Lockheed Martin F-35 Lightning II

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od kenavf »

KOLT píše:Mělo by do toho být započítáno vše – tzn. i výroba šroubů..
.. Výhoda linek vyrábějících F-35 je zajištěný velký odbyt, díky kterému mohla proběhnout automatizace výroby nemající v podobných poměrech obdoby.
Pracovný rok má zhruba 2000 pracovných hodín. 41541 : 2000=cca 21 pracovníkov.
Pochybujem že by 21 pracovníkov vyrobilo za rok jednu F-35 zo štádia polotovarov.
Už teraz ich okolo toho pracuje tisíce,tak by chŕlili minimálne jednu stíhačku za deň.(preto neviem ako tú prácnosť chápať)


Tie výrobné linky na F-35 si asi nemôžeme predstavovať ako linky na Škodovku,veľa robotizácie a automatizácie tam asi nebude.Obrábanie dielov bude na CNC strojoch ale samotná montáž bude klasický "hniezdový" systém robený ručne a drak sa bude posúvať ďalej vždy na určitú skupinu montážnych operácií.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

To porovnání F-16C a F-35A hodně nesedí.

Porovnává se zde technologie výroby roku 1999 (resp. starší, protože výrobní linka F-16C/D je z poloviny 80-tých let a přestože byla postupně modernizována, základ je tam) a technologie /výrobní linka/ z roku 2017 - se všemi dnešními technologiemi, roboty atd.
Ostatně představu o tom, kolik člověkohodin by výroba F-35A trvala v roce 1999, dává trochu představu ten údaj, že v roce 2012 si výroba jedné F-35A (ještě spíše kusovka = bez většiny automatizovaných a robotizovaných operací) vyžádala 108.355 člověkohodin
Jak klesá náročnost výroby F-35A na člověkohodinách, roste její náročnost na robotohodinách :wink:

Jediné, co tento údaj tedy říká je, že se při výrobě F-35A daří eliminovat lidskou práci a tím i potřebný počet dělníků - což, pravděpodobně, zlevňuje výrobu.

... toto je již vyloženě vtip :)
Výroba stíhačky F-35A Lightning II (klasický vzlet/přistání) tedy trvá 41 541 člověkohodin. Lapidárně řečeno ‒ jeden člověk vyrobí jednu F-35 za 4,74 let (rok má 8760 hodin) nebo pět lidí vyrobí jednu F-35A za méně než jeden rok.
bo neznám nikoho, včetně robotů, kdo by byl schopen "bouchat" 24 hodin denně a odpočívat pouze 6 hodin ročně (což je chyba kterou udělal soudruh novinář neb zapomněl na přestupný rok) :lol:

To: kenav
Standardizovaný "evropský" pracovní rok má 1.720 hodin z čehož 175 hodin činí dovolená a cca 70 hodin státní svátky = produktivních je maximálně 1.475 hodin.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od kenavf »

Skeptik píše:To porovnání F-16C a F-35A hodně nesedí.
..

To: kenav
Standardizovaný "evropský" pracovní rok má 1.720 hodin z čehož 175 hodin činí dovolená a cca 70 hodin státní svátky = produktivních je maximálně 1.475 hodin.
Dal som to len tak orientačne pre hrubý výpočet,pretože ani počítanie s presným údajom na vierohodnosti veľmi nepridá,pretože by sa to zmenilo na potrebu cca 28,5 človeka/stíhačka/rok.A stále by to potom bolo niekoľko hotových kusov za deň(pracujú tam tisíce zamestnancov).
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

Pokud je to kompletní pracovní výkon, pak jsou tam započteni i všichni pracovníci subkontraktorů ... tedy i ti, co vyrábějí kabelové svazky a šijou potahy :wink:

Jen nevím, jak do toho mají zahrnuty ty Číňany, kteří vyrábějí čipy, Rusy co vyrábějí titanové díly a Indy co píšou software ...
P.S. Poslední věta je vtip, bez politického kontextu :wink:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od kenavf »

Ja by som to pretransformoval tak,cena všetkého materiálu a aj surovin je v podstate zobrazenie ľudskej práce.Takže keď stojí ich kvalifikovaná ľudská práca 100USD/hodina a stíhačka stojí 100mega, tak je to milion človekohodin. :?: :idea: A to už by zodpovedalo tým tisíckam zamestnancov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
vojta.j
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 104
Registrován: 18/2/2018, 21:07

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od vojta.j »

Skeptik:
Standardizovaný "evropský" pracovní rok má 1.720 hodin z čehož 175 hodin činí dovolená a cca 70 hodin státní svátky = produktivních je maximálně 1.475 hodin.
Jen drobnost, ale těch 1720 hodin je už po odečtení dovolené a státních svátků.

40 hodin/týden * 52 týdnů= 2080 hod. Po odečtení těch dovolené, svátků, odhadu nemocnosti atd. se dostaneš na těch cca. 1720 hod.

Pak Ti realisticky vyjde 41 000 hod. je cca. 24 člověko roků.

Ale pokud chceme porovnávat různá letadla bylo by dobré vědět jestli pravidla pro hodiny jsou stejná. Dá se dost žongolovat s tím, kdo je/není produkční, takže můžeš při troše snahy dostat víceméně taková čísla, jaká se hodi :)
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

vojta.j
Ne, mám to správně. Tedy skoro správně :) protože od 1.720 hodin (což je reálně odpracovaná doba) jsem omylem odečítal dovolenou a svátky na základě nominální "evropské" pracovní doby.
Ale to jsme od F-35 už hodně daleko :(
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4131
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Alfik »

Pozor! Nezapomínat na přestávku na jídlo a na dvě půlhodinové přestávky "na hluk"! Celkem tedy má každá šichta o hodinu méně... :razz:
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4089
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od niko »

Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

niko píše:Bola dodana 300-ta F-35.

https://www.flightglobal.com/news/artic ... 30-449420/
je k tomu i pěkné video



A dodávky se skládají z
197 F-35A
75 F-35B
28 F-35C
Flotila překročila 140000h

Vycvičeno vice jak 620 pilotů a 5600 mechaniků.

v 2017 se vyrábí 66 strojů ročně, 40% narůst oproti 2016.
V 2018 je cíl vyrobit 91 a do konce 2023 vyrábět 160 strojů ročně.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11407
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Zemakt »

ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Rase »

Vzhledem k tomu jak se Erdogan chová a jak nadbíhá Rusku (ohledně spolupráce s výrobou S-500, nákupu S-400 atd.), tak úplně chápu rozčarování senátorů. Pro všechny strany bude nakonec lepší když si Turci koupí od Rusů Su-57. Přeci jen Rusové jim alespoň udají verzi (FGFA) co chtěli prodat Indům (budou mít prachy na dovývoj vlastního Su-57), turci se budou moct poplácat po rameni že zase všechny převezli a USA budou moct klidně spát, že turci nepředají informace o F-35 Rusům. Výhodné pro všechny strany. Nevíte, jak by to bylo s penězi co už Turci nalili do programu F-35 ? Propadly by, vrátily se, nebo hrozí pokuta za nedodání ?
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4089
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od niko »

Pokuta za nedodanie hrozi podla mna urcite a aj dalsie ekonomicke skody. Osobne si myslim, ze sa tu bavime len o oddialeni dodavky. Po tychto taneckoch dodavka urcite prebehne.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od kenavf »

Ak nedodajú tak bude musieť výrobca F-35 vrátiť cca miliardu dolárov ktoré do toho Turecko vložilo a LM bude musieť zaplatiť aj penále za nedodanie.Predsa aj USA a americké firmy sú viazané dodržovaním medzinárodných zmlúv a dodržujú ich. :-?
Ale snáď ich dodajú.Je to dosť významné množstvo.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

Dodavky F-35 Turecku budou pokračovat, opozice senatu na zablokování nestačí a bude to ještě dlouhý proces.

Stoje ale stejně zatím zůstávají v US.

https://www.defensenews.com/smr/nato-pr ... n-june-21/
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Skeptik »

Ale zajímavé to bude, to ne že ne.
Dnes bude s největší pravděpodobností předán první kus Turecku.
Je zaplacen a stane se tureckým majetkem.
Pokud to ale američtí senátoři dotáhnou do konce, tak bude Turecku znemožněno přesunout si svůj majetek na své území.
Pokud se nepletu, tak by to byl v novodobé historii první případ, kdy USA zrekvíruje majetek svého spojence.
Reakce Turecka bude více než zajímavá.

Osobně očekávám, že USA "stáhnou ocas" a Turkům F-35 vydají :wink:

Velmi zajímavé jsou i další dvě informace uvedené v článku:
1) Turecko je výrobcem centrální části trupu. Je tedy vůbec možné v krátkodobém horizontu pokračovat ve výrobě F-35 bez Turecka?
2) V Turecku je servisní středisko pro údržbu evropských F-35. Jak se provozu F-35 dotkne případný přesun tohoto střediska do jiné země - určitě s vyšší cenou pracovní síly?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

Skeptik píše: Velmi zajímavé jsou i další dvě informace uvedené v článku:
1) Turecko je výrobcem centrální části trupu. Je tedy vůbec možné v krátkodobém horizontu pokračovat ve výrobě F-35 bez Turecka?
2) V Turecku je servisní středisko pro údržbu evropských F-35. Jak se provozu F-35 dotkne případný přesun tohoto střediska do jiné země - určitě s vyšší cenou pracovní síly?
Tady je seznam toho co vyrábí, jsou tam min dva komponenty co nemají teď alternativního výrobce.
https://www.f35.com/global/participatio ... ticipation

+ asi vzhledem k tomu jak velkou participaci mají na komponentech motoru, tam budou mít i depo pro jeho údržbu.

Ale to, že Turci F-35 nedostanou neznamená zároveň konec výroby.

---
Tady Flynn mluví o obratnosti, TVC, jak nový piloti bez zkušeností budou daleko lepší jak dnes zkušení piloti přecházející ze 4gen.



A tady je video s loňským demem F-35 a CF-18, které Flynn také letěl před 30 lety.
https://twitter.com/thef35/status/1007678063096631297

+ Před pár dny se bylo možné Flynna zeptát na otázky ohledně F-35, tady lze najít odpovědi:
#FlynninFinland
https://twitter.com/hashtag/FlynninFinland?src=hash
Naposledy upravil(a) Shania dne 21/6/2018, 11:53, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
kozlustechnykus
poručík
poručík
Příspěvky: 769
Registrován: 9/3/2014, 20:24

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od kozlustechnykus »

Nemelo byt servisni stredisko i v Italii?
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise, která povoluje veřejnoprávním médiím fungovat z poplatků, nebo z daní jenom za předpokladu, že budou prosazovat, obhajovat a dívat se na všechno z úhlu pohledu tradic evropského humanismu a kritického myšlení."
Michal Jankovec clen rady CT
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

kozlustechnykus píše:Nemelo byt servisni stredisko i v Italii?
Ano, servisní středisko + montážní linka, tady je k tomu zrovna čerstvý článek

https://www.defensenews.com/global/euro ... -in-italy/


Turecko by mělo mít družbu motorů, což se dělá odděleně. Pokud turci odpadnou, tak to asi s radostí přebere jiná země...

--------
Přímý přenos
Lockheed Martin | Republic of Turkey | F-35 Rollout Celebration | ENGLISH
https://www.youtube.com/watch?v=PprMoA-kLQQ
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35

Příspěvek od Shania »

AIAA Aviation 2018

spousta zajímavých informaci, krátká shrnutí v lincích pod videem, pokud bude čast, tak možná něco z toho přeložím.



• Esej o konstrukci pumovnice a integrace zbrani na dalších 50 let má být fascinující.
• F-16 s DSI překročila mach 2
• Skunkworks v 97 nechtěl DSI, ale stejný systém jako měli v F-22, protože model který měli, ukazoval na snížený výkon stroje s DSI.
• LM inženýr, který pracoval na F-16 DSI přemluvil šéfa programu, aby přinutil skunkworks zkontrolovat jejich model, což potvrdilo, že tam měli chyby netýkající se DSI, takže po opravě DSI nesnižoval výkon (+ DSI snižuje komplexit, cenu, váhu a rcs).


• 5 zemí právě zvažuje F-35 a dvakrát tolik podalo žádost o informace a podobně.
• US vlastní všechny náhradní díle do momentu, kdy jsou umístěny na cizí stroj, tohle umožňuje, aby fungoval globální sklad náhradních dílů.
• Aktuálně je objednáno 764 F-35.


• Byl proveden Tech Refresh 0.5 a TR1 (Block 2B) před TR2 (Block 3i).
• Italské FACO bylo postaveno od nuly jen během pár let, museli odstranit WW1 a WWW2 nevybuchlou munici než položili základy.
• BAE byla první společnost která podepsala performance-based kontrakt pro výrobu F-35.


• Nedávno byla dodána čtyřstá centrální část draku a začali práce na pětisté v Palmdale.
• Esej o carrier suitability (vhodnosti použití na CV) F-35 má ukázat, že zkušenosti z časů kdy se dizajnovala F-14 nebyli nikdy ztraceny.


Q&A:
• Příčina proč bylo testování rozšířeno z 5000 plánovaných bodů na 7700 v 97, byl SWAT a další změny. První F-35(AA-1) byla skoro nepoužitelná pro testování a pro snížení ceny byla testovací flotila snížena o dva stroje. F-35 A/C flight sciences byla ok, ale byl problém s dveřmi pumovnice, ventilátoru atd u F-35B, což způsobovalo komplexní interferenci a vibrace. Záchytný hák u C vyžadoval opakování testů (byl tam redizajn)
• Hlavní důvod proč byli testy ručeny/opožděný bylo počasí, PAX river není dobré místo pro bezpečné testovaní ve srovnání s pouští…
• Některé z pozdějších testů efektivity zahrnovalo 8 F-35 a 10 jiných stojů (stíhače, drony, atd). Tyto komplexní testy byli zrušeny/opožděny pokud některý ze strojů nebyl k dispozici ve správný čas.
• Je tam 70 fyzických rozhraní mezi F135 a drakem a stovky funkčních rozhraní (software, bypass air, atd).
• Motory F135 měli prodlouženou životnost v SDD, kvůli vyřazení konkurenčních F136.


• Bezpečnost programu byl problém pro JPO, ne kvůli unikům, ale protože hodně lidí z bezpečnosti nebylo zvyklých na to, aby se pohybovali volně lidé z partnerských zemí v oblastech s vysoce citlivým materiálem.
• Všechny výrobní technologie, které jsou sdíleny s 1600+ dodavateli vyžadovali individuální exportní licence a přezkoumání jestli je takový export nutný.
• FMS zákazníci mají kanceláře hned vedle JPO
• Industriální participace byla zvolena pro každou zemi podle předpokládaného nákupu, ale subdodavatelé museli prokázat, že jsou v oboru nejlepší, jinak byl zvolen někdo jiný.
• Nagoya FACO (assembly plant) dělá jen finální sestavení, Cameri FACO staví ocas, křídla a dělá finální kompletaci. U obou zařízení se předpokládá, že budou dělat i servis pro region.
• Cla mají malý vliv na cenu F-35, suroviny jsou jen malá část ceny stroje, většina spadá na pracovní sílů a technologie. A taky pokud např. Italie uvlaí 15% cla na díly z US, Tak Italská vláda musí těch 15% zaplatit LM.
• BAE (UK část) chce získat povolení pracovat na C2D2 (blok 4), ale protože hodně toho je v mission systémech, je pro ně těžké získat přístup; BAE Inc (oddělená US část) tím ale není ovlivněna.
• Pro budoucí program je důležité mít věci, jako kdo je zodpovědný za čepy uchycující motor (LM nebo PW) vyřešené už dopředu, protože způsobují průtahy.


https://www.reddit.com/r/F35Lightning/c ... tnerships/



• LM předpokládá, že prodá dalších 750 F-35 přes FMS
• Integruje se dalších 30 zbraní v blízké budoucnosti
• 1600+ dodavatelů (globálně), 194,000+ přímých/nepřímých pracovních míst v US
• UK & IT IOC letos, USN IOC pravděpodobně Q2 2019.
• Jeff si je jistý, že F-35 nebude poslední pilotovaný stíhač.
• F-22 modernizační potenciál byl špatně odhadnut/nebyl vyřešen dobře. Nechtěli mít stejný problém u F-35.
• Při rozhovoru s CEO Googlu, vyplynulo, že mají malou hardwarovou rezervu, na úrovni 1/10 toho co by zvolil Google.
• Chtějí se podívat na OMS (Open Mission System) architekturu která by jim dovolila věci jako integrovat nové senzory během par dní , tuto schopnost prý už demonstrovali na U2.
• Novy DAS Raytheon má mít 5x vetší rozlišení než původní DAS. [47:30]
• Jeff si myslí, že pokud by F-35 program dělal znovu, nezměnil by nic zásadního jako concurrency a společných dílů atd.

https://www.reddit.com/r/F35Lightning/c ... f_babione/
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php ... 99#p396799
Odpovědět

Zpět na „Letadla“