McDonnell Douglas F-15 Eagle

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Starlight »

Wasp píše:
Editace : Ve stejném článku (Roberts 1988) se píše že Eagle C byl stavěn se 7,3g všude a s 9g v podzvukových rychlostech.
Přikládám sken z manuálu TO 1 F-15A-1, F-15A-D Block 7 up.... Tady za předpokladu že mám správný graf, čtu že 9g můžu s hmotností 37 400lb dosáhnout v sea level ve všech mě dostupných rychlostech pro tuto výšku, tedy do 1,2 machu v čisté konfiguraci.
@ Wasp

Děkuji za postřeh. Asi je vyřešena záhada, proč se u F-15 často uvádí násobek přetížení jen +7,3 g. Při troše pátrání, bys to mohl najít v kapitole o OWS a Section V – Operating Limititations.

Letouny bez funkčního OWS mají limit +7,3 g. Tato hodnota je vyznačena na mechanickém ukazateli vertikálního přetížení na přístrojové desce. Letouny s funkčním OWS (se zobrazením na HUDu) mají ale limit podle tebou postnutého grafu. Tedy až + 9,0g.

A teď asi to nejdůležitější. OWS zavedli až během výroby verze C/D a na již vyrobené letouny C/D je zpětně doplnili. Letouny verze A/B tuto vychytávku neměly a ani se do verze A/B zpětně neinstalovala. Letouny F-15A/B tedy měly omezení na maximálně +7,3 g. Což uvádí většina autorů. Novější F-15C/D s elektronickým OWS a indikaci dynamického výpočtu aktuálního povoleného násobku přetížení podle rychlosti a výšky letu, tak mohou jít až na 9,0 g (v určitých oblastech letové obálky).
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

Starlight píše:CAS na F-15E je systém, který snímá polohu řídících prvků, počítačově signály zpracuje a pomocí elektrických řídících signálů přenesených po vodičích (drátech) ovládá výkonné servoprvky řídících ploch.
Díky za informaci. To je přesně to, na co jsem se ptal = zda u F-15E již "vedou dráty k servům u řídících ploch", po kterých se předávají řídící signály. Fakt jsem to nevěděl.

Měl by jsi pro to i nějaké schéma či popis, že tomu tak skutečně je?
Já nabyl dojmu, že je tomu tak až u F-15SA resp. QA.
Je ale možné, že ten popis verzí SA / QA se týkal toho, že byl zcela odstraněn hydro-mechanický systém řízení.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Starlight píše: A teď asi to nejdůležitější. OWS zavedli až během výroby verze C/D a na již vyrobené letouny C/D je zpětně doplnili. Letouny verze A/B tuto vychytávku neměly a ani se do verze A/B zpětně neinstalovala. Letouny F-15A/B tedy měly omezení na maximálně +7,3 g. Což uvádí většina autorů. Novější F-15C/D s elektronickým OWS a indikaci dynamického výpočtu aktuálního povoleného násobku přetížení podle rychlosti a výšky letu, tak mohou jít až na 9,0 g (v určitých oblastech letové obálky).
OWS byl podle manuálu zaveden, jak říkáš, u F-15C v.č. 80-0033, ale potom byl zpětně zaveden na všech letadlech A,B,C,D, pokud se dobře dívám na přílohu kterou posílám.

Povolený násobek nebyl nejspíše omezen vůbec. Nenašel jsem u F-15 žádný g-lock, fórum F16.net zmiňuje ve více vláknech že F-15A-D nemá nijak omezený G. Nebo alespoň tak jako FbW letadla F-16 nebo F/A-18.

V Eagle Talk r.1990 (jakési dobové pojednání a povídání o F-15 očima inženýrů, techniků, pilotů, techniků udržby atd.) Je článek -
OWS Overloads vs Wing Buffet Outer Wing Cracks autoři GARY L. GRABER Section chef technology F-15 Structural Dynamics and loads. RONALD A. MELLIERE Brench chief technology F-15 Structural Development.

V něm si mimo jiné autoři stěžují že piloti létají s letadlem moc dravě. I přes varování OWS pokračují dál v manévrech a přetěžují křídla, u kterých se pak musí daleko dříve řešit jejich strukturální problémy než se původně očekávalo v návrhu křídla.
Jsou v něm dva grafy které přikládám. Ukazují přetížení letadla. Jsou zjednodušené ale i tak jeden ukazuje přes 9g a na druhém je 10g.

Domnívám se, podle předloženého zdroje a jednoho cizojazyčného fóra, že u F-15 není omezeno přetížení na hodnotě +9g.

Skeptik
Prošel jsem lehce manuál pro F-15E a nenašel jsem zvlášť diagram pro CAS/FbW.

Jistojistě má triplex digital CAS + hydromechanické ovládání jako F-15 A-D. A podle mě jde o kombinaci podobnou letadlu ze stejné stáje, F/A-18A-D s FBW a klasickým ovládáním.

Zajimavosti k ovládání u F-15. Článek od Hermon H. Cole, director F-15 design and integration, 1974
MCAIR měl mnoho studií, ve kterých se zvažovalo ovládání v různých kombinacích, jako -
hydromechanické ovl.
elektrohydromechanické ovl.
SAS - Stability Augmentation System
CAS - Control Augmentation System
Fly by Wire

Základních požadavků bylo pět.

A, V celé letové obálce nejvyšší úroveň ovladatelnosti s jakýmkoliv zařízením pro zvyšování stability
B, Vysoká úroveň přežití která umožní vrátit se na letiště a přistát i přes velké poškození nebo selhání ovládacích, hydraulických, elektrických systémů, nebo systémů umělé zvyšování stability.
C, malý risk vývoje
D, Vysoká odolnost a nízká úroveň požadavků na člověkohodiny před vzletem.
E, Nízká váha, cena, a složitost etc.

Z porovnání podle požadavků vycházelo jako nejlepší řešení kombinace využívající hydromechanické ovládání a dvoukanálového CAS. Pracují současně a oba se mohou po poškození nebo zničení jednoho zastoupit.



Letadlo je ovladatelné i když :
- je ztracena veškerá elektřina - fungují křidélka, VOP a obě SOP
- je ztracena veškerá mechanická kontrola - fungují VOP (nahrazují i funkci křidélek) a obě SOP, díky CAS
- je ztracen jeden hydraulický okruh, společný hydraulický systém a veškerá elektřina - funguje jedno křidélko, VOP plochy, jedna SOP
- je ztracen společný hydraulický systém - fungují obě křidélka, VOP, obě SOP.

Obrázek

něco málo přes 9g tam bude

Obrázek

Tady o něco výrazněji

Obrázek

Obrázky správně vložil a příspěvky spojil Jarl.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Tady je první F-15 C s OWS ,Island 1991 a co je zajimavé, má na bocích trupu konformní přídavné nádrže,CFT, které se na F-15C zase tak často nevidí.
https://www.airfighters.com/photo/12058 ... e/80-0033/
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od HONZIK11 »

Krome aerodynamickych souvislosti , je tady jeste
podstatny duvod proc se toto uziva ,nenamahaji staticky ani dynamicky kridlo, vsechny hmotnosti jsou pekne centralizovane do osy.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

HONZIK11 píše:Krome aerodynamickych souvislosti , je tady jeste
podstatny duvod proc se toto uziva ,nenamahaji staticky ani dynamicky kridlo, vsechny hmotnosti jsou pekne centralizovane do osy.
Honziku, unikají mě souvislosti :lej:
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od HONZIK11 »

Pisu o tech pricuclych nadrzich ,prece.,
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:F-15E_CFT.jpg
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

CFT jsou výborný nápad, už někdy za polovinou sedumdesátých let to MCAIR měl vychytaný.
Původně se jmenovali FAST, mohli nést mimo paliva i senzory a různé vybavení. Nakonec se používají čistě jako palivové nádrže.
U F-15C/D se moc nepoužívaly a už nepoužívají. Proto jsou fotky s němi taková malá raritka.
F-15A/B přídavné CFT mít nemohly.

Ale na manévrovatelnost vliv mají a v počátcích F-15E se vyšetřoval jejich vliv na pád Strike Eaglu.

Později přišli CFT na F-16 atd.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Video z HUD F-15C při nácviku BFM, vlevo druhé od spodu je AoA
https://www.youtube.com/watch?v=ZiDC0sXU43A

Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

V dobách né tak minulých, i na serveru válka.cz (v tamním článku o F-15 )se uvádí, že F-15 je více méně překonán Su-27.
Jenže, co tak pročítám literaturu a články, není to tak jednoznačné a jednoduché.
V článku United States General Accountiw Office, Statement of Louis J. Rodrigues, Director, Systems Development and Production Issues, National Security and International Affairs Division 1994, je psáno že F-15 překonává zavedené a nebo plánované stíhače potencionálních nepřátel ve 4 z 5 sledovaných parametrů, nutných pro úspěšné vedení vzdušného boje.
Článek se opírá o práci DIA.

Piloti F-15 mluví o tom (cca 2008) že Su 27/35 má řadu výhod nad F-15, ale věří, že jako celek je Eagle lepší a dokáže porazit Flankery.

Tedy si myslím, že starší práce na webech v češtině nejsou zcela objektivní.
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 213
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Saburo »

To video HUDu z nácviku BFM není ze skutečné F-15, ale je z hry/simulátoru, DCS World.
A zrovna F-15 tam není jako "full-fidelity" modul s kompletní avionikou, ale jen jako FC3 součást s kvalitním letovým modelem, ale velmi zjednodušenou avionikou.
Obrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Saburo píše:To video HUDu z nácviku BFM není ze skutečné F-15, ale je z hry/simulátoru, DCS World.
A zrovna F-15 tam není jako "full-fidelity" modul s kompletní avionikou, ale jen jako FC3 součást s kvalitním letovým modelem, ale velmi zjednodušenou avionikou.

Jo, máš pravdu :oops: ty moderní hry vypadají ale fakt dobře :lol:
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Z F16net.
Jeden uživatel si dal práci a vytáhl z manuálů pro tato letadla ustálenou zatáčku v 10 000 ft. Pro Su-27 je z verze pro export.
Pro zajimavost.

Obrázek

Obrázek správně vložil Jarl.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Skeptiku, pokud by Tě zajimalo co o F-15 věděli lidé v SSSR, stáhl jsem ruskou práci z roku 1983, pojednávající o F-15, má 31 stran a protože azbuku neumím a text nejde dát do překladače, budu jenom rád když mě řekneš co se tam vlastně píše.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Motory pro F-15EX měly být původně pouze od firmy General Electric, ale nově dojde k souteži s firmou Pratt and Whitney.
Více v článku
https://www.airforcemag.com/air-force-o ... mpetition/
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Ve cvičeních Cope India zatápí kombinace Migu 21 a Su 30 americkým F-15 a F-16 celkem pravidelně.
Letitý Mig 21 je výrazně zmodernizovaný a v cvičných dogfightech je to velice silný protivník. I v tomto výborný Viper se musel sklonit.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4961
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Juraj Tichý »

Tak Indicky Mig-21 Bison, nie je Fishbed zo studenej vojny, v stave v akom opúšťal ASR a AČR.
Glass-cockpit, RWR, novy radar,R-73, R-77, prostriedky elektronickeho boja, prilbovy zameriavač. Proste klasicka vybava stihaca 4tej generacie. Vraj aj nejaka forma datalinku a tiez nove prekrytie kabiny pre lepši výhľad.
A kedze nikto nikdy nespochybňoval letove vlastnosti sovietskych stihacov, cim zaostavali boli tie "cingrlatka" ktore teraz dodali zvacsa Izraelci a domaca vyroba.
Mimochodom na tom cvičeni boli Migy k F15 v presile 3:1.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Přesně tak,
navíc tehdy F-15 neměli AESA radar, ani JHMCS. Nemohli použít BVR a Amraam měl omezený dosah.
A podle scénáře měli F-15 umřít.
Podle článků z periodik byli američani překvapeni výborným indickým přehledem nad bojištěm díky datalinku a vzájemnou velice dobrou spoluprácí.
Úroveň indických pilotů má být výborná.

Našel jsem video kde americký pilot vysvětluje jeho názor na Su-30, podle něj indičtí piloti až moc využívaly měnitelný vektor, přicházeli o energii a pak je F-15 slupli. Podle něj ke konci cvičení už nebyli moc ochotní jít s američany do dogfightu. Podle něj je Su-30 o chlup ve WVR lepší než Eagle.

U Migu-21 ukazuje že ani tak nezáleží na době vzniku, jako tak na snaze neustále se držet s dobou.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Izrael modernizuje své nejstarší F-15IA,
Eagle se do důchodu rozhodně nechystá.

http://en.c4defence.com/Archive/iaf-sup ... -ia/7450/1
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Odpovědět

Zpět na „Letadla“