Albatros D.V - D.Va

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Albatros D.V - D.Va

Příspěvek od kacermiroslav »

Albatros D.V (D.Va)
Německé stíhací letadlo WW1
nasazeno 1917 – 1918


Obrázek


VÝVOJ
Od roku 1916 na leteckém nebi řádily německé stroje Albatros D.III, který byl více než jen důstojným protivníkem spojeneckých letounů. Ovšem téměř jako každý stroj z období WW1, měly i D.III řadu neduhů a tím největším byla destrukce spodního křídla při delším střemhlavém letu. Tuto slabinu a celkově vylepšení výkonů D.III měl zajistit modernizovaný model známý jako D.V., jehož vývoj si v dubnu 1917 objednal německý Idflieg. Bohužel pokud se v případě D.III dalo mluvit o nepříjemné konstrukční vadě, tak v případě modelu D.V se již jednalo přímo o tragédii, která narostla do neúnosných mezí.

Nový model se lišil od svého předchůdce především trupem, který měl ještě více aerodynamicky jemný elipsovitý průřez, dále oválný tvar stabilizátoru směrovky a další drobná vylepšení, která měla mimo jiné za následek i snížení hmotnosti draku o 50 kg. Křídla zůstala prakticky beze změny, jen horní bylo posunuto o 10 cm blíže k trupu a tím došlo k zlepšení výhledu směrem dopředu nahoru. První exempláře měly velkou opěrku hlavy, kterou však sami piloti obvykle odstranili, protože jim překážela ve výhledu směrem dozadu. Upravený model byl zkoušen a to k plné spokojenosti armády. Zkoušky sice prověřily konstrukci patřičným zatížením, ale cyklické namáhání se plně simulovat nedalo. Až nedávná doba dokázala díky počítačové simulaci najít skutečný důvod problémů D.III a D.V.

Obrázek Albatros D.V


BOJOVÉ NASAZENÍ
Obrázek Albatros D.Va

První sériové D.V přicházely na frontu v květnu 1917 a právě při bojových letech se naplno projevila tragédie v konstrukci. Během pouhých tří měsíců provozu zahynulo v důsledku nehod, které pramenily z konstrukční chyb, 23 pilotů. Začala horečná práce na různých způsobech vyztužení konstrukce, jako například výztuhy konců křídel. To však příčinou problémů nebylo. Postupně byly přidány pomocné vzpěry mezi náběžnou hranu křídla a hlavní V-vzpěru. Zpevněny byly i závěsy křídla a jejich kování, ale potíže se nikdy nepodařilo vyřešit. Již v létě roku 1917 hlásilo největší německé eso Manfred von Richthofen, že bojové lety s novým D.V představují hazard a že nová stíhačka je zastaralá. Pro nový Albatros se vžil výraz „všivý Albatros“. Pro vedení boje byly vydány instrukce , které zakazovali střemhlavý let a některé obraty, které příliš namáhaly konstrukci. I přes tyto problémy bylo v květnu 1917 objednáno na 400 strojů a v červenci byla vystavena další objednávka na 300 letounů.

Ovšem v rukou dobrého pilota a při dodržení jistých leteckých omezení (střemhlavý let) představovaly D.V nebezpečného protivníka. Ovšem výkony D.V zůstaly zastíněny svým předchozím modelem D.III. Proto asi nepřekvapí, že poslední sériové D.III byli dodány až měsíc poté, co byla ukončena sériová výroba Albatrosu D.V. Celkem bylo vyrobeno 900 strojů Albatros D.V. a ještě v květnu roku 1918 bylo na západní frontě ve službě 131 těchto strojů. Ovšem záhy byly nahrazovány novými a moderními Fokkery D.VII.


TTD _ Albatros D.V
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 1
* Rozpětí: 9,00 m
* Délka: 7,33 m
* Výška: 2,70 m
* Plocha křídel: 20,32 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 717 kg
* Vzletová hmotnost: 915 kg
* Maximální rychlost: 180 km/h
* Výzbroj: 2x synchronizovaný kulomet
* Dostup: 6.500 m
* Stoupavost: 1.000 m / 4min 20sec (3.000 m / 14 min 30 sec)
* Vytrvalost: 2 h (cca 380 km)
* Motor / Výkon: Mercedes D.III / 170 k
* Vyrobeno kusů: cca 900 ks
* Uživatelé: Německo, Polsko



DALŠÍ TYPY

Albatros D.Va
Obrázek Albatros D.Va
V říjnu roku 1917 byla zahájena výroba varianty D.Va s původním lanovým řízením křidélek z D.III, které zajišťovalo lepší odezvu v řízení. Křídla z letounů D.III a D.Va byla v podstatě zaměnitelná. Díky pokračujícímu úsilí vyřešit trvající problém s vibracemi dolního křídla dostal jeho hlavní nosník kovové vyztužení, závěsy mezikřídelních vzpěr byly taktéž posíleny. Tyto modifikace samozřejmě vedly k zvýšení hmotnosti letounu.
Tato snaha odstranit problémy zesílením konstrukce vedla pouze k celkovému nárůstu hmotnosti, takže nejnovější D.Va byl těžší než D.V a těžší než D.III. Pouze výrazné zlepšení výkonu motoru ve výškách udrželo použitelnost D.Va na snesitelné úrovni. Zatímco bylo nejvíce strojů D.V vybaveno motorem Mercedes D.IIIa o výkonu 170 k (127 kW), pozdější D.V i všechny D.Va poháněl motor Mercedes D.IIIaü s vysokým kompresním poměrem a výkonem 180 k (134 kW).
Nových Albatrosů bylo objednáno více jak 1.600 letounů a tak i přes své problémy představovaly díky určitým zlepšením přeci jenom na jaře 1918 těžkého soupeře. Jejich éra však skončila v dubnu 1918, kdy se na frontu začaly dostávat nejnovější, toužebně očekávané, Fokkery D.VII. Ovšem ještě v květnu bylo ve službě na západní frontě 131 ks modelu D.V a 928 ks modelu D.Va.

Problémy se stroji z firmy Albatros i přes jejich velké série je navždy poznamenali při dalších výběrových řízeních. Albatros tak již nikdy s novým letounem neuspěl a naopak byl nucen licenčně vyrábět konkurenční Fokkery D.VII.

Celkem bylo vyrobeno 900 kusů modelu Albatros D.V a k 1.612 kusů modelu Albatros D.Va.



Dochované exponáty
V současné době je možné spatřit dva dochované exepláře Albatros D.Va v National Air and Space Museum ve Washingtonu a další v Australian War Memorial v australském městě Canberra.
Obrázek Albatros D.Va z Jasty 79



TTD _ Albatros D.Va
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 1
* Rozpětí: 9,00 m
* Délka: 7,33 m
* Výška: 2,70 m
* Plocha křídel: 20,32 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 730 kg
* Vzletová hmotnost: 937 kg
* Maximální rychlost: 187 km/h
* Výzbroj: 2x synchronizovaný kulomet LMG 08/15 „Spandau“ ráže 7,92 mm
* Dostup: 6.250 m
* Stoupavost: 1.000 m / 4 min 20 sec (3.000 m / 17 min 8 sec)
* Vytrvalost: 2 h (cca 350 km)
* Motor / Výkon: 1x Mercedes D.IIIau / 180 k (134 kW)
* Vyrobeno kusů: 1.612 ks
* Uživatelé: Německo, Československo, Polsko, Rakousko-Uhersko


Výrobní série Albatrosu D.V a D.Va

· Albatros D.V:
· D.1000/17 - D.1199/17 200 ks
· D.1962/17 - D.2361/17 400 ks
· D.4403/17 - D.4702/17 300 ks
· Albatros D.Va:
· D.5165/17 - D.5426/17 262 ks
· D.5600/17 - D.5849/17 250 ks
· D.7000/17 - D.7549/17 550 ks
· Albatros D.Va v licenční výrobě v Ostdeutschen Albatros Werke (OAW):
· D.6400/17 - D.6999/17 600 ks

Celková produkce Albatrosu D.V a D.Va: 2.562 ks

Obrázek Albatros D.V



Zdroje:
Stíhací letadla 1914 – 18, 1.díl – Zbyněk Válka – 2000
Vojenská letadla – Václav Němeček - 1989
www.militaryfactory.com
www.theaerodrome.com
www.wikipedia.org
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 9/7/2009, 10:20, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Jen se tedy v tomto případě zeptám: Co to tedy bylo za chybu, která způsobovala dané problémy Albatrosů?
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Albatros měl spodní křídlo užší dle vzoru od Nieuportu a kratší v porovnání s horním křídlem. Tím se sice zlepšovala pohyblivost letounu, stoupavost a výhled pilota, ale na koncích křídel tím pádem byla pouze jedna vzpěra ve tvaru písmene V. , přičemž její hrot vyvíjel tlak na nejslabší místo spodního křídla, takže se při nepřiměřeném tlaku lámalo. S tím ještě souvisela změna v návrhnu nosníků. Původní návrh počítal s dvěma nestejně silnýma nosníkama pro horní křídlo, ale nakonec se do výroby prosadily nosníky stejné síly. Samozřejmě síly, které byli na křídlo vyvíjené, nebyli tím pádem symetrické a tak docházelo při střemhlavmém letu ke kroutění konstrukce spodního křídla a i jeho lámání.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

kacermiroslav píše:Albatros měl spodní křídlo užší dle vzoru od Nieuportu a kratší v porovnání s horním křídlem. Tím se sice zlepšovala pohyblivost letounu, stoupavost a výhled pilota, ale na koncích křídel tím pádem byla pouze jedna vzpěra ve tvaru písmene V. , přičemž její hrot vyvíjel tlak na nejslabší místo spodního křídla, takže se při nepřiměřeném tlaku lámalo. S tím ještě souvisela změna v návrhnu nosníků. Původní návrh počítal s dvěma nestejně silnýma nosníkama pro horní křídlo, ale nakonec se do výroby prosadily nosníky stejné síly. Samozřejmě síly, které byli na křídlo vyvíjené, nebyli tím pádem symetrické a tak docházelo při střemhlavmém letu ke kroutění konstrukce spodního křídla a i jeho lámání.
To je trochu podivné. Uvážíme-li, že křídlo je při klasickém letu (kabinou vzhůru) namáháno v ohybu směrem vzhůru a v krutu směrem vpřed, pak se zdá být podezřelé, aby se spodní křídlo lámalo právě v místě vzpěry. Těžko můžeme bez přesných měření zjistit, zda na spodní křídlo to vrchní vyvíjelo tlak, nebo naopak tah, či dokonce síly působily přibližně vyrovnaně. Čím rychleji letoun letí, tím více se křídla prohýbají směrem vzhůru a tím větší síla je kroutí směrem vpřed.
Pochybuji, že by se spodní křídlo ukroutilo následkem kroucení vrchního křídla. To se spíše ukroutilo samo o sobě, díky vlastní lehké konstrukci a naopak jeho nedostatečnému ukotvení k vrchnímu křídlu. Jenže to by chtělo provést lámací zkoušky, aby se vše mohlo potvrdit/vyvrátit. Obávám se, že ofouknutí v nějakém programu není dostatečně průkaznou zkouškou.

PS: Jestli chceš opravovat ty pravopisné chyby, tak mi to prosím posílej ještě před odesláním na Palbu. Tady se to edituje poněkud nepohodlně. Nicméně tenhle článek jsem opravil, tak by snad mohl být gramaticky více v pořádku.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Albatros D.V - D.Va

Příspěvek od Wasp »

Nedávno jsem četl, že spodní křídlo se odtrhávalo u trupu ( nebazíruji na tom), a že důvodem bylo opakované kroucení křídla, kdy spodní vzpěra do V neposkytovala spodnímu křídlu dostatečnou podporu při krutu, které se nakonec zkroutilo a křídlo odešlo.
Starší Albatrosy D.III nebyly v tomto až o tolik lepší, a je zajimavé, že rakousko-uherské Albatrosy Oeffag tímto netrpěli vůbec. Jejich konstrukce měla být celkově zesílena.
Albatrosy Oeffag 253 byly dokonce hodnoceny jako nejlepší RU stíhací letadla vůbec, které se můžou postavit nejlepším spojeneckým letadlům i roce 1918. Používaly taky o dost silnější motory Austro - Daimler o 225 ks.
Na druhou stranu, jejich výzbroj byla hodnocena jako slabší.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Albatros D.V - D.Va

Příspěvek od kacermiroslav »

Určitou roli v tom mohlo hrát i dílenské zpracování. Možná se Rakušané více snažili odvést dobrou práci. Ale asi větší efekt byl v tom zesílení konstrukce.
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Albatros D.V - D.Va

Příspěvek od Wasp »

Albatros by měl ale vyrábět celkem kvalitně, Fokkery D.VII vyráběl v lepší kvalitě než Fokker sám. Ale to bylo později.
Hlavní díl si myslím neslo to celkové zesílení konstrukce a silnější motor který kompenzoval větší hmotnost.
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Albatros D.V - D.Va

Příspěvek od ringlett »

Všimněte si na křídelní vzpěře u D.III a D.V jedné věci. U letounů z počátku výroby byl problém z lámáním konstrukce křídla. Vzpěra byla klasické "V". Jako řešení tohodle problému se přidávala vzpěra od "přední" nožičky "V" šikmo k náběžné hraně křídla.

Rakušané měli s Oeffag D.III serie 53 stejné problémy, od serie 153 se montovala ta vzpěra a bylo po problému.

Dohledejte si prosím na fotkách. Nemám tady možnost vložit obrázek.

Edit.
Lámání spodního křídla je popisované jako, že se odtoková hrana začala postupně od konce křídla zvedat, náběžná klesala a vytrhla se z "V" vzpěry a křídlo kroutit až se vytrhlo z uchycení na trupu. Ne hned, v různě dlouhých dobách v závislosti na využívání a přetěžování konstrukce křídla.

Našel jsem tvrzení o zesílení konstrukce spodního křídla u Oeff. serie 153 a přidání vzpěry k náběžné hraně (viz výše).
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Albatros D.V - D.Va

Příspěvek od Wasp »

Fotky dohledám, nabízí se otázka, to to nešlo u německých Albatrosů ?
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Albatros D.V - D.Va

Příspěvek od ringlett »

Wasp píše:Fotky dohledám, nabízí se otázka, to to nešlo u německých Albatrosů ?
Ale u těch to je taky. Asi i dřív než u rakouských.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Albatros D.V - D.Va

Příspěvek od Wasp »

Vyřešily ten problém, nebo se to porařilo jenom na Oeffagách se zesílenou konstrukcí ?
Klidně bych věřil, že to nakone copravili.

Neví někdo proč májí rakouské Albatrosy tak dlouhou hlaveň na Schwarzlosech ?
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Albatros D.V - D.Va

Příspěvek od Zemakt »

Jestli se dobře pamatuji tak řešili, ovšem jinou cestou. A byť se problém podařilo částečně eliminovat, nikdy nevymizel. Nejsem doma večer zkusím dohledat.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Albatros D.V - D.Va

Příspěvek od ringlett »

Zemakt píše:Jestli se dobře pamatuji tak řešili, ovšem jinou cestou. A byť se problém podařilo částečně eliminovat, nikdy nevymizel. Nejsem doma večer zkusím dohledat.
Tak problém vyřešen nikdy nebyl. Mám dojem, že na tento problém skončil i minimálně jeden z Oeffagů tady co létali za první republiky jako civilní.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Albatros D.V - D.Va

Příspěvek od Wasp »

Plno Albatrosů i Oeffagů co jsem procházel, mělo vzpěru do V, ale u Albatrosu navíc ještě ve spodní spodní části, tam kde se stýkala se spodním křídlem měla vzpěra tvar do zůženého V, Oeffag tam má už plochu, porovnával jsem podle kreseb od Eduardu Albatros D.V a Oeffag 253.
Přidanou vzpěrou by byl tvar vlastně "N". Zatím jsem nenašel.

Edituji
http://img.wp.scn.ru/camms/ar/415/pics/59_75.jpg
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Albatros D.V - D.Va

Příspěvek od ringlett »

Na tom obrázku ale ta přidaná vzpěra je ....
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Albatros D.V - D.Va

Příspěvek od Wasp »

ringlett píše:
Na tom obrázku ale ta přidaná vzpěra je ....
Proto jsem to sem dal, aby šlo vidět o co jde :D

Albatros D.V by neměl vůbec být testován na pevnost spodního křídla, A.G.Fokker to píše ve své autobiografii.
Tehdy se to zkoušelo tak, že se letadlo otočilo a zátěž odpovídající tlaku vzduchu se postupně přidávala na křídlo až došlo k jeho zlomení. Fokker D.VIII měl bezpečnostní stupeň 6, jeho křídlo uneslo šestinásobnou váhu vlastního letadla.

Albatros D.V aby se dostal rychleji k jednotkám na frontě, nebyl takto testován. Podle knihy A. Fokkera, ale jaká byla pravda podle firmy Albatros ?
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Albatros D.V - D.Va

Příspěvek od Rase »

Dne 6.března 1918 tento Albatros D.V (výrobní číslo 2359/17), po poruše, nouzově přistál jižně od Feuchy nedaleko Arrasu a přilákal poměrně velké publikum. Letoun pilotoval poručík Otto Hohmuth, z letky Jasta 23b. Hohmuth u jednotky sloužil od září 1917, přičemž již tehdy měl na kontě dva sestřely. V prosinci sestřelil dva francouzské letouny Caudron a 19.ledna pozorovací balón. Po zmíněné poruše a nouzovém přistání byl zadržen a zbytek války prožil v britském zajetí.

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Albatros D.V - D.Va

Příspěvek od kacermiroslav »

Takže ve slibně rozvíjené kariéře, kdy mu k titulu ESA již moc nechybělo, mu bylo zabráněno poruchou a zajetím. Jinak časově to spadá do jarní německé ofenzívy, která se rozběhla 3.3.1918 poté, kdy se Němcům podařilo s Leninovým Ruskem uzavřít mír.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 866
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Albatros D.V - D.Va

Příspěvek od Ataman »

kacermiroslav píše:Takže ve slibně rozvíjené kariéře, kdy mu k titulu ESA již moc nechybělo, mu bylo zabráněno poruchou a zajetím.
A nebo mu to naopak umožnilo nebýt sestřelen a válku ve zdraví přežít.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Odpovědět

Zpět na „Letectvo Německa“