
Program stíhacího letounu 6.generace
Prioritou armády USA je udržení technologické převahy nad armádami potencionálních protivníků. Letectvo tak dostane pro rok 2017, od prezidenta Donalda Trumpa, mimořádnou finanční injekci k financování vývoje nového stíhacího letounu, který bude určen k vybojování vzdušné nadvlády. Budou navrženy tak, aby překonaly moderní PVO Ruska a Číny a dokázaly vybojovat vzdušnou nadvládu v případném střetu s letouny těchto zemí. Letoun šesté generace bude určený pro letectvo a námořnictvo. Původní rozpočet projektu na rok 2017 počítal s financemi 20,6 mil.usd. Prezident Trump se ale rozhodl rozpočet osminásobně navýšit na sumu 167,8 miliónů dolarů. Program vývoje nové stíhačky nese název Penetrating Counter Air (PCA) a jeho cílem je vyvinout technologie pro nástupce letounu F-22. První let by se mohl uskutečnit již v roce 2028.
Nový stíhací letoun by měl vynikat pokročilejšími stealth vlastnostmi než jeho předchůdci. Americké letectvo požaduje stroj, který bude těžko detekovatelný v širokém spektru (nejen jeho radarový průřez), možné ale je, že stealth schopnosti nebudou absolutní prioritou. Což naznačil Admirál Jonathan W. Greenert, šéf Námořních operací (Chief of Naval Operations): "Víte, stealth může být přeceňované. Nechci říct, že stealth je mrtvá technologie, ale přiznejme si to, pokud se něco rychle pohne vzduchem, narušuje molekuly vzduchu a vydává teplo – je mi jedno, jak studený motor může být – je to prostě zjistitelné." Celý povrch letounu bude pokryt tisíci miniaturních senzorů (zrníčka o rozměrech menších než 1 mm³), které pokryjí trup letounu a díky nim získá pilot širokou škálu informací o tom, co se děje v jeho blízkém okolí. Zabudované senzory také odhalí případné mechanické poškození trupu. Příkladem je zvýšené namáhání (mechanické, tepelné) jednotlivých částí trupu letadla díky únavě materiálu nebo po zásahu cizím předmětem. Stejně tak lze teplotními senzory odhalit anomality v pohyblivých mechanických částech (hydraulika, ložiska, pohyblivé části, atd.), které vlivem zvýšeného mechanického namáhání produkují více tepla.
Pohon zajistí motory s proměnným cyklem, který vzniká v rámci vývoje a výroby adaptabilní všestranné motorové technologie ADVENT (Adaptive Versatile Engine Technology). Pod tímto názvem se skrývá nová vývojová linie proudových motorů s takzvaným proměnným cyklem, které mají mít díky jednoduchému systému klapek na jednotlivých stupních kompresoru možnost regulovat obtokový poměr (bypass-ratio). Díky čemuž by měl být mnohem efektivnější, zvláště při nižších rychlostech. Současné motory stíhacích letounů jsou totiž uzpůsobené pro vysoké – nadzvukové rychlosti, oproti tomu velké dvouproudé motory s vysokým obtokovým poměrem dopravních letadel jsou efektivnější spíše při podzvukových rychlostech. ADVENT by měl být schopen čerpat z předností obou typů motorů a být schopen si upravovat obtokový poměr co nejvýhodněji pro danou rychlost. Kromě nového systému adaptivního obtokového poměru by si měl motor zachovat i schopnost supersonického letu bez nutnosti použit přídavné spalování (supercruise). První takové motory již v minulých letech stačili otestovat přední američtí výrobci Pratt and Withney a General Electric, přičemž jednotky vykazovaly přibližně o 25 % menší spotřebu paliva než konvenční proudové motory. Při stejném množství paliva až o 30 % větší dolet. Také tah narůstá o 5 až 10 %, což se pozitivně projeví na akceleraci nebo nosnosti.
Letoun bude sloužit jako nosič pro nové hypersonické střely, které by měly dosahovat rychlosti mezi Mach 5 až Mach 10. Nové střely by mohly nepřátelská letadla ničit na vzdálenost 300 až 400 km. Kladen důraz bude i na pokročilé zbraňové systémy určené pro vedení radioelektronického boje. Defenzivní schopnosti zajistí laserový kanón o výkonu až 300 kW, který by sloužil jako obrana před raketami nepřátelských letounů a PVO. Nástupce F-22 by měl mít větší dolet a schopnost bezpilotního letu (dron) u kterého bude zachována možnost klasické pilotáže v kokpitu letounu. Verze pro US Navy se objeví o něco později, stíhačkám FA-18 E/F Super Hornet, končí životnost až v roce 2035. Americká firma Boeing Integrated Defense Systems (IDS, dceřiná společnost Boeing Company) představila již v roce 2013 svou verzi projektu stíhacího letounu šesté generace F/A-XX. Daná verze předpokládá provedení stíhače jako bezocasého dvoumotorového stroje. Vlastní stroje ale připravuje i konkurence. Letouny F/A-XX a F-X budou pravděpodobně ve výzbroji amerických ozbrojených sil po celá desetiletí.
Zdroje:
http://www.aeroweb.cz/clanky/5186-stiha ... udoucnosti
http://c4-isr.blogspot.cz/2016/03/o-sti ... erace.html
http://cdr.cz/clanek/zacaly-prace-na-na ... -roce-2028
http://www.popularmechanics.com/militar ... ing-shape/
http://www.chinatopix.com/articles/1138 ... tealth.htm
http://www.scout.com/military/warrior/s ... en-fighter
