Byl dokončen poslední stroj z LRIP 10
LM získal kontrakt na LRIP 12, 13, 14
255 F-35
106 US, 89 partneři programu, 60 FMS
Zahraniční zákazníci mají objednávají v blocích, ale počty se ještě zvýší, protože v tom není US objednávka za LRIP 13 a 14, což bude přes 220strojů. US před dokončením testovaní nemůže nakupovat v blocích, což neplatí pro další zákazníky.
https://www.f35.com/news/detail/f-35-jo ... 0004046330
---
Harold Van Pee poskytl rozhovor o Belgické soutěži
https://www.lecho.be/entreprises/defens ... 69235.html
Anglický překlad
https://forum.keypublishing.com/forum/m ... ost3840982
Takže tady je můj "skoro kompletní" špatný překlad ze špatného anglického: D
Saab neodstoupil kvůli schopnosti nosit atomové zbraně, ale pro neschopnost Švédska poskytnout požadovanou podporu. V Request for Government Proposal (RfGP) nebyla o atomových zbraních žádná zmínka, pouze byla vyžadovaná schopnost operovat v NBC (Nuclear, Chemical, Bacteriological) prostředí.
Francouzi věří, že Rafale je nejlepší stroj pro SEAD na světě, lepší jak F-35.
Muže ALIS zablokovat F-35?
Ne. Stroje nejsou v neustálém kontaktu s tímto systémem.
Jak vysvětlíte nízkou cenu za stroj?
F-35 bude vyráběna v počtech 250 ročně proti 10-15 u konkurence. Naše nákupní cena je za flyaway 76,3mil euro.
US nám odpustili náklady za vývoj (475mil usd, což nebývá zvykem, ale tady museli zatlačit proti Britské nabídce) a nebudeme muset platit do 2030 budoucí vývojové náklady (7,2 mil ročně)
Provozní náklady?
Naše letová hodina u F-35 bude o 30% větší než u našich F-16, ale budeme s nimi létat o 30% méně hodin. Budeme mít méně strojů a bude více cvičit na simulátorech.
F-16 nás stojí ročně 222mil euro (/54 = 4,1 mil na stroj) a F-35 nás budou stát 229 mil euro (/34 = 6,7 mil euro na stroj), je to o dost méně než jsme počítali, náš strop byl 270mil.
Jak se bude provádět údržba?
Nebude velká údržba/generálka po 300h, stroj je modulární, takže už není nutné mít stroj mimo provoz měsíce. Vyměníme pouze modul, který se pošle na údržbu. Budeme mít o 250 méně techniků.
Jaké budou benefity pro průmysl?
Můžeme to asociovat s údržbou stroje, ale ne pouze pro Belgii, ale celosvětově. Zainvestujeme asi 227 mil euro do know how belgických firem, abychom jim pomohli získat zakázky pro F-35 a nejen pro ně. Ale není 100% zaručeno, že tyto firmy zakázky vyhrají. *poz. Nikdo nedostává zakázky jen pro to, že daný stát má získat podíl, ale společnosti musí být opravdu kompetitivní.
Je stále dost prostoru pro získání zakázek v rámci programu F-35, ale je to velmi kompetitivní prostředí a jen proto, že teď vyhrajete zakázku, není to na vždy. Amici opravdu chtějí snížit cenu stroje a takto to funguje i v civilním sektoru.
Může to změnit Belgický letecký průmysl?
Budou zde vítězové a poražení, LM a PW u nás tři roky objížděli společnosti a hledali příležitosti/vhodné partnery. Je také v jejich zájmu aby uspěli, protože to bude sloužit jako vzor pro budoucí zákazníky. A budou zde příležitosti i pro firmy, které s leteckým průmyslem nemají teď moc společného.
Jako?
Jedna třetina zakázek se týká produkce dílů na globální urovni. Další třetina na implementaci/zavedení F-35 (jako např. zavedení simulátorů). A další třetina se netýká přímo F-35, jako např, cyber bezpečnost nebo sensitive components