Německé bitevní lodě třídy Nassau

Moderátor: jarl

Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Německé bitevní lodě třídy Nassau

Příspěvek od Scrat »

Německé dreadnoughty a rychlé bitevní lodě 1.část

Bitevní lodě třídy Nassau
Obrázek
Oficiální představení nového typu bitevní lodě britského Dreadnoughtu na podzim 1906 vyvolalo ve světě rozporuplné reakce. Prvotní nadšení a obdiv vystřídalo u odborníků rozčarování nad nově vzniklou situací. Dreadnought byl minimálně o generaci dál než cokoliv co v tom období existovalo a zasvěceným bylo jasné že se roztáčí nové kolo závodů v námořním zbrojení. Kombinace silné výzbroje a na tu dobu vysoké rychlosti totiž této lodi umožňovala diktovat si podmínky boje, podle uvážení do něj vstupovat nebo se z něj v případě nepříznivé situace stáhnout. Všechny do té doby postavené bitevní lodě se po zařazení Dreadnoughtu do stavu Royal Navy staly beznadějně zastaralými a tento osud se nevyhnul ani většině plavidel které se právě stavěly, případně projektovaly po celém světě.
Nejkritičtější hlasy na adresu nové britské lodě zaznívaly paradoxně přímo z Velké Británie. Na chodbách Admirality bylo často možné zaslechnout i názory že je nutno postavit Fischera a Wattse před soud a obvinit je z promarnění obrovských finančních částek jež Británie v uplynulých desetiletích proinvestovala při budování svého obrovského loďstva. Na obhajobu těchto dvou mužů je však nutno dodat že HMS Dreadnought nevznikl takříkajíc ve vzduchoprázdnu. Jednak zde byla velmi zajímavá a hodnotná studie „Ideal Battleship for the British Navy“ geniálního italského konstruktéra Vittoria Cunnibertiho publikovaná v roce 1903 v britské námořní ročence „Jane's Fighting Ship“ a také ze zahraničí přicházely zatím neurčité zprávy že se něco podobného připravuje v Japonsku a ve Spojených Státech.

Návrhy, které později vykrystalizovaly do prvních německých dreadnoughtů původně předpokládaly vznik úplně jiných plavidel. Konstrukční odbor německého námořnictva v čele s viceadmirálem Eickstedtem navrhoval další rozvinutí právě budovaného typu Deutschland ovšem s přihlédnutím k zahraničním projektům a novým poznatkům z právě ukončené Rusko-japonské války. Dnes už je velmi problematické tvrdit zda se němečtí konstruktéři nechali inspirovat projektem britských bitevních lodí třídy Lord Nelson, došli však, co se týká výzbroje ke stejným polovičatým závěrům. Němci prostě chtěli plavidlo, které by bylo více než důstojným soupeřem pro každou bitevní loď jakéhokoliv protivníka. A tak měl být nový typ sice výrazně větší než předchozí typ Deutschland ale vyzbrojený obvyklou směsicí děl různých ráží.
Zároveň byla hlavní výzbroj, její ráže a rozmístění prvním zásadním problémem z mnoha které bylo nutno v souvislosti s novými loděmi vyřešit. Výzbrojní inspekce totiž apriori odmítala použití čehokoliv menšího než byla tehdy celosvětově obvyklá ráže 305 mm (nebo ekvivalent 12''), naopak námořníci byli ochotni slevit výměnou za kvalitní pancéřování. Rozřešení tohoto sporu v němž žádná ze stran nechtěla ustoupit však přišlo ze zahraničí, konkrétně z Francie. Také tam hledali námořníci odpověď na otázku jakou výzbroj použít u svých budoucích bitevních plavidel ale místo složitého dohadování prostě provedli srovnávací testy těžkých děl a granátů několika zbrojovek. A výsledky zkoušek byly velmi překvapivé, ukázalo se totiž že při použití nového protipancéřového granátu zbrojovky Krupp mají německá 280 mm děla téměř stejný výkon jako do té doby vychvalované produkty Armstrong/Vickers. Blahopřání a shrnutí testu, zaslané na adresu vedení německé zbrojovky pak bylo jedním z hlavních důvodů následného souhlasu německých výzbrojních specialistů s použitím právě těchto děl pro nově projektovaná bitevní plavidla.
Další řešenou otázkou byl typ a počet doplňkových velkorážních děl. Němci totiž nechtěli zůstat pozadu za ostatními námořními mocnostmi (mezi něž se chtěli zařadit) a tak do projektu postupně zahrnuli osm děl ráže 240 mm ve čtyřech bočních věžích. Tehdy běžné řešení předpokládalo zvyšování bojového potenciálu bitevních lodí právě zavedením této další ráže děl, menší než obvyklá 12'' hlavní děla ale větší než tzv. sekundární výzbroj (nejčastěji 6'').[1] Předpokládalo se jejich využití jednak v klasickém dělostřeleckém boji bitevních formací ale i jako prevence proti napadení tehdejší novinkou, torpédy. Malé, ale rychlé a obratné nosiče této nové zbraně totiž byly schopny efektivně zaútočit i ze vzdálenosti přes 5 kilometrů, tedy za hranicí optimálního dostřelu děl střední ráže a jejich relativně vysoká rychlost a obratnost jim zároveň skýtala jisté bezpečí. Proto bylo nutno přenést boj do větší vzdálenosti od vlastního plavidla a přitom použít granáty s dostatečně přesvědčivým účinkem.
Ovšem každé pro má i své proti a nejinak tomu bylo i u tohoto řešení, právě tato výzbroj byla totiž díky svému výkonu nevhodná při palbě na nepřátelskou bitevní loď. Dokázala sice zdevastovat nástavby a slaběji pancéřované části trupu, nebyla ale schopna prorazit hlavní pancéřový pás chránící důležité prostory, nebo zničit věže ukrývající těžkou výzbroj protivníkovy jednotky. Dělo, které bez problémů stačilo na jakýkoliv křižník nebo torpédové plavidlo bylo při střelbě na silný pancíř pouze mrtvou zátěží. Navíc byla mířená palba na velkou vzdálenost z více typů děl s rozdílnými balistickými charakteristikami technicky velmi problematická a tyto potíže se násobily pokud střílela celá divize nebo eskadra.. Běžnou praxí jak nejrychleji dosáhnout zarámování a zásahu cíle bylo a vlastně ještě stále je je pozorování míst dopadů a následná oprava krátkých / dlouhých. A právě na velké vzdálenosti byl problém vizuálně odlišit dopad většího a menšího granátu (menší děla dosahovala ráže až 254 mm). Pouhá čtyři těžká děla se zase při střelbě na větší a velké vzdálenosti jevila jako nedostatečná. Nedávno skončená Americko-španělská válka totiž ukázala, že procentuální úspěšnost takovéto palby se pohybuje na úrovni 1,5-2,5%, tedy daleko za hranicí efektivity (teoreticky na 50 plných salv 12'' děl pouhé 3-5 zásahů!!). Proto se jako jediné možné řešení (které si však uvědomovalo jen pár „osvícených“ odborníků) nabízel nárůst počtu nejtěžších děl na palubách bitevních lodí. Prvními státy které na toto zjištění zareagovaly byly již výše zmiňované Spojené Státy a Japonsko a s nepatrným odstupem ale ve velkém stylu se do závodů zapojila také Velká Británie.


Řešení, které navrhl tým viceadmirála Eickstedta bylo velmi zajímavé. Přitom vůbec nešlo o žhavou novinku. Na projektu s vývojovým označením „10a“ se začalo víceméně soukromě pracovat už v průběhu roku 1904. Mělo se jednat o plavidlo s konstrukčním výtlakem 13.780 tun vyzbrojené čtyřmi 280 mm děly ve dvouhlavňových věžích v ose lodě na přídi a na zádi. Doplňovat je mělo osm 240 mm děl osazených také po dvojicích do čtyř věží na bocích plavidla. Výkon strojovny byl projektován na cca 20.000 HP a maximální rychlost plavidla se měla pohybovat mezi 19 – 20 uzly (35 – 37 km/h)

Potom však začaly přicházet zprávy že Britové staví ve válečné loděnici v Portsmouthu kvalitativně nový typ bitevního plavidla. I přes snahy Admirality novou jednotku utajit hlavně před Němci, britský tisk neustále komentoval jak parametry stavěné bitevní lodě tak i postup prací. A tak nebyl pro císařovy agenty problém zjistit jak se věci skutečně mají. Ale z přicházejících informací byli němečtí admirálové zděšeni, jejich plánované lodě by totiž byly novým britským plavidlem zcela překonány. Okamžitě byl vznesen požadavek na přezbrojení plavidla tak aby se britské lodi stalo alespoň rovnocenným protivníkem. Němečtí konstruktéři následně na základě tohoto pokynu projekt „10a“ přepracovali na projekt „C“ v němž zrušili osazení 240 mm děl a na uvolněných barbet navrhli jednohlavňové věže s děly ráže 280 mm. Doplňovat je mělo 8 děl ráže 150 - 170 mm. Zároveň trochu vzrostla velikost, konstrukční výtlak této varianty měl činit 15.450 tun.
Ale toto řešení zákazníka neuspokojilo. Britský Dreadnought mohl vést boční palbu z osmi hlavní kdežto německá loď v tomto provedení pouze ze šesti. A tak byl celý projekt opět přepracován (nové označení G7b) a do bočních věží byla přidána další čtyři 280 mm děla. Výtlak této verze se už vyšplhal na 18.400 tun.
Vyhodnocovací komise námořnictva vyjádřila s tímto řešením souhlas a tak dostala konstrukční kancelář příkaz vypracovat už definitivní dokumentaci
.ObrázekTakto byla třída Nassau prezentována v ročence Jane's Fighting Ships 1909
Ještě jeden palčivý problém však bylo nutno vyřešit a to finanční krytí.
Už lodě třídy Deutschland stály každá 23 mil. zlatých marek a politici neviděli důvod proč v době kdy nebyla žádná větší válka v dohledu utrácet další desítky a stovky milionů marek na nové lodě. Navíc za situace kdy bude navíc nutno pro nová plavidla prohloubit před pouhými deseti lety dokončený Kaiser Wilhelm kanal (Kielský kanál) a kompletně přebudovat jeho zdymadla.
V Reichstagu se financování nových lodí začalo projednávat na podzim roku 1905, v rámci projednávaného státního rozpočtu se totiž řešily i výdaje na armádu na období 1906/1907. Tahanice o peníze se protáhly až do konce března 1906 a pro úspěch námořníci celkem ochotně slíbili protihodnotou vyřazení čtyř starých pancéřových lodí třídy Sachsen jež měla nová plavidla nahradit A o měsíc později, 26. dubna 1906 bylo financování nových lodí definitivně schváleno a to včetně peněz na rekonstrukci Kielského kanálu. Padla tak představa admirála Fischera že Němci neseženou peníze na přestavbu průplavu a kvůli tomu že se neodváží postavit bitevní loď velikostně konkurující Dreadnoughtu.
Jen pro zajímavost, konečné ceny jednotlivých plavidel oproti třídě Deutschland výrazně narostly:
„Nassau“.........37.399 milionů zlatých marek
„Westfalen“....36.920 milionů zlatých marek
„Rheinland“....36.916 milionů zlatých marek
„Posen“...........37.615 milionů zlatých marek
Je však nutno si uvědomit že šlo o úplně nový typ plavidel a navíc výrazně větších takže ta výsledná cena není zase až tak závratná.
Ve stejné době byla zkompletována konstrukční dokumentace lodí a tak došlo ještě v létě téhož roku k objednání prvních dvou jednotek. Prototypový „Nassau“ ve státní loděnici Kaiserliche Werft ve Wilhelmshavenu a zbývající plavidla v soukromých loděnicích A.G.Weser, A.G.Vulcan a Friedrich Krupp Germania Werft
.Obrázek
Technický popis:

Trup a nástavby:
Kvůli předpokládanému rozmístění výzbroje bylo nutno navrhnout široký a poměrně zavalitý trup. Vzhledem k šířce a k faktu že hmotnost výzbroje se na celkovém výtlaku podílela pouhými 11% se třída Nassau vyznačovala poměrně velkou hodnotou metacentrické výšky 2,3 m [2]. To činilo z lodí sice stabilní zbraňovou platformu, na druhou stranu však byly při rychlejší plavbě na vlnách velmi tvrdé. Příčné kolébání bylo krátké a rychlé a lodě měly snahu prořezávat se vlnami, na rozbouřeném moři nic příjemného.
Trup nových bitevních lodí byl hladkopalubní konstrukce rozdělený vodotěsnými přepážkami na samostatné navzájem nepropojené sekce. V případě prototypové jednotky Nassau šlo o 16 oddělení u sesterských plavidel tento počet vzrostl na 19. Toto základní rozdělení dále členily pod úrovní pancéřové paluby další podélné a příčné přepážky na stovky menších hermeticky oddělitelných prostor. Velké prostory které nebylo možno takto rozčlenit (kotelny a strojovny) byly alespoň rozděleny podélnými vodotěsnými přepážkami. Na prototypové Nassau bylo pod pancéřovou palubou takových samostatných sekcí 314. S výjimkou krátkých částí zádě a přídě se navíc na délce 128 m rozprostíralo dvojité dno s hloubkou 120 cm, plynule přecházející do dvojitých boků a vytažené až k pancéřové palubě (také tyto prostory byly členěny na menší, navzájem oddělené sekce). Toto řešení, běžně používané na celém světě dovedli němečtí konstruktéři skoro k dokonalosti. Za cenu ztížení pohybu posádky po plavidle a jejího téměř spartánského ubytování získali velmi odolná plavidla schopná přežít i těžká bojová poškození.
Celý trup byl zhotoven z běžné konstrukční oceli (Siemens-Martin-Flusseisen). Přední vaz byl zpevněný ocelovým výkovkem a díky svému tvaru umožňoval taranování nepřátelských jednotek.
Na lodích byla použita dvě paralelní polovyvážená kormidla ovládaná dvěma malými parními stroji. Při poruše jednoho z nich mohly být obě ploutve napojeny na druhý a v případě větší havárie bylo možné manuální ovládání. Toto řešení, tedy tři šrouby a dvě kormidelní ploutve použili Němci u všech svých bitevních lodí počínaje touto třídou a konče plánovanými bitevními loděmi s pracovním označením H-39. I přes omezené možnosti manévrování pomocí tří šroubů lze tato plavidla hodnotit jako velmi obratná.

Nástavby bitevních lodí třídy Nassau byly relativně malé a soustřeďovaly se do dvou skupin. Přední, jejímž jádrem byl přední komín zahrnovala kromě stanovišť čtyř kasematových děl ráže 88 mm ještě 6,7 m vysokou silně pancéřovanou dvoupatrovou velitelskou věž s integrovanou kormidelnou a mapovnou. Spodní patro nástavby zaujímaly hlavně prostory ventilačního systému přední kotelny. Zbytek byly většinou jen otevřené plošiny jejich části bylo možné provizorně uzavřít lehkými panely.
Zadní nástavba zahrnovala záložní kormidelnu a nouzové velitelské stanoviště. Jedinou další větší strukturou tyčící se nad horní palubu mimo dělové věže byl komín s odvětráváním zadních dvou kotelen a lodní pekárnou a dva člunové jeřáby po jeho bocích. Přední a zadní nástavba a komín byly propojeny můstky
.Obrázek [3]Obrázek
________________________________________

Kotelny a strojovny:

Kotelny lodí byly osazeny celkem dvanácti vodotrubními kotli Marine-Schultz rozmístěnými ve třech kotelnách Každá z kotelen byla pro zvýšení odolnosti plavidla rozdělena na dvě samostatná oddělení. Konstrukčně byly kotle velmi podobné výrobkům anglické společnosti Thornycroft. Každý z nich byl vybaven dvěma topeništi, mohl pracovat jak v režimu přirozeného tak i umělého tahu a dodával páru o pracovním tlaku až 12 atm (1,216 MPa). Kotle spalovaly výhradně uhlí jehož měli Němci vždy dostatek. Navíc hrály uhelné bunkry významnou úlohu v systému ochrany lodí před nepřátelskou palbou. Na druhou stranu však bunkry zabíraly nezanedbatelnou část už tak velmi omezeného prostoru který byl vyhrazen kotelnám. Celkem mohly lodě naložit mezi 2 500 – 3 000 tunami uhlí
V letech 1915/1916 došlo v rámci modernizace lodí i k rekonstrukci jejich pohonných systémů. Přestože bylo hlavním palivem stále uhlí, mohly nyní upravené kotle spalovat i mazut. Toto vylepšení však bylo používáno pouze při roztápění kotlů nebo v případě potřeby rychlého nárůstu tlaku páry. Do nádrží dodatečně zřízených v prostorách dvojitého dna se mohlo natankovat až 160 tun tekutého paliva.

Na rozdíl od britského Dreadnoughtu zůstali Němci věrní klasickým trojčinným parním strojům.
Ve spojitosti s tímto poukazují někteří historici na konzervatismus německých konstruktérů. Inženýr Burkhardt, šéf týmu zodpovědného za strojní vybavení toto rozhodnutí vysvětluje velmi jednoduše. Vzhledem k rozmístění výzbroje došlo k nucenému rozdělení strojoven a kotelen na tři samostatné menší bloky. A protože jsou turbíny prostorově náročnější nezbylo Němcům nic jiného než osadit parní stroje. [4] Nebylo to však neobvyklé řešení, klasické parní stroje používaly i první americké dreadnoughty třídy South Carolina a ještě i USS Delaware BB-28. [5]
Na německých plavidlech tak byly nainstalovány tři tříválcové parní stroje o celkovém projektovaném výkonu 22.000 HP (16.400 kW). Každý z nich poháněl přes samostatnou hřídel vlastní lodní šroub o průměru 5 m. Toto řešení umožňovalo maximální rychlost 19 uzlů (35,2 km/h). Zpětný chod byl řešen přepojením přívodů páry do strojů a jejich obráceným chodem. Každý z parních strojů byl vybaven vlastním kondenzátorem páry. Při přejímacích testech byla vyzkoušena i možnost přetížení strojovny a naměřené výsledky jsou v následující tabulce:
Obrázek
Spotřebu paliva a dosah při ekonomické rychlosti uvádí další tabulka:
Obrázek
Z druhé uvedené tabulky vyplývá jedna zvláštnost. Několik navzájem nezávislých zdrojů udává dosah bitevní lodě Posen o více než 1000 mil větší než u jejích sester!! A to při stejné rychlosti a ± stejné spotřebě paliva. Problém je ale v tom že tato loď měla zároveň nejmenší uhelné bunkry, maximální množství uhlí které mohly lodě naložit bylo následující:
Nassau – 2968,6 tuny, Posen – 2497,07 tuny, Rheinland – 2902,5 tuny a Westfalen – 2902,5 tuny.

Takže připadají v úvahu dvě možnosti. Buď se jedná o překlep někde v prvotních zdrojích, nebo technici kielské společnosti Germaniawerft pozměnili projekt a použili jiné, ekonomičtější parní stroje. Osobně se ale přikláním k první možnosti. Přeci jen 13% rozdíl v dosahu při současně o 14% nižší zásobě paliva mi připadá přinejmenším zvláštní.

Elektrickou energii zajišťovalo osm turbogenerátorů rozmístěných po dvou ve strojovnách na přídi a na zádi. Jejich celkový výkon byl 1280 kW a do palubní sítě dodávaly proud o napětí 225 V. Samotná síť byla rozdělena na dva samostatné okruhy. Jeden z nich byl určen pro běžné spotřebiče (např osvětlení) zatímco druhý (navíc zálohovaný) zásoboval elektřinou pumpy, ventilátory kotelen a strojoven a dělové věže.
________________________________________

Pancéřování a protitorpédová ochrana:
Hlavní pancéřový pás o maximální tloušťce u prototypové Nassau 270 mm u sesterských lodí 290 mm [6] kryl trup od přední až po zadní věž hlavní ráže (včetně), tedy přibližně 78 metrů a na výšku měl 4,57 metru (z toho 1,6 m pod vodoryskou). Byl složen z jednotlivých desek z Kruppovy cementované oceli přišroubovaných přes 50 mm silnou teakovou podložku do speciálního vybrání v obšívce trupu. Těch 270/290 mm však nebylo po celé výšce pancéřového pásu, 1,28 m od horní i od spodní hrany se postupně zužoval až na 170 mm. Na jeho horní hranu dále navazoval další pancéřový pás o tloušťce 160 mm který kryl dělovou palubu s kasematy 150 mm děl a končil až na hraně krycí paluby. Vpředu a vzadu byly pásy uzavřeny příčnými přepážkami o tloušťce 200 mm (na úrovni kasemat pouze 160 mm) a celý tento systém tvořil tzv pancéřovou citadelu chránící nejdůležitější prostory jakými byly kotelny, strojovny a muniční sklady. Příď byla chráněna pancéřovými pláty o síle 80 – 140 mm a záď 80 – 120 mm. Byla to taková zvláštní, ale velmi efektivní kombinace amerického a britského systému pancéřování trupu. [7]
Novátorským ochranným prvkem byly dvě podélné protitorpédové přepážky jejichž tloušťka kolísala mezi 20 až 30 mm. Probíhaly pod úrovní pancéřové paluby pod celou délkou citadely rovnoběžně s boky trupu ve vzdálenosti 4 m. Prostor mezi nimi a trupem byl z velké části využit jako uhelné bunkry které tak zvyšovaly stupeň ochrany podhladinových částí.

Horizontální ochranu zajišťovaly dvě pancéřové paluby. Horní paluba kryla jen prostor dělových kasemat a měla celkovou tloušťku 45 mm. Tvořilo ji 25 mm běžné konstrukční oceli na nichž byly položeny 20 mm silné pláty niklové oceli. O dvě patra níž se nacházela hlavní pancéřová paluba s v té době běžným lichoběžníkovým průřezem. Její základ opět tvořilo 20 mm konstrukční oceli pokrytých ve vodorovné části 35 mm a na bočních zkosených částech (pod úhlem 30° navazovala na spodní hranu pancéřového pásu) 35 – 60 mm niklové oceli. [8]
Na přídi a na zádi byla pancéřová paluba o jedno patro níž (pod úrovní hladiny) a tvořilo ji 35 mm niklové oceli.

Barbety dělových věží měly nad úrovní horní paluby stěny z 280 mm cementované oceli. V místech kde byly přikryty hlavním pancéřovým pásem se postupně zeslabovaly na 120 mm (vnější strana) případně až na 50 mm (vnitřní strana barbety). Posledními většími pancéřovými strukturami uvnitř trupu byly 20 mm silné protistřepinové přepážky oddělující jednotlivá postavení 15 cm děl v kasematách.
Čelní stěny věží byly chráněny také 280 mm boky 220 - 250 mm a zadní stěny 90 mm cementované oceli. Stropy (60 mm) a podlahy (50 mm) byly z niklové oceli.

Příďové bojové stanoviště bylo nejvíce pancéřovanou strukturou lodí. Spodní patro tvořily ocelové desky o tloušťce 250 mm zatímco horní patro mělo sílu stěny 400 mm. Paluba dělící oba prostory a strop samotné věže měly tloušťku 50 mm. Komunikační šachta měla sílu stěny 80 mm.
Zadní záložní stanoviště bylo chráněno až 220 mm cementované oceli, dělící paluba, strop a komunikační šachta byly 50 mm silné.

Shodně s tehdejší praxí nesly lodě od počátku protitorpédové sítě, tato výstroj se však ukázala jako zbytečná. Lodě vždy kotvily ukryté v ústí řeky Jade nebo přímo v přístavních bazénech Wilhelmshavenu kde žádné torpédové nebezpečí nehrozilo a při plavbě se sítě nedaly použít. Proto byly ze všech německých lodí krátce po Jutské bitvě sítě včetně jejich trupových výložníků odstraněny.
________________________________________

Výzbroj:
Jak jsem už na začátku uvedl shodli se námořníci i konstruktéři na ráži 28 cm. Jednak k tomu přispěly francouzské testy a jednak fakt že vývoj německých 305 mm děl ještě nebyl dokončen. Pokud by tedy výzbrojní technici tuto ráži prosadili zdrželo by to stavbu lodí o zhruba rok.
Podle projektu bylo na lodě osazeno šest dvouhlavňových věží do tzv šestúhelníkového schématu. Po jedné před a za nástavbami a zbylé dvě dvojice symetricky na boky lodí. Toto řešení však bylo poměrně neefektivní. Dávalo sice lodím možnost osmidělové boční salvy, ovšem téhož byl schopen i HMS Dreadnought s deseti děly a dokonce i mnohem menší americká třída South Carolina vyzbrojená „pouhými“ osmi děly. Osová palba však mohla být na rozdíl od britské nebo americké konstrukce vedena z šesti děl, ovšem podle tehdejší praxe, tedy boje dvou paralelních kýlových formací k tomu vlastně ani nemohlo dojít. Ani britské řešení nebylo ideální, zde je ale na první pohled patrné že prvotní plány počítaly s bočními věžemi pro pomocnou výzbroj a celý projekt byl pouze upraven a přezbrojen podle změněných požadavků. [9]
Dvanáct děl s typovým označením 28 cm SK L/45 model 1907. [10]Oficiálně však byly přijaty do výzbroje až v roce 1909, tedy se zařazením bitevní lodě Nassau do stavů Kaiserliche Marine. Zvláštností je že Nassau a Westfalen měly děla uložená v lafetách s označením Drh LC/1906 zatímco Posen a Rheinland, stejně jako křižník Von der Tann měly modernější verzi Drh LC/1907. Kromě této třídy byla děla 28 cm SK L/45 použita už jen na výše zmiňovaném křižníku. Základní technické parametry děl a jejich lafetace jsou v následujících tabulkách
:ObrázekObrázekObrázek
Muniční sklady každé věže mohly pojmout až 150 kusů munice ráže 28 cm, celkem se tedy na lodě nakládalo až 900 granátů (720 protipancéřových a 180 tříštivých) plus příslušné množství výmetných náloží.

Na rozdíl od britských nebo amerických konstruktérů nepodlehli Němci představě že těžká děla dokáží vyřešit všechno a že je tedy zbytečná střední ráže. Jejich lodě tak dostaly klasickou pomocnou výzbroj složenou z dvanácti děl 15 cm/45 (5.9") SK L/45 umístěných v pancéřované kasematě ve středu trupu. Šlo o ručně nabíjená děla používající dělenou munici. Té se nakládalo celkem 1.800 kusů. Opět následují tabulky s parametry děl
:ObrázekObrázek
Pro boj s torpédovkami na krátké vzdálenosti bylo určeno šestnáct rychlopalných děl 8.8 cm SK L/45. Osm jich bylo umístěno v trupu (po čtyřech na přídi a na zádi), čtyři v kasematě ve spodním patře příďové nástavby a zbylá čtyři na zadní nástavbě (obsluhy posledních čtyř byly v boji chráněny jen lehkými štíty). V roce 1915 byla dvě příďová kasematová děla odstraněna a místo nich přišla na palubu dvě protiletadlová děla 8.8 cm SK L/45 GE na speciální lafetě MPL C/13.Na přelomu let 1916/1917 byla odstraněna i zbývající kasematová děla a ve výzbroji zůstala jen ta čtyři na zadní nástavbě a dvě již zmiňovaná protiletadlová. Muniční sklady obsahovaly celkem 2.400 granátů.

Jak bylo tehdy zvykem i tato bitevní plavidla nesla torpédovou výzbroj. Šest trupových vrhačů ráže 450 mm bylo rozmístěno následovně. Jeden torpédomet na přídi, jeden na zádi, dva na bocích lodě před přední dělovou věží a zbývající pár za zadní dělovou věží. Všechny se nacházely pod vodoryskou a nakládalo se pro ně celkem šestnáct torpéd.
Mimo to se na palubě každé lodě nacházela dvě výsadková děla s označením 6-cm.SBtsKL/21 (Schnellfeuer Boots Kanone) na kolové lafetě BLL.C/00 (Boots und Landung Lafette) pro něž lodě vezly celkem 500 granátů. Zbrojnice lodí navíc obsahovaly 4 - 8 kulometů MG 08 a (10.000 nábojů), až 355 pušek Mauser Mod/98 a osobní zbraně důstojníků.
________________________________________

Posádka lodí se v mírových dobách skládala z 35 – 40 důstojníků, 970 – 980 poddůstojníků a námořníků a až 10 kadetů z důstojnické školy. V době války se tyto počty zvýšily až na 1090 osob. Pokud některá z lodí plnila funkci vlajkového plavidla přibylo na palubě 79 osob štábu včetně 10 - 13 vysokých důstojníků.


Jak bych tyto lodě zhodnotil?
Jak jsem už uvedl výše byly velmi stabilní zbraňovou platformou. Navíc vnitřní struktura trupu z nich činila velmi odolná plavidla, ostatně jako všechny německé třídy bitevních plavidel. Posádky k nim však měly výhrady ohledně plavebních vlastností a celkem špatných ubytovacích možností. Druhou výhradu je však možno omluvit tím že operační oblastí německé Hochseeflotte mělo být jen Severní moře kam měly lodě podnikat jen časově omezené výpady. V domovském přístavu pak byla většina posádky vždy ubytována v kasárnách.
Rozmístění hlavní výzbroje nebylo zrovna nejlepším řešením, je však nutno poukázat na fakt že se jednalo pouze o přezbrojený projekt jiného plavidla.
Na podmínky za jakých tato třída vznikla se jednalo o celkem povedenou konstrukci která však byla díky překotnému vývoji rychle překonána modernějšími loděmi. Stejný osud však postihl i první britské a americké dreadnoughty.


Poznámky
1 Anglický termín pro tento typ výzbroje je intermediate, lze to přeložit jako meziráže. Tento termín je velmi výstižný, tato děla skutečně tvořila mezistupeň mezi těžkou a střední výzbrojí.
2 Metacentrická výška třídy Deutschland byla 0,95 m a tyto lodě byly co se týká plavebních vlastností mezi posádkami mnohem oblíbenější než třída Nassau ale i následující Hellgoland.
3 V hodnotách výtlaku se různé zdroje liší: sborník „Conway's All the World's Fighting Shipps 1906-1921“ uvádí 18.570 / 21.000 tun , S. Breyer ve své publikaci „Schlachtschiffe und Schlachkreuzer 1860-1970“ udává výtlak 18.569 / 20.210 tun a v článku v polském časopise Okrenty Vojenne 03/1993 je uvedeno 18.569 / 20.535. Tyto rozdíly v udávaných parametrech jsou celkem běžné ale je velmi problematické stanovit které hodnoty jsou skutečně správné. Různě odlišné údaje různých parametrů lze však nalézt i u mnohem mladších lodí.
4 Vzhledem k faktu že strojovna měla na délku pouhých 10,8 m je možné toto vysvětlení přijmout jako správné. Některé zdroje však uvádějí že jednou z možných příčin použití parních strojů byla i celková nevyzrálost a přílišná složitost německého provedení turbín.
5 Jeho sesterská loď USS North Dakota BB-29 však už byla vybavena parními turbínami. Ještě u americké třídy Wyoming se ale počítalo s kombinovanou strojovnou turbíny/parní stroje.
6 „Conway's All the World's Fighting Shipps 1906-1921“ uvádí 300 mm pro celou třídu a Jane's Fighting Ships-1909 zase 11,75''
7 Americký systém vytvářel mohutně pancéřovanou citadelu ale nechával příď i záď měkké zatímco Britové se snažili chránit co největší plochu trupu i za cenu zeslabení pancíře. Zde byla také základem pancéřová citadela ale přiměřená ochrana byla poskytnuta i méně důležitým partiím trupu.
8 Tyto prvky tvořily jakousi uzavřenou pancéřovou krabici. Němci toto na kratší vzdálenosti poměrně účinné řešení používali na všech jimi stavěných bitevních lodích. Při boji na větší a velké vzdálenosti však mělo toto schéma jeden vážný konstrukční nedostatek. Pokud by byla loď přinucena bojovat na velkou vzdálenost, spíše než boční pás by byly případným zásahem ohroženy paluby. S velkou pravděpodobností by dvě tenké pancéřové paluby nedokázaly těžký granát zastavit a ten by tak pronikl až do životně důležitých prostor lodi. Proto ostatní státy přešly postupně od tohoto systému k jedné silné palubě navazující na horní hranu hlavního pancéřového pásu a doplněné slabou protistřepinovou palubou, případně clonou.
9 Stejné schéma použili i Japonci na svých lodích tříd Satsuma a Kawachi ale i zde šlo o projekty prvotně počítající v bočních věžích s děly menší ráže.
10 Zajímavé je že většina autorů vychází z označení 28 cm SK L/45 a uvádí ráži 28 cm, přitom skutečná ráže těchto děl byla 28,3 cm. Stejně tak i 15 cm děla měla přesnou ráži 14,91 cm. Obdobné rozdíly lze najít například i na japonských bitevních lodích třídy Nagato, jejich děla 40 cm/45 Model 1914 měla ve skutečnosti ráži 41 cm.
Naposledy upravil(a) Scrat dne 27/12/2009, 19:55, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Příspěvek od Scrat »

Bitevní lodě třídy Nassau
ObrázekObrázek
SMS Nassau:
Jak jsem již uvedl v úvodním článku, koncem března 1906 se poslanci Reichstagu konečně v rámci rozpočtu dohodli na financování nových bitevních lodí.
Politické rozhodnutí o poskytnutí peněz na stavbu ještě neznamenalo že se může začít stavět hned další den. Celý převod se protáhl až do 26.května 1906 ale už o necelý týden později (31.května) zaslal Reichsmarineamt závaznou objednávku vedení státní loděnice Kaiserliche Werft ve Wilhelmshavenu.

Protože byla celá třída oficiálně určena jako náhrada za staré pancéřové lodě třídy Bayern odpovídala tomu i jejich jména. První jednotka tak byla až do spuštění na vodu (tedy do oficiálního představení jména) vedena pod názvem „Ersatz Bayern“. [1]
K položení kýlu nové bitevní lodě však došlo až o čtrnáct měsíců později, konkrétně 22. července 1907. Může se to zdát divné ale se stavbou tak velkých jednotek to zase nebylo až tak jednoduché. Předně bylo potřeba k zabezpečení plynulosti práce zajistit většinu materiálu a konstrukčních celků potřebných ke stavbě a to včetně vybavení kotelen a strojoven. A protože se víceméně současně začalo pracovat na všech čtyřech jednotkách, nápor na ocelárny a strojírenské závody byl enormní (mimo tuto třídu se totiž pracovalo na dalších desítkách lodí různých typů). Navíc, neboť šlo o neplánovanou zakázku mimo běžný harmonogram vzniklo další zdržení nutností uvolnit skluz potřebné velikosti. Politici však nedokázali pochopit že se kolem lodí o které námořníci tak stáli jakoby nic neděje a tak po deseti měsících dostala rozpočtová komise Reichstagu pokyn situaci prošetřit. Jak celé vyšetřování dopadlo se mi nepodařilo zjistit ale předpokládám že to bylo jako v případě vyšetřovacích komisí v našem parlamentu, tedy činnost veškerá žádná ale hodiny kecání o ničem.

Po položení kýlu se však práce rozběhly poměrně plynulým tempem. Na překonání britského rekordu v podobě jednoho roku sice Němci nepomýšleli ale i tak postupovaly práce velmi rychle. Ke slavnostnímu spuštění prototypové bitevní lodě došlo 07. března 1908. Slavnosti se mimo špiček německého námořnictva zúčastnil i císař Wilhelm II, princ Heinrich zu Macklenburg a vrcholní představitelé Hesensko-nassavské provincie v čele s jejím prezidentem Wilhelmem von Hengstenbergem.
Dokončovací práce zabraly dalších devatenáct měsíců a tak plavidlo vstoupilo do služby až 1.října 1909, tedy v době kdy byl celý svět u vytržení z moderních britských bitevních lodí. Jeho prvním kapitánem se stal KptzS Christian Schultz.

Přejímací zkoušky trvaly do 3.května1910 a poté byla loď zařazena do 1. bitevní eskadry Kaiserliche Marine. V předválečném období se posádka lodi věnovala výcviku a 2x získala cenu pro nejlepší dělostřelce. Ani v první fázi války nevyvíjela nějakou zvláštní iniciativu a stejně jako zbytek německých bitevních lodí kotvila v ústí řeky Jade.

Až 4.srpna 1915 se celá 1. eskadra přesunula na Balt kde lodě podpořily operaci vedoucí k ovládnutí Irbenské úžiny a k likvidaci ruského námořnictva na vodách Rižské zátoky. A po jejím ukončení byly staženy zpět do Wilhelmshavenu. Následně lodě podnikly několik neúspěšných výpadů proti spojeneckým námořním linkám v severním moři.
Jutské bitvy se Nassau zúčastnila ve stavu 2. divize 1. bitevní eskadry Hochseeflotte. Těsně po půlnoci, tedy 1.června 1916 společně s bitevními loděmi Thüringen, Ostfriesland a Friedrich der Grosse rozstřílela britský pancéřový křižník HMS Black Prince. V důsledku srážky s britským torpédoborcem HMS Spitfire utrpěla středně rozsáhlé škody na levoboku přídě. [2] V průběhu celé bitvy loď vystřílela 106 granátů ráže 28 cm a 74 ráže 15 cm. Mimo zmíněné srážky poškodily Nassau 2 granáty střední ráže které způsobily smrt 12 a zranění 16 členů posádky. V průběhu nočního boje se navíc málem opět srazila, tentokrát s bitevní lodí Kaiserin. Větším nebezpečím pro Nassau bylo že se kvůli srážkou se Spitfire snížené rychlosti ztratila zbytku německého svazu a to ve vodách zamořených bitevními loděmi Royal Navy. Teprve kolem 02.30 v noci se podařilo opět navázat kontakt se zbytkem stahující se Hochseeflotte.
Po provedených opravách se v polovině srpna 1916 zúčastnila dalšího výpadu do severního moře, německá flotila naštěstí minula Grand Fleet o nějakých 40 – 50 mil a Němci se raději stáhli zpět do Wilhelmshavenu. 21. prosince 1916 Nassau najela v ústí Labe na dno. Sice se ji podařilo uvolnit vlastní silou, opravy ale trvaly až do 1.února 1917. Další rok a čtvrt německé lodě neopustily svou základnu v ústí Jade.
Poslední větší akcí v Severním moři které se Nassau zúčastnila byl výpad k norskému Stavangeru 23-25. dubna 1918, kvůli nedostatečnému průzkumu však skončil fiaskem. V rámci operace „Schluss-Stein se loď měla podílet na výsadkové operaci a obsazení Kronštadu a Petrohradu, operace ale byla odvolána a vyčleněné lodě se vrátily zpět na základny.

5. listopadu 1918 byla bitevní loď Nassau oficiálně vyřazena ze stavů Hochseeflotte a později připadla Japonsku jako válečná kořist. Japonci však o ni neměli zájem a tak ji obratem ruky prodali do šrotu. Rozebrána byla v letech 1920/1921 v nizozemském Dordrechtu.

SMS Westfalen:
Jako bitevní loď „Ersatz Sachsen“ byla tato jednotka objednána 30. října 1906 v soukromé brémské loděnici A.G.Wesser. Také zde došlo ke zpoždění danému zajišťováním materiálu a uvolněním vhodného skluzu. Tato prodleva trvala téměř deset měsíců, k položení kýlu bitevní lodě došlo 12. srpna 1907. Po dalších devíti měsících, konkrétně 1. července 1908 byla loď za účasti vrcholných představitelů v čele s prezidentem provincie Westfalen Horstem von Racke. Po slavnostním ceremoniálu byl trup odtažen k molu kde na jeho palubu opět nastoupily stovky dělníků. Kvůli urychlení přejímacích zkoušek zahájila bitevní loď zhruba od poloviny září 1909 zkušební plavby K oficiálnímu zařazení do stavů Kaiserliche Marine došlo 16. listopadu 1909 pod velením KptzS Friedricha Gädekeho. Stejně jako u sesterské Nassau trvaly přejímací testy do 3. května 1910 a po jejich ukončení byla loď zařazena do stejné, tedy 1. bitevní eskadry. Už 5. května byla vybrána jako vlajková loď 1. bitevní eskadry a další dva roky na ní vlála standarta viceadmirála Hugo von Pohla. Probíhající zkoušky však nezabránily tomu aby se Westfalen nezúčastnila velkých námořních manévrů Kaiserliche Marine v lednu 1910.

První operace v průběhu války probíhaly pro celou 2. divizi [2] 1. bitevní eskadry stejně, tak nemá cenu se opakovat.
Pod velením KptzS Redlicha se zúčastnila Jutské bitvy. Bojové škody byly minimální, pouze jediný zásah granátem střední ráže (2 mrtví a 8 zraněných) ale loď prošla bitvou relativně úspěšně. Celková spotřeba munice činila 51 granátů ráže 28 cm, 176 ráže 15 cm a 100 ráže 8,8 cm V průběhu boje bitevních formací sice nezaznamenala úspěch ale v následném chaotickém nočním střetnutí dva britské torpédoborce rozstřílela a další dva poškodila.
V průběhu dalších operací Hochseeflotte byla 19. srpna 1916 bitevní loď Westfalen zasažena torpédem hlídkující britské ponorky E-23. I přes značné škody na trupu a s více než 800 tunami vody v trupu se v doprovodu torpédoborců vrátila do Wilhelmshavenu. Už 16 září však opustila loděnici a vrátila se do služby.
Dvě ruské revoluce v roce 1917 a faktické vyřazení ruského Baltského loďstva v důsledku občanské války Němcům zjednodušily operce na východním Baltu. Byla naplánována operace mající za cíl ovládnutí Finska a podpora bělogvardějských jednotek a finských dobrovolnických oddílů bojujících s rudými. [4] Westfalen, společně se sesterskými jednotkami Posen a Rheinland a s několika menšími plavidly doprovázely konvoj transportních lodí s výsadkem. Celá operace trvala s přestávkami až do konce WWI. V jejím průběhu však 11. srpna 1918 došlo na SMS Westfalen k vážné havárii kotelny. Loď se vrátila do Německa ale technici loděnice označili opravu vzhledem k celkovému opotřebení lodě za neekonomickou a tak byla vyřazena z Hochseeflotte a překlasifikována na školní dělostřeleckou jednotku. 5. listopadu pak došlo k vyškrtnutí ze stavů Kaiserliche Marine a později ji převzali Britové. Loď byla odtažena do britského přístavu Birkenhead a v průběhu roku 1924 sešrotována.

SMS Rheinland:
Třetí plavidlo třídy Nassau bylo 13. listopadu 1906 pod názvem „Ersatz Württemberg“ objednáno v soukromé loděnici A.G.Vulcan Stettin (dnes polský Štětín) přičemž samotné práce začaly až 1. června 1907. Při slavnostním spuštění na vodu se kmotrou plavidla stala manželka prezidenta provincie Porýní Klemense von Schorlemer-Lise. Práce na jednotce trvaly až do února 1910 a na přelomu února a března loď prošla prními plavebními testy v oblasti přístavu Swinemünde (dnes polské Świnoujście). K oficiálnímu zařazení plavidla do služby došlo 30. dubna 1910 pod velením KptzS Alberta Hopmana a přejímací zkoušky trvaly až do 30. srpna. Až do dubna 1915 měla loď stejný osud jako další německé bitevní lodě. V noci z 21/22 dubna však došlo k vážné havárii strojovny která si vyžádala rozsáhlou opravu v loděnici. Už 29. května se opravená loď vrátila do služby.
V průběhu Jutské bitvy spotřebovala loď 35 granátů 28 cm a 26 ráže 15 cm. Zasáhly ji dva 4'' granáty které v oblasti přední nástavby zabily 10 a zranily 20 členů posádky ja v nočním boji se jen se štěstím vyhnula britskému torpédu.. Svou střední ráží se v nočním boji spolupodílel na rozstřílení britského torpédoborce a poškození několika dalších.
Finské kampaně v roce 1918 se SMS Rheinland zúčastnila v roli vlajkového plavidla celé operace. V jejím průběhu však 11. května 1918 v husté mlze najela v oblasti majáku Lågskär na neoznačený útes. Škody na trupu byly katastrofální, došlo i k poškození vnitřního dna a byly vyřazeny všechny kotelny a strojovna. Kvůli nutnému odlehčení plavidla bylo postupně vyloženo uhlí, všechny zásoby a munice a posádka odmontovala a vyložila vše co šlo. Ani to však nestačilo a tak musel povolaný plovoucí jeřáb sejmout celý hlavní pancéřový pás a všechny dělové věže. Až 9. července se plavidlo odlehčené o téměř 6.500 tun podařilo dostat na hlubokou vodu a odtáhnout do Kielu. Tam však technici loděnice označili Rheinland za neopravitelnou a loď byla k 4.říjnu 1918 vyřazena ze služby a překlasifikována na ubytovací plavidlo. V této roli sloužila až do vydání Britům v červnu 1920. O pouhý měsíc později byla bývalá bitevní loď odtažena do nizozemského Dordrechtu kde ji v letech 1920/1921 rozebrali.

SMS Posen:
Pod označením „Ersatz Baden“ byla čtvrtá jednotka třídy Nassau objednána 13. listopadu 1906 v kielské loděnici Friedrich Krupp Germaniawerft. K položení kýlu došlo 11. června 1907 a 12.prosince 1908 byla loď za přítomnosti prezidenta pruské provincie Posen [5] Wilhelma Augusta Hanse von Waldow-Reitzenstein slavnostně spuštěna na vodu. V dubnu 1910 prošla prvními plavebními zkouškami a nakrátko přibyla do konkurenční kielské loděnice Kaiserliche Werft kvůli osazení části výzbroje.
Pod velením KptzS Otto Backa byla loď 31. května 1910 oficiálně zařazena do Kaiserliche Marine a až do 27. srpna 1910 procházela přejímacími zkouškami. 20. září téhož roku se pak stala součástí 1.bitevní eskadry a od dalšího roku byla ve stavu její 2. divize jako vlajková loď.
Začátek WWI zastihl Posen na zkušebních plavbách v norských vodách. Operací v Rižském zálivu se zúčastnila jako vlajková loď německého svazu a po stažení se celá bitevní skupina vrátila na základny.
V roli vlajkového plavidla 2. bitevní divize operovala Posen i v Jutské bitvě. Spotřebovala 53 granátů 28 cm, 64 ráže 15 cm a 32 ráže 8,8 cm a spolupodílela se na poškození několika britských torpédoborců v noční fázi bitvy. V téže době se při manévrování srazila německým lehkým křižníkem Elbing. [6] Kromě této srážky, kterou odneslo jen pár pomačkaných plechů na přídi však loď neutrpěla další škody.
Dalších operací se účastnila společně se svými sesterskými plavidly. V průběhu finské operace se v roce 1918 do pozemních bojů zapojil i výsadek z lodě. Koncem dubna, při pokusu stáhnout z útesu Rheinland si Posen zničila jeden z lodních šroubů a odplula do Kielu k opravě.
5. listopadu 1918 byla loď vyřazena z Hochseeflotte a o 11 dní později byla oficiálně vyškrtnuta z Kaiserliche Marine. Podle mírové smlouvy připadla Britům ale stejně jako sesterská plavidla skončila ve šrotu. V roce 1922 byla rozebrána, také v Dordrechtu.

To by pro začátek mohlo být vše. Ten kdo to zvládl dočíst tohle nudné kecání až do konce si zaslouží můj obdiv. I když osobně nevěřím tomu že to někdo dokázal.
Zdroje uvedu až s posledním dílem abych je nemusel stále opakovat. U každého článku budou totiž víceméně stejné.

Poznámky:
1 Jen pro orientaci, oficiální jméno Nassau bylo zvoleno podle stejnojmenného vévodství které po Prusko-rakouské válce připadlo vítěznému Prusku. Dnes je toto území rozděleno mezi spolkové země Hesensko a Porýní-Falc.
2 Obšívka trupu byla protržena v délce cca 4 metry, a došlo nejen stržení části bočního pancíře ale i k částečnému zdeformování hlavní a pancéřové paluby na přídi. Škody se však podařilo odstranit celkem rychle, už 10. července 1916 se loď připojila ke zbytku flotily.
3 S postupným zařazováním modernějších bitevních lodí třídy Hellgoland do služby byla 1. bitevní eskadra rozdělena na dvě části. 1. divize - třída Hellgoland a 2. divize – Třída Nassau.
4 Situace ve Finsku byla v té době velmi složitá, I když Sověti oficiálně uznali jeho nezávislost v zemi samotné řádily revoluční oddíly které dokonce v lednu 1918 obsadily Helsinky a o něco později vyhlásily „Finskou socialistickou republiku“. Oficiální finská vláda v této situaci požádala o vojenskou a materiální pomoc právě Německo a Švédsko.
5 Dnes leží toto území v Polsku a jeho převážná část tvoří Velkopolské vojvodství.
6 Bitevní loď mu prorazila trup v oblasti strojovny čímž ho zcela ochromila. Protože nebyla možnost jeho odtažení na základnu byla posádka evakuována a nehybný křižník byl zničen výbušninami.


Scrat
radecky
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 197
Registrován: 7/11/2008, 19:25

Příspěvek od radecky »

Precizně napsaný článek. Tedy žádné "nudné kecání" . Snad jen by možná to chtělo opravit letopočet u tabulky Jane s Fighting Ships. Určitě tam nepatří 1901. Spíše snad 1909.
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Příspěvek od Scrat »

Tak to se opravdu omlouvám. Už jsem to opravil.
Samozřejmě že tam má být rok 1909, dík za upozornění. Je možné že tam takových kopanců bude víc, ono to bylo původně mnohem delší a je to dost seškrtané.

Scrat
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11603
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Super zvláště pak ta pasáž o najetí Rheinlanda na útes. To si museli chlapíci celkem máknout. Jak se vůbec vykládalo uhlí z bunkrů? To měli nějaký pásový dopravníky, nebo jeřáb z vakem? A ten hlavní pancéřový pás, byl "heftnutej"? Nebo to bylo na šrouby? Moc otázek, já vim. Prostě zajímavý.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Příspěvek od Scrat »

Zemakt píše: Jak se vůbec vykládalo uhlí z bunkrů? To měli nějaký pásový dopravníky, nebo jeřáb z vakem? A ten hlavní pancéřový pás, byl "heftnutej"? Nebo to bylo na šrouby? Moc otázek, já vim. Prostě zajímavý.
Dopravníky ani náhodou, to bys musel rozebrat kus lodi abys dostal pásový dopravník až do bunkrů hluboko v podpalubí. Pěkně růčo, lopatou do vaku který ti jeřáb vytáhne na palubu a poté vysype na nákladní loď. V přístavu ti jeřáb na zauhlovací jícen nasadil kontejner s uhlím a po otevření záklopky to hrklo šachtou dolů. No a obráceně jedině tou samou cestou. Ale těch zauhlovacích jícnů bylo hodně takže jelo třeba deset jeřábů a každý jich obsluhoval několik. Ale dělat bych to nechtěl, muselo to být šílený.

A k tomu pancíři. Byl to závěsný pancíř, takže byl skutečně zavěšený na trupu. Německé schéma jsem nenašel ale tady máš britské z HMS Dreadnought:Obrázek.
Pancíř je vlevo pod číslem 1 a kvůli pružnosti se šrouboval přes teakovou podložku (č. 2). Na ty šrouby používali Němci niklovou ocel 45 nebo 80 mm Ø a do pancíře šlo maximálně tolik kolik byl Ø šroubu. Ty šrouby byly poměrně hodně nahusto, tak aby to případný zásah neutrhl. Ale zase třeba při srážce se klidně mohlo stát že náraz s pancířem pohnul a ustřihl ty šrouby. Třeba SMS Nassau takhle u Jutska o část pancíře přišla po srážce s britským torpédoborcem.

Scrat
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11603
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Aha tak to tedy opět valim oči, toto jsem nikde nezaznamenal. Tak abych si to zkompletoval: Když stavim loď, položim kýl, sestavim žebra s kýlem a od kýlu směrem nahoru dávám obšívku. Obšívka je z kovových plátů různé velikosti a průměru nýtovaná pozdějc svařovaná. Na obšívku se nandalo tebou zmíněná teakové dřevo a na něm byl šroubama přichycený pancíř.

Já jsem měl bohužel vždy za to že pancéř tvořil integrální část trupu, tak, že byl nanýtován na žebra trupu tzn. obšívka rovná se pancéř.

Děkuju za osvětlení a těšim se na další kousky.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4088
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Velice vydařená práce. Nám všem (i sám sobě) nasadil autor pomyslnou laťku hodně vysoko.

Co se lodí třídy Nassau týče, tak pokud uvážime skutečnost, že se vlastně jednalo o přestavěné predreadnoughty, tak výsledek nebyl vůbec špatný a Němci získali plavidla, která v mnoha ohledech překonávala první britské dreadnoughty.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Příspěvek od Scrat »

jarl píše:Velice vydařená práce. Nám všem (i sám sobě) nasadil autor pomyslnou laťku hodně vysoko.
Zase to nepřeháněj, na hodně autorů (včetně tebe) tady nemám. A kdybych sem dal první verzi tak tu by asi nikdo nečetl, to by teprv bylo nudné kecání o starých neckách.
zemakt píše:Když stavim loď, položim kýl, sestavim žebra s kýlem a od kýlu směrem nahoru dávám obšívku. Obšívka je z kovových plátů různé velikosti a průměru nýtovaná pozdějc svařovaná. Na obšívku se nandalo tebou zmíněná teakové dřevo a na něm byl šroubama přichycený pancíř.
Není to až tak jednoduché. Žebra, nebo to co si pod tím termínem představuješ se u moderních velkých lodí nepoužívají. dnes jsou to konstrukční prvky rozdělené na několik menších sekcí a osazují se postupně jak roste samotný trup. Na obrázku (opět HMS Dreadnought) jsem ti jednotlivé prvky stavebnice oddělil čarami.
ObrázekObrázek
A na druhém obrázku je zase komorová konstrukce dna v britském podání. Byl to všechno vlastně jen takový systém podélných a příčných výztuh.

A pancíř?
Ano existuje i integrální pancíř ale většinou bývá ukryt uvnitř plavidla za obšívkou. V době WWI se myslím nepoužíval, jeho osazování a následné opravy jsou velmi náročné. Ale zase nevyžaduje tak složitou konstrukci trupu protože je jeho součástí. Požívali ho hlavně Američané v průběhu WWII ale dnes ho používají prakticky všichni. Závěsný už nefrčí.

Scrat
Naposledy upravil(a) Scrat dne 12/7/2010, 19:07, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Tkuh
praporčík
praporčík
Příspěvky: 378
Registrován: 26/7/2009, 15:57

Příspěvek od Tkuh »

Dobrý článek, který nemá s nudným kecáním nic společnýho.
Scrat píše:V jejím průběhu však 11. srpna 1918 došlo na SMS Westfalen k vážné havárii kotelny. Loď se vrátila do Německa ale technici loděnice označili opravu vzhledem k celkovému opotřebení lodě za neekonomickou a tak byla vyřazena z Hochseeflotte a překlasifikována na školní dělostřeleckou jednotku...
Po 8 letech na tom už byla tak špatně, že ji ani neopravovali, mě to přijde docela málo, protože původně počítalo s mnohem větší životností.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Je potěšení si takové věci přečíst. Ale pokud mohu kolegu Scrata požádat - nezkracuj své práce. Je to škoda, když už jsi jejich sepsání oddřel, není důvod se připravit o část výsledku a nás třeba o další zajímavá data.

Velmi se mi to líbí. :up:
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
xfr
desátník
desátník
Příspěvky: 40
Registrován: 2/9/2008, 19:49

Příspěvek od xfr »

Chcel by som sa týmto Autorovi poďakovať za výborný článok (určite jeden z najlepších aký som kedy na internete o lodiach čítal). Pri jeho čítaní ma napadlo niekoľko menej podstatných pripomienok a otázok. Škoda že tu nieje tá rozsiahlejšia verzia práce - určite by mi to ušetrilo veľa písania :D
A výsledky zkoušek byly velmi překvapivé, ukázalo se totiž že při použití nového protipancéřového granátu zbrojovky Krupp mají německá 280 mm děla téměř stejný výkon jako do té doby vychvalované produkty Armstrong/Vickers.
Nemáš náhodou nejaké ďalšie infoirmácie o týchto testoch ? Na aké vzdialenosti sa pri nich strieľalo ?
Vzhledem k šířce a k faktu že hmotnost výzbroje se na celkovém výtlaku podílela pouhými 11% se třída Nassau vyznačovala poměrně velkou hodnotou metacentrické výšky 2,3 m [2]. To činilo z lodí sice stabilní zbraňovou platformu, na druhou stranu však byly při rychlejší plavbě na vlnách velmi tvrdé. Příčné kolébání bylo krátké a rychlé a lodě měly snahu prořezávat se vlnami, na rozbouřeném moři nic příjemného.
Toto je jediná vec v článku s ktorou úplne nesúhlasím. Veľká metacentrická výška znamená zvýšenú odolnosť lode voči prevráteniu v prípade poškodenia. Stabilná zbraňová platforma vyžaduje naopak malú metacentrickú výšku. Napríklad Američania zašli tak ďaleko, že pre svoje lode s metacentrickou výškou okolo 2 m projektovali gyroskopické stabilizátory a vzdali sa tejto myšlienky až p zavedení nových systémov riadenia paľby, ktoré dokázali započítať aj kývanie sa vlastnej lode.
Na lodích byla použita dvě paralelní polovyvážená kormidla ovládaná dvěma malými parními stroji.
Čo sú to polovyvážené kormidlá ?
Nebylo to však neobvyklé řešení, klasické parní stroje používaly i první americké dreadnoughty třídy South Carolina a ještě i USS Delaware BB-28.
Jeho sesterská loď USS North Dakota BB-29 však už byla vybavena parními turbínami. Ještě u americké třídy Wyoming se ale počítalo s kombinovanou strojovnou turbíny/parní stroje.
Len pre zaujímavosť - táto história má ešte svoje pokračovanie. Po dokončení Delaware a North Dakoty (v tej dobe sa už Wyoming staval) došlo k porovnaniu vlastností tychto lodí vzhľadom na použitý pohon. North Dakota v tomto porovnaní dopadla veľmi zle (pri ekonomickej rýchlosti žrali parné turbíny asi o 30% paliva viac). Dôsledkom bolo že nasledujúce 3 bitevné lode (Texas, New York a Oklahoma) sa vrátili k parným strojom.
Jeden z nich byl určen pro běžné spotřebiče (např osvětlení) zatímco druhý (navíc zálohovaný) zásoboval elektřinou pumpy, ventilátory kotelen a strojoven a dělové věže.
Otáčanie delových veží bolo riešené elektricky ?
Horizontální ochranu zajišťovaly dvě pancéřové paluby.
Tyto prvky tvořily jakousi uzavřenou pancéřovou krabici. Němci toto na kratší vzdálenosti poměrně účinné řešení používali na všech jimi stavěných bitevních lodích. Při boji na větší a velké vzdálenosti však mělo toto schéma jeden vážný konstrukční nedostatek. Pokud by byla loď přinucena bojovat na velkou vzdálenost, spíše než boční pás by byly případným zásahem ohroženy paluby. S velkou pravděpodobností by dvě tenké pancéřové paluby nedokázaly těžký granát zastavit a ten by tak pronikl až do životně důležitých prostor lodi. Proto ostatní státy přešly postupně od tohoto systému k jedné silné palubě navazující na horní hranu hlavního pancéřového pásu a doplněné slabou protistřepinovou palubou, případně clonou.
Je pravda, že Briti a Japonci prešli na systém s jednou palubou, ale napríklad USA (ktoré s nápadom použiť jednu pancierovú palubu prišli asi ako prvé) sa pri svojich posledných bitevných lodiach čiastočne vrátili ku koncepcii viacerých palúb. Horná paluba mala zastaviť trhavé strely a aktivovať časovanú rozbušku protipancierových striel. Tieto by vybuchli skôr ako by prerazili druhú pancierovú palubu. V prípade Nassau by to fungovalo asi dosť podobne - strely dopadajúce strmo by vybuchovali po prerazení prvej pancierovej paluby (zničili by sekundárne delostrelectvo) ale nedokázali by zničiť strojovňu a sklady munície ktoré sa nachádzali pod hlavnou pancierovou palubou. Ostatne pri kvalite Britských protipancierových granátov v prvej svetovej vojne by tú druhú palubu možno ani nebolo treba :D

Shodně s tehdejší praxí nesly lodě od počátku protitorpédové sítě, tato výstroj se však ukázala jako zbytečná. Lodě vždy kotvily ukryté v ústí řeky Jade nebo přímo v přístavních bazénech Wilhelmshavenu kde žádné torpédové nebezpečí nehrozilo a při plavbě se sítě nedaly použít. Proto byly ze všech německých lodí krátce po Jutské bitvě sítě včetně jejich trupových výložníků odstraněny.
V bitke pri Jutsku sa ukázalo že protitorpédové siete sú nielen nepoužiteľné ale aj nebezpečné pre vlastnú loď. V prípade poškodenia lode hrozilo uvolnenie siete a jej zapletenie do lodných skrutiek.
Osová palba však mohla být na rozdíl od britské nebo americké konstrukce vedena z šesti děl, ovšem podle tehdejší praxe, tedy boje dvou paralelních kýlových formací k tomu vlastně ani nemohlo dojít.
Nebolo dôvodom rozmiestnenia diel na HMS Dreadnought práve umožnenie paľby 6 ťažkých diel cez provu ?

Každopádne ešte raz ďakujem za veľmi zaujímavé čítanie.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Příspěvek od Julesak »

Vyvážené kormidlo (ak si dobre pamätám) sa po vychýlení samočinne vracia do rovnovážnej polohy, nevyvážené nie. Teda polovyvážené bude asi niečo medzi.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Není to náhodou obdoba aerodynamického odlehčení kormidel na letadle?
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Příspěvek od Scrat »

K těm dělostřeleckým testům asi nic nenajdu ale zkusím se poptat. Možná by to někdo ze známých na History.navy mohl splašit, nic ale neslibuji. Ale stejně předpokládám že to bude jenom snůška údajů které tady moc pozornosti nevyvolají.
____________________
Toto je jediná vec v článku s ktorou úplne nesúhlasím. Veľká metacentrická výška znamená zvýšenú odolnosť lode voči prevráteniu v prípade poškodenia. Stabilná zbraňová platforma vyžaduje naopak malú metacentrickú výšku.
V tomhle se asi neshodneme, ale hádat se nebudu.
____________________
Mezi vyváženým a polovyváženým kormidlem je rozdíl v tom kde je osa otáčení. U vyváženého by měla být v ose ploutve nebo v jejím těžišti, u polovyváženého je osa otáčení posunuta dopředu.
____________________
Věže u Nassau byly ovládané elektricky včetně muničních výtahů. U typu používajícího starší lafetu Drh LC/1906 kompletně, u lafety Drh LC/1907 byl náměr ovládán hydraulicky.
____________________
Je pravda, že Briti a Japonci prešli na systém s jednou palubou, ale napríklad USA (ktoré s nápadom použiť jednu pancierovú palubu prišli asi ako prvé) sa pri svojich posledných bitevných lodiach čiastočne vrátili ku koncepcii viacerých palúb. Horná paluba mala zastaviť trhavé strely a aktivovať časovanú rozbušku protipancierových striel. Tieto by vybuchli skôr ako by prerazili druhú pancierovú palubu. V prípade Nassau by to fungovalo asi dosť podobne - strely dopadajúce strmo by vybuchovali po prerazení prvej pancierovej paluby (zničili by sekundárne delostrelectvo) ale nedokázali by zničiť strojovňu a sklady munície ktoré sa nachádzali pod hlavnou pancierovou palubou. Ostatne pri kvalite Britských protipancierových granátov v prvej svetovej vojne by tú druhú palubu možno ani nebolo treba .
Samozřejmě, ale ta spodní paluba se kvůli své funkci (zabránit zbytkům granátu v další cestě) většinou označuje jako protistřepinová. Někdy ale neměla podobu klasické paluby, například na tebou zmiňovaných nových amerických BB byla protistřepinová clona o síle 16 mm z STS oceli zavěšena na spodní straně konstrukce nesoucí pancéřovou palubu. Nejsou tedy mezi nimi dvě patra trupu včetně dělostřeleckých kasemat. Je fakt že v průběhu WWI byly všechny souboje bitevních lodí vedeny na krátké vzdálenosti, celkově ale byla britská filozofie námořního boje zaměřena na palbu pomalejšími ale těžkými projektily. Pro dosažení srovnatelného dostřelu bylo nutno použít vyšší hodnoty náměru a tudíž granát na cíl dopadal strměji. Zřejmě by 25 mm běžné a 20 mm legované oceli 12'' AP granát iniciovalo jenomže ten by pak vybuchl ve velkém nepancéřovaném prostoru s podle mně dost katastrofálními následky pro posádku. Ale kdoví jak by to vypadalo při zásahu 13,5'' nebo 15'' britským AP. U Doggerbanku měl např 13,5'' granát z Lionu dost energie na to aby po proražení horní pancéřové paluby SMS Seydlitz ještě částečně pronikl pancéřovanou barbetou zadní dělové věže do jejích distribučních místností.
A také máš pravdu v tom, že britské AP neměly po téměř celou WWI valnou úroveň. Ovšem nové modely granátů které se dostaly do výzbroje na jejím konci byly naopak velmi kvalitní.
____________________
Osová palba z bočních věží byla u HMS Dreadnought a dalších britských lodí stejné koncepce omezena několika nařízeními. Při palbě přímo vpřed, tedy 0° od osy plavidla byla přímo zakázána, někde jsem četl že se snad mohlo střílet pouze z vnějších hlavní. Palba totiž působila strukturální škody na té krátké zvýšené přídi mezi nimi. A stejně při odklonu 2° už byla jedna z věží ve stínu, právě kvůli té přídi. Z uvažovaných schémat rozmístění hlavní výzbroje (http://palba.cz/viewtopic.php?t=3584) mi přijde rozhodně lepší varianta "E" nebo "F". Ale tehdy v Admiralitě panovala celkem nedůvěra ke stupňovitému usazování věží.
____________________
A strojovny amerických bitevních lodí budu rozebírat u amerických dreadnoughtů. Teda jestli je někdo nevyzobe.

Scrat
xfr
desátník
desátník
Příspěvky: 40
Registrován: 2/9/2008, 19:49

Příspěvek od xfr »

Ďakujem za odpovede.
Samozřejmě, ale ta spodní paluba se kvůli své funkci (zabránit zbytkům granátu v další cestě) většinou označuje jako protistřepinová. Někdy ale neměla podobu klasické paluby, například na tebou zmiňovaných nových amerických BB byla protistřepinová clona o síle 16 mm z STS oceli zavěšena na spodní straně konstrukce nesoucí pancéřovou palubu. Nejsou tedy mezi nimi dvě patra trupu včetně dělostřeleckých kasemat.
Pri viacerých pancierových palubách som myslel na "bombovú" palubu (bomb deck, 60# = 38(?)mm STS) umiestnenú nad hlavnou pancierovou palubou.
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Příspěvek od Scrat »

xfr píše:Pri viacerých pancierových palubách som myslel na "bombovú" palubu (bomb deck, 60# = 38(?)mm STS) umiestnenú nad hlavnou pancierovou palubou.
Ups, tak to myslíme každý jinou palubu.
Obrázek
Ty zmiňuješ hlavní palubu (červená). Ta ale nebyla určena k zachytávání dělostřeleckých granátů. V americkém schématu pancéřování bylo jejím účelem zastavit letecké pumy případně u těch těžších protipancéřových iniciovat jejich roznětku. A navíc nebyla součástí tzv citadely, byla patro nad ní.
Já jsem myslel protistřepinovou clonu (modrá).

Scrat
xfr
desátník
desátník
Příspěvky: 40
Registrován: 2/9/2008, 19:49

Příspěvek od xfr »

Ty zmiňuješ hlavní palubu (červená). Ta ale nebyla určena k zachytávání dělostřeleckých granátů. V americkém schématu pancéřování bylo jejím účelem zastavit letecké pumy případně u těch těžších protipancéřových iniciovat jejich roznětku. A navíc nebyla součástí tzv citadely, byla patro nad ní.
OK - červená paluba nebola primárne určená na zachytávanie delostreleckých granátov a asi ani neodpaľovala ich rozbušky. Na druhej strane sa s ňou pri zastavovaní striel počítalo - je to vidieť na sile pancierovej paluby (časti, ktoré môže strela zasiahnuť bez toho aby preletela cez červenú palubu, sú hrubšie). Viac k tomu asi nieje čo dodať.

P.S. vlastne ma napadlo že by sa možno niečo dodať dalo - kedysi dávno som čítal na internete niečo o "AP caps" delostreleckých granátov a okolnostiach za akých ich strela môže stratiť na predstavenom tenšiom pancieri, ale to by som sa už púštal naozaj na veľmi tenký ľad - hlavne preto že si z toho skoro nič nepamätám :)
Uživatelský avatar
cayman
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 276
Registrován: 2/6/2005, 22:56
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od cayman »

Rozmiestnenie diel v bočných vežiach bola z núdze cnosť, ale tie veže naviac boli na druhú stranu považované za akúsi rezervu v prípade vyradenia niektorých z ostatných veží.

Scrat
Zároveň byla hlavní výzbroj, její ráže a rozmístění prvním zásadním problémem z mnoha které bylo nutno v souvislosti s novými loděmi vyřešit. Výzbrojní inspekce totiž apriori odmítala použití čehokoliv menšího než byla tehdy celosvětově obvyklá ráže 305 mm (nebo ekvivalent 12''), naopak námořníci byli ochotni slevit výměnou za kvalitní pancéřování. Rozřešení tohoto sporu v němž žádná ze stran nechtěla ustoupit však přišlo ze zahraničí, konkrétně z Francie. Také tam hledali námořníci odpověď na otázku jakou výzbroj použít u svých budoucích bitevních plavidel ale místo složitého dohadování prostě provedli srovnávací testy těžkých děl a granátů několika zbrojovek. A výsledky zkoušek byly velmi překvapivé, ukázalo se totiž že při použití nového protipancéřového granátu zbrojovky Krupp mají německá 280 mm děla téměř stejný výkon jako do té doby vychvalované produkty Armstrong/Vickers. Blahopřání a shrnutí testu, zaslané na adresu vedení německé zbrojovky pak bylo jedním z hlavních důvodů následného souhlasu německých výzbrojních specialistů s použitím právě těchto děl pro nově projektovaná bitevní plavidla.

10 Zajímavé je že většina autorů vychází z označení 28 cm SK L/45 a uvádí ráži 28 cm, přitom skutečná ráže těchto děl byla 28,3 cm. Stejně tak i 15 cm děla měla přesnou ráži 14,91 cm. Obdobné rozdíly lze najít například i na japonských bitevních lodích třídy Nagato, jejich děla 40 cm/45 Model 1914 měla ve skutečnosti ráži 41 cm.


Ten zrovnávací test je zaujímavý, boli podobné testy aj u neskorších diel a prípadne platilo aj do budúcna že o stupeň nižšie nemecké delá sú rovnako výkonné ako tie britské? Zvykne sa to uvádzať aj u väčších kalibrov diel nasledujúcich tried.

Oni japonci sa hodne "mýlili" hlavne smerom dolu. Dokonca delá na Jamate boli tiež označované ako 40 cm/45 Type 94, napriek skutočnému kalibru 460 mm. Tie nemecké rozdiely sa dajú vysvetliť zaokrúhlením.

jarl
Velice vydařená práce. Nám všem (i sám sobě) nasadil autor pomyslnou laťku hodně vysoko.
Co se lodí třídy Nassau týče, tak pokud uvážime skutečnost, že se vlastně jednalo o přestavěné predreadnoughty, tak výsledek nebyl vůbec špatný a Němci získali plavidla, která v mnoha ohledech překonávala první britské dreadnoughty.


Jojo s tou laťkou naprostý súhlas.

A tie prestavané predreadnoughty, on aj samotný HMS Dreadnought pôsobil ako narýchlo prestavaný predreadnought.

Scrat
A strojovny amerických bitevních lodí budu rozebírat u amerických dreadnoughtů. Teda jestli je někdo nevyzobe.


Vcelku som plánoval spracovať americké treaty battleships triedy North Carolina a South Dakota (tú druhú), tak neviem kam až siahajú tvoje plány... (?)
xfr
desátník
desátník
Příspěvky: 40
Registrován: 2/9/2008, 19:49

Příspěvek od xfr »

Tie nemecké rozdiely sa dajú vysvetliť zaokrúhlením.
Nemôže byť problém skôr v meraní priemeru hlavne v drážkach a mimo drážok ?

A k tomu rozloženiu výzbroje u SMS Nassau - ono to nejaké výhody zrejme malo, inak by sa to nepoužívalo. Okrem uvolnenia stredu lode pre strojovne ma napadá skrátenie lode (a teda potrebu pancierovať menšiu plochu). A navyše vyzerá drsne :D

Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo Německa“