Lockheed Martin F-35 Lightning II

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
vojta.j
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 104
Registrován: 18/2/2018, 21:07

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od vojta.j »

To co píšete odpovídá scénáři, když se zjistí, že součástka může mít problémy dosáhnout plánované životnosti a může začít degradovat (např. praskliny). S tím, že rozvíjející problém se dá relativně snadno detekovat (např. vizuálně na součástce nebo nějaký test, který se dá udělat na letišti). Takže musí zkontrolovat všechny letadla a "načaté" součástky vyměnit.

A následně pak zvýšit frekvenci prohlídek tohoto kusu, tak aby další problémy odchytili včas.

Toto je samozřejmě jen spekulace, ale odpovídá tomu, co píšete výše.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

První NEvertikální přistání na QE ( a lodi vůbec)



F-35B takto může přistávat s větší váhou paliva/zbraní než vertikálně.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Rase »

velká krása, tuhle schopnost beru jako hlavní plus celého projektu. Jako náhrada za Harriery je F-35B úžasný stroj
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

Shania
Ale to co je na tom videu je naprosto normální vertikální přistání.
Ta mírná dopředná rychlost vůči palubě lodě je naprosto zanedbatelná a vyvozuje jen minimální vztlak.

Takové přistání umí, resp. musí umět, každý palubní VTOL letoun, neb loď nikdy nestojí = letoun se vůči vzdušné mase musí pohybovat alespoň takovou rychlostí, jako loď. Uměl to jak Harrier tak Jak-38.
V tomto F-35 B nepřináší nic nového.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od skelet »

Jistěže to Harrier uměl, nicméně se to v praxi nevyužívalo. Tohle přistání není o letounu, ale o principu. Tedy o tom, že si kecne na palubu při větší rychlosti, než doposud byli piloti zvyklí. Což znamená, že tento manévr zabere na lodi i více prostoru, než na jaký byli všichni zvyklí.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

Jinak řečeno, přistává-li VTOL letadlo na loď, která pluje rychlostí 10 kt (5 m/s) proti větru o rychlosti 10 m/s, rychlostí 18 km/h (5 m/s) … což je můj odhad rychlosti té F-35B vůči lodi z videa … pak jeho křídla vytvářejí stejný vztlak jako v případě přistání na pozemní základnu při bezvětří při rychlosti 20 m/s (72 km/h).

Pokud ta loď zrychlí na 20 kt, přistává na ní F-35 kolmo se stejným vztlakem, jako ve výše uvedeném případě … jen potřebuje cca 3x menší místo na palubě (dle decelerace).
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

Ani jsme to nezamýšlel tak, že je to první taková situace historicky, ale v rámci programu
https://en.wikipedia.org/wiki/Shipborne ... al_landing

Skelet: to je vertikální přistání a ne SRVL.

Skeptik: naštěstí hádat nemusíme, tady je přímo video ze simulátoru

F-35B and QEC integration testing



Nejedná se o vertikální přistání, mimo motorů je tu vztlak stále poskytován trupem, křídly a výškovkami.

Rozdíl v přistávací hmotnosti hmotnosti mezi SRVL (Shipborne rolling vertical landing) a VL je 7000lb /3175kg.



Přiblížení záčína nad 100 KIAS (185km/h)

CMD DFP approach 64 KIAS (118km/h) closing speed 55 KIAS (102 kmh)

Při startu v 0 rychlosti přístroje indikují:

29 KIAS (54 km/h) a GS 19 KIAS (35 kmh) - rychlost lodě + vítr

Podle článku je rychlost při dotyku vůči palubě 40uzlu (74km) a zastav na 175stopach (54m).

Daleko víc informací zde:
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php ... &start=480
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od skelet »

Shania, pochopitelně, že to přistání Harrieru je klasické vertikální přistání na letadlové lodi. Pouze jsem zde jiným ukázal rozdíl mezi těmito přistáními. :D
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

Shania
Tak to potom ano. Já myslel, že to uvádíš jako něco výjimečného.
Ale ten Tvůj post na Wiki to uvádí jasně.
Metoda vyvinuta pro Jak-38 … používána od počátku roku 1980
Pro Harrier vyvinuto Qinetiquem v roce 2007 a operačně vyzkoušeno na Charles de Gaule a HMS Illustrious v roce 2008.
Nyní vyvíjeno i pro F-35B.

Jinak tento systém používají i transportní vrtulníky, včetně konvertoplánu Osprey.
Prostě věc, kterou by mělo umět každé VTOL létadlo.
Ani jsme to nezamýšlel tak, že je to první taková situace historicky
Bacha, začínáš přebírat Dzinovu gramatiku :lol: :lej:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

To není gramatika, ale neodlučitelný překlep :lol:

Hlavní problém s Harrery asi bude v tom, že jejich nosiče neměli tolik prostoru jako má QE, USMC s F-35B to asi nemají v plánu používat na LHD (aspoň ne běžně).
---
Update k uzemnění:

Více jak 80% strojů má povoleno létat.
more than 80 percent of jets have been cleared to return to flight
Všechny F-35 mají po prověrce....
Stroje které nejsou ovlivněny špatným palivovým potrubím mají povoleno létat.
JPO confirmed that all U.S. service and international partners have completed inspections of their F-35 inventories for faulty fuel tubes, and the aircraft that are not impacted by the bad tubes are back in flying status.
Z těch cca 20% mají pro polovinu náhradní díly, zbytek bude zpět ve službě v příštích týdnech.

https://www.defensenews.com/air/2018/10 ... e-problem/

*20% z flotily je cca 60 strojů.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4101
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od niko »

USMC sa uspesne podarilo prepojit raketomet HIMARS s datalinkom F-35 a zaroven doslo k uspesnemu zniceniu cvicneho ciela.

https://theaviationist.com/2018/10/09/u ... -scenario/
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

Vadné palivové potrubí u britských strojů: 8 z 9 operačních strojů nebylo problémem zasaženo. 5 z 16 strojů vyžadovalo výměnu palivového potrubí. Podle MoD většina z nich jsou testovací stroje a oprava proběhne co nejdříve.

https://www.bbc.com/news/uk-england-norfolk-45868818

Takže zatím to vypada, že problém mají hlavně starší stroje, ten co spadl byl z výcvikové letky, které mají block 2b a nebo možná i starší.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

Shania píše: Takže zatím to vypada, že problém mají hlavně starší stroje, ten co spadl byl z výcvikové letky, které mají block 2b a nebo možná i starší.
Což je u typické jak pro únavové závady, tak pro závady z důvodu chybné původní konstrukce.
Uvidíme co bylo důvodem zde.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Alfik »

Skeptik píše:
Shania píše: Takže zatím to vypada, že problém mají hlavně starší stroje, ten co spadl byl z výcvikové letky, které mají block 2b a nebo možná i starší.
Což je u typické jak pro únavové závady, tak pro závady z důvodu chybné původní konstrukce.
Uvidíme co bylo důvodem zde.
Stejně tak je to typické pro poškození nevhodnou údržbou - sčítá se časem, tudíž ty stroje co jsou nejdéle v provozu trpí nejvíc.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Rase »

Tak i Belgie nakupuje F-35A Lightning II. Zpráva byla oznámena 22. října. Belgie očekává cenu 4,14 mld dolarů (93 mld Kč) za 34 nových letounů. Americký kongres schválil již dříve prodej v hodnotě 6,53 mld dolarů (147 mld Kč), ale tyto částky bývají nadhodnocené. Když budeme vycházet z belgického odhadu ceny, tak to máme 2,7 mld Kč za kus, což je docela zajímavé. Jako náhrada za čtrnáct Gripenů by to vyšlo na 38,3 mld Kč. Pronájem stávajích čtrnácti Gripenů vychází na 20 mld Kč za 10 let

https://www.defensenews.com/air/2018/10 ... ghter-jet/
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Smutná krabice
praporčík
praporčík
Příspěvky: 348
Registrován: 26/12/2014, 21:40
Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Smutná krabice »

Belgie neměla na výběr: je účastníkem programu sdílení JZ v rámci NATO, což znamená americké B61.

A které stíhací bombardéry jsou certifikované pro nošení a shoz B61?

F-4, F-15E, F-16, F/A-18, Tornado IDS, F-22, F-35, tečka.

Žádný Eurofighter, žádný FCAS.
Inženýři ví, že vše má klady a zápory a musíte si vybrat něco za něco. Propagandisté a obchodníci vynášejí pouze klady a zápory zamlčují. Tvrdí-li kdo, že je něco univerzálně nejlepší na světě nebo nemá žádné slabé stránky, patří do druhé skupiny.
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od arten »

Smutná krabice píše:Belgie neměla na výběr: je účastníkem programu sdílení JZ v rámci NATO, což znamená americké B61.

A které stíhací bombardéry jsou certifikované pro nošení a shoz B61?

F-4, F-15E, F-16, F/A-18, Tornado IDS, F-22, F-35, tečka.

Žádný Eurofighter, žádný FCAS.
Silne pochybujem, že na výber F-35 malo toto akýkoľvek vplyv :D
Uživatelský avatar
Smutná krabice
praporčík
praporčík
Příspěvky: 348
Registrován: 26/12/2014, 21:40
Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Smutná krabice »

Vyšlo pár článků, že mělo; a je pravděpodobné, že výhradně tento aspekt je důvod, proč německý MO otevřel možnost koupě F-35 Luftwaffe i když tím vyvolal hysterickou reakci EADS.
Inženýři ví, že vše má klady a zápory a musíte si vybrat něco za něco. Propagandisté a obchodníci vynášejí pouze klady a zápory zamlčují. Tvrdí-li kdo, že je něco univerzálně nejlepší na světě nebo nemá žádné slabé stránky, patří do druhé skupiny.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od HONZIK11 »

Tak namorni pechota ma opet uzemenych nekolik desitek F35 B.Udajne rutinni kontrola nejnovejsich kusu a jeji palivove soustavy.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4101
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od niko »

Doslo k uspesnemu prepojeniu a sharovaniu dat cez datalink medzi lodou USS Wasp a lietadlom F-35 B.

https://www.flightglobal.com/news/artic ... -d-453285/
Odpovědět

Zpět na „Letadla“