metoda Frantiszka

České a slovenské osobnosti, vojáci, lidé.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

metoda Frantiszka

Příspěvek od Fatale »

Narodil se 7.10. 1913 v Otaslavicích u Prostějova, později se vyučil zámečníkem a dobrovolně se přihlásil k letectvu.
V letech 1934-1936 prodělal Školu pro odborný dorost letectva u VLU v Prostějově. Pak byl přidělen k leteckému pluku č. 2 "Dr. E. Beneše" do Olomouce. V té době začal mít první kázeňské prohřešky-přetahování propustek, hospodské rvačky a podobné incidenty dokonce vedly k jeho degradaci ze svobodníka na vojína a dokonce mu hrozilo i vyloučení z řad létajícího personálu. V červnu 1938 ho přidělili ke 40. stíhací letce v Praze-Kbelích. Zde mu velel slavný por. let. František Novák, předválečný československý "král vzduchu".
Po mnichovském diktátu desátník Josef František dlouho neváhal a zvolil útěk do sousedního Polska.

jedna z legend vypráví, že "... když hitlerovci v březnu 1939 vtrhli do Prahy, byl jedním z té hrstky, kteří přes rozkazy svých nadřízených vzlétl, a útočil na své Avii B-534 proti postupujícím hitlerovským kolonám, načež přistál v Polsku". Pravda to však není, kvůli velmi špatnému počasí nevzlétl jediný letoun

13.6. 1939 spolu s několika kamarády překročil pěšky hranici u Havířova. Po přihlášení se na čs. konzulátě v Krakově byl poslán spolu s ostatními do nedalekých Malých Bronowic. Po krátkém čase měl být spolu s ostatními přepraven do Francie, na poslední chvíli však k lodi dorazila skupinka Poláků a začala přemlouvat odplouvající Čechy ke vstupu do polského letectva.

k rozhodnutí zůstat v Polsku údajně došlo díky hodu mincí, jiné prameny však uvádějí, že šlo čistě o prozaické důvody- blízký domov a srozumitelná řeč

Odjel na leteckou základnu v Deblinu, kde se přeškolil na polskou techniku a stal instruktorem Eskadry Szkolnej Obserwatorów. Létal zde na strojích Potez XXV, Bréguet XIX, PWS 26, RWD 8, RWD 14 "Czapla", Lublin R XIII a na dalších. Zde ho také zastihl počátek války, 2.9. 1939 základna stala terčem náletu 88 Heinkelů He 111 od KG 4 "General Wever", které přeměnily největší polskou leteckou základnu v hromadu trosek.
Spolu se svými spolubojovníky se v té době věnovali převážně přelétávání letadel do zázemí, aby je uchránili před postupujícím wehrmachtem, při jednom letu musel nouzově přistát Bréguet XIX čet. Zdeňka Škarvady, František se svým Potezem však vedle nešťastného pilota okamžitě přistál, vzal Škarvadu na palubu, a tak jej zachránil.
20. 9. spolu s des. Josefem Balejkou a čet. Matějem Pavlovičem napadl na cvičných strojích RWD 8 ručními granáty, svrhovanými ve svazcích z letounu, německé automobily v prostoru Kamionka Strumilowa.
Nešťastné Polsko se však zachránit nepodařilo, proto naši piloti odletěli do Rumunska, kde byli internováni. Podařilo se jim však uprchnout do Bejrutu a odtud do Marseille.
Františkovo působení ve Francii je opět jedna velká otázka. Zůstal u spolu s Poláky a přelétával opravené letouny, z té doby se ale začínají oběvovat první zprávy o jeho leteckých soubojích. Jméno František však na žádném hlášení nefiguruje, proto nemá z Francie uznán ani jeden sestřel. Je však možné, že používal, tak jako většina ostatních, změněné jméno, aby chránil svou rodinu v protektorátě před mstou gestapa.

údajně měl J.F. sestřelit ve Francii dokonce 11 letadel protivníka a být vyznamenán Croix de Guerre, toto potvrzuje i Josef Balejka, Františkův spolubojovník z Polska, kterému v Anglii František ukazoval letový deník s potvrzenýma sestřelama

Francie měla stějně neradostný konec jako Polsko, proto přišla opět řada na útěk, tentokrát do Anglie. I zde zůstal věrný polským barvám a vstoupil do 303. polské perutě, dokonce byl jedním z prvních. Zde si vydobyl nesmrtelnou slávu.
Squadrona byla vyzbrojena letouny Hurricane Mk.1a a po krátkém výcviku byla vržena do prudkých bojů. František se ukázal jednak jako velký pilot, během 28 dní sestřelil 17 nepřátel jistě a 1 pravděpodobně, ale zároveň jako obrovský kázeňský problém, ke slovu se opět bohužel dostala jeho velká bolest- neposlušnost a nedisciplovanost.
Odtrhával se od sestavy a létal lovit sám, čímž dostával své spolubojovníky do problémů, neboť je tím oslaboval. Velitel perutě, Witold Urbanowicz, se pokoušel Františka "umravnit", ovšem bezúspěšně. Na zemi své chyby uznal a sliboval, že se polepší, ale při příštím letu se zachoval stejně. Velitel musel nějak zasáhnout, Františkova nekázeň se stávala problémem pro celou peruť, někteří piloti se totiž pokoušeli jeho styl napodobovat, což nebylo akceptovatelné. Urbanowicz to vyřešil šalamounsky, místo aby Františka vyřadil z létajícího personálu a tím tak oslabil peruť o vynikajícího pilota, udělil mu statut "hosta perutě" s právem volného stíhání, to znamenalo, že František vzlétl spolu s perutí, ale když to uznal za vhodné, odtrhl se a létal na vlastní pěst, tentokrát už ovšem s požehnáním vedení.

po zkoumání bojových hlášení se zjistilo, že "pouze" 7 sestřelů dosáhl František jako "lone wolf", ostatní byly při standardních letech spolu se svou perutí

Jeho smrt má opět nádech záhady. Jeden pramen uvádí, že havaroval při přistání, když byl příliš "dlouhý", druhý, že havaroval, když předváděl akrobacii nad domem své milé. První verzi potvrzuje i sám Balejka, ovšem také nedokáže vysvětlit, proč je datum na úřední zprávě o 2 dny starší, než k nehodě skutečně došlo...

Obrázek
Josef František
Obrázek
Září 1940 - poslední Františkův snímek
Obrázek
Sgt. Balejka u hrobu J.F.
válka je vůl
Odpovědět

Zpět na „čs. osobnosti, vojáci, lidé“