Počátky leteckého bombardování

Odpovědět
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Počátky leteckého bombardování

Příspěvek od vodouch »

Při procházení témat tohoto fóra jsem zalitoval, že Itálie má pořád nulu. Takže to zkouším změnit.
Poznámka: Některé údaje nebudou aktuální. Berte je jako vady originálního článku.

"Taube" shodila bombu
Před 100 lety v italsko-turecké válce byla z letadla poprvé v historii shozena bomba
Od Armina M. Brandta

V italsko-turecké válce byla z letadla poprvé shozena bomba. Italské království a Osmanská říše vedly válku o nadvládu ve východním Středomoří. Nacionalistická Itálie propagovala myšlenku řešení sociálních problémů prostřednictvím koloniální expanze.
Italské království bylo v roce 1911 ještě mladou zemí, pouhých padesát let starou. Nacionalisté chtěli zastavit masovou emigraci do Ameriky a proto pátrali k řešení sociálních problémů po koloniích. Volba padla na Libyi a její úrodné pobřeží.
Po vyhlášení války Osmanské říši přistálo v září v Tripolsku a Kyrenaice s hlavním městem Benghází až 150 000 Italů. Překvapivě si dovolilo nejen 8 000 tureckých vojáků, ale také 20 000 beduínů rozhořčený odpor. Vítězem bitvy u Tobruku byl kapitán Mustafa Kemal, později nazvaný Atatürk.
První italský letecký sbor sestával z jedenácti pilotů, 30 pomocníků a devíti letadel. Z Neapole napsal 39letý poručík Gavotti dopis svému otci v Janově:
"Dnes přišly dvě bedny plné ručních granátů, které máme házet z našich letounů, ačkoli jsme nedostali vůbec žádné pokyny. Bereme je na palubu s největší opatrností. Jak na to asi budou Turci reagovat?"
Také v bednách uložené letouny dorazily lodí 15. října 1911 do Tripolisu. Poručík Gavotti převzal "Taube", kterou vyvinul rakouský letecký průkopník Ignatz Etrich.
"1. listopadu 1911: V časných ranních hodinách se počasí vyjasnilo a můžu letoun připravit na start. Opatrně pokládám tři kulaté ruční granáty, každý kilo a půl těžký, do malé podšité kožené tašky. Další granát "Cipelli" strkám do přední kapsy u bundy."
Cílem útoku byla oáza Ain Zara u Tripolisu. Měli by se tam zdržovat arabští bojovníci a turečtí vojáci.
"Po chvíli vidím tmavé obrysy oázy Tagiura. Jednou rukou držím volant a druhou sahám po granátu a pokládám ho na klín. Jsem připraven. Cíl je ještě asi kilometr daleko. Mohu dobře rozeznat arabské stany."
"Taube", kterou Gavotti pilotoval, byl jednoplošník. Trup byl vyroben ze dřeva, ocasní plochy a křídla z bambusu a potah z bavlněné látky. Rozpětí bylo 14,35 metrů, 6-válcový vodou chlazený řadový motor dodával 100 koní.
"Beru granát pravou rukou, vytahuji bezpečnostní kroužek zuby a vrhám první "Cipelli" z letounu. Vidím střelu padat vzduchem několik sekund, než zmizí. Po chvíli stoupá ze středu tábora malý temný oblak. Zasáhl jsem cíl!"
Kvůli tvaru křídel létala "Taube" mimořádně stabilně. Ve výšce více než 400 metrů byla ze země těžko k rozeznání. Etrichova "Taube" byla také nazývána "neviditelný letoun".
"Shazuji další dva granáty, které oázu Tagiura míjejí. Pořád mám ještě jednu zbylou nálož. Rozhoduji se shodit poslední granát při zpátečním letu nad vojenským táborem Ain Zara. Po přistání v Tripolisu podávám zprávu přímo našemu vrchnímu veliteli, generálovi Carlovi Canevovi. Všichni jsou spokojeni."
V italsko-turecké válce 1911/1912 o nadvládu ve východním Středomoří mohli italští piloti přijít s tuctem dalších leteckých novinek; například poručík Gavotti sám absolvoval 4. března první noční let v historii. K prvnímu vzdušnému boji nedošlo jen proto, že osmanská říše neměla letadla.
"Po prvním nočním letu mi generál Caneva oznámil, že Turci protestovali proti válečnému použití letounů. Nakonec Haagská úmluva z roku 1899 zakázala shazování granátů ze vzducholodí."
Se svou malou bombou způsobil poručík Gavotti při svém přepadení osamělé oázy v prašné libyjské poušti jen malou škodu. Díky Bohu nebyly stížnosti na mrtvé nebo zraněné. On ale poprvé přinesl důkaz, že mohou být z letounu provedeny vzdušné údery.
Italský pilot, který zemřel v Římě v říjnu roku 1939, by si nikdy nepředstavil, že by letecké bomby obrátily celá města v prach a popel. Jména jako Guernica, Coventry, Drážďany a Hirošima jsou pro to hrozné příklady.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Letectvo Itálie“