Před dvěma týdny byl zveřejněn 2018 DOT&E report.
Report je velmi krátký a popsán je pouze jediný problém týkající se nepřesnosti kanonu u F-35A (jestli je to už opravené nemám potvrzené, ale záběrů střelby u F-35A z kanonu je už dost, takže min cvičí)
A nízké životnosti ranných sérii F-35B, největší vliv na to měl SWAT (redukce váhy). Drak už modifikované F-35B byl otestován na 16000h, další testy ale zrušeny, protože už neodpovídá aktuální produkci.
Report má 14 stran, loni to bylo 30 a rok předtím přes 60.
2017 report uváděl přes 1000 nedostatků
2018 uvádí 102 ke květnu 2018. tedy 90% redukce…
http://www.f-16.net/forum/download/file ... 4c1ba840d1
-----
Flotila má k únoru 177000letových hodin a vycvičeno 760 pilotu. Víc jak 360 vyrobených strojů. Začali dodávat stroje z LRIP 11.
Náklady na modifikace na standard 3F podle LRIP
https://i.imgur.com/iyfbk35.png
Začalo vyjednávání na produkci výrobních sérii 15-17, celkem minimálně 485 strojů (kongres s největší pravděpodobností přidá další stroje).
Lot 15 - 116 F-35A, 29 F-35B, a 24 F-35C; 169 strojů celkem.
Lot 16 - 101 F-35A, 32 F-35B, 24 F-35C; 157 strojů celkem.
Lot 17 - 98 F-35A, 37 F-35B, and 24 F-35C; 159 strojů celkem.
US - 295
Partneři - 143
FMS -47
Cíl je mít cenu pod 80mil usd za A do 2020
----
Finsko - v jednom z jejich magazínu vyšel rozhovor s Stevem Seehy (LM - Director Sustainment Strategies & Campaigns).
Na F-16net byli zveřejněn krátký výcuc, originál bohužel nemám.
Zdroj zde, některé věci budou bohužel ztraceny v překladu..
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php ... &start=570
Jednoduchá údržba
-žádné blackboxy, místo toho moduly o velikosti HDD, které se posílají na údržbu.
- Snadný přístup z pumovnice, podvozkových šachet a za sedačkou pilota.
Mimo letiště
-PMA, Portable Maintenance Aid (notebook), je jediné zařízení které mechanik potřebuje pro provoz z pohotovostního stanoviště - přímo zmíněn start z silnic/dálnic.
-PMA umožní start interního APU, což umožní spustit diagnostiku, přečerpávat palivo mezi interními nádržemi atd.
6 separátních EHA regulátorů, pokud jeden selže, počítač zvládne ztrátu kompenzovat.
-pneumatické vypouštění zbraní je víc spolehlivé při větších G a nevyžaduje zdlouhavé čištění.
ALIS
- PMA je po odpojení od stoje připojen k ALIS pro přenos dat.
- doporučí schopného mechanika pro konkrétní úkol?
- všechny data jsou do Fort Worth, odu jsou pak rozeslány dál
- Pomáhá nalézt možné vadné součástky, nebo ty které nesplňují kritéria.
- Piloti mají dva simulátory, PTA (Pilot Training Aid) a FMS (Full Mission Simulator), mechanici mají vlastní ASMT-simulator (Aircraft System Maintenance Trainer).
Stealth
- požadavky na udržbu sníženy 10 krát proti tomu jak to bývalo dřív (pravděpodobně F-22)
- otevření panelu určených pro běžnou údržbu nevyžaduje replikaci RAM
- průměrně trvá přes 10 h v udržbe, než je potřeba aplikovat RAM (otevření panelů neurčených pro běžnou údržbu napr.)
Náklady za provoz
- Potíže s DAS (pravděpodobně hlavně spolehlivost)
- Od 15 série (dodani 2023) DAS se změní výrobce. Dvojnásobný výkon, 5ti násobná spolehlivost, o 45% nižší cena. ICP se taky bude měnit od 15 serie.
https://www.f35.com/news/detail/lockhee ... generation
- Přístup k náhradním dílům byl zlepšen změnou kontraktů se dodavateli.
Údržba ve Finsku
- Veškerá údržba a opravy lze provést ve Finsku, není žádný důvod aby stroje museli do Italie.
- Pokud bude třeba provés velkou modifikaci, polní team LM poskytne asistenci. Tato potřeba je zatím teoretická.
- Je třeba méně údržby něž u straších strojů, včetně Hornetu.
- Známkou vyzráleho systému je: 9 hodin udržby na letovou hodinu. F-35 aktuálně potřebuje 6.3h na jednu letovou hodinzu.
- po 170000 letových hodinách (9000h mají na kontě evropské F-35) nedošlo k rozbití/selhání (asi k nutnosti je vyměnit) u 70% ( k listopadu 2018). Systém bude považován za vyzrálý po 200000h.
- Součástky které se rozbili/selhali vydržely o 26% déle než bylo předpokládáno ( no zcela určitě mezi nimi byla část součástek pro které to neplatí…)
- spolehlivost je lepší než se předpokládalo po zkušenostech se staršími stroji.
-----
A ještě další perspektiva k provozní ceně F-35, ne 1 ku 1,ale v kontextu bojových operací a požadavků na podporu, něco co už jsme také několikrát zmiňoval. A dle mého názorů je tady snížení nákladů několikanásobné…
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=22&t=55018
Jen dodám k tomu co napsal Gums. (pro ne čtenáře linků: k jejich formacím A-7D 16,24 a nebo 32 strojů měli podporu od 2x EB-66 REB, 6-10 F-105G SEAD, EC-121 AWACS, F-4E 8-12 MIGCAP, 1 HC 130 CSAR, 4 A7D stand-by na CSAR + vrtulníky a samozřejmě hodně tankerů).
F-35A vyžaduje menší podporu než 4gen stroje. Ať už jde o tankerů (hlavní benefit je samotné snížení počtu strojů ve vzduchu tyhle požadavky sníží drasticky… a ne větší výdrž F-35), rušení, SEAD/DEAD, eskortování.
A při tom F-35 fungují jako REB a průzkumné prostředky, CAP. Takže i sloučené formace 4gen. a 5gen. stojů ty nároky na podporu budou mít nižší, než kdyby operovali 4gen. samostatně.
Ano, je to jen v případě konfliktů, kde je aspoň nějaká opozice, ale letectvo musí udržovat tyhle schopnosti (mít ty počty a typy strojů a cvičit to) i v době mírů…