Sopwith Baby

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Sopwith Baby

Příspěvek od kacermiroslav »

Sopwith Baby
Britský hydroplán WW1
nasazeno 1915 – 1918

Obrázek

VÝVOJ
Jednalo se jednomístný hydroplán, který používala Britská Royal Naval Air Service (RNAS). Vývojově vycházel tento letoun ze svého předchůdce Sopwithu Tabloid a již v dubnu 1914 vyhrál mezinárodní Schneiderův pohár v Monaku (což byl rychlostní závod hydroplánů). Přesto o něj příslušná místa projevila zájem až v době války v roce 1915. To už totiž průběh války ukázal důležitost a potřebu letounů a i jejich speciálních variant, tedy i námořní verze s plováky. Oficiální objednávka na první sériové stroje obdržel výrobce Sopwith Aviation Company v lednu 1915 a první stroj byl zalétán v září 1915. Jelikož byl stroj vcelku dobře propracován, což i ukázalo vítězství na výše uvedené soutěži, nijak zvlášť se tedy od soutěžní verze sériový model nelišil. O výrobu celkem cca 700 strojů se postaraly firmy Sopwith (236 ks), Blackburn (186 ks), Fairey (50 ks) a Parnall (130 ks). Podle výrobce se lišil o název stroje, takže Sopwith vyráběl verzi Schneider a Baby, Blackburn model Baby, Fairey a Parnall vyráběli model Hamble Baby. Licence byla předána i do spřátelené Itálie, kde se hydroplány vyráběly u SA Aeronautica Gio Ansaldo v Turíně. Kromě domovské Velké Británie sloužil Sopwith Baby za války a po ní také v letectvu Kanady, USA, Francie, Chile, Řecka a Norska. Posledně jmenované Norsko také postavilo pár strojů jakožto náhradu za během služby zničené stroje. Několik hydroplánu zde vydrželo sloužit až do roku 1930 což svědčí o úspěšnosti koncepce. Jako zajímavost musím uvést, že několik z těchto Sopwith Baby hydroplánů využil při svých četných polárních expedicích Roald Amundsen (první pokořitel Jižního pólu).
Obrázek Sopwith Baby 20.dubna 1914 v Monaku, vítěz Schneiderova poháru

Hydroplán byl poháněn vzduchem chlazeným čtyřdobým rotačním hvězdicovým motorem Clerget 9Z (devítiválec). Výkon motoru byl 110 k (82 kW) a dokázal stroji udělit maximální rychlost 162 km/h (u hladiny moře), což na rok 1915 nebyl vůbec špatný výkon. Některé stroje byly vybaveny motorem Clerget Type 9B o výkonu 96 kW (130 k) a 1.250 otáčkách za minutu. Hmotnost motoru byla 173 kg

Stroj byl vybaven jedním kulometem Lewis ráže 7,7 mm a dvěma pumama o hmotnosti 28 kg každá. U pozdějších modelů byl přidán další kulomet. Hydroplán tak měl v pozdějších letech jeden synchronizovaný kulomet nad motorem a další na horním křídle.
Obrázek


BOJOVÉ NASAZENÍ
Primárně byl hydroplán používán jako stíhací a bombardovací letoun, který operoval z nosičů hydroplánů nebo i z křižníků (kde byl za pomoci jeřábu vykládán a nakládán na vodní hladinu). Někdy byl používán i na menších plavidlech jako trawlerech a minonoskách. Dokonce se uvažovalo o jeho použití na ponorkách, kde by mohl působit v roli průzkumného stroje, vyhledávajícího nepřátelské ponorky a plavidla. Hlavním úkolem pak pro Sopwith Baby byla likvidace německých vzducholodí co nejdál od domácích ostrovů, tedy na moři. Za tímto účelem byl vyzbrojen kulometem a 2 bombama o hmotnosti 28 kg.

Obrázek plovák

TTD - Sopwith Baby
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 1
* Rozpětí: 7,82 m
* Délka: 7,01 m
* Výška: 3,05 m
* Nosná plocha: 22,30 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 557 kg
* Vzletová hmotnost: 779 kg
* Maximální rychlost: 162 km/h (u hladiny moře)
* Výzbroj: 1x kulomet Lewis ráže 7,7 mm, 2x 28 kg puma
* Dostup: 3.050 m
* Stoupavost: 1,45 m/s
* Vytrvalost: 2 h 15 min
* Motor / Výkon: Clerget 9Z / 110 k (82 kW)
* Vyrobeno kusů: cca 700 ks
* Uživatelé: Velká Británie, Francie, Kanada, USA, Chile, Itálie, Norsko, Řecko, Austrálie (pouze 1 stroj, který operoval z paluby křižníku HMAS Brisbane)

Obrázek


Zdroje:
Vojenská letadla – Václav Němeček – 1989
www.militaryfactory.com
http://sopwith-baby.com
www.theaerodrome.com
www.flugzeuginfo.net
www.wikipedia.org
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 9/7/2009, 10:25, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Bombardovat vzducholodě? To je hodně zajímavá taktika, zvláště s přihlédnutím k relativním rychlostem, absenci jakéhokoli zaměřování a nebezpečí tlakové vlny po vznícení vodíků. Nebely by nějaké podrobnosti?
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

cover72 píše:Bombardovat vzducholodě?
Proč ne? Angličani udělali hydroplánama pár náletů na pozemní základny zeppelinů. Z pozemních letišť na ně nedoletěli, tak to holt museli oddřít námořníci. Lodě připluly k pobřeží, za rozbřesku odstartovaly hydroplány, na oběd byly zpátky a všichni šupem domů, než se objeví admirál Hipper s bitevníma loďma. Na podrobnosti si už moc nevzpomínám, jen bezpečně vím, že pár takových akcí popsal Rolf Marben v knížce Zeppeliny útočí.
さようなら。
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Kromě bombardování základen vzducholodí se zkoušelo bombardovat Zeppeliny i při letu. Šlo o to dostat se nad vzducholoď a pak na ní hodit bomby. Když už nic jiného, tak to do Zeppelina udělalo aspoň menší dírku:-) a netrefit takový cíl...to se snad ani nedalo. Háček ovšem byl v tom dostupu, který ale ani u Zeppelinu na začátku války nebyl nijak velký. Až později se na vzducholodě začali používat zápané střely, což byla pro ně pohroma a odsunula jejich operační lety na noční směnu:-)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Collombo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 205
Registrován: 1/3/2009, 12:18
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Collombo »

Nebezpečí tlakové vlny z výbuchu se moc obávat nemusel, vodík byl ve vzducholodíc umístěn v samostatných odílech a pod (relativně) malým tlakem. Zásah zápalnou pumou způsoval "pouze" vzplanutí nosného plynu, narozdí od útoku kulometem měl hlavně sílu na zapálení i více oddílů najedou! Někteří štaštní námořníci ze vzducholodí, (patřil do stavu Něm. námořnictva) přežll útok kulometem tak, že se jim podařilo uhasit požár vypuštěním vodíku z oddílu např. při dešti.
Deset kilo fosforu byla ale při zásahu jistota.

Tolik základní idea, konkrétně to asi žádná sláva nebyla a úspěšnost se poněkud zvedla až s použitím raket.

PS: Opravdu "pouze prudce vzplane", dle CSN skup. G odskoušeno před Lety, pubescentním svářečem...

(odesláno pozdě :???: )
Naposledy upravil(a) Collombo dne 22/6/2009, 12:56, celkem upraveno 1 x.
In hoc signo vinces.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Co se toho hoření vzducholodí týče, asi skoro každý zná filmový záběr jak tuším v roce 1937 shořela německá vzducholoď Hindenburg. Tak potom máte představu, že žádná tlaková vlna nemohla nastat.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Mňo, já jen že v Bigglesovi ho jakožto nováčka varovali při sestřelování pozorovacích balonů, aby se nevynacházel příliš blízko, jinak ho to "smete z oblohy". A protože W.E. Johns měl za velké války hafo operačních letů, tak bych mu docela věřil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

cover72 píše:Mňo, já jen že v Bigglesovi ho jakožto nováčka varovali při sestřelování pozorovacích balonů, aby se nevynacházel příliš blízko, jinak ho to "smete z oblohy". A protože W.E. Johns měl za velké války hafo operačních letů, tak bych mu docela věřil...
Tím bylo asi myšleno nad baloném, potažmo vzducholodí, protože zášleh plamenů by asi spálil potah křídel. A když si opět vybavím jak hořel Hindenburg, tak plameny šlehaly do výšky několika desítek metrů.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

měl jsem něco rozpracované a tak jsem to dnes jen dotáhl do konce..to je vše. Jinak je to dost na úkor kvality textu, tedy gramatiky....
ObrázekObrázekObrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Pro kacermiroslav:
Němeček zmiňuje "výbušné šipky konstrukce Ranken".
Všichni víme, že plyn exploduje až při smísení se vzduchem. Pokud nedojde ke vzniku směsi, odhořívá plyn v místě styku se vzduchem. Jak bylo uvedeno, Hindenburg taky nevybuchl.
Obrázek
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Re: Sopwith Baby

Příspěvek od Destroyman »

kacermiroslav píše:Dokonce se uvažovalo o jeho použití na ponorkách, kde by mohl působit v roli průzkumného stroje, vyhledávajícího nepřátelské ponorky a plavidla.
Mno, nejenže se uvažovalo, ale v dubnu 1916 byla dokonce dvěma kousky vybavena ponorka E-22 a měla se s nimi zapojit do bojů proti Zepelínům nad Severním mořem. Bohužel letadélka ležela volně na palubě, a kdyby se ponorka musela potopit, byla by v čudu. Ukázalo se, že to nebylo zrovna dvakrát moudré. E-22 díky vyčuhujícím hydroplánkům lépe spatřila a 25. dubna 1916 potopila německá ponorka UB-18. Další pokusy s nošením hydroplánů na ponorkách Royal Navy už nedělala, Němci se nedostali z fáze úvah.
Každopádně E-22 historické prvenství nikdo nevezme, stala se průkopnicí a předchůdkyní takových monster jako byla francouzská Surcouf. A Japonci, ti byli hydroplány přímo posedlí - za WW2 měli několik desítek ponorek-nosičů hydroplánů. Ale o tom někdy jindy. A možná už brzy. :wink:
さようなら。
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1875
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

vodouch píše:Pro kacermiroslav:
Němeček zmiňuje "výbušné šipky konstrukce Ranken".
Všichni víme, že plyn exploduje až při smísení se vzduchem. Pokud nedojde ke vzniku směsi, odhořívá plyn v místě styku se vzduchem. Jak bylo uvedeno, Hindenburg taky nevybuchl.


http://tn.nova.cz/magazin/historie/akce ... holod.html
http://tn.nova.cz/magazin/historie/tech ... ipkou.html
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Letectvo Velké Británie“