Stránka 89 z 165

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 10/2/2019, 19:12
od kozlustechnykus
Nemuze platit, ze sice prodaji letadla za o neco nizsi cenu, ale zahoji se na servisu? Jednak servis tech potencionalne prodanych letadel a jednak teoreticky nizsi vyrobni cena ND pro vlastni letadla diky vyssimu poctu potrebnych ND a tedy vyhodnejsi seriova vyroba?

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 10/2/2019, 19:42
od Skeptik
To může.
Otázkou ale je, proč by to dělali, ?
Když tvrdí, že nabízí letadlo, které by mělo mít trojnásobnou (nebo kolika násobnou) užitnou hodnotu než konkurenční stroje ???

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 10/2/2019, 22:34
od kozlustechnykus
Protoze kdyz se jim povede prodat o 500 az 1000 vic letadel, tak taky poradne pocuchaji konkurenci. Takze vetsi zisky z oprav ted i z budoucich prodeju a taky vetsi geopolitcky vliv.

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 11/2/2019, 08:50
od Skeptik
Takže by zřejmě ten tendr nevyhráli, pokud by nešli s cenou dolů.
Takže původní nabídková cena byla vzhledem ke kvalitě F-35A (a jejím provozním nákladům samozřejmě) příliš vysoká ... jinak by ji nemuseli snižovat, že?
Teď je prodejní cena F-35A pro Belgii ± na úrovni Eurofighteru ... je na jeho úrovni i kvalita ???
Nebo je kvalita (výkony) F-35A vyšší než Eurofighteru, ale je to vykoupeno vyššími provozními náklady ???

Ony jsou o ve finále vždy poměrně jednoduché počty.

To, že si prodejem za nižší cenu L&M zajistí budoucí zisky z údržby nerozporuji. To je fakt.
Ale byl by to fakt i v případě, že by L&M prodal F-35A Belgii za cenu dle původní nabídky či dokonce dráž ... pokud by F-35A byly za tu cenu prodejné (konkurenceschopné).
Což nejspíš nebyly. Ale to už jsme v kruhu.

Mě by ale dost zajímalo, co bylo skutečným důvodem pro snížení té ceny. Možností není moc.
1/ konstrukce snížila cenu (ale o tom jsem neslyšel)
2/ F-35A nebyl tak dobrý a jeho rate "cena / výkon" byl horší než u konkurence
3/ provozní náklady jsou tak vysoké, že srážejí jeho provozní efektivitu pod úroveň konkurence
4/ rate "cena / výkon" u F-35A byl lepší než u konkurence, ale výkony F-35A jsou pro Belgii zbytečně vysoké (luxus)

Ale to se nejspíš nikdy nedozvíme :(

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 11/2/2019, 17:49
od kozlustechnykus
Chapu jak to myslis. Ale taky je mozny, ze cenu nejde nasadit uplne podle schopnosti, protoze zakaznici proste nechcou utracet tolik. Takze schopnosti letadla by mozna oduvodnily vyssi cenu, ale zakazniky netlaci geopoliticka situace k tomu, aby za tu vysokou cenu (ve srovnani se slabsi konkurenci) kupovali.

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 12/2/2019, 00:13
od Skeptik
kozlustechnykus
Ano, to je ten bod 4/ v mém seznamu :wink:
Prostě "příliš dobrý pro potřeby Belgie" … a možná i ostatních států.

Něco jako když potřebuji nahradit svoji starou Škodu Superb Combi obdobným autem.
Mohu mít nový Superb Combi s 2 litrovým TDI (140 kW) 4x4 v plné výbavě za 1.000.000 Kč, nebo
Audi A6 Avant, 4x4, de-facto ve stejné výbavě, ale se 150 kW motorem a automatickou převodovkou za 2.000.000 Kč
Audi má jistě provozní komfort vyšší než Superb, a díky motoru je jistě i o něco rychlejší, ale já jsem praktik, auto je pro mne přepravní prostředek a ty vychytávky stejně moc nevyužiju.
Vezmu tedy Superb.
Ale pokud mi distributor Audi dá 800.000 Kč slevu?
Tak si nejspíš vezmu Audi A6 … přeci jen je lepší.

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 14/2/2019, 23:28
od Shania
Před dvěma týdny byl zveřejněn 2018 DOT&E report.

Report je velmi krátký a popsán je pouze jediný problém týkající se nepřesnosti kanonu u F-35A (jestli je to už opravené nemám potvrzené, ale záběrů střelby u F-35A z kanonu je už dost, takže min cvičí)
A nízké životnosti ranných sérii F-35B, největší vliv na to měl SWAT (redukce váhy). Drak už modifikované F-35B byl otestován na 16000h, další testy ale zrušeny, protože už neodpovídá aktuální produkci.


Report má 14 stran, loni to bylo 30 a rok předtím přes 60.
2017 report uváděl přes 1000 nedostatků
2018 uvádí 102 ke květnu 2018. tedy 90% redukce…

http://www.f-16.net/forum/download/file ... 4c1ba840d1

-----

Flotila má k únoru 177000letových hodin a vycvičeno 760 pilotu. Víc jak 360 vyrobených strojů. Začali dodávat stroje z LRIP 11.

Náklady na modifikace na standard 3F podle LRIP
https://i.imgur.com/iyfbk35.png

Začalo vyjednávání na produkci výrobních sérii 15-17, celkem minimálně 485 strojů (kongres s největší pravděpodobností přidá další stroje).

Lot 15 - 116 F-35A, 29 F-35B, a 24 F-35C; 169 strojů celkem.

Lot 16 - 101 F-35A, 32 F-35B, 24 F-35C; 157 strojů celkem.

Lot 17 - 98 F-35A, 37 F-35B, and 24 F-35C; 159 strojů celkem.

US - 295
Partneři - 143
FMS -47 

Cíl je mít cenu pod 80mil usd za A do 2020

----

Finsko - v jednom z jejich magazínu vyšel rozhovor s Stevem Seehy (LM - Director Sustainment Strategies & Campaigns).

Na F-16net byli zveřejněn krátký výcuc, originál bohužel nemám.

Zdroj zde, některé věci budou bohužel ztraceny v překladu..
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php ... &start=570


Jednoduchá údržba
-žádné blackboxy, místo toho moduly o velikosti HDD, které se posílají na údržbu.
- Snadný přístup z pumovnice, podvozkových šachet a za sedačkou pilota.

Mimo letiště
-PMA, Portable Maintenance Aid (notebook), je jediné zařízení které mechanik potřebuje pro provoz z pohotovostního stanoviště - přímo zmíněn start z silnic/dálnic.

-PMA umožní start interního APU, což umožní spustit diagnostiku, přečerpávat palivo mezi interními nádržemi atd.
6 separátních EHA regulátorů, pokud jeden selže, počítač zvládne ztrátu kompenzovat.
-pneumatické vypouštění zbraní je víc spolehlivé při větších G a nevyžaduje zdlouhavé čištění.

ALIS
- PMA je po odpojení od stoje připojen k ALIS pro přenos dat.
- doporučí schopného mechanika pro konkrétní úkol?
- všechny data jsou do Fort Worth, odu jsou pak rozeslány dál
- Pomáhá nalézt možné vadné součástky, nebo ty které nesplňují kritéria.
- Piloti mají dva simulátory, PTA (Pilot Training Aid) a FMS (Full Mission Simulator), mechanici mají vlastní ASMT-simulator (Aircraft System Maintenance Trainer).

Stealth
- požadavky na udržbu sníženy 10 krát proti tomu jak to bývalo dřív (pravděpodobně F-22)
- otevření panelu určených pro běžnou údržbu nevyžaduje replikaci RAM
- průměrně trvá přes 10 h v udržbe, než je potřeba aplikovat RAM (otevření panelů neurčených pro běžnou údržbu napr.)

Náklady za provoz
- Potíže s DAS (pravděpodobně hlavně spolehlivost)
- Od 15 série (dodani 2023) DAS se změní výrobce. Dvojnásobný výkon, 5ti násobná spolehlivost, o 45% nižší cena. ICP se taky bude měnit od 15 serie. https://www.f35.com/news/detail/lockhee ... generation
- Přístup k náhradním dílům byl zlepšen změnou kontraktů se dodavateli.

Údržba ve Finsku
- Veškerá údržba a opravy lze provést ve Finsku, není žádný důvod aby stroje museli do Italie.
- Pokud bude třeba provés velkou modifikaci, polní team LM poskytne asistenci. Tato potřeba je zatím teoretická.
- Je třeba méně údržby něž u straších strojů, včetně Hornetu.

- Známkou vyzráleho systému je: 9 hodin udržby na letovou hodinu. F-35 aktuálně potřebuje 6.3h na jednu letovou hodinzu.
- po 170000 letových hodinách (9000h mají na kontě evropské F-35) nedošlo k rozbití/selhání (asi k nutnosti je vyměnit) u 70% ( k listopadu 2018). Systém bude považován za vyzrálý po 200000h.
- Součástky které se rozbili/selhali vydržely o 26% déle než bylo předpokládáno ( no zcela určitě mezi nimi byla část součástek pro které to neplatí…)
- spolehlivost je lepší než se předpokládalo po zkušenostech se staršími stroji.

-----

A ještě další perspektiva k provozní ceně F-35, ne 1 ku 1,ale v kontextu bojových operací a požadavků na podporu, něco co už jsme také několikrát zmiňoval. A dle mého názorů je tady snížení nákladů několikanásobné…

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=22&t=55018


Jen dodám k tomu co napsal Gums. (pro ne čtenáře linků: k jejich formacím A-7D 16,24 a nebo 32 strojů měli podporu od 2x EB-66 REB, 6-10 F-105G SEAD, EC-121 AWACS, F-4E 8-12 MIGCAP, 1 HC 130 CSAR, 4 A7D stand-by na CSAR + vrtulníky a samozřejmě hodně tankerů).


F-35A vyžaduje menší podporu než 4gen stroje. Ať už jde o tankerů (hlavní benefit je samotné snížení počtu strojů ve vzduchu tyhle požadavky sníží drasticky… a ne větší výdrž F-35), rušení, SEAD/DEAD, eskortování.

A při tom F-35 fungují jako REB a průzkumné prostředky, CAP. Takže i sloučené formace 4gen. a 5gen. stojů ty nároky na podporu budou mít nižší, než kdyby operovali 4gen. samostatně.

Ano, je to jen v případě konfliktů, kde je aspoň nějaká opozice, ale letectvo musí udržovat tyhle schopnosti (mít ty počty a typy strojů a cvičit to) i v době mírů…

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 15/2/2019, 07:20
od Dzin
Shania píše: - doporučí schopného mechanika pro konkrétní úkol?
Suggests a capable mechanic to perform the job
To znamená, že pro danou práci navrhne mechanika za ní odpovědného. Capable zde není ve smyslu schopný ale kompetentní. Pro příklad, když to přeženu, že pro kontrolu elektrických obvodů bude nutno zavolat elektrikáře a pro úpravu nástěnky nástěnkáře.

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 20/2/2019, 18:24
od Rase
Izraelská F-35I zničila čínský radar JY-27A

Při leteckém úderu 20. ledna 2019 na pozice syrské protivzdušné poblíž Damašského mezinárodního letiště, zničila izraelská stíhačka F-35I Adir čínský radar JY-27 syrské protivzdušné obrany. Čínský 3D radar JY-27A Skywatcher-V pracuje v pásmu VHF (tj. na frekvencích od 30 do 300 MHz a s vlnovými délkami mezi 1 a 10 m) a provádí aktivní digitální skenování ve třech rovinách. Uvádí se, že JY-27A detekuje obtížně zjistitelné stroje na dálku kolem 500 km. Minimálně jeden kus byl již dříve dodán Sýrii, kolem roku 2014 byl umístěn na základně T3 v Palmýře, spolu s radary P-14 a P-12/18, které zajišťovaly monitoring centrální a východní části země. Tento kus byl ztracen po pádu základny T3 a ukořistěn Ismamisty. Druhý kus JY-27A byl tedy v lednu zničen a není jisté, zda syrská armáda disponuje více kusy.

https://defence-blog.com/news/source-is ... syria.html
https://www.armadninoviny.cz/dobyti-pal ... ?stranka=5

Obrázek

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 20/2/2019, 21:07
od zenith0009
Prej... ("some source said...")

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 21/2/2019, 12:11
od Ejdou Rotacak
taky sem se včera divil, když to Rase postnul, proč to není na žádném z arabských informačních kanálů.
O informačním embargu ze strany Sýrie nemůže být řeč, už se poučili, že když měl západ nezvratné
důkazy včetně snímků zničených cílů, informace (s velkým množstvím propagandy o zlotřilých USA
a Izraely, potvrdili - sice se snažili vždy vše bagatelizovat a rozporovat nezvratilné důkazy), ale
potvrdili - včera ani dnes o tom na arabských portálech není ani slovo, zvláštní...

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 21/2/2019, 12:44
od Rase
Tady je Twitterová stránka, kde byla informace zveřejněna i s fotografiemi:
https://twitter.com/ImageSatIntl/status ... 28/photo/1
Stačí vám to takhle? :idea:

Obrázek

Obrázek

Obrázek
JY-27A Skywatcher-V

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 21/2/2019, 12:49
od Zemakt
Obávám se že nikoli Rase. Chybí ti protokol o vyřazení z majetku a kulaté razítko :wink: . Vtip :lej:

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 21/2/2019, 14:00
od zenith0009
:???: O tom není sporu. Ale jak z toho poznáš, že ten radar vyřadila zrovna F-35i... Zde se můžeš spolehnout pouze na "one source said", tj. něco jako jedna bába povídala... Chtěl jsem tím pouze říct, že co se týče té f-35, jedná se o nepotvrzenou informaci (což že článku imo není úplně zřetelné).

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 21/2/2019, 14:10
od kenavf
Ak je protiradiolokačná raketa vystrelená zo vzdušného priestoru Libanonu z poza kopca, tak je jedno či bola vystrelená z F-35 alebo F-15.

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 21/2/2019, 14:47
od Ejdou Rotacak
jak píše zenith0009 Rase :-?

Přitom stačilo před odesláním narychlo zadat do překladače například "الرادار المدمر JY-27A" a pár jiných hesel a zaškrtnout vyhledávání za posledních 24hodin - nevyhodí ti to nic.
Což je zvláštní,v minulosti o útocích USAF+IAF arabské deníky informovali s pořádnou dávkou protizápadní propagandy v podstatě okamžitě po odletu letadel za hranice Sýrie.

Ani na AK o tom není ani slovo. Netvrdím, že ten útok neproběhl a nedošlo k vyřazení radaru - jen mě zaráží, proč o tom arabská media dosud neinformovala.
Přitom ten google překladač a nastavení vyhledávání v konkrétních datumech funguje posledních 24 měsíců vcelku obstojně. Vyhledáš si tak ve francouštině, arabštině,
ruštině atd. v podstatě vše, co potřebuješ a nemusíš vycházet jen z jednoho zdroje :razz:. Z Armádních novin jsem nedávno definitivně odešel, už nešlo číst ty zvratky
dětí z World of Tanks (Jirosi, Czertik) co se vyjadřují ke všemu, jen proto, aby nemlčeli a byli z principu v opozici. jinak jsem AN bral jako aktuální a velmi slušný army web,
minimálně co se práce redaktorů týče - jejich čistě prozápadní pohled je akceptovatelný, kdo chce najde si informace i z jiných zdrojů. Kdo ne, vyhází jen z toho,
což je škoda žejo...

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 21/2/2019, 15:12
od zenith0009
Ten útok proběhl 20. ledna a medializovan byl značně, včetně videí zničení systémů syrské pvo.

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 21/2/2019, 15:17
od Rase
Nevím jak moc jsou na AK rychlí s psaním novinek, ale mnou uvedený zdroj (defence blog) tu informaci představil teprve včera... Ona analyzační společnost ImageSat Intl. zveřejnila tu zprávu a fotku hned 22. ledna, tedy dva dny po úderu. Pokud jde o to, zda raketu vystřelila F-35I nebo něco jiného, tak je to myslím dost jedno - výsledek je jasný. Myslím ale že se i tehdy mluvilo o náletu F-35I poblíž Damašku a jak to že se jim podařilo proniknout nad nejstřeženější prostor Sýrie. Navíc někteří odborníci soudí, že samotný radar zničil sebevražedný dron - z čeho byl vystřelen nevím, ale je velmi pravděpodobné, že jen na cíl navedla právě ona F-35I, díky pokročilému elektronickému vybavení. Navíc díky staelth může být víc skrytá než jiné izraelské letouny. osobně zkrátka nepochybuju o tom, že F-35I zničila 3D radar čínské výroby.

Ejdou Rotacak:
no já tam už taky moc nejsem, protože se tam diskutuje moc vyhroceně (což mě nebaví ani číst) a co mě zajímá, se stejně nedovím - hodně lidí co měli co říct, sem tam už dlouho neviděl, což je velká škoda. Stačí se podívat, kolik je reakcí u článku o americkém transportéru AMPV a kolik u T-90M, problémů s F-35 a podobně.

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 21/2/2019, 15:26
od Ejdou Rotacak
2 zenith0009 a Rase

tak to se Vám chlapi omlouvám, já zmatečně vyhledával 20.2. Pardon Rase, něco v mozku mi přeskočilo o kolečko a zaměnil jsem leden za únor,
i tvůj příspěvek jsem zprvu přečetl jako 20.2. - asi proto, že včera bylo 20.2. :oops:

Re: Lockheed Martin F-35

Napsal: 21/2/2019, 16:11
od Rase
v pohodě, taky mě to nejprve zmátlo (dozvěděl jsem se o tom přesně měsíc po úderu).