Otto Smik

České a slovenské osobnosti, vojáci, lidé.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Otto Smik

Příspěvek od Haness »

Otto Smik se narodil 20. ledna 1922 ve městečku Boržom nedaleko Gruzijského hlavního města Tbilisi. Jeho otec Rudolf Smik pocházel ze slovenska,ale za první sv. války upadl do ruského zajetí a zůstal již v cizině kde se oženil a usadil v Gruzii kde pracoval jako jemný mechanik.
Otto byl prostřední ze tří synů.V roce 1934 se Smikovi vrátili zpět na Slovensko. Otto se už od malička zajímal o letadla a stroje tohoto typu, když byl starší začal navštěvovat plachtařský kurz v Důbravě a na Straníku, poté byl ještě krátký čas zaměstnán na letišti ve Vajnorech.

Otto vystudoval dvouletou Obchodní školu,ale i přes všechny nadání které měl se chtěl stát pilotem.

Události v Mnichově na něj hodně zapůsobili a o to víc události z Března dalšího roku, kdy byl na Slovensku zřízen hlinkovci svobodný stát. Právě v této době se rozhodl odejít za Hranice.Tak tedy 18. března 1940 odešel Otto Smik do československého zahraničního odboje.

Jeho cesta za svobodou byla strastiplná , nejprve se dostal do vězení v Budapešti které byly jakousi zastávkou a odtud se posílali vojáci dále,ale nejen vojáci,ale i uprchlíci ze Slovenska a Čech.Jeho další cesta vedla přes Jugoslávii,Libanon konečně do Francie.Tuto cestu podstoupil hlavně díky čs. Orgánům které ne zrovna legálně pracovaly při francouzském velvyslanectví v Budapešti.
Ve Francii byl poslán jako mnoho dalších českých letců do přístavního městečka Agde které se stalo jakousi první základnou pro čs. Zahraniční vojska která se zde formovala, nebo spíše byla formována.Zde bylo několik skupin,hlavně tedy pěší,ale i letecká skupina ke které se Otto Smik hlásil a také se k ní dostal.Bohužel však jeho letecký výcvik nezačal pže francouzské letectvo nemělo dostatek letounů ani pro své vojáky kteří chtěli do leteckého výcviku, tak pro zkušené čs. Piloty kteří se měli přeškolit na modernější francouzské stroje. Bohužel u se leteckého výcviku ve francii nedočkal a musel znovu utíkat před nacisty, byl převezen spolu s dalšími svými kamarády evakuační lodí do Anglie tradiční cestou kolem Gibraltaru.

V Anglii byl konečně přijat do leteckého výcviku poté co přešel k RAF.Tuto „cestu“ také neměl snadnou pže se musel k výcviku dostat přes letecké zálohy a dokonce byl i důstojnickým sluhou.Jeho výcvik začal v květnu 1941 ve školícím středisku pro budoucí stíhače v Babbacombe Down. Jeho výcvik byl ukončen v listopadu téhož roku s velice dobrým hodnocením – above average pupil- nadprůměrný žák.Když ukončil výcvik byl již svobodníkem. Dalším leteckým kurzem prošel v Kanadě na letecké školící základně v Medicine Hat.tento velice tvrdý výcvik skončil v srpnu 1942 s vyznamenáním a ihned byl povýšen na Pilot Officera, vlistopadu byl znovu povýšen na Flight Officera.

Po návratu do Anglie se hlásil Smik u velitele čs. 310. perutě, od čs. 310. však po pár dnech odešel k britské 131. a dále pak ke 122 stíhací peruti.
V prosinci 1942 také započal své bojové lety. Jeho hlavním úkolem po tuto dobu byl podnikání řady sweepů a náletů nad nepřátelské území kde ostřeloval společně se svou perutí německé cíle. První sestřel si připsal 13. března 1943 kdy se mu podařilo sestřelit Me-109.při těchto sweepech vynikal Otto Smik nad ostatní svou neobyčejnou odvahou kdy velice rád útočil na nepřátelské postavení z velice nízkého letu. Často se stalo že se vrátil s letounem ve velice špatném stavu a mnoho lidí se nestačilo divit když byly vyvolány snímky z fotokulometu.Jeho tzv. Jeho slavná éra začala v létě roku 1943 když v červenci sestřelil své druhé nepřátelské letadlo FW-190 zcela sám.Za další měsíc od srpna do září sestřelil dalších 10 německých letadel. Ta kse stal ve svých 21 letech leteckým esem a začal být řazen mezi 5 nejlepších čs. Stíhačů v Anglii. Za své statečné činy byl také vyznamenán, dostal 5 československých válečných křížů 1939 a medaili Za chrabrost. 5.listopadu 1943 udělil král Jiří VI. Otto Smikovi DFC – záslužný letecký kříž, což je nejvyšší britské letecké vyznamenání.

Poté byl Otto Smik a jeho peruť,nyní byl u 310. perutě, převelena k Obraně Anglie a bojovali tedy z novými zbraněmi – leteckými pumami V1. Jejich novou základnou bylo letiště blízko Londýna, Lympe. Jedním z jeho velkých úspěchů bylo sestřelení 3 V1 během jednoho letu 8. července 1944.
V létě 1944 byl Otto Smik převelen od 310. perutě k čs. 312. peruti kde se stal velitelem její letky B,byl také povýšen na Flight Lieutnanta.V této chvíli byl druhým čs. Letcem s největším počtem nalétaných hodin,měl nalétáno přes 1000.Nyní se jejich úloha opět změnila, 312. peruť nyní zajišťovala bombardéry a dělala jim doprovod.

3. září 1944 doprovázela 312, peruť kolem stovky bombardérů typu Handley Page Halifax jejichž cílem bylo Nizozemské město Soesterberg.Počasí toho dne nebylo zrovna dobré a proto musely stroje které byly určené k letu utvořit flighty a letět každý podle určeného kurzu do stanovené výšky kde byl rendezvous point s bombardéry RAF.Celá peruť stíhaček se tedy tak rozptýlila že se všechny flighty sešly až skoro nad cílem, s bombardéry se jednotlivé flighty začaly scházet již nad nizozemským pobřežím což bylo daleko za rd. Pointem.Roje tedy zaujaly obranná postavení, i přes to jak pozdě se s bombardéry sešly vycházelo vše podle časového rozpisu tak jak mělo a 312. peruť tedy mohla na plno eskortovat bombardéry.Po nalezení cíle a pod těžkou palbou flaku se stíhačky začaly vracet – flight vedený Otto Smikem zajišťoval bombardéry vzadu.Takže všechna letadla se vracela po splnění úkolu zpět do Anglie bez vzdušného souboje.
Na zpáteční cestě flight vedený Smikem prolétal nad letištěm Gilze-Rijen kde Smik zpozoroval letadla Ju-88 zamaskovaná a seřazená na polní cestě,ohlásil a dotázal se velení na povolení útoku – to také sdostal,ovšem pouze za předpokladu že letiště nebude úporně hájeno.Smik tedy několikrát přelétl nad letištěm a ani náznak po němcích ho přesvědčil o tom že může zahájit útok což také po ohlášení udělal.celý jeho fligh až na jeden stroj kterému se nepodařilo odhodit nádrže tedy začal útočit, ihned když se dostaly na dostřel spustila přímá a velice silná palba flaku z kanonů a asi všech zbraní které byly k dispozici,Otto Smik sice zničil dva Ju-88 ale byl zasažen a musel vyskočit z letadla padákem – zbytek jeho roje se vrátil na základnu.

Stroj Supermarine Spitfire HF.IX.C (DU-N) dopadl do pole nedaleko města Breda v 17.45. Otto Smik byl sice zasažen ale udržel svůj stroj ještě v letu 10 minut.Otto smik však nebyl zabit, podařilo se mu z letounu vyskočit a po dopadu na zem byl pronásledován německými vojáky,kterým utekl a zůstal přes 4 hodiny skrytý v nějaké skrýši.Když nastala noc vyrazil Smik na cestu,když u stavení zaklepal na dveře nikdo neotevíral,šel tedy dále a narazil na psa který ho dovedl ke svému majiteli který byl náhodou členem holandských partyzánů – u tohoto muže byl až do příštího dne.
4. září 1944 převedli Smika do domu ve vesnici Beek kde se ukrýval u dalšího odbojáře 3 týdny – tady také navázal spojení s ilegálním hnutím a jejich velitelem který ho dovedl do Bredy za dalšími sestřelenými letci – posádkou Dakoty a Stirlingu.odtud se dostal do soukromí rodiny která bydlela ve vesnici Ginneken.v této rodině se mu dostalo láskyplného přijetí a milé společnosti.Odbojáři udělali Smikovi dokonalé kopie dokladů a nyní se vydával za zemědělce z Arnhemu.Smik se tedy schovával s uprchlými letci – 6-ti Američany,4-mi Angličany a Kanaďanem ve skladišti obchodního domu rodiny Witteových – rodina žila v domě naproti.Jejich úkryt byl poměrně bezpečný,takže se dostávali podzemní chodbou do domu k rodině W. kde s nimi jedli,hlavně večer.Museli však často být sami uzavřeni ve skladišti.Poté se Smik dostal do další rodiny která bydlela blízko německého velitelství a telefonní ústředny, ve stejné ulici – to mu nedávalo spát a tak se rozhodl s velitelem odboje – ten dal vědět spojencům.Smik proto pečlivě naplánoval dobu útoku a jeho provedení aby se předešlo zbytečným ztrátám na civilistech – tyto plány byly schváleny vedením partýzánů v Bredě.Když byl útok naplánován letadla sice přiletěla ale na štáb nezaútočila, svůj pokus opakovala za dva dny ale jejich střelbou byl zasažen i hotel a dům kde se Smik ukrýval.

PO dlouhém čekání se smik rozhodl že přejde ke spojencům aby se mohl vrátit zpět ke své peruti, proto 23. října ráno odešel z Ginneken,dorazil až Vernhoutu kde se ukrýval na farmě která byla asi 1 km od německých zákopů.Teprve 27. října se vydal s pěti farmáři na jihovýchod aby obešel německé pozice.Dostali se však do problémů,kdy narazili na minové pole které musel Smik pod palbou z kulometů projít způsobem kdy zneškodňoval miny na které narazil.Poté se dostal už k Američanům kteří ho však chtěli zastřelit pže ho považovali za ostřelovače,naštěstí prokázal svou totožnost a dsostal se zpět ke svým – na letiště Northhol – RAF!Odtud se dostal až na základnu Bradwell Bay k 312. peruti a byl zpět u svých.

Již 13. listopadu se vrátil zpět ke své peruti naplno a zařadil se do bojové činnosti,byl také povýšen do hodnosti Squadron Leadera a stal se velitelem britské 127. stíhací perutě.se svou novou peruté byl přemístěn do Belgie na tamní základnu Grimbergen.Odtud podporovali útočící američany,podnikaly sweepy a bojová lety proti Luftwaffe.28. listopadu odstartoval Smik se svou letkou na podpůrný let proti železničnímu seřadišti ve městě Zwolle.Když dosáhly v 11 hodin cíle a začali útočit dostalo se všech 12 letounů do prudké palby německého flaku který byl již dopředu hlášen zpravodajskou službou jako silný v dané oblasti.Po chvíli boje začal jeden ze Spitfirů neustále zrychlovat svůj střemhlavý let až zmizel za městskou zástavbou,zanedlouho druhý Spitfire šel k zemi!Skuépině velel Otto Smik osobně a jeho zástupce byl dobrovolník, Holanďan Henry Taymans.
Ve zprávě z tohoto bojového letu se uvádí že za útoku byla ztracena 2 letadla, piloti Otto Smik a Henry Taymans jsou nezvěstní a pravděpodobně zabiti.

Byla zde však jedna špatnost.Oba Spitfiry se ztratily,jeden dopadl do pole a druhý do vodního příkopu , očití svědci tvrdí že letoun který němci vyprostili z vodního příkopu pilotoval Henry Taymans,jak to tvrdí také němci kteří vyprostili pilota ze stroje a četli tak jeho jmenovku kterou slyšeli i oni svědci.První stroj byl tedy vytažen ještě za války z pole ale druhý však nikoliv.Po válce když se vrátila vdova po Henry Taymansovi navštívila také místo kam dopadl druhý stroj a to vodní příkop, stroj prý nebyl vytažen pže jeho vytažení představovalo veliké problémy.Proto se začal stupňovat tlak na vytažení i druhého letadla ke kterému se připojily i zástupci městského úřadu a obyvatelstvo.Přišlo se na to že když byl na tomto kanálu stavěn most, přišli stavebníci na zřícený stroj,jenže se jim ho nepodařilo vyzveddnout a na tento nález se brzy zapomělo.
Stroj byl tedy vytažen ale byla tu jedna neshoda,neseděly číla strojů,letci si před letem vyměnily stroje, Taymans letěl na Spitu RR 227 a Smik na RR 229,přitom stroje byly vždy druhého proto se tedy pozůstatky letců zaměnily.Nikdo dosud neví kdo je kdo jestli letec který zahynul na poli u farmy byl Otto Smik,nebo jestli Henry Taymans zahynul v letounu který dopadl do vodního kanálu.Objasnění přišlo až 23. května 1965 kdy bylo vytaženo letadlo vodního příkopu a byla potvrzena totožnost pilota – byl to Henry Taymans.Jméno Otty Smika je vyryto do památníku RAF v Runnymende u Windsorského zámku.Jsou zde totiž byryta jména letců jejich jména jsou neznáma.Jeho jménu je tu však omylem,jeho ostatky byly převezeny do památníků spojeneckých vojáků v belgickém Gentu.Otto Smik tedy spočívá v Adegem East, Flanders.
Otto smik byl in memoriam vyznamenán francouzským křížem Croix de Guerre.

Otto Smik byl velice odvážným letcem který se proslavil svými mnoha akcemi při kterých se vyznamenal svojí neobyčejnou odvahou,letovými schopnostmi a svojí autoritou.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Spitfire HF.IX.C se kterým byl Otto Smik poprvé sestřelen při útoku na Ju-88 na letišti Gilze-Rijen
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Mne by zajimalo, proc odesel z cs. perute ve skutecnosti, je kolem toho tolik dohadu, dokonce sami veterani o tom neradi mluvi, co jsem slysel a cetl, tak se nekteri starsi (vekove) piloti nesrovnali s jeho uspechy, hodnosti a vyznamenanima a davali mu to "sezrat'. Vadilo jim hlavne to, ze by jim mel velet pilot, kterej by byl v Cs. armade "cucak", ikdyz v Anglii si vydobyl renome a hodnost, proto radeji odesel, aby nedelal zlou krev a byl klid.... trocha toho cesstvi :roll:
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

to sem taky slyšel že to mohlo být kvůli tomuhle, je pravda že měl v 21 letech hodně vyznamenání,ale zase na druhou stranu nebyl jediným čs. pilotem který sloužil v britské peruti,byli i jiní, kteří neměli taková vyznamenání a hodnost a sloužili i britských perutí.Zase na druhou stranu on byl chvilku na začátku u britů pak dlouho až vlastně do doby kdy se vrátil po tom co ho poprvé sestřelili byl u čs. 310. a hlavně u 312. perutě a pak dostal přidělenou svou vlastní britskou peruť, takže byl stejně nejvíc času kdy létal u čs. perutí.

Zase nevím, to bych se spíš nedivil kdyby tohle dělali britové když by jim na konci sloužil pilot který byl z čech, byl třeba mladší, měl větší hodnost a ještě hafo vyznamenání, k tomu ještě DFC.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Clostermann vedl ve 24 letech wing elitnich stihacek...

tady je hezky povidani o Smikovi --- > http://www.praha14.cz/MC/letci/smik.html

je tu hodne povidani o tom, proc odesel...
Dvoukolejnost v povyšování působila u českoslovenbského letectva v RAF nemálo zlé krve a budoucí problémy tušil i novopečený P/O Otto Smik. Svědčí o tom vzpomínka radiotelegrafisty Emila Mikulenky, s nímž se Otto Smik na jaře 1940 setkal v budapešťské věznici Toloncház. O dva roky později, v roce 1942 se oba opět shledali v Kanadě:
"Ten chlapík v důstojnické letecké uniformě v Montrealu na nádraží mi byl povědomý: je to Ota, nebo není? Byl to on. Hned mne poznal, ikdyž jsem se viděli předtím tak krátkou dobu. V cizině se přece jenom krajané rádi potkávají. Měli jsme si co povídat. "Víš, Emile," povídá najednou, "je mně trochu nepříjemné, že ze mne hned po vyjití ze školy udělali důstojníka. V Anglii je tolik našich kluků, kteří mají za sebou Francii, spousty sestřelených Němců a jsou pořád seržanty. Jak se na mne budou dívat?" Ota měl totiž distinkce Pilot Officer a zdálo se mi, že z té hodnosti opravdu nemá valnou radost...
Jeho nástup k operační jednotce však rozhodně nevyhlížel tak, jak si mladý, teprve dvacetiletý důstojník RAF představoval. Splnilo se totiž to, o čem se kdysi v Kanadě zmínil svému příteli. Kamenem úrazu byla právě jeho britská důstojnická hodnost. * Rázem se octl mezi dvěma mlýnskými kameny. Na jedné straně mu život ztrpčovalo několik seržantů, zkušených pilotů ještě z ČSR, kteří i nadále setrvávali v poddůstojnických hodnostech, na druhé straně proti němu vystoupili někteří důstojníci z povolání. Důvodem bylo právě jeho mládí a udělená britská důstojnická hodnost. První, rovnostářsky založení, volali po "fair-údělu", neboť mnozí z nich bojovali třetím rokem a stále zůstávali poddůstojníky, druzí špatně přenášeli přes srdce skutečnost, že Smik je důstojníkem bez maturity a bez absolvování Vojenské akademie. Byla z toho nepříjemná aféra, která skončila tím, že Smik odešel "na vlastní žádost" k britské jednotce. Jen aby nedělal "zlou krev".
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Nevím, dost se objevují také informace o různých "buzeracích" u ČS perutí...a z toho důvodu někteří radši sloužili u Britů.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Radola Gajda
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 407
Registrován: 10/10/2004, 14:29
Bydliště: ČR

Příspěvek od Radola Gajda »

Vážím si každého Slováka,který nezapoměl na svou rodnou vlast a zůstal jí věrný a nezradil!
Tohleto "češství" se stejně dobře může nazývat i "brtitství" nebo "němectví"...
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

V jakym smyslu? Samozrejme ze podobny prihody byly i treba u Britu, nasich ovsem nebylo tolik...
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Já o tom jen něco zaslech v souvislosti s recenzí nějaké knihy o ČS perutích...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Radola Gajda
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 407
Registrován: 10/10/2004, 14:29
Bydliště: ČR

Příspěvek od Radola Gajda »

A co,že našich nebylo tolik,myslíš,že je rozdíl v kolektivu?Každý větší má tyto symptomy.
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Presne tak, nasich tam nebylo tolik, aby bylo tolik zminek o tehle problemech, Smik totiz nebyl zdaleka jedinej.... :roll:

Mozna byl ale nejvetsi problem u naseho vedeni v Londyne, kde proste chteli mit vsechny Cechy pohromade a to za kazdou cenu, nic nedali na jejich osobni antipatie a spory, ktery se kolikrat tahly uz z predmnichovsky armady. Rada pilotu treba nechtela slouzit pod Vasatkem, byl to pry hodne hodne narocny velitel, nekdy to az hranicilo s neumernou buzeraci, cetl jsem i, ze se o nem nekteri piloti vyjadrovali jako o (s prominutim) svini. Pritom psychika je ve velkym kolektivu vzdycky hodne dulezita, obzvlast v tak tezkym obdobi, jakym valka urcite je...
Uživatelský avatar
Elvis
četař
četař
Příspěvky: 66
Registrován: 14/3/2005, 12:16
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Elvis »

Haness, celkom pekný článok, ale niektoré nepresnosti by bolo dobré opraviť.
Haness píše:Skuépině velel Otto Smik osobně a jeho zástupce byl dobrovolník, Holanďan Henry Taymans.
F/O Henry Taymans pochádzal z Belgicka, nie z Holandska.
Haness píše:Jeho jménu je tu však omylem,jeho ostatky byly převezeny do památníků spojeneckých vojáků v belgickém Gentu.Otto Smik tedy spočívá v Adegem East, Flanders
Otto Smik bol síce skoro 30 rokov pochovaný na tomto mieste, ale v septembri 1994 boli jeho pozostatky prevezené vládnym špeciálom na Slovensko a teraz je pochovaný v Bratislave na cintoríne Slávičie údolie.

Fotka hrobu Otta Smika - http://www.cemetery.sk/__data/fotky/200 ... 290061.jpg

Ešte by som doplnil, že Otto Smik bol niekoľkokrát povýšený, v roku 1946 bol in memoriam povýšený na nadporučíka, po prevrate, v roku 1991 na plukovníka a v roku 1995, po vzniku samostatného Slovenska, byl povýšený na generálmajora in memoriam.
Na jeho pamiatku odhalili na mieste jeho smrti v marci 1992 pamätnú desku, pamätná doska s bustou je umiestnená v Bratislave na dome, v ktorom býval a sú po ňom pomenované aj ulice v Bratislave, Prahe a v Zwolle.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Tak me napada, nemate po nem na Slovensku pojmenovanou nejakou leteckou jednotku? Jako u nas byla treba po gen. Siskovi, nez uplne zanikla...
Uživatelský avatar
Elvis
četař
četař
Příspěvky: 66
Registrován: 14/3/2005, 12:16
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Elvis »

O leteckej jednotke neviem, ale viem, že po ňom bola pomenovaná letecká základňa Otta Smika v Sliači.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Na tu druhou opravu můžu reagovat jenom tak:já sem to dělal z knížky která byla vydaná v roce 91,a tam je Henry Taymans jako Holandský dobrovolník
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
letecz
četař
četař
Příspěvky: 69
Registrován: 5/2/2009, 21:45
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od letecz »

Několik filmů z fotokulometu Spitfiru Otty Smika z akcí 24.9.43 a 27.9.43 kdy dosáhl několika sestřelů:
http://history.virtualfighters.cz/Smik.html
Odpovědět

Zpět na „čs. osobnosti, vojáci, lidé“