Rakousko-Uhersko - SMS Admiral Spaun

Moderátor: jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Rakousko-Uhersko - SMS Admiral Spaun

Příspěvek od kacermiroslav »

Rakousko - Uherské křižníky

SMS Admiral Spaun

Obrázek

V předvečer první světové války se hlavní státy Evropy předháněli ve zbrojení. Každý, kdo v Evropě něco znamenal, nebo aspoň chtěl aby znamenal, se snažil budovat a zvětšovat všechny své vojenské složky. A nejinak tomu bylo i v Rakousku - Uhersku. To již celá desetiletí soupeřilo s Italským královstvím mimo jiné i o dominantní roli na Jadranu. Pro získání co největší prestiže se snažili i v Rakousku - Uhersku budovat co nejsilněkší válečnou flotilu. Jejím největším propagátorem v říši byl zejména následník trůnu arcivévoda František Ferdinadn d´Este. Díky jeho snahám se v předvečer první světové války Rakousko - Uherské námořnistvo mohlo chlubit řadou zdařilých konstrukcí. Jednou z takových byla i třída křižníku Amdiral Spaun.

TTD Admiral Spaun
První loďí z této třídy byla právě SMS Admiral Spaun z roku 1910. Loď o délce 130,6m, šířce 12,8m, ponoru 5m byla pojmenována po veliteli Rakousko - Uherského námořnictva Hermannu von Spaun (1833-1919). Výtlak křižníku byl 3.380 t bez zátěže )max. 3.940 t), 16 kotlů Yarrow a 6x Parsonových turbín pak dokázalo dát výkon 15.456 kW a lodi udělit rychlost 27 uzlů (50 km/h). Kotle byly upraveny pro topení uhlím nebo naftou. Posádka byla 327 mužů. Stavbu lodi prováděli státní loděnice v Pule a samotná stavba trvala dva a půl roku. Co se výzbroje týče, tak ta je pro nás poměrně zajímavá, protože byla vyrobena a dodána ze Škodových závodů v Plzni. Jednalo se o 7 děl ráže 100mm, přičemž tyto kanóny vystřelovaly projektily o váze 14 Kg, kterých každé dělo mohlo vypálit 20 za minutu. Lodě třídy Admirál Spaun měly sice děla malé ráže, ale zato velice kvalitní a ukázal se natolik kvalitní, že byla výkonnější než italská děla ráže 120mm. Dvě děla stála vedle sebe na přídi, další dvě na bocích v úrovní předního komínu, třetí dvojice opět za zadní nástavbou a poslední dělo stálo na zádi v ose lodi. Dělostřeleckou výzbroj doplňovaly dva torpédomety ráže 450mm, umístěné na palubě. Proti letadlům byl na palubě použit jeden 70mm kanón. Pancéřová ochrana byla na palubě chráněná pancéřovou palubou o tlouštce 20mm. Ve středu lodě v místech kotelen a strojoven, byl boční pás o výšce 3m. Boky a věž lodi byly chráněny 60mm pancířem. Pro siluetu lodi byla typická zvýšená příď, nízké nástavby a čtyři poměrně mohutné komíny a dva stěžně.

Tyto křižníky se v bojových podmínkách Jadranu velice osvědčily a po válce připadli jako reparace vítězným mocnostem. těm pak sloužili další desítky let a ze služby byly vyřazeny až těsně před druhou světovou válkou.

Lodě ve třídě:
SMS Admiral Spaun (1910)
SMS Novara (1913)
SMS Saida (1912)
SMS Helgoland (1912)

Válečné akce na Jadranu se omezili na blokádu pobřeží Černé Hory, a po vstupu Itálie do války (1915) na občasné výpady prosi Italskému pobřeží. Již počátkem války byla francouzi a posléze italy uazvřena Otranská úžina a proto rakousho - uherské lodě neměli příliš velké pole působnosti. Rakousko - Uherské loďstvo nemělo sil na prolomení blokády a spojenci se spokojili s blokádou nepřítele na jaderské moři a ani se nepokusili využít své přesily na zničení nepřátelského loďstva.

Válečné akce:
Jedinou větší akcí křižníků třídy Admiral Spaun bylo vyplutí lodí Novara, Saida a Helgoland dne 15.května 1917 doprovázené torpédoborsi Csepel a balaton k Otranské úžině. Oddílu velel kapitán Horthy de Nagybánya. Celou akci zajišťoval pancéřový křižník Sankt Georg a torpédoborsi Tátra, Warasdiner a torpédovky 84F, 88F, 99M a 100M. Zprvu jednotlivé křižníky operovaly samostatně. Nad ránem napadl křižník Saida skupinu italských rybářů na blokádní línií. Stejně tak i křižník Novara. Torpédoborci Csepel a Balaton pak narazili na 3 parníky a jeden nepřátelský torpédoborec (Borea). Csepel nepřátelský torpédpborec potopil a Balaton poslal ke dnu jeden z parníku a zbylé dva zapálil dělostřeleckou palbou. V 6:45 se na scéně objevily italské a francouzské torpédoborce. Italská Carlo Mirabello a francouzské Commandant Riviéra, Bisson a Cinettere. Mezitím se původně samostatně operující rakousko - uherské křižníky spojily a zahájily na nepřátelská plavidla palbu. Ta je zahnala na útěk. Kolem 8:00 se rakousko-uherské lodě začaly obracet a nabraly směr na základnu. Odjezd ale tak klidný nebly jako dosavadní průběh střetnutí. Krátce po 9 hod připluli na místo střetnutí dva britské a jeden italský křižník, které byly doprovázeny dvěma torpédoborci. V 9:28 zahájily spojenecké lodě palbu na odplouvající rakousko-uherské loďstvo. Jelikož rakousko-uherské lodě měli menší dostřel děl než jejich protivník, rozhodl se komodor Horthy přiblížit k nepříteli pod ochranou dýmové clony. Do boje se však zapojil anglický lehký křižník Dartmouth. V 9:50 dostal křižník Helgoland první zásah, odsřelován byl i křižník Novara na jehož palubě byl zraněn komodor Horthy. Po zdrcující palbě spojeneckých křižníků na Helgolandu hořela velitelská věž, poškozená byla také Saida. Nejhůře však na tom byla Novara, které unikala pára z podpalubí a její rychlost průdce poklesla. Napadeným rakousko-uherským křižníkům přispěchalo na pomoc pět hydroplánů z přístavu Kotor. V 11:05 spojenci odpluli k jihovýchodu a tak křižník Saida mohla vzít do vleku poškozenou Novaru. Ještě před polednem se na jihu objevil italský křižník Marsala a několik torpédoborců, ale k pokračování boje již nedošlo, protože současně z druhé strany připlouvala zajišťovací skupina pod velením Sankt George a torpédoborců Tátra a Warasdiner. Tak skončilo největší válečné střetnutí na Jaderské moři za rok 1917. Výsledek střetunutí nic v těchto vodách neovlivnil a rakousko - uherské loďstvo zůstalo i nadále blokováno na svých základnách.

Obrázek SMS Admirál Spaun

Obrázek SMS Novara, Saida, Helgoland

Zdroje:
www.wikipedia.org
Válečné lodě (3) - Hynek, Klučina, Škňouřil - Naše Vojsko 1988
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 10/2/2009, 16:51, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

V roce 1914 byl křižník Admiral Spaun vedoucí loď floty, která přepravovala pozůstatky násedníka trůnu Ferdinanda D´Este a jeho manželky z Puly do Terstu po atentátu na následníka v Sarajevu.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Pokud se nepletu, tak samotné ostatky následníka trůnu přepravovala jedna z bitevních lodí třídy Viribus Unitis. Možná někdo doplní podrobnosti?:-)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

kacermiroslav píše:Pokud se nepletu, tak samotné ostatky následníka trůnu přepravovala jedna z bitevních lodí třídy Viribus Unitis. Možná někdo doplní podrobnosti?:-)
Máš pravdu.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Tak ted jsem se na netu dostal na jeden zdroj, který odděluje křižník Admiral Spaun od dalších, které jsem uvádel v třídě. Podle toho zdroje jsou tu rozdíly spíše ve výzbroji. Admiral Spaun měl 7x100mm, zatímco ostatní lodě výše uvedené měli výzbroj 9x100mm. Pak tu je ještě rozdíl v pohonné jednotce. Tak ted nevím, jestli mají tyto křižníky patřit do stejné třídy nebo ne.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Tak to jsem zvědav na ty nesrovnalosti, protože zdroje jinak o lodích této třídy mluví vcelku shodně. Rozhodně se kritice nebráním a rád původní článek opravím, pokud si to bude opravdu zasluhovat.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Ohledně hodnosti Horthyho:
různé zdroje, různé informace, ruzná časová období. Ale jinak tebou uváděna hodnost je dle R-U správná.


kanón 10 cm L/50 Skoda
---------------------------------
kadence: 8-10 ran / min
hmotnost střely: 13,75 kg
výbušná část: 6,6 Kg RP
počáteční rychlost střely: 880 m/s
dostřel: 15.240 m (45°)
dostřel: 11.000 m (14°) na lodi max náměr 18°

kanón 12 cm L/50 Model 1909
----------------------------------
kadence: 6,5 ran / min
hmotnost střely: 22,75 kg
výbušná část: ?? Kg RP
počáteční rychlost střely: 840 m/s
dostřel: ??

Každý ať si udělá vlastní názor, ale před tím by měl uvažovat asi takto.
Kvalita dílenského zpracování zbraně, rychlost opotřebování, přesnost střelby, kadence/min (boční váha salvy/min), spolehlivost, manipulace, hmotnost zbraně (je zbytečné mít na lodi dělo o váze např. 10 t, pokud jej prakticky ve všech paramentrech vyrovná dělo o váze např. 5 t) atd.

Ale jinak vítám do řad Palba.cz dalšího nového člena, který když má tak kvalitní zdroje, jistě rád přispěje vlastním článkem:-)))

Obrázek SMS Admiral Spaun, dělo ráže 100mm Škoda

Zdroje:
www.navweaps.com
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 23/6/2012, 23:28, celkem upraveno 4 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Destroyman píše:V článku je těch nesrovnalostí trochu víc. Skoro bych řekl, že hodně. Vlastně skoro všechno. Přes víkend se na to podívám, a když tak něco doplním.
Tak tohle mě vylekalo tak, až jsem se začal domnívat, že žádná loď jménem Admiral Spaun vlastně nikdy neexistovala:-)))

Destroyman píše:Nuž dobrá. Pro začátek by se v článku mohla opravit gramatika a překlepy (akce se omezili, výpady prosi pobřeží, Francouzi s malým f apod.).
A dále: V době bitvy v Otrantském průlivu (myslím té druhé, ta co je v článku popsána, ta první kupodivu úplně chybí) Horthy nebyl "komodor". Tuto hodnost K.u.K. Kriegsmarine neznala. Ve skutečnosti byl Linienshiffskapitän (kapitán řadové lodi), což je hodnost zhruba odpovídající plukovníkovi.
Krom toho: Ty výpady na albánské a italské pobřeží nebyly "občasné", ale naopak velmi časté (podívám se přesně a po neděli vypíšu).
Dále by se dalo diskutovat o tom, v čem byly kanóny Škoda 100 mm lepší než italské 120 mm. V čem byly lepší? V kadenci? V dostřelu? V úsťové rychlost? Ve váze granátu? Samozřejmě nevím, o čem hovoří tvé zdroje, ale faktem je, že právě v druhé bitvě v Otrantském průlivu museli Rakušáci omezit rychlost střelby, protože se jim začaly tavit závěry těch těch jejich "lepších" děl, zatímco Italové na ně pálili z těch "horších" bez větších problémů.
A tak bych mohl pokračovat. A taky budu pokračovat, ale nejdřív se musím mrknout do knížek, který momentálně po ruce nemám.
Tak tady jsme si snad už nějaké věci ujasnili:-)
1/ ještě jednou se omlouvám za gramatiku, ale kdo je bez viny, ať hodí kamenem (a mám obavy, že kromě učitelky mateřského jazyka ty chyby čas od času udělá každý:-)))
2/ Upravil jsem hodnost na obecnější "kapitán". Admirálem byl Horthy jmenován 27.února 1918, tedy skutečně až po bitvě v Otranské úžině.
3/ k těm dělům jsem se už vyjádřil výše.
4/ Bitva v Otranské úině byla jen jedna. To ostatní byla spíše jen občasná střetnutí pokud se vůbec podařilo navázat kontakt. Takže se zeptám, které z těchto výjezdů R-U lodí na úžinu považuješ za první bitvu v Otranské úžině?

18.2.1915
10.4.1915
22.11.1915
5.12.1915
30.12.1915
3.4.1916
31.5.1916
4.7.1916
8.7.1916
30.7.1916
29.9.1916
4.10.1916
28.11.1916
22.12.1916
11.3.1917
21.4.1917
22.4.1917
25.4.1917
25.4.1917
14.5.1917
20.9.1917
18.10.1917
12.11.1917
13.12.1917
22.4.1918

Tak se těším na Tvé články a věřím, že ne jenom já. Jakékoliv aktivity na Palbě jsou srdečně vítané. Jinak...nás to taky "jen" baví:-))) snad můžu hovořut i za ostatní:-)
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

Pánové, nemůžete nějak upřesnit ty 100mm lodní děla? Kdy jsem dělal přehled škodových děl, tak jsem o nich nevěděl. http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1639&highlight= , Chybí v tabulce.
Díky.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Já jen vím to, co jsem uvedl už výše plus, že námořníci Dohody po bitvě v Otrantské úžině žasli mimo jiné nad dostřelem těchto 100mm děl. Dostřel se prý téměř vyrovnal britským 152mm dělům.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Rakousko-Uhersko - SMS Admiral Spaun

Příspěvek od kacermiroslav »

Na jaře 1917 obdrželi plavidla této třídy zajímavé technické vylepšení a to v podobě zadýmovacího zařízení, které bylo mimo jiné prvně bojově, a úspěšně, využito v bitvě v Otrantské úžině. Další změnou, kterou si křižníky na jaře prošli, bylo zkrácení zadního stěžně To mělo zmást nepřítele, který se díky nové siluetě měl domnívat, že proti němu stojí torpédoborec a nikoliv nebezpečný lehký křižník. I tato změna si prodělala úspěšný vstup za Bitvy v Otrantské úžině, kdy pozměněná silueta umožnila křižníkům vplížil se mezi dohodové trawlery provádějící blokádu úžiny.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Rakousko-Uhersko - SMS Admiral Spaun

Příspěvek od Kouzelnik »

kacermiroslav píše:(...) Co se výzbroje týče, (...) byla vyrobena a dodána ze Škodových závodů v Plzni. Jednalo se o 7 děl ráže 100mm, přičemž tyto kanóny vystřelovaly projektily o váze 14 Kg, kterých každé dělo mohlo vypálit 20 za minutu.
(...)
Dvě děla stála vedle sebe na přídi, další dvě na bocích v úrovní předního komínu, třetí dvojice opět za zadní nástavbou a poslední dělo stálo na zádi v ose lodi.
loď Admiral Spaun prý v 1916 prodělala opravy v loděnici. V té souvislosti se uvažovalo o přezbrojení. Zvažován byl buď:
2x15 cm plus 4x10cm nebo
6x12 cm
Nic z toho nebylo (akorát se předělávalo protiletadlové dělostřelectvo a torpédomety)

Pokud budeme předpokládat, že zvažované děla měly být z produkce škodovky, tak přepokládám, že by mohlo jít o podobné (ale novější verzi) dělostřelectvo jako bylo na křižnících Zenta a na BB Viribus Unitis/Tegethoff

Pro orientační představu o TTD:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=301&t=1639

Detailnější označení těchto děl:
http://www.streleckarevue.cz/kategorie. ... tegetthoff

https://forum-marinearchiv.de/smf/index ... 229.0;wap2
http://www.kuk-kriegsmarine.at/zenta.htm
R.I.P.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Rakousko-Uhersko - SMS Admiral Spaun

Příspěvek od kacermiroslav »

Mělo se jednat o výzbroj, která byla plánovaná i pro nerealizované projekty křižníků ERSATZ ZENTA a MONFALCONE. Celkově v této věci Rakušané poněkud zaspali, protože ADMIRAL SPAUN rozhodně nebyl špatná loď. Pokud by byl modernizován, tak by tím Kriegsmarine získala další cenný rychlý křižník, který se podobně jako třída NOVARA, velice hodil k bojovým akcím na Jadranu.

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=346&t=6488
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=346&t=4131
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Rakousko-Uhersko - SMS Admiral Spaun

Příspěvek od Kouzelnik »

kacermiroslav píše:Mělo se jednat o výzbroj, která byla plánovaná i pro nerealizované projekty křižníků ERSATZ ZENTA a MONFALCONE. Celkově v této věci Rakušané poněkud zaspali, protože ADMIRAL SPAUN rozhodně nebyl špatná loď. Pokud by byl modernizován, tak by tím Kriegsmarine získala další cenný rychlý křižník, který se podobně jako třída NOVARA, velice hodil k bojovým akcím na Jadranu.
Podle mě případné přezbrojení křižníku Admiral Spaun nedával velký využitelný smysl. U lodí třídy Novara (zejména u Helgoland a Novara) ovšem praktičnost a vyšší míru využitelnosti ohledně přezbrojení vidím, v tom bychom se shodli, kdybys to tvrdil.

K tomuto mému názoru na nízkou využitelnost Admiral Spaun mě vede, že ve zbytku války (po rekonstrukci) se účastnil pouze dvou větších akcích
a) ostřelování předměstí Benátek (Cortellazzo) ve druhé polovině prosince v rámci dozvuků Bitvy o Caporetto (jako doprovod Budapest+Arpád), což dávalo smysl po potopení Wien o cca týden předtím.
b) chystaného nájezdu v 2018 na jih Jadranu (=plánovaná akce, která byla zrušen po potopení Szent István), kde měl patrně operovat spolu se Saidou (patrně nejslabším z trojice křižníků třídy Novora). Ale o této akci nemám dost informací, takže se zdržím komentářů jestli Admiral Spaun měl důležitý/nebezpečný úkol anebo jestli spíše měl "dělat křoví" spolu se Saidou

Ovšem je jisté, že po WW1 o Admiral Spaun nebyl zájem, tak aby pokračoval ve službě jako vojenská loď. Tj. dost odlišný postoj než ohledně lodí třídy Novara, o kterých bylo intezivní vyjednávání mezi vítězi, kteří si vybírali lodě z přidělené kvóty lodí, které nebyly určeny do šrotu, ale měli jako kořistní sloužit i po WW1 (tj. mezi Francouzi a Italy).

Upřímně - já kdybych byl tím kdo vybíral z kořistních lodí pro italské námořnictvo a pokud bych zvažoval Admiral Spaun, tak bych místo A.Spaun taky všemi deseti sáhnul po ex-německém Straßburg či jeho sesterské lodi (pokud bych neměl využití pro jiný, starší, ex-německý polo-hydroplánový křižník Stuttgart).

Francouzskému postoji (=proč oni nechtěli Admiral Spaun resp. co vlastně chtěli) až tolik nerozumím, protože mám pocit, že kromě čistě technických parametrů v jejich postoji (jak konkrétně dělit kořist) hrála roli i diplomatická strategie (=jak oslabit Italy), aspoň takto spekuluji o francouzském výběru 5-ti kořistních křižníků... Ovšem i ten patrně nejmíň hodnotný ex-německý křižník, který si vzali Francouzi (=Kolberg) já jako laik shledávám jako hodnotnější než Admiral Spaun



Nicméně - k případné diskuzi jestli by uvedené přezbrojení dělostřelectva bylo vhodné pro křižníky třídy Novara, tak asi by dost záleželo na období zadání přezbrojení. IMHO: jedinou smysluplnou aktivitou r.-u. námořnictva v té době mělo být

- stavět tolik ponorek, kolik jen půjde (=ať už r.-u. konstrukce nebo koupit licenci na typ ponorek používaných německým námořnictvem)

- posádky na ponorky zkusit získat z uvolněných námořníků, které by patrně nastalo pokud by R.-U. námořnictvo zredukovalo na bazální počet posádky (=redukce třebas na 25% plného stavu) na starších kapitálních lodí a

- ponorky posílat z Boky na etapové mise do tureckých přístavů ve Středomořském pobřeží do Středomoří (na útoky na lodě na trasách dohodových lodí zásobujících Soluňskou frontu a transportní lodě na linkách z/do Suezu) ... což znamená zajistit logistiku a ochranu kotvících ponorek (=pobřežní/přístavní protilodní/AA baterie) tureckých přístavů) anebo se smířit s tím, že z jihotureckých přístavů by r.-u. ponorky operovaly minimálně a jejich základnou by byl Istanbul či jiný přístav v Úžinách.

Závěr: Patrně by byly méně efektivně využité peníze, lidé, materiál pokud by se realizovalo přezbrojení křižníků třídy Novara na úkor stavby/oprav ponorek.




P.S. @kacermiroslav ... moc díky za oba odkazy (k jednomu článku jsem přidal jeden detail ze zdroje, který jsi patrně neměl k dispozici)

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=346&t=6488
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=346&t=4131[/quote]
Dovolím si na Tebe, @kacermiroslav, jeden dotaz ... V obou článcích uvádíš rozsáhlejší zdroje než jsou uvedeny v tomto článku (který je ovšem starší než oba odkazované). Když jsi tento (výše uvedený) článek o rok později aktualizoval, tak jsi vycházel z nějakých dalších zdrojů, např. těch které jsi uvedl v těchto dvou odkazovaných článcích?
R.I.P.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Rakousko-Uhersko - SMS Admiral Spaun

Příspěvek od kacermiroslav »

Kouzelníku,
problém byl jinde. Admiral Spaun byl sice dobrý křižník, měl ale složitou pohonnou soustavu šesti turbín pohánějících čtyři lodní vrtule. Tento systém nevynikal nějak vysokou spolehlivostí. Proto následující tři jednotky třídy NOVARA měli jiný systém. Jenomže SAIDU stavěla nová loděnice C.N.T. navíc turbíny Mels-Pffeninger z české firmy Breitfeld (později ČKD) se ukázali vyrobeny v nedostatečné kvalitě. Proto tato trojice operovala spolu jen výjimečně. SAIDA měla co dělat, aby dokázala plout na max. 27 uzlech, zatímco zbylé dvě jednotky dávali 20-30 uzlů. SAIDA se tak více hodila do dvojice se ADMIRALEM SPAUN. No a modernizace v podobě zesílené výzbroje, byla rozhodně žádoucí. Škodovácka 100mm děla byla sice velice výkonná, ale prostě v porovnání se 120-150mm děly již naráželi na své limity. O ničivém účinku v cíli ani nemluvě.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo Rakouska-Uherska“