevnění.

Česká zbrojovka Škoda Plzeň měla podíl ve společnosti Austro-Daimler, která vyráběla vozy. Tato fúze trvala až do skončení první světové války v roce 1918. Do té doby v automobilce Austro-Daimler vyrobili přibližně 150 vojenských tahačů.
V československé armádě bylo ve 20. letech ještě 32 benzinovo-elektrických vlaků, ale asi méně tahačů, a více lokomotiv.
Zdroj: VOJENSKÁ VOZIDLA - Albatros Media.

Ale pokud máš na mysli 24cm těžký kanón vz.16, tak ten měl stejný generátorový vůz jako 38 cm dělo.
Pátrač napsal, že jen jeden původní kus měla sama Škodovka, a další byly vyrobeny pro 42cm houfnici, ale měly jiné některé díly, jako třeba kola. Ale čs. armáda měla zřejmě těch vozů dostatek.

Součástí kontraktu bylo i dodání příslušných benzino-elektrických vlaků, které byly pro dopravu děl nezbytné. Škodovka disponovala pouze jedním generátorem a protože tato vozidla nevyráběla, musela je objednat v Rakousku u firmy Daimler.

Generátory výrobce vybavil už moderními hliníkovými písty místo původních litinových. Byla stanovena zajímavá podmínka pro převzetí. Polovina souprav musel do Plzně dorazit vlastní silou po silnicích a cestách a druhá polovina naopak po kolejích poháněna generátory. Lepší zkoušku provozuschopnosti nelze vymyslet.


Na počátku roku 1940, byly kanóny M.16 přiděleny 84.pluku těžkého dělostřelectva. Šest kanónů tvořilo výzbroj tří baterií jeho druhého oddílu.
Němci provedli na vozidlech několik úprav, z nichž nejdůležitější bylo nahrazení původního gumového oráfování vzduchokomorovými obručemi Matador.

Z důvodu plánované invaze do Británie se kanóny přesunuly na mys Cap Gris Nez nedaleko Calais, poté na východní frontu.
Jsou tam fotografie - 24 cm těžký kanón vz.16 (t) při ostřelování Leningradu v listopadu 1941.
Zajímavá kořist: lafetový a hlavňový vůz ex československého 24 cm těžkého kanónu vz.16 ukořistěné Rudou armádou v roce 1944.
Němci mohli používat také jiné tahače, asi polopásy SdKfz 8 pro 21cm děla z první války, a pro 24cm nejvýkonnější SdKfz 9 FAMO.
Tanky Tiger tahají klidně i dva tahače, ale to by bylo zase jiné téma.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Pozemní vojsko“