Stránka 1 z 1

Stealth tankery KC-Z

PříspěvekNapsal: 12/1/2017, 09:42
od Rase
Obrázek

KC-Z a koncept letounů HBW / BWB

Zadání na nový stroj, vypsalo US Air Force Command Air Mobility, pod označením "KC-Z" a jeho cílem je získat letoun, který dokáže poskytnout podporu bitevním strojům F-22 a F-35. Stroj má být schopen nasazení do roku 2035. Jedná se o rekci na nejnovější Ruské a Čínské radiolokátory, které by mohly ohrozit nasazení současných tankerů, jako je KC-135 Stratotanker. Právě použití klasických tankerů by mohlo odhalit nasazení stealth letounů, což je velmi nežádoucí. Nové ozbrojené, stealth tankery, by měly mít zvýšenou schopnost přežití na bojišti a sloužit ve třicátých, čtyřicátých letech 21.století. Letectvo spojených států (USAF) zatím upřesňuje strategii nasazení nových tankerů. Jisté ale je, že nové úsporné letouny (HWB / BWB) jsou pro letectvo velice důležité, jen v roce 2010 utratilo USAF, za palivo 10 miliard $. V leteckých laboratořích Skunk Works tak vznikl program úsporných motorů RCEE (Revolutionary Configuration for Energy Efficiency). Původní koncept NASA a Skunk Works, dál rozvíjí Boeing a Lockheed. Společnost Lockheed Martin představila v roce 2017, koncept stealth tankovacího letounu pro podporu letounů nové generace, jako je F-22 a F-35. Koncept nového stroje byl poprvé představen na fóru AIAA SciTech. Lockheed již od roku 2010, pracuje na nové univerzální platformě, pod názvem Hybrid Wing Body (HWB). Což je v podstatě obecné označení celého typu letounu, jinak též známé jako Blended Wing Body (BWB). Jedná se o kompromis mezi monokřídlem a transportním letounem. Její hlavní předností je letoun s velkým vnitřním objemem, adekvátní nosností a především minimalizovaným aerodynamickým odporem. Bonusem je pak již zmíněná schopnost stealth. Letoun má pojmout stejné množství materiálu jako Lockheed C-5, při spotřebě o 70 % méně paliva než Boeing C-17. Trup má být monokřídlo na němž mají být usazeny velké gondoly pro usazení výkoných motorů.
Společnost testovala zmenšený model (4 %) ve větrném tunelu a letečtí konstruktéři prováděli letové zkoušky na dvacetikilovém modelu. Díky nim byly provedeny korekce v samotné konstrukci projektu HMB a projekt se mohl dál rozvíjet. Právě poznatky z prací na projektu HMB, pomohly urychlit práce na odvozeném projektu, nového stealth tankeru. Celý koncept stroje na bázi Hybrid Wing Body, by mohl být základem celé palety strojů s nejrůznějším využitím. V podstatě by mohl sloužit i jako nosič řízených bomb a raket, které by naváděly na cíl letouny F-35 a F-22. Rozhodně se tedy jedná o velice zajímavý koncept a bude vhodné jej i nadále sledovat.

Zdroj:
http://www.lockheedmartin.com/us/news/f ... ve-it.html
http://defence-blog.com/news/lockheed-m ... craft.html
http://aviationweek.com/HWB#slide-0-fie ... es-1348431
https://www.quora.com/What-is-a-blended-wing-body
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tankov%C3 ... va_za_letu

Obrázek

Obrázek

Obrázek
model od Lockheedu představený na AIAA SciTech (2017)

Obrázek
zkušební stroj X-48B od NASA a Boeingu

Obrázek
vizualizace stroje od Boeingu

Obrázek

Re: Stealth tankery

PříspěvekNapsal: 29/6/2018, 15:00
od Rase
Guy Norris, šéfredaktor časopisu Aviation Week & Space Technology, zveřejnil na svém Twitterovém účtu fotografie představující nový koncept stealth tankeru KC-Z

Obrázek

Re: Stealth tankery

PříspěvekNapsal: 27/9/2018, 11:09
od Rase
Návrh KC-Z od Lockheed Martin

Americké letectvo (USAF) rozvíjí koncept neviditelných vzdušných tankerů, jedná se celkem o tři programy KC-X, KC-Y a KC-Z. V rámci KC-X je aktuálně nakupován tanker KC-46A Pegasus, ale takticko-technické požadavky na tankery KC-Y a KC-Z nejsou zatím ustálené. V současné době USAF provozuje 58 tankovacích letadel KC-10A Extender a 397 výrazně starších KC-135 Stratotanker. V rámci programu KC-X se počítá s nákupem pouze 179 tankerů KC-46A a výhledově tak je potřeba dokoupit minimálně 300 nových tankerů.

KC-Y bude tedy spíše konvenční stealth stroj osazený aktivními obrannými prostředky.
KC-Z může být menší bezpilotní letoun schopný pronikat do chráněného prostoru spolu s F-35 a dalšími stealth letouny


V roce 2016 představila společnost Lockheed Martin, přesněji její divize pro pokročilé vývojové programy Skunk Works, obrázek svého návrhu stealth tankeru KC-Z. V září 2018 byl prezentován model KC-Z, jehož konstrukce se vyznačuje kombinací hybridního samokřídla HWB (Hybrid Wing Body), kde klasický trup přechází plynule do křídel. Široká střední část, zasahující do objemných křídel, poskytuje mnohem větší prostor pro přepravu nákladu. Konstrukce HWB se vyznačuje nízkým aerodynamickým odporem (nižší spotřeba), vyšší nosností a nízkou hlučností. bKromě společnosti Lockheed Martin lze očekávat zájem firmy Northrop Grumman, která může nabídnout bombardér B-21 v tankovací verzi. Zájem patrně bude mít rovněž společnost Boeing, která vyhrála výběrové řízení na bezpilotní tanker MQ-25 Stingray pro americké námořnictvo. V každém případě zavedení KC-Z se neočekává dříve než období let 2030 až 2035.

http://www.thedrive.com/the-war-zone/23 ... r-the-usaf
http://www.armadninoviny.cz/kc-z-stealt ... ectvo.html
http://airforcemag.com/DRArchive/Pages/ ... -KC-Z.aspx

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: Stealth tankery KC-Z

PříspěvekNapsal: 28/9/2018, 00:32
od Smutná krabice
Jen si dovolím doplnit, že koncepci Blended Wing Body vyvinula firma McDonnel Douglas v 90. letech a když ji v roce 1997 koupil Boeing, dále koncept rozvíjel.
Od roku 2000 Boeing pro NASA vyvíjel a létal sérii prototypů BWB ve zmenšeném měřítku (X-48A/B/C), kde X-48A měl nepřekonatelné problémy s ovládáním a teprve evoluce v modelech B a C to napravila.

Celou tu dobu, 18 let, to přitom Boeing plánoval jako tanker pro USAF.

Takže Lockheed se, poněkud typicky, jen chlubí cizím peřím ;-)

Re: Stealth tankery KC-Z

PříspěvekNapsal: 14/12/2018, 12:58
od Rase
Na tomto obrázku už vypadá KC-Z od Lockheedu poměrně lépe než doposud, byť návrhy od Boeingu jsou stále hezčí

Obrázek