Lockheed Martin F-35 Lightning II

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Daver
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1573
Registrován: 5/10/2004, 21:11
Bydliště: Plzeň

Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Daver »

Obrázek

Joint Strike Fighter (JSF)

Největším vojenský program v historii je již několik let spojován se zkratkou JDF (Joint Strike Fighter). Tento "společný úderný letoun", jak lze jeho označení přeložit do češtiny, ovlivní vojenské letectví ve světě jako žádný jiný srovnatelný taktický typ nejen svými bojovými schopnostmi, ale především očekávaným rozšířením. Jeho operační provoz se protáhne minimálně do poloviny 21. století a není vyloučeno, že se stane i posledním pilotovaným taktickým bojovým letounem. Je stále pravděpodobnější, že například u amerického letectva nastoupí po typu JSF již bezpilotní bojové letouny. A konečně tento program zásadním způsobem ovlivní situaci leteckých výrobců v USA a nezanedbatelný dopad se dá očekávat pro zmíněné průmyslové odvětví i v celosvětovém měřítku. Vzhledem k předpokládané výrobě 5000 až 6000 kusů by hodnota celého programu mohla přesáhnout nepředstavitelnou sumu 300 mld. amerických dolarů. Přesto by letoun vzniknuvší z programu JSF měl představovat relativně finančně dostupný typ nové generace, který bude v několika verzích schopen plnit mnohdy rozdílné požadavky amerického letectva (USAF), námořnictva (US Navy), námořní pěchoty (US Marine Corps) a britského Královského námořnictva. Pozoruhodné je, že v některých aspektech i poměrně značně odlišných požadavků zmíněných složek by mohl plnit jeden typ ve třech hlavních verzích, které budou mít přibližně 80 % shodných komponentů. Právě tento fakt, který značně zlevní vývoj i následnou sériovou výrobu spolu s očekávanou produkcí v tisícovkách kusů mají vrátit jednotkovou cenu na přijatelnou úroveň. Další skutečně vysoké úspory přinese společný výcvik, jednotný opravárenský systém a logistické zabezpečení. I nejsilnější ekonomika Spojených států má dnes problém s financováním superstíhacího letounu nové generace F-22 Raptor. Neustálý nárůst ceny tohoto dvoumotorového stroje a prodlužování vývoje již několikrát vedl k seriozním úvahám o účelnosti tak drahého stroje. Nakonec zřejmě v roce 2006 by mohlo dojít k zavedení do výzbroje prvního z celkem dne plánovaných 240 strojů. Svými bojovými možnostmi bude nepochybně nadřazen všem letounům stejné kategorie a stane se hlavním nástrojem USAF pro vybojování nadvlády ve vzduchu v jakékoli části světa. Svojí cenou se však F-22 diskvalifikuje nejen z exportních možností, ale USAF tímto letounem nenahradí ani z poloviny stroje F-15 Eagle. Právě proto počítá USAF s kombinací menšího množství super výkonných F-22 s podstatně větším množstvím méně drahých jednomotorových strojů JSF, které budou představovat páteř taktického letectva. Jako by se opakovala situace z přelomu 60. a 70. let, kdy vznikl levnější F-16 jako doplněk k té době velmi drahému dvoumotorovému stroji F-15. Nakonec "doplňkový" typ počtem vyrobených kusů i rozšířením do všech koutů světa zaznamenal mnohonásobně lepší výsledky.

Počátek
Vznik programu lze do značné míry spojit s koncem studené války na počátku 90. let. V té době studovaly všechny složky amerických ozbrojených sil programy nových bojových letounů, které by postupně nahradily letouny F-15, F-16, A-10, A-6 a AV-8B. Počátkem 90. let se hovořilo o programu pokročilého letounu s krátkým vzletem a svislým přistáním známým nejprve pod zkratkou ASTOVL(později CAFL), který měl u námořní pěchoty nahradit AV8B i F/A18 Hornet. USAF se v rámci studií MRF a ATF "poohlíželo" po nástupci typů F-16 a F-15 a US Navy rozvíjelo svoji představu následovníků Tomcatů a Intuderů v rámci studie A/F-X. Přiblížení společných operačních požadavků letectva a námořnictva umožnilo, že nejprve v roce 1993 odstartoval Pentagon nový projekt JAST(Joint Advanced Strike Technology) a o rok později začalo sbližování operačních požadavků projektů JAST a CALF, čímž byl položen základ k programu JSF. K jeho oficiálnímu startu došlo roku 1996m kdy Pentagon vybral návrhy firem Boeing a Lockheed Matin pro další vývoj a oběma firmám přidělil identickou částku 660 mil. dolarů a čas 51 měsíců na vývoj, výrobu a zkoušky dvojice prototypů. Obě firmy při návrhu letounů vycházely z řady požadavků. K těm hlavním patřil požadavek na víceúčelovost, schopnost přesně a spolehlivě ničit cíle a vysoký stupeň pravděpodobnosti přežití v boji. Proto nepřekvapuje, že oba jednomístné, jednomotorové ve značné míře využívají technologií Stealth. Z tohoto důvodu je část protivzdušné a protizemní výzbroje uložena uvnitř draku. Nejmodernější přístrojové vybavení včetně "skleněného kokpitu" s rozměrnými barevnými displeji, výkonným radiolokátorem i pasivními senzory umožní u sériových strojů spolehlivé ničení cílů na značnou vzdálenost. Výkonné protiletadlové řízené střely a špičkový radiolokátor mají zaručit efektivní vedení vzdušného boje, aniž by letoun musel dosahovat vysokých nadzvukových rychlostí či značného dostupu. V této souvislosti se hovoří o tom, že rychlost řádově M=1,5 se považuje za dostatečnou. Jako pohonná jednotka byl vybrán mírně upravený turbodmychadlový moto Pratt&Whitney F119 o maximálním tahu s přídavným spalováním řádově 160 kN, který ve dvojici pohání i F-22 Raptor. Konstrukce letounu však musí umožňovat i zástavbu alternativního typu F120 firmy General Electric. Jak již bylo zmíněno, každý z týmů připravil po dvou koncepčních demonstrátorech. Označením X-32 je vyhrazeno pro stroje firmy Boeing a X-35 pro společnost Lockheed Martin, Northrop, Grumman a BAE Systems. V souvislosti s posledně jmenovanou firmou je nutné poznamenat, že právě VB je jediným oficiálním partnerem USA v programu JSF. Prvenstvím záletu v programu JSF se může chlubit Boeing. Jeho X-32A (verze pro USAF) se vznesl 18. září 2000 (12 dní po mích jedenáctých narozeninách). Konkurenční Lockheed Martin stejné verze s označením X-35A následoval více než o měsíc později(24. října). Po nezbytných zkouškách a přibližně 50 letových hodinách byli oba letouny u svých výrobců přestavěny na verzi pro US Navy X-32C resp. X-35C. V této konfiguraci pak dokončili požadované zkoušky. S většími zájmy i obavami se očekával vzlet druhých demonstrátorů ve verzi s krátkých startem a svislým přistáním X-32B a X-35B. Podle vyjádření obou výrobců i tyto letouny úspěšně prošli a splnily předepsaný zkušební program. V této souvislosti je třeba poznamenat, že zkušební letový program obou konkurenčních strojů proběhl nadmíru hladce, na čemž má zásluhu mimořádně rozsáhlé použití techniky simulace.

Čerpám z časopisu, který je z roku 2001, tak se za případné nepřesnosti omlouvám) časopis ATM 10/2001

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Vypadá dobře, myšlenkové pochody autorů také, ale co se z toho uskuteční? Holt o všem asi rozhodnou peníze. Jinak lehký stíhací letoun by se jim asi hodil.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

X-32 je teda abnormalne hnusny letadlo :mrgreen:
válka je vůl
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Michan má pravdu, peníze až na prvním místě :)

Dopadne to stejně jako spousta projektů na "levné" vybavení - stojí to nakonec spoustu prachů a z jednoduchého letadla je složitá a drahá věc. Mám ten dojem, že podobně se vyvíjel i F/A-18...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Daver
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1573
Registrován: 5/10/2004, 21:11
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Daver »

Mě se naopak X-32 líbí, protože neni tak okoukáné a tak nějak vybočuje z řady.
"Nemůžeš-li střílet, staň se bunkrem, nemůžeš-li se hýbat, staň se zbraní, nemůžeš-li vyhrát, staň se hrdinou."
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Tak jako žádná žena není škaredá, když se správně upraví, tak i každé letadlo je krásné ( no dobře tak dobré), když se dobře vystrojí. Počkejme si co vyberou a zda to vyberou - jak ho vystrojí - pak uvidíme nejlépe jak bude vypadat. Třeba se budeme dívat jen na již známé letouny.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Tak oni už si vybrali X-35 jako F-35. Jenže je problém, zda se nakonec stroj dočká zavedení. Podle mnoha náznaků nebudou jeho kvality mimo stealth vlastností nijak zvlášť převyšovat F-16...samozřejmě mimo verse B, tedy V/STOL, která však je v největších problémach. Přičemž cena přeci jen vychází v porovnání s F-16 o dost vyšší. No a u možných variant dalšího vývoje F-16 je i použití stealth technologií, takže i tento trumf JSF by zmizel...
Naposledy upravil(a) YAMATO dne 12/4/2006, 00:15, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

X-35 je palubni stihacka, pokud se nepletu, ne?
válka je vůl
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

YAMATO, kdy si vybrali a jestli skutečně X-35, F-35, napiš máš-li něco bližšího, docela by mě to zajímalo, přes skepsi z penězma ten program není úplně blbej a skutečně připomíná dobu rozhodování F-16 a potom i F-18. Docela mě zajímá co z toho bude. Já myslel, že je to zatím utlumeno.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Michane, mám to např. z ATM, bohužel jsou jaksi pryč...už radši nic nepůjčuju :roll:

Označení má být F-35 A pro pozemní versi (náhrada za F-16, A-10 atd.). Jenže výkony A nijak zvlášť F-16 nedeklasují a cena je vyšší, při aplikaci stealth technologií by byl F-16 prakticky srovnatelný s výhodou ceny, zkušeností, výcviku, infrastruktury...

F-35 B (náhrada za Harriery), tedy V/STOL, je sama o sobě problematická a je i otázka, zda je takový stroj vůbec potřeba...praktické nasazení ukázalo, že využití V/STOL charakteristik je velmi malé. Dokonce i RAF by nemuselo nadávat, protože nové, podstatně větší letadlové lodi umožní i provoz klasických palubních letadel s normálním startem a přistáním...čili by přicházela do úvahy navalizovaná verse Typhoonu, Rafale M či Super Hornet...ostatně tyto úvahy opravdu jsou.

F-35 C (hlavně náhrada za starší verse F/A-18) může klidně plnohodnotně zastoupit F/A-18 E/F...kdyby bylo aplikováno více stealt technologií, tak by jej i převyšoval.
Naposledy upravil(a) YAMATO dne 12/4/2006, 00:18, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

jj, ty aplikace umím, ale nějak mi uteklo, že se již rozhodli a co půjde do výroby. Ono to asi musí přijít ale kdy. U Raptora F-22 se předpokládá první část asi 20ks řekněme 2009-10, no 60 do 2012, když se nic nestane, ale tady nějak nemám zprávy. Prosím i s tím Raptorem mě nechytejte za slovo, spíše doplňte. Je to nová technika a tak jsou přesuny roků běžné, dle peněz a změn priorit.
Naposledy upravil(a) michan dne 11/4/2006, 21:44, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ostatně právě Raptor, respektive jeho strašidelná cena, je jedním z důvodů úvah okolo JSF. Palubní verse F-22 N z finančních důvodů padla, stejně, jako předtím F-117 N a A-12...a postupná redukce uvažovaných počtů F/A-22 je všeobecně známa.

Tyhle hračky jsou skutečně abnormálně drahé...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

jj, naprosto souhlasím, že cena F-22 hodně věcí přesouvá, jak i na jiném místě správně píše redboy.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Ještě snad tolik, rozhodnutí Senátu USA o výrobě Raptoru F-22, těch 60 ks do roku 2012 nalezl Pegeucko na internetu a je snad z 6.4. 2006, tedy jen několik dní staré. Já z toho vypočítávám, když říkají ročně 20 ks, 2009-10, 2011 a 2012. Jestli tedy peníze uvolní je možné, protože americké fabriky jsou schopny vyrábět i na dluh, to je všeobecně známé, že je i stát u nich zadlužen, že budou i dodány dříve. Ovšem o tom F-32 a F-35 pořád nemám nic bližšího než co jste zde uvedli, pokud byl vybrán F-35. Je to nové a tudíž je to pochopitelné.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

YAMATO, tak již jsem se přesvědčil, že byl skutečně vybrán F-35 A,B aC. Měl jsi pravdu. Jen pořád nevím jak je to se seriemi a kdy snimi najedou. Ale vybrán je skutečně, jak si zde psal ten F-35.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

S dodávkami to asi zatím moc horké nebude...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Asi ne o tom jsme tady psali, že jsou to ty peníze a Raptor F-22.
ObrázekObrázekObrázek
Janni
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 114
Registrován: 31/10/2005, 00:33
Bydliště: Brünn

Příspěvek od Janni »

Možná Vám to uniklo, ale první jednotka s F-22 už je bojeschopná a typ je zařazen do výzbroje od poloviny ledna 2006.

X-35(tedy F-35) byl vybrán před X-32 už 26.1.2001. Pravda, hračka poněkud nákladná a navíc cena obludně roste. Už teď je na neskutečných 37 milionech USD za kus. Ale fly away ceny! Nejbližší termín zařazení do výzbroje momentálně počítá s rokem 2011.
Neexistují zoufalé situace, existují pouze zoufalí lidé.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“