McDonnell Douglas F-15 Eagle

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

HONZIK
Děkuji.

Barrymore

Mě napadlo že otočením radaru o 90 stupňů mu umožní lepší sledování cíle při nutnosti bránit se proti jeho střele Fox-1.Třeba.
Radar má větší sledovací úhly ve vertikále a jeho pootočením může lépe sledovat cíl a neztratit ho z uzamčení.
Tedy při vlastním manévrování já spíše zasáhnu cíl.

Takto bez literatury mě napadají pouze radary APG-63V2 a V3 které mají elektornické vychylování signálů, APG-63 a APG-63V1 snad mají oba mechanicky nastavitelnou anténu.
Uživatelský avatar
Barrymore
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 407
Registrován: 11/4/2006, 17:33

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Barrymore »

Máš pravdu, už se mi to po té době, co do toho už nedělám, motá. Musím si to zopakovat. Anténa AN/APG-63 (V1) je mechanicky stavitelná ve třech osách. Radar má asi 15 režimů (z hlavy). Ve většině používá buď listový svazek nebo tužkový, který je pevný (vůči ploše apertury), která je vychylována mechanicky. Co si vzpomínám, tak při dogfightu (supersearch) je v jakoby monoimpulsním režimu. Listový svazek se šířkou 20°(asi) je vychylován mechanicky v horizontu a informace o elevaci cíle je získána vyhodnocením přijatého signálu. Jestli má pro příjem dva současně vytvořené svazky nebo je přepíná a jestli vyhodnocuje fázi nebo amplitudu, to si nevzpomenu, ani kdybys mě ožral. Jestli si na to na podzim vzpomenu, tak se kouknu do své záložní papírové paměti a zkusím dohledat. Ale na tom otáčení kvůli clutteru trvám. Jestli se teda zase nepletu.
A Mistr Sun pravil: "Pokud nebyly povely dosti jasné, rozkazy dosti srozumitelné, pak je to chyba hlavního velitele."
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

APG-63 s PSP má asi těch 15 režimů, ale není započítán TWS, ten v manuálu nemám (1979/1981).
Co jsou listové a tužkové svazky ? Radary chápu na v tomto zjednodušené PC hře DCS, jinak o nich vím prd.
Chápu opakovací frekvence HI,MED,LO PRF a jak fungujé vzdálenosti ale to je tak vše.
Režimy tohoto radaru ze začátku osumdesátek.
Long Range Search
Velocity S.
Short Range S.
Pulse S.
Beacon
RAM
Supersearch Mode
Boresight M.
Vertical Scan M.
Auto Gun Scan M.
Raid Assessment M.
RAM Relative Altitude Display
RAM Inhibit
Manual Tr.
Sniff Mode
Flood Mode Manual
Fl.M. Auto
tedy 17 módů.
Jo a ještě takové ty věci jako HOJ atd. Ty tam taky jsou.

Tenhle radar byl naprostá špička, co ? Dnes teda není na tom ve verzi V3 o moc hůře, ale už to není taková třída jako v 70/80/90s.
Uživatelský avatar
Barrymore
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 407
Registrován: 11/4/2006, 17:33

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Barrymore »

Tak zpátky na stromy, fakt jsem to měl pomíchaný. Nedalo mi to a dneska jsem si to dostudoval. Ten listový svazek + monoimpulsní zpracování má až V2 a V3.
AN/APG-63 bez AESA při supersearch tvaruje prostě tužkový svazek, kterým očuchává prostor před sebou a informaci o tom, jestli je cíl vlevo / vpravo má s vysokou přesností z horizontálního serva. Informaci o elevaci má jenom ve smyslu, ve kterém skenovacím řádku ten cíl je (kurva níž, hodně níž / trochu níž / trochu výš / hodně výš / kurva výš). Stejně to měl MiG-21, ale tam se skenovalo jenom ve 3 řádcích (výš, níž, na úrovni) - paprsek opisoval takovou hranatou osmičku.

Tužkový svazek - hodně úzký kuželový svazek. Informace o cíli je 3D, protože svazek svítí jenom do jednoho místa a předpokládá se, že víme kam.

Listový svazek - svazek, který je v jednom rozměru úzký a ve druhém široký. Má to tu výhodu, že nemusíš snímat prostor řádkováním, jako u tužkového svazku, takže přehled o cílech v daném sektoru máš podstatně rychleji, ale souřadnici v rozměru, ve kterém je svazek široký, nemáš jednoduše dostupnou. Pak musíš mít druhý radar s kolmo postaveným, svazkem (krásný příklad P-35 + PRV-17) nebo dost složitě měřit přijímaný signál a doufat, že to spočítáš správně. Tuhle vyzařovací charakteristiku mají většinou klasické pozemní přehledové radary, kde se tvaruje tzv. kosekantová charakteristika - cíl letící v konstantní výšce má sílu odrazu nezávislou na vzdálenosti od antény.
A Mistr Sun pravil: "Pokud nebyly povely dosti jasné, rozkazy dosti srozumitelné, pak je to chyba hlavního velitele."
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

https://www.armadninoviny.cz/vyroba-sti ... -15ex.html

Moje domněnka o tom co bude dělat operátor se potvrdila - ovládání dronů.
Tento článek je celkem dobrý ve shrnutí co se děje kolem F-15EX.
Nepočítá se s jednomístnou verzí (X).
Naopak bude F-15 jakási moderní, nebo spíše futuristická platforma vzdušného boje. Jestli by někoho napadlo v sedumdesátých letech jak dlouho bude Eagle sloužit a jak obrovskou má drak schopnost modernizace.
Co mě mrzí, lidi kteří by ve stáří řekli "pracoval jsem na Eaglu" bude o dost méně. Nemám rád tyto věci - vyřadíme lidi z procesu.

Moc by mě zajimalo jak dlouho budou věnovat piloti nových EX času klasickým manévrovým bojům, spíše si myslím že už se jde cestou digitální, senzorové války kde lidi jenom mačkají dotykové panely a letadla slouží jenom k tomu nést manévrovou, chytrou munici s velkým doletem.

U nových F-15 s FbW bude nejspíše vyřazeno oblíbené hybridní mechanik- hydraulik- elektronické ovládání.
Díky němu byl Eagle hodně oblíbený jednak pro famózní ovladatelnost, ale spíše hlavně pro schopnost vrátit se zpět.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od kenavf »

Wasp píše:..
Moc by mě zajimalo jak dlouho budou věnovat piloti nových EX času klasickým manévrovým bojům,...
Je to asi aj o predpokladanom spôsobe nasadenia.
Although it is not expected to be survivable against modern air defenses by 2028, the F-15EX could perform homeland and airbase defense, no-fly zone enforcement against limited or no air defense systems, and deploying standoff munitions
"Nie je očakávané prežitie proti modernej vzdušnej obrane roku 2028, F-15EX by mala vykonávať obranu letísk a a domceho územia, bezletových zón v prostredí s oslabenou/slabou PVO schopnosťou a vypúšťaním munície s dlhým dosahom".
https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell ... e#Variants
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Wikipedie se nedá brát.
První je v modernizaci home defence,
druhá je ve spolupráci s F-35 a F-22.
Mají se doplňovat. F-16V bude asi také ve funkci nějakého tmelu tohoto svazku.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Má být vyrobeno nejméně 144 letadel, izrael poptává asi 25 ks, spolu s 25 F-35, globální utlumení ekonomiky může toto změnit. V tom případě bude izrael modernizovat svou flotilu F-15I.

Piloti nepříjmají nové EX zcela kladně. Vadí jim že nebude čistě jednomístná, tak jak bylo ohlášeno pár let zpět.
Mezi C a E je řada rozdílů které brání v přechodu pilota mezi C a E.
Je to dáno hlavně rozdílným nasazením, avionikou atd.
Pokud chce pilot létat druhou verzi, musí projít důkladným výcvikem v té roli kterou necvičí. Pro pilota E to znamená naučit se vzdušný bj do detailu, pro pilota C protipozemní činnost.
Piloti F-15C se považují za elitu a dávají to vědět jiným pilotům letadel, nemají rádi když o tuto výlučnost možná příjdou a možná budou "poníženy" na úroveň pilotů F-15E.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od HONZIK11 »

Něco se děje
Jakoby F15 vstal z mrtvých.
https://www.milmag.pl/news/view?news_id=4275
Že by za tím byly aplikace a rozmístění radaru
L-pásma? (1–2 GHz) popřípadě nižších, tyto frekvence mají schopnost detekce letounu stealth doposud zkonstruovanych? A pak už je to jedno jestli F22 nebo F15 pro včasné zjištění.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

F-15 nebyl nikdy mrtvý, cvičilo se a cvičí dost intenzivně. Ohledně pilotů je to světová špička v Air superiority.
Novou výzbroj dostával vždy první a až po něm další stroje.
Články, když je najdeš počítaly s tím, že asi do roku 2005 nebude mít F-15 konkurenci. Při nějakých menších modernizacích.
Program F-22 měl F-15 nahradit, a tak se trochu více na F-15 modernizace nedostávaly ( proto se dnes musí vyrábět EX, pro Boeing je to lepší a i pro USAF. Je lepší měnit olétané C za nové EX, ale problému se dalo vyhnout průběžnou modernizací F-15C/D, to se zadrbalo z pochopitelných důvodů v podobě F-22). Nasledně nějaké pády, únavy konstrukce atd.

F-15JSI by měl odpovídat +- americkému Golden Eaglu ( nejvíce moderní F-15C,++) s prvky EX.
Izrael bude taky modernizovat, jejich 15 by měla být větší špička než Eagles USA, ale toto téma nemám moc prozkoumané.
Tedy F-35, moderní F-15 a jak jsou na tom s F-16 nevím.
Saudská Arábie, Katar, oba modernizují, nakupují a jsou spokojení.

Mrtvý byl Eagle na palbě. Jinak je celkem čilý, na letadlo ze začátku sedumdesátých let.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od HONZIK11 »

Nevím o existenci, tedy započetí žádného projektu dvoumotoraku v USA. Na rozdíl od Evropy. Tak proč ne, F15 a jeho konstrukce je maximálně kompaktní a klidně bych ji přejmenoval i na B15. To nemusí být vůbec špatně.
.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

F-15 má veliký talent, je to veliký letadlo, s velkým místem pro avioniku, palivo, s velkou nosností, schopný letět 2,5 Machu (maximální dosažená je podle zajimavého článku vyšší) a drží si dobrou ovladatelnost a obratnost i ve velikých výškách. A zároveň jak říkáš je kompaktní, až jednoduchý.
Když to shrnu, práce konstruktérů byla opravdu výborná. Pročítám si knihu od jednoho z nich, mám ji podepsanou ( asi jako jediný v ČR a možná v Evropě) o vzniku a vývoji F-15 a hodně zajimavé číst si jakým způsobem se dívali na problematiku, jakým způsobem přistupovali k řešení problémů atd. Od začátku se počítalo s velikým potenciálem pro rozvoj. Což Eagle dokazuje i potěch letzech.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od HONZIK11 »

Zmínil jsi rychlost. Je to důležitý parametr na který se hodně zapomíná, odpouta se z souboje do lepší pozice kdykoliv se mu zachce. Co F 35? Co se vnitřního objemu - konstrukce letounu, taky zajímavy údaj, ty letouny s vnitřním úložištěm zbraní mají zřejmý deficit Spoléhá se na do tankovani. Ted jsem si vzpomněl na Suchoje 35 a jeho zobrazení s přídavnými nádržemi. Viděl jsem je zavěšené v ose letounu mezi motory, pod křídlem už mene skoro vzácne.
Všechno má své pro a proti.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

F-15C dnes používá zcela pravidelně nádrže pod křídly, pod trupem ne. V minulosti se používala hlavně jedna pod trupem, to dnes neuvidíš. Tedy asi opak Su 35
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Skeptik »

Wasp píše:F-15C dnes používá zcela pravidelně nádrže pod křídly, pod trupem ne. V minulosti se používala hlavně jedna pod trupem, to dnes neuvidíš. Tedy asi opak Su 35
Tady tomu nerozumím.
Su-35S má možnost nést 2 přídavné nádrže, á 1.400 kg palivy každá, pod křídly.
Závěsníky pod trupem, dle všech mě známých informací, podvěšení přídavné nádrže neumožňují.
Standardně se ale lítá jen na interní palivové nádrže, jejichž objem je téměř dvojnásobný proti Eaglu (6.100 kg vs. 11.500 kg) => Su-35S nepotřebuje blokovat závěsníky přídavnými nádržemi

Nebo jsi to myslel tak, že F-15C musí, oproti Su-35S, nosit přídavné palivové nádrže?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Dolet Su-35 nemám vůbec na mysli.
Bavíme se o jejich umístění, vypadá to že Eagle pod křídla, Su pod trup.
Ale když si to sem dal.
Su-27 nesl více paliva ale dolet měl o něco nižší, pokud si pamatuji z knihy od Jefima. Asi žíznivé motory.
U Su-35 vůbec nevím jak na tom je.
Flanker je větší letadlo než Eagle, což je při velikosti Eaglu celkem masakr.
Když vezmeš CFT, máš nějakých +- 9 tun paliva, ty si pořád -15C vzít může, ale raději odhodí standardní nádr. a je výkonější.

Eagle C dokáže nést plné palivo a plnou AtA výzbroj (8 raket), nejde palivo na úkor výzbroje.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Shania »

HONZIK11 píše:Zmínil jsi rychlost. Je to důležitý parametr na který se hodně zapomíná, odpouta se z souboje do lepší pozice kdykoliv se mu zachce. Co F 35? Co se vnitřního objemu - konstrukce letounu, taky zajímavy údaj, ty letouny s vnitřním úložištěm zbraní mají zřejmý deficit Spoléhá se na do tankovani. Ted jsem si vzpomněl na Suchoje 35 a jeho zobrazení s přídavnými nádržemi. Viděl jsem je zavěšené v ose letounu mezi motory, pod křídlem už mene skoro vzácne.
Všechno má své pro a proti.
Pro odpoutani je rozhodujici akcelerace a ne max rychlost a akcelerace z 0,8 na mach 1,2 je tak na 40sec a pak dalsich par minut pres mach 1,6, takze pokud ma nepritel jeste rakety, tak to odpoutani nebude jen tak... takze akcelerovat vyzaduje cas a hlavne palivo.

Vnitrni nadrze maji nevyhodu jen v tom, ze zabiraji objem a vahu navic a EFT muzes odhodit, jinak jsou to jen vyhody oproti EFT. Su-35 ma jeste vetsi interni nadrz jak F-35 a stoj je plne manevrovatelny az pod 50% paliva, proto je taky tohle typicka zvletova konfigurace a ne ta s plnou nadrzi. F-35 je plne manevrovatelna s plnym palivem a vyzbroji. Su-35 s EFT jen na fakt specificke mise, kdyz se s tim dostane do boje, musel by vypustit i pulku nadrze.

F-15C nosi dva bagy pod kridly, protoze u tohoto stroje maji nizsi odpor jak jedna centralni nadrz.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Shania píše:F-15C nosi dva bagy pod kridly, protoze u tohoto stroje maji nizsi odpor jak jedna centralni nadrz.
Poprosím o zdroj.


Mé zdroje říkají že důvodem pro opuštění podtrupové přídavné nádrže byla hlavně menší stabilita letadla. Což je zmíněno i v manuálu pro F-15, kdy má letadlo větší omezení při této nádrži.
A za druhé to, že křídelní nádrže po vyčerpání paliva nesnižují toliko manévrovatelnost ( jako CFT ??)

Co to znamená plně manévrovatelný ?

Akcelerace F-15A,
Motor F-100 PW-100,
Váha 42 000 liber,
výzbroj 4* aim-7, 4*aim-9, palivová nádrž,
trim motoru 97,7%
výška 10 000 ft
Atmosférické podmínky US Standard day - 10 stupňů C
0,7-1,2 M ...52 vteřin

40 000 ft
St.day -10 stupňů C
1,0-1,7 M ... 175 vteřin
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Shania »

Wasp píše:
Shania píše:F-15C nosi dva bagy pod kridly, protoze u tohoto stroje maji nizsi odpor jak jedna centralni nadrz.
Poprosím o zdroj.


Mé zdroje říkají že důvodem pro opuštění podtrupové přídavné nádrže byla hlavně menší stabilita letadla. Což je zmíněno i v manuálu pro F-15, kdy má letadlo větší omezení při této nádrži.
A za druhé to, že křídelní nádrže po vyčerpání paliva nesnižují toliko manévrovatelnost ( jako CFT ??)

Co to znamená plně manévrovatelný ?

Akcelerace F-15A,
Motor F-100 PW-100,
Váha 42 000 liber,
výzbroj 4* aim-7, 4*aim-9, palivová nádrž,
trim motoru 97,7%
výška 10 000 ft
Atmosférické podmínky US Standard day - 10 stupňů C
0,7-1,2 M ...52 vteřin

40 000 ft
St.day -10 stupňů C
1,0-1,7 M ... 175 vteřin
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php ... ag#p435017

dal tam mas i udaj o 5min na mach 2 a par dalsich.

zadny limit znamena, ze muze mavevrovat v plnem rozsahu letove obalky. u A je to 9g s 8t paliva a tunou AG munice a AAM. protoze je nese interne+ blizko teziste.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“