Fokkerovy létající bomby

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12972
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Fokkerovy létající bomby

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Fokkerovy létající bomby

Je pozoruhodné, že předchůdce slavné létající bomby V-1, vznikl patrně již o generaci dříve. Po skončení První světové války, známý letecký konstruktér Anton Herman Gerard "Anthony" Fokker (1890-1939) zmínil, že v roce 1916 se zástupci armády tázali, zda může vyrobit velmi levné letadlo s velmi levným motorem, schopné přibližně čtyř hodinového letu, které by mohlo být řízeno bezdrátově. Německá generalita totiž měla v plánu každý z těchto letounů osadit obrovskou bombou. Tyto dálkově řízené letouny by byly řízeny jako stádo ovcí pomocí operátora usazeného v nedalekém letounu a mohl by je libovolně navádět na stanovené cíle. Tyto létající bomby byly údajně připraveny k vypuštění v okamžiku, kdy bylo vyhlášeno příměří. Anthony Fokker nezmínil, jaké místo mělo být cílem těchto létajících bomb, ale jisté je, ohlas měly i v poválečném období. Jednou z mírových podmínek uložených Německu, ve Versailleské smlouvě (1919) byl doslova zákaz výroby "leteckých strojů, které mohou letět bez pilota". Výzkum a vývoj takových zbraní však v Německu pokračoval až po zahájení druhé světové války. Nyní se již dočkaly úspěšného bojového nasazení. To je již ale jiný příběh.
Pokud jde o vzhled těchto létajících bomb, tak nejsou známy žádné fotografie, nebo jakýkoliv přesnější popis konstrukce. Osobně si ale myslím, že se jednalo o malý hornoplošník, konstrukčně podobný letounu Fokker D.VIII. nebo Siemens-Schuckert D.IV. Zkrátka co nejmenší, kompaktní hornoplošník - takto uchycené křídlo se dá snáz vyrábět a Fokker toto řešení preferoval i po válce - přičemž tyto letouny konstruoval málo známý Reinhold Platz (1886-1966). Drak "létající bomby" by měl být dostatečně pevný, aby dokázal pojmout onu "obrovskou bombu" - zde je otázkou, co si tehdy pod tímto termínem představovali. Teoreticky se mohlo jednat i o pár stovek kilogramů výbušniny. Je možné, že byla plánována i samonosná konstrukce z vlnitého plechu, která byla použita u několika letounů již před koncem války. Pravděpodobnější je ale překližka. Hlavní potíž vidím v samotném "velmi levném motoru" - v podstatě se nemuselo jednat ani o hvězdicový motor. Pokud jde o nasazení těchto letounů, tak si myslím, že opravdu mohly být připraveny již koncem roku 1918 (patrně se s nimi počítalo na rok 1919). Technicky byly rozhodně proveditelné. Konec války ale přišel naštěstí dřív, než je bylo možno reálně nasadit v boji.

Zdroje:
Kenneth P.Werrell: "The Evolution of the Cruise Missile" (1985)
Laurence R. Newcome: "Unmanned Aviation: A Brief History of Unmanned Aerial Vehicles" (2004)
https://www.alternatehistory.com/forum/ ... 34/page-25
http://www.johndandola.com/JohnHaysHammondJr.html
http://21stoleti.cz/2010/08/19/nikola-t ... -i-mobily/
http://www.zahadyazajimavosti.cz/index. ... kola-tesly
https://www.wikipedia.org/

Obrázek
pro představu - Fokker D.VIII
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Fokkerovy létající bomby

Příspěvek od vodouch »

A to byly prostředky i na zaměření takové létající bomby televizním okruhem - Nipkowův kotouč byl znám od roku 1883, katodový osciloskop od roku 1897, elektronka s vysokým vakuem od roku 1913 ... Chyběl jen geniální nápad, jak to všechno zesynchronizovat.
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12972
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Fokkerovy létající bomby

Příspěvek od Rase »

Vždycky mě fascinuje, co už tehdy bylo za technologie - díky
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4161
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Fokkerovy létající bomby

Příspěvek od Alfik »

vodouch píše:...Nipkowův kotouč...
To je to co fungovalo podobně jako Belinograf? Tedy převádělo obraz na řádky a ty pak na sled impulzů?
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Fokkerovy létající bomby

Příspěvek od El Diablo »

Nipkowův kotouč je mechanické zařízení, které umožnilo přenos obrazu na dálku tím, že obsah obrazu převedlo řádkováním na jeden světelný a elektrický průběh. Vynalezl jej roku 1884 německý technik Paul Nipkow a na jeho základě předvedl skotský inženýr John Logie Baird roku 1925 první televizní přenos.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Nipkow%C5%AFv_kotou%C4%8D
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4161
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Fokkerovy létající bomby

Příspěvek od Alfik »

Áha, díky. Takže vlastně stejně jako Belinograf, ale mechanické díly jsou na principu otočného kotouče, zatímco u Bg. je to na principu posuvné masky.
Zajímavé, jak lze různými cestami dospět do stejného místa :)
Mch tento postup je dodnes používám prakticky ve veškeré grafice, od tisku novin přes televize až po PC, mobily a internet :) Ovšem to provedení se zase trošku změnilo... :D
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Fokkerovy létající bomby

Příspěvek od El Diablo »

Tak to sem si musel vyhledat zase já... :)
https://cs.wikipedia.org/wiki/Telefotografie
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Fokkerovy létající bomby

Příspěvek od kacermiroslav »

Spíše bych předchůdce V-1 viděl u vzdušného torpéda (viz. článek zde: http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=210&t=2563). Co se tohoto projektu týče, tak ta velikost instalované bomby by podle mě měla odpovídat průměrné hmotnosti pilota, jeho křesla, kulometům a neseným nábojům. Pro změnu by se měla odečíst hmotnost instalovaného zařízení k dálkovému ovládání. Osobně tak odhaduji hmotnost bomby na 100-150 kg. Což mi přijde docela málo. myslím jako co se efektivity týče. Výroba takového letounu nebyla i přes požadované slabé výkony motoru atd., levná. Přitom klasický bombardér měl koncem války již slušnou nosnost a sestřelit jej nebylo zrovna jednoduché.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letectvo Německa“