McDonnell Douglas F-15 Eagle

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

USAF F-15E Eagle sa podrobujú kritickým testom systémov elektronického boja

Letectvo modernizuje flotilu F-15 pomocou systému EPAWSS, ktorý je schopný odhaliť, identifikovať, zablokovať, znehodnotiť, narušiť a poraziť moderné a vznikajúce systémy hrozieb v prostredí záujmu.

Zdroj: DefenceBlog

Obrázek

PS: Aký rozdiel to bude s katarským F-15QA? Spomínaju totiž, že práve katarský F-15QA bude ten top naj Eagle z celej histórie variant Eaglov :?:
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Jenom tak rychle, Boeing píše že F-15EX bude ten nej.
Tady je Katarský Eagle.
https://newatlas.com/military/most-adva ... i0ofRPQLvg

Obrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Systém elektronické ochrany EPAWSS je zkoušen na letadlech F-15E. Má nahradit starší TEWS.
Na F-15 C se nejspíše tento nový systém neobjeví, naopak se tato jednomístná verze přes vícero modernizačních programů v poslední době, bude nejspíše celá vyřazovat a nahradí ji zcela nové dvoumístné stroje F-15EX.
https://www.janes.com/article/95557/usa ... e-for-f-15

Edit, a jo, Pikující Brizolit :lej:
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Ohledně vyřazení, nahrazení F-15C.
Sice se F-15C průběžně celkem modernizuje, dostal přilbové zaměřovače, střely krátkého dosahu Aim-9X, nedávno se do kokpitu na místo původního RWR okrouhlého displeje začal montovat víceúčelový a větší dosplej, ale ůvahy o jeho vyřazení už se pár let vedou.
Systém EPAWSS byl na F-15C zatím pozdržen a vlastně se čeká jak se s F-15C naloží.
V ANG se uvažovalo v roce 2017 a možná ještě uvažuje o nahrazení Eaglu stíhačkami F-16 Viper, ale toto rozhodnutí naráží na názory, že Viper nemá takové kapacit pro vzdušný boj jako Eagle.
Nedávno se, možná i díky tomu že Boeing má problémy (protože se civilní části společnosti v poslední době moc nedaří) prosadil program F-15EX, který má doplnit a nebo nejspíše i zcela nahradit verzi C. A to je zatím poslední mě dostupná zpráva.

https://nationalinterest.org/blog/buzz/ ... rade-75291
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Pikujici brizolit
Nejspíše sis to už našel.
F-15EX je vlastně americká verze F-15QA, a měly by být zvláště určená k AtA misím jako náhrada (možná doplnění) F-15C.
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Wasp :lej:

Ja len dúfam, že Eagle v akejkoľvek variante tu ešte pár rokov bude. Spolu s Tomcatom a rodinou Su-27 sú to tie najelegantnejšie stroje, čo podľa môjho názoru vzlietli v studenej vojne :wink:
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Stíhací F-15EX a stíhací bombardovací F-15E tu budou ještě dlouho.
Mě mrzí že jednosedadlová verze bude končit, to je elegán, dvoumístná bublina trochu narušuje elegantní tvary F-15.
Ono, F-15C měl končit někdy po roce 2000 zavedením Raptoru, jenže Raptorů bylo vyrobena asi 190 Ks. Tedy se F-15C rozhodlo letectvo modernizovat. Celkem pomalu. Ideálně by F-15C potřeboval motory GE F-110, ale to je a byl můj vlhký sen.
+ prodloužení letových hodin draku a jeho zesílení aby mohl dosahovat 9G opravdu v celé letové obálce.
S JHMCS a Aim-9x, APG-63V3 a novým systémem elektronické obrany EPAWSS by to byl zase "Orel skalní"
Ale nové EX jsou zcela nové, tedy Eagle tady zůstane dlouho.

Konstrukce Eaglu se osvědčila velice dobře, je tady už od sedumdesátých let, to je moc pěkný.

Mě v poslední době zajimá manévrovatelnost F-15.
Z fóra F16net mám pár poznatků která ale chci ještě ověřovat.
Vyplívá z nich že F-15 má v pomalých rychlostech celkem pěknou schopnost zvedat čumák, podobně jako Hornet, za cenu enormní ztráty energie, údajně až někam ke 45 stupňům AoA (při testování AoA v sedumdesátých letech měl dosáhnout 101 stupňů).
V malých rychlostech je při obratech stabilní ale ve větších už tolik ne, protože vstupy vzduchu s čím dál větší rychlostí přebírají více a více práci VOP, celkově až o 30%.
Je stavěn na energetický boj a svědči mu transonické, supersonické rychlosti.
Ve vertikále má pořád malé výhody nad blokem 50/52 F-16, které ale můžou rozhodnout (dogfight)
V zatáčkách oproti Viperu (50/52)rychleji ztrácí energii, ale není od Viperu zase tak daleko (dogfight).
V některých rychlostech a výškách umí zatočit o něco lépe než Viper.
Roll má pěkný, byť F-16 je lepší.

Ve větších výškách je F-15 o něco lepší než Viper, a s plným palivem a výzbrojí AtA je rychlejší a má větší dolet.

Údržba F-15 je celkově o dost náročnější oproti jednomotorovému F-16, ale i tak je v některých věcech jednodušší.

F-15 je velice odolný na poškození.

A není to dlouho co systém F-15 Eaglu byl cvičně "nahekován" hackery.
To je vzhledem k jeho stáří celkem zajimavé.

F-15E je celkově méně obratný, protože je těžší a má na bocích trupu přídavné CFT nádrže + LANTIRN a podobné.
Ale pokud by byly tyto sundány, odpovída +- ryze stíhací verzi F-15C.
Naposledy upravil(a) Wasp dne 23/4/2020, 09:23, celkem upraveno 2 x.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Názor pilota který létal mezi léty 1983-1987 F-16A, létal dříve na Phantomu, a měl v té době více než 4000 odlétaných hodin.
V cvičném boji (dogfight)1 vs 1 v podobné hmotností konfiguraci a zbraních Aim-9p, spolu s kanóny a při podobných zkušenostech pilotů obvykle zvítězí F-16A, tak v 75-80 % případů, pokud neztratí rychlost. Rozhoduje pilot. Ale je to cvičení a reálný boj je něco jiného.
Zvláštní je že popisuje podobný scénář, ale 2 vs 2 a tam že naopak je silnější F-15A.
Taky popisuje cvičení 4 Falcony VS 2 Eagly z 33.FW ( no nějací borci co Eagly létali často a moc dobře) co jim pravidelně podle jeho slov nakopávaly zadnice, ale šlo i o boje na delší vzdálenosti.
Podle něj v reálných střetech koncem osumdesátých let se vším rušením a přehlceným prostorem kolem by se F-16A k Eaglu nedokázal přiblížit.
A podle jeho slov je nejdůležitější součást boje pilot, ne stroj. Popisuje případ kdy Phantom s pilotem s pořádným náletem hodin dokázal porazit ne tak zkušeného pilota F-16A v dogfightu jenom s kanóny.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Systém OWS u F-15A,B,C,D pilota informuje o přetížení ale nezasahuje mu do řízení, tedy pilot se může dostat přes 9g.
Je nějaký podobný systém u modernějšího F-15E ? Já jsem si nějak sám vyvodil že má elektronické omezení na 9g a dál pilota nepustí.
Nevím jak je to u Gripenu, nebo F-16, obě letadla by podle mě měla mít taky elektronické omezení na 9g.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Starlight psal
Verze F-15E, a výše (první vzlet 1986) pak mají kombinaci digitální systému FBW a záložního mechanického řízení. Podobný systém má i bombardér B-1B.

Včera jsem si sehnal manuál pro F-15E, po tom co jsem ho zběžně "prolétl" tak se tam píše o systému řízení CAS, o FbW ani slovo.
Tedy mám dotaz.
V knize F-15, Naše vojsko se píše že F-15E má dvoukanálove FbW umožňující létat ve výškách 60m i při poruše jednoho kanálu.
Jsem lehce zmaten.
Je možné že CAS na F-15E je opravdu FbW ale není tak v manuálu pojmenován ?
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od kenavf »

FBW má určite(asi už nepovažujú za potrebné to v dnešnej dobe zdôrazňovať), akurát sa mi nezdá že by bolo len dvojnásobne zálohované, nebývajú tam obvykle trojnásobne zálohované? Laicky povedané ak je dvojnásobná záloha, tak pri neštandardných údajoch v jednej, systém nespozná ktorá je zlá a podľa ktorej sa má riadiť. Pri trojnásobnej sa riadi podľa dvoch s podobnými údajmi.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

To je otázka, co chápeš pod FbW :wink:
Ano, i CAS lze nazývat jakýmsi "zárodečným" FbW systémem.

Klasický digitální FbW má až F-15QA, a jak je vidět na tiskové zprávě Boeingu ze 14.4. 2020, mají stále důvod to zdůrazňovat :wink:
The F-15QA brings to its operators next-generation technologies such as fly-by-wire flight controls, digital cockpit; modernized sensors, radar, and electronic warfare capabilities; and the world's fastest mission computer.
https://boeing.mediaroom.com/2020-04-13 ... rst-Flight
Stručný popis řídicího systému F-15 je zde:
https://www.f15sim.com/operation/f15_fl ... system.htm
a pár obrázků
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

To je moc pěkný a máš pravdu.
Ale platí to pro F-15E která má mít FbW a mechanické ovládání ?
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

Jo, tak to nevím.
Ty máš manuál k F-15E. Našel jsi tam FbW?
Nebo, našel jsi tam něco jiného než CAS a hydro-mechanické řízení jako u F-15C ?
Pokud ne, tak je to nejspíš stejné.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Starlight »

@ Wasp

Skeptika prostě ignoruj, od něj se dozvíš jenom nesmyly. Nejen že nečte toto vlákno, nečte ani takové základy jako jsou datasheety USAF a ani tu Wikipedii .

Technologie systému řízení letu typu FBW u letounu F-15E byla vytvořena na základě systému FBW pro experimentální program AFTI F-16 (první vzlet 1982). Výsledky tohoto programu převzaly jak letouny F-16C/D , které dostaly digitální FBW systém řízení místo analogového, tak i F-15E.


https://youtu.be/iClN05EWuEY

F-15E je vybaven trojnásobným digitálním systémem řízení letu, který řídí letoun ve třech osách. Výrobcem byla kalifornská firma Lear Siegler (později BAE Systems), která byla mimochodem i dodavatele autopilota pro L-159.

Z praktických důvodů se systém na F-15E pořád jmenuje CAS. Pro piloty je to totiž pořád stejné jako na ostatních verzích F-15 USAF. CAS se se automaticky odpojí, pokud mají dva kanály ze tří závadu. F-15A-D měly pouze dvoukanálové analogový systém, který se automaticky odpojil, pokud nastala závada jednoho kanálu.

Tento nový systém řízení letu umožnil více módů autopilota a také bezpečný let s automatickým kopírováním terénu v přízemní výšce. K tomu je potřeba podvěsit ještě navigační kontejner AN/AAQ-13 systému LANTIRN s radarem pro sledování terénu (a s navigačním FLIRem).


https://youtu.be/JAhAw-KzKrw

CAS pracuje ve shodě s klasických hydromechanickým systémem řízení, které F-15E převzaly z F-15D. Oba systémy řízení letu jsou schopny v případě závady toho druhého pracovat i samostatně. USAF při vývoji F-15 od začátku požadovala, že musí být plně řiditelný i při závadě/poškození systému CAS při manévrování v nadzvukové oblasti nebo včetně vysokých AOA. A to platí i pro F-15E.

Systém stejně jako na F-15A-D omezuje rychlosti klonění, klopení podle rychlosti. Omezení rychlost vybočení (výchylky směrových kormidel) v závislosti na rychlosti je řešeno mechanicky. F-15A-D a F-15E mají podobný audio systém varování před přechodem do pádu (kombinace úhlu náběhu a rychlost vybočení). F-15E má také audio systém varování před překročením úhlu náběhu.

Tebou zmíněný systém Overload Warning Systum (OWS) je u F-15A-D a F-15E principiálně stejný. Tj. při přiblížení k násoskovému limitu pilot dostane audio varování. Jsou tu však minimálně dvě odlišnosti. Systém na F-15E počítá i se skutečnou změnou množství/hmotnosti paliva během letu. No a ten hlavní rozdíl je, že letouny F-15A-D jsou dimenzovány na maximální hodnotu násobku vertikálního přetížení jen 7,3 g, zatímco draky letounů F-15E jsou zesílené a mají povolenou maximální hodnotu násobku přetížení až 9,0 g.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Ahoj, děkuji.
Právě před chvílí jsem přečetl článek F-15E FLIGHT TEST PROGRAM OVERVIEW J.L Roberts 1988, kde se píše mimo jíné o Triplex digital flight control augmentation system u Strike Eaglu.
A pak mě došlo, že CAS v manuálu pro F-15E není ten stejný CAS u F-15A-D. Což se dá poznat z toho, že popis CAS u F-15E je jiný než v manuálu pro F-15A-D. Ale to jsem původně přehlídl když jsem se zběžně díval.
Ve článku se píše že CAS u F-15E byl nastaven tak aby odpovídal ovládání F-15A-D, a že piloti jiných verzí Eaglů nepoznali rozdíl.
Teď dočtu Tvůj příspěvek, přečetl jsem jenom začátek. A zase si mě předběhl, zrovna jsem se chtěl s výsledky mého vícehodinového snažení podělit na palbě.
Ale jsem rád, dobře příspěvky rozvádíš, do široka i hloubky. :up:

Editace : Ve stejném článku (Roberts 1988) se píše že Eagle C byl stavěn se 7,3g všude a s 9g v podzvukových rychlostech.
Přikládám sken z manuálu TO 1 F-15A-1, F-15A-D Block 7 up
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Tady za předpokladu že mám správný graf, čtu že 9g můžu s hmotností 37 400lb dosáhnout v sea level ve všech mě dostupných rychlostech pro tuto výšku, tedy do 1,2 machu v čisté konfiguraci.
Přílohy
F-15C max G.png
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

Wasp
Máš to dost blbý :(
Jak píše Starlight, Skeptik ti píše nesmysly, a on ti pak napíše fakticky to samé, z čehož vyplývá, že i Starlight píše nesmysly :lol:

Ale teď vážně.
Ptal jsi se na to, zda má F-15 systém FbW, Já to odpověděl: "To je otázka, co chápeš pod FbW"
A přesně o to jde.

Za letadla se systémem řízení FbW se považují ty stroje, u kterých je klasický mechanický, hydraulicko-mechanický čí jiný manuální systém řízení nahrazen systémem elektrickým resp. elektronickým ... tedy, že řídicí impulz jde "po drátě", proto Fly by Wire tedy "létání po drátě".

Rozdíl je vidět třeba zde
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Přičemž platí, že mezi ovládacími prvky (řídicí páka, pedály, ovládání klapek, spoilerů atd.) a přenosovým systémem (táhla, lanka, hydraulika) klidně může být jakýkoli počítač, který pilotovy řídicí signály upravuje (třeba aby nedošlo k překročení povolených násobků) a nebo dokonce generuje vlastní, aby udržel letoun v požadovaném směru či rychleji reagoval na změnu situace (např. při kopírování terénu).
To ale pořád neznamená, že se jedná o FbW (protože "chybí drát" pro přenos řídicího signálu).

Klasický FbW je schematicky zobrazen třeba zde
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
nebo zde
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Rozdíl je patrný na první pohled - mechanická táhla a lanka, případně hydraulické hadice, jsou nahrazeny metalickým kabelem, u systému FbL (Fly by Light) pak optickým vláknem.
Při rozhodování o tom, zda má letadlo FbW systém řízení je tedy nutné si odpovědět na otázku, který systém řízení je primární.
Pozn. To píšu proto, že existují letadla s FbW systémem, které ale nesou záložní (neplnohodnotný) manuální systém řízení - typický příklad je B777.

U F-15A-D je odpověď jasná (dal jsem sem i schemata řízení) - primárním systémem řízení je hydro-mechanický systém a CAS "pouze" přebírá část úkolů pilota a "zasahuje" do řízení aby ho zpřesnil (třeba při tom zmiňovaném přízemním letu, protože rychlost reakce CAS na změnu situace je rychlejší než pilotův reflex).
Pokud ale CAS "vypadne", tak se nic neděje, protože primární hydro-mechanické řízení je stále funkční.

Jak jsem psal, jak je tomu u F-15E nevím, ale podle toho co napsal Starlight, je to nejspíš podobné jako u F-15A-D. Primární řízení je hydro-mechanické, ale CAS je vylepšený, tříkanálový. Proto to asi pořád nazývají CAS a ne FbW.
Ne proto, "že jsou na ten název piloti zvyklí", jak píše Starlight.

Ostatně potvrzením bude nejspíš i ta tisková zpráva Boeingu, kde se píše o F-15QA jako o letadle, které přináší nové moderní technologie, jako je FbW.
The F-15QA brings to its operators next-generation technologies such as fly-by-wire flight controls, ...
Což ostatně lze nalézt i při popisu Saudských F-15SA
The F-15SA, which Boeing is building for the Royal Saudi Air Force, has avionics enhancement that include a fly-by-wire flight control system, ...
Proč by se to jinak zdůrazňovalo, když Saudská Arábie již F-15S (exportní verze E) provozuje ???

Pozn. Pokud je to ale tak, že primárním systémem řízení F-15E je CAS, jinými slovy, že "podél hydraulických hadic vedou ještě metalické kabely pro přenos řídicích impulzů a hydro-mechanický systém z F-15A-D je skutečně jen "záložní", pak je to jinak a F-15E je, bez diskuze, FbW. Ale to já fakt nevím - a připomínám to od počátku.
Já totiž nevím, co přesně si představit pod tím Starlightovým
CAS pracuje ve shodě s klasických hydromechanickým systémem řízení, které F-15E převzaly z F-15D. Oba systémy řízení letu jsou schopny v případě závady toho druhého pracovat i samostatně.

Zda to, že řídicí pokyn jde k řídicí ploše současně po hydro-mechanické trase, tak elektrickým impulzem po kabelu. to mi připadá trochu podivné, protože ten elektrický impulz by tam byl vždy o nějakou tu setinku vteřiny dříve.
A nebo to, že F-15E má dva plnohodnotné řídicí systémy - jak manuální (hydro-mechanický) tak elektronický (fly by wire).


U letadel se systémem FbW je to jinak.
Manuální přenos řídicích pokynů mezi pilotem a řídicími plochami zcela chybí. Je nahrazen elektromagnetickým (FbW) či optickým (FbL) signálem. Proto jsou po letadle "dráty" či "vlákna" a ne "táhla, lanka a hadice".
Výhody jsou jasné - nižší hmotnost a rychlejší odezva systému. A samozřejmě i mnohem komplexnější zpracování digitálního řídicího signálu (u digitálního FbW).

Závěr
Na to, zda má F-15E řídicí systém FbW si prosím odpověz sám. Záleží to na tom, jak přesně je řídicí systém F-15E konstruován a "co chápeš pod FbW".
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od kenavf »

FBW je to vždy a FBW je vždy primárne. Otázka je už len že buď má "mechanické zálohovanie" alebo ho už vôbec nemá, ale vždy je to FBW. A nejaké CAS a podobne sú už len varianty a doplňky pre FBW.

EDIT: prípadne CAS napojený na staršie elektro/hydro/mechanické prevedenie.

Napríklad B-777 má FBW mechanicky zálohovaný a lietadlo zostane riaditeľné aj len s mechanickou variantou.
It can use mechanical flight control backup systems (like the Boeing 777) or use fully fly-by-wire controls
https://en.wikipedia.org/wiki/Fly-by-wire
Naposledy upravil(a) kenavf dne 30/4/2020, 15:03, celkem upraveno 1 x.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Chlapi klid,
v klidu poklábosíme o CAS na F-15 a k tomu rozebereme třeba ten graf s g.
Jsem rád za jakákoliv komentáře.
:lej: lej
Později se na to v klidu podívám
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Starlight »

Skeptiku,

přednášky o FBW s obrázky Eurofighetra a F-35 my opravdu nedávej. :!: Pokud si dobře pamatuji, tak jsme to byl já, kdo ti v tomto vlákně ti v tomto vlákně nedávno vysvětloval systém řízení letu Su-27, který používá komplikovanou kombinaci mechanických systémů a elektrického přenosu signálů řízených počítačem. Už to tedy nyní není systém řízení typu FBW? :wink:

Jak jsem již dříve tomto vlákně napsal, systémy řízení letu FBW, CAS, atd. jsou složitá věc a je potřeba nejdříve pochopit jejich konkrétní principy a funkce. Černobílé teorie internetových laiků jak vypadá nejnovější FBW v 21. století je sice dobrá, ale realita je jiná, mnohem barevnější. Reálných řešení byla v historii spousta a to včetně F-15E. CAS na F-15E je systém, který snímá polohu řídících prvků, počítačově signály zpracuje a pomocí elektrických řídících signálů přenesených po vodičích (drátech) ovládá výkonné servoprvky řídících ploch. Letoun tak řídí ve třech osách (i při poškození mechanické větvě systému řízení). Nevím, co jiného by to mělo být, něž systém elektro-impulsivního řízení neboli Fly-by-Wire (FBW).

Pokud s tím nesouhlasíš, tak si běž stěžovat těm, kteří všude píšou že F-15E má FBW. Nebo ještě lépe, běž si stěžovat do Boeingu do St. Louis. Elektronické systémy řízení včetně FBW tam tradičně pojmenovávají názvem CAS už od F-15A až po F/A-18E/F, přestože elektronické systémy řízení v F-15E, F/A-18A-D a F/A-18E/F představují každý jinou generaci. :rotuj:
Odpovědět

Zpět na „Letadla“