Britské strážní (dělové čluny) v listopadu 1918

Moderátor: jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Britské strážní (dělové čluny) v listopadu 1918

Příspěvek od kacermiroslav »

Britské strážní (dělové čluny) v listopadu 1918
Velká Británie
WW1

Obrázek
HMS Bryony (1917)
Co to vlastně je Dělový člun? Podíváme se do slovníku, co ten nám o nich řekne:

Dělový člun
(ve starší literatuře též někdy dělová loď) je malá válečná loď se silnou hlavňovou výzbrojí. Vyvinula se z menších válečných lodí (například korveta a šalupa) a sloužila k obraně přístavů, pobřeží, ale i k nátlaku v rámci tzv. politiky dělových člunů. V širším slova smyslu je dělovým člunem každá malá loď vybavená jedním či více děly. Ty nejmenší byly poháněny vesly, větší pak větrem, kolesy, či šroubem. V některých případech může splývat s avisem či monitorem. Děvové čluny ve smyslu člunu jako malé lodě bez podpalubí s děly byly například dánsko-norské dřevěné čluny z války dělových člunů mezi dánsko-norskou unií a Británií v letech 1807-1814. Byly vyzbrojeny buď dvěma děly ráže 18 nebo 24 liber nebo jednou čtyřiadvacetilibrovkou. Jejich výhodou byla snadná konstrukce a nízká cena (daly se stavět ve velkém množství), obratnost a malá velikost (ty z nich dělaly nesnadný cíl). Nevýhodou byla zranitelnost (mohl je potopit i jediný zásah) a neschopnost plavby na rozbouřeném moři. Bylo jich postaveno přes 200.

Američané používali dělové čluny během války za nezávislost (např. bitva u ostrova Valcour v říjnu 1776), americko-anglické války v letech 1812-1815 i během války Severu proti Jihu.

S rozmachem kolonialismu se v 19. století staly dělové čluny nástrojem tzv. politiky dělových člunů, tedy prosazování zájmů mocností jednak mezi sebou, jednak vůči slabším státům. K tomu byly dělové čluny vhodné zejména proto, že pro svoji velikost a malý ponor mohly operovat i ve vodách, kam by se větší jednotky nedostaly, nebo kde by nemohly manévrovat (například mělké pobřeží, zátoky, či koryta řek). Ze stejných důvodů (a kvůli svým ekonomickým možnostem) si je k ochraně vlastní suverenity (či k potlačování rebelií) pořizovaly i právě tyto slabší státy, kde mohly tvořit i nejsilnější lodě jejich námořnictev.

Koncem 19. století se upouští od oplachtění a hlavním pohonným médiem se stává lodní šroub poháněný zpočátku parním strojem. Výtlak zpravidla nepřesahoval 1000 tun (výjimkou jsou například jednotky americké třídy Nashville se svými 1393 tunami výtlaku a 10 mm silným pancéřováním paluby, které ale byly původně klasifikovány jako křižníky) a hlavní výzbroj tvořila většinou děla ráže 88-152 mm.

Konstrukce mohla být řešena různě. Od celodřevěného trupu, přes dřevo-ocelovou konstrukci (německá třída Iltis), či dřevěný trup pobitý měděným plechem (britské dělové čluny pro službu v tropech), až po celokovové a pancéřované konstrukce. Mohlo se jednat o speciální konstrukce, ale také o narychlo upravené a vyzbrojené lodě (například dělové čluny československých legií na Bajkalu). Někdy zase v této kategorii dosluhovaly lodě vyšších tříd (například rakousko-uherský chráněný křižník SMS Panther dosluhoval za první světové války jako dělový člun).

Před první světovou válkou ale význam dělových člunů upadá, jak dosvědčuje počet stavěných jednotek v námořnictvech Velké Británie, Německa, Francie a USA. Po ní se již prakticky nestaví, případně jsou překlasifikovány na hlídková plavidla (americké označení hlídkových člunů PG je zkratkou z patrol gunboat, čili „hlídkový dělový člun“).

Británie za druhé světové války používala motorové dělové čluny MGB (motor gun boat), které byly obdobou motorových torpédových člunů MTB, k boji proti německým torpédovým člunům i menším plavidlům. Byly vyzbrojeny zpravidla 57 mm kanónem.

Říční dělový člun
Pro operace na řekách se používaly také speciální konstrukce dělových člunů s malým ponorem. Používaly se jednak pro ochranu vlastní a ničení nepřátelské lodní přepravy, ale i k podpoře výsadků a palebné podpoře vlastních vojsk a k policejní službě. Rakousko-uherské čluny operovaly na Dunaji a za první světové války se dostaly až do ústí Dunaje. Sovětský svaz za druhé světové války nasadil říční dělové čluny (některé byly schopné i plavby po moři) na velkých řekách a koncem války i na Dunaji a Amuru. Imperialistické říční dělové čluny hájily zájmy svých zemí na čínských řekách na přelomu 19. a 20. století (až do druhé světové války) a Američané používali říční dělové čluny ještě během války ve Vietnamu (zejména při bojích v deltě Mekongu — viz „Brownwatter Navy“).

Výzbroj říčních dělových člunů bývala rozmanitá. Například sovětské broněkatěry (pancéřované dělové čluny) byly vybaveny jednou (typ BKA-1125), či dvěma (typ BKA-1124) tankovými věžemi z tanků T-28, T-35 a T-34 a několika kulomety. Mohly nést i kaťuše pro podporu pozemních vojsk. Americké říční čluny ve Vietnamu zase kromě kanónů a kulometů používaly i plamenomety.


Opsáno z: http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Blov%C3%BD_%C4%8Dlun

Obrázek minolovka HMS Dahlia

Britské strážní (dělové čluny) v listopadu 1918

1. FLOTILA DĚLOVÝCH a STRÁŽNÝCH ČLUNŮ, Queenstown
Bluebell, Camellia, Heather, Jessamine, Snowdrop, Zinnia, Flying Fox, Sir Bevis

2. FLOTILA DĚLOVÝCH a STRÁŽNÝCH ČLUNŮ, Londonderry
Ard Patrick, Convolvulus, Eglantine, Marjoram, Saxifrage, Silvio, Silene, Spearmint

3. FLOTILA DĚLOVÝCH a STRÁŽNÝCH ČLUNŮ, Dundee
Aubretia, Auricula, Buttercup, Crocus, Daffodil, Delphinium, Gladiolus, Harebell, Mistletoe, Montbretia, Myosotis, Poppy, Pelargonium ,Polyanthus, Primrose, Rosemary, Syringa, Tamarisk, Viola, Windflower

4. FLOTILA DĚLOVÝCH a STRÁŽNÝCH ČLUNŮ, Granton
Bend Or, Cicero, Iroquois, Ladas, Ormonde, Sefton

5. - 8. FLOTILA DĚLOVÝCH a STRÁŽNÝCH ČLUNŮ - nebyla zfromovaná

9. FLOTILA DĚLOVÝCH a STRÁŽNÝCH ČLUNŮ, Egejské moře
Anemone, Azalea, Heliotrope, Jonquil, Spirea

10. FLOTILA DĚLOVÝCH a STRÁŽNÝCH ČLUNŮ, Jaderské moře
Berberis, Cyclamen, Lobelia, Mimosa, Honeysuckle, Veronica

11. FLOTILA DĚLOVÝCH a STRÁŽNÝCH ČLUNŮ, Gibraltar
Celandine, Chrysanthemum, Coreopsis, Dianthus, Donovan, Gilia, Hibiscus Hollyhock, Hydrangea, Lychnis, Petunia, Marguerite, Narcissus, Rocksand, Sweetbriar,Tuberose, Wistaria

12. FLOTILA DĚLOVÝCH a STRÁŽNÝCH ČLUNŮ, Malta
Acacia, Asphodel, Campanula, Ceoanthus, Clematis, Geranium, Pentstemon, Snapdragon, Wallflower

13. FLOTILA DĚLOVÝCH ČLUNŮ, Egypt a Rudé moře
Amaryllis, Bryony, Cornflower, Gardenia, Ivy, Lily, Mallow, Magnolia Nigella, Valerian, Verbena

1. FLOTILA MINOLOVEK, Grand Fleet
Godetia, Carnation, Dahlia, Daphne, Iris Lilac, Marigold, Myrtle, Pansy, Sunflower

2. FLOTILA MINOLOVEK, Grand Fleet
Lupin, Foxglove, Gentian, Larkspur

Vernon - Laburnum

Rudé moře - Clio, Espiegle, Odin

Kapské město - Rinaldo

Čína - Cadmus

Západní Indie - Shearwater, Mutine



Zdroje:
www.gwpda.org/naval
ObrázekObrázekObrázek
Sir Horny

Příspěvek od Sir Horny »

Zajímavý článek. Osobně se přiznám, že se v námořní tématice nijak zvlášť neorientuji. Ale přesto bych se chtěl zeptat, co je to vlastně ten "avis" a jak se liší od monitoru.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Rád odpovím a tímto vítám nového čtenáře serveru Palba.cz

Nějaké informace o plavidech typu Aviso najdeš ZDE:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3118
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo Velké Británie“