Velká Británie_Bristol Scout D

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Velká Británie_Bristol Scout D

Příspěvek od kacermiroslav »

Bristol Scout D
Britské stíhací letadlo WW1
nasazeno 1914 - 1916


Obrázek
Bristol Scout D


Kromě rámových předválečných typů letadel, jako byly francouzské Farmany či Vosiny, se začali hodně prosazovat jednoplošníky jako Morany, Nieuporty či Etrichův Taube. Nejvýhodnější koncepcí se však jevil dvouplošník a to díky své strukturální pevnosti, protože dvě spojená křídla vytvářela pevnou skříňovou konstrukci. Aerodynamicky výhodnější jednoplošníky si musely na svou éru teprve počkat.


Vývoj
Již první dny Velké války ukázali, jak by měla vypadat skutečná stíhačka a to na některých britských typech. Ideálně se mělo jednat o jednomístný typ s dobrými letovými vlastnostmi. Těmto ranným typům však chyběla vhodná výzbroj. Ideálním příkladem tak byl kupříkladu letoun britské továrny Bristol. Jeho hlavní konstruktéři Frank Barnwell a Harry Busteed tímto novým letounem splnil specifikaci na rychlý průzkumný letoun kategorie Scout (stopař, průzkumník). Prototyp byl zhotoven v druhé polovině roku 1913 a prvního letu se stroj dočkal 23.února 1914, kdy jej pilotoval konstruktér Busteed. Veřejné produkce se Bristol Scout dočkal v březnu 1914 na Londýnské Olympijské letecké show.


Bojové nasazení
První stroje v létě 1914 nebyli ještě vyzbrojeny a jednalo se o stroje verze B. Prvním pokusem o jeho vyzbrojení bylo experimentální uchycení dvou pušek a to na stroji RFC číslo 648.

Dalším pokusem o vyzbrojení těchto letounů (verze C, výrobní čísla 1609 a 1611) se proslavil kapitán Lanoe Hawker (*1890 - +1916), který byl průkopníkem stíhacího letectví u britské RFC (jeho přemožitelem se stal slavný „Rudý Baron“, Manfred von Richthofen, který jej zabil v leteckém souboji 23.listopadu 1916). Lanoe Hawkar u své 6.perutě RFC pokusně instaloval kulomet Lewis, který střílel šikmo dolů mimo vrtuli letounu. Nový letoun se záhy ukázal na frontě, kde prokázal své vynikající letové vlastnosti a byl by i ideální stíhačkou nebýt absence synchronizované výzbroje.


Obrázek
Obrázek
Bristol Scout C pilota Lanoe Hawkera se šikmo uchyceným kulometem Lewis

Bristol Scout byl vyráběn firmou The British & Colonial Aeroplane Company, Ltd. v sériích, které se od sebe lišili v detailech a dostali označení B, C a D. Ve větším měřítku byl přiřazován k bojovým útvarům od listopadu 1915 a celkem bylo postaveno 374 letounů všech verzí. Zařazován byl především u britského letectva Royal Flying Corps, kde jim byly vyzbrojeny především 6, 10, 11 a 67 peruť. Dalším uživatelem byla Austrálie (Australian Flying Corps) a to u 1. a 6.perutě. I přes své zjevné kvality a oblíbenost byl Scout poměrně brzy stažen z výroby. Pokud byl vyzbrojen jako například francouzský Nieuport 11, mohl být efektivní odpovědí německým Fokkerům. Pro stíhací roli neměl Bristol Scout vyřešenou výzbroj a k průzkumné roli chyběl druhý člen osádky. Lehký a úhledný Bristol k jehož pohonu nebyl potřebný příliš silný motor nebyl však svou koncepcí osamocený. Podobně řešen byl i SE-2 z října 1914, nebo Sopwith Tabloid či Martinsyde S.1.

Asi nejznámějším leteckým esem na Bristol Scout byl Charles BELL (*1889 - +1918), který na tomto typu letounu dosáhl 5 potvrzených sestřelů.



Další typy
Scout A – Jednalo se o letoun vybavený rotačním motorem Le Rhóne 9C. Vyroben pouze jeden kus.

Scout B – Byl to téměř identický model jako typ A, byl rovněž vybaven 80 k motorem Le Rhóne. Došlo zde ke změnám spodního křídla a rozšíření směrovky. Vyrobeny pouze dva kusy.

Typ 1 Scout C – Byl velmi podobný předchozí verzi. Jednalo se již o stroj vyráběný ve větších sériích, kdy Britské velení v listopadu 1914 objednalo prvních 12 strojů. V prosinci již bylo ve výzbroji 36 letounů. Rozdíl proti předchozí verzi byl v uchycení motoru a jeho kapotáži. Další produkce dala 50 strojů pro RNAS a 75 pro RFC.

Typ 2, 3, 4 a 5 Scout D – Poslední a nejvíce vyráběna verze byla verze D s jednotlivými typy 2 až 5. U typu D došlo oproti předchozí verzi C ke změně úhlu vzepětí křídel, když se navýšilo z 1-3/4° na 3°. Další změny byly drobného charakteru. Celkem této verze bylo vyrobeno 210 ks (80 ks pro RNAS a 130 pro RFC).

Obrázek


TTD _ Bristol Scout D

-------------------------------------------------------------------------------------------------
* Rozpětí: 7,49 m
* Délka: 6,30 m
* Hmotnost prázdného letounu: 384 kg
* Vzletová hmotnost: 543 kg
* Maximální rychlost: 150 km/h (161 km/h na úrovní moře)
* Výzbroj: 1 kulomet Lewis nebo Vickers 7,7 mm
* Dostup: 4.700 m
* Stoupavost: 3.048 m za 18 min.
* Vytrvalost: 2,5 h
* Motor / Výkon: Le Rhóne rotační vzduchem chlazený 9-válec / 80 k (60 kW)
* Počet členů osádky: 1
* Vyrobeno kusů: 210 ks (firma The British & Colonial Aeroplane Company, Ltd)
374 ks – celkem všech verzí


Obrázek

Zdroje:
Stíhací letadla 1914 – 18, 1.díl – Zbyněk Válka – 2000
www.militaryfactory.com
www.theaerodrome.com
www.wikipedia.org
Odpovědět

Zpět na „Letectvo Velké Británie“