Sloučení společností MiG a Suchoj

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12970
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od Rase »

Sloučení společností MiG a Suchoj

Podle vyjádření Jurije Sljusareva - prezidenta ruské Sjednocené letecké korporace OAK, do konce roku 2019, dojde ke spojení leteckých výrobců Suchoj a MiG. Obě společnosti budou spojeny do jedné divize vojenského letectví v rámci OAK. Dle plánu schváleného v roce 2016, bude korporace OAK působit jako jednotný právní subjekt a bude obě zachované společnosti zastřešovat. Vytvoření jedné divize vojenského letectví je především důsledkem špatných hospodářských výsledků společnosti MiG. Té se příliš nedaří již od první poloviny 90.let 20.století a v současné době je její hlavní činností především výroba a servis bojových letounů řady MiG-29. Společnost má sice připraveno několik projektů, krom těžkého dálkového přepadového stíhače (náhrada za MiG-31) i jednomotorový stíhač, ale jejich realizace je otázkou času a především financí. Rozhodně se nejedná o prioritu pro letectvo RF. V případě zmíněného jednomotorového letounu, by mohl vzniknout lehký univerzální letoun 5. generace, jako doplněk těžkého T-50 od Suchoje a současně protějšek amerického F-35. Společnost pracovala též na bezpilotním bojovém letadle Skat. Je sice vysoce pravděpodobné, že vláda RF nenechá svého nejslavnějšího dodavatele bojových letadel padnout ale otázkou je, zda z ní nezůstane jen pouhá obchodní značka, nebo jen divize mnohem úspěšnější společnosti Suchoj. Její historie je ale impozantní:
Inženýři Arťom Ivanovič Mikojan (1905-1970) a Michail Josifovič Gurjevič (1893-1976) původně pracovali v konstrukční kanceláři Nikolaje Polikarpova. V roce 1939 upadla společnost v nemilost a nadaná dvojice konstruktérů dostala příležitost působit samostatně. Prvním letadlem slavné série MiG byl rychlý výškový vrtulový stíhač MiG-1, který poprvé vzlétl v roce 1940. Stroje série MiG prodělaly dlouhou evoluci, z níž vzešly desítky variant, zúčastnily se vzdušných soubojů v množství konfliktů a sama zkratka "MiG" je dnes takřka synonymem ruské stíhačky. Jestliže počítáme i první vrtulové typy letounů, pak má firma MiG za sebou již téměř tři čtvrtě století konstrukce úspěšných stíhaček. Budoucnost je ale nejistá.
Pokud se podíváme na historii společnosti Suchoj, tak i zde jsou počátky velice hluboké. Společnost založil roku 1939 konstruktér Pavel Osipovič Suchoj (1895-1975), ještě jako OKB v Charkově. Od 20.let 20.století pracoval Suchoj jako vedoucí inženýr pod vedením Andreje Tupoleva, kde navrhl několik bombardérů a stíhaček. V této kategorii působí společnost dodnes. Stejně jako ostatní sovětští konstruktéři v oblasti letectví i Suchoj přijal koncepci kumulativního rozvoje, nikoliv velkých technologických skoků. Proto namísto nových letounů vylepšoval ty staré, byť ty mají s původním strojem již jen málo společného. Suchojova kancelář vždy soupeřila s kanceláří MiG. Nikdy se jí ale nepodařilo MiG sesadit z trůnu sovětské "jedničky". Brzy se ale ukáže, zda nemá nakročeno správným směrem k převzetí této pomyslné "štafety".

Zdroj:
http://tass.com/defense/952422
http://www.militarybox.cz/news/suchoj-a ... ou-divizi/
http://www.militarybox.cz/news/mig-slav ... -stihacek/

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Jenom malé doplnění k Suchojovi...

V listopadu 1949 mu kancelář Stalin zavřel a do roku 1953 pracoval Suchoj v Moskvě opět pod Tupolevem... Po smrti Stalina v roce 1953 ho nechali otevřít novou OKB v Kujbyševě (dneska Samara) a v roce 1954 mu přejmenovali kancelář na OKB-51, což byl vlastní základ dnešní Suchojovy kanceláře...
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Xawi3r
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 528
Registrován: 1/12/2013, 21:20

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od Xawi3r »

Nedávný rozhovor s generálním ředitelem RSK MIG:

www.bmpd.livejournal.com/2669506.html
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od Skeptik »

Xawi3r píše:Nedávný rozhovor s generálním ředitelem RSK MIG:

http://www.bmpd.livejournal.com/2669506.html
Velmi zajímavé čtení. Vypadá to, že ty největší problémy již mají za sebou.
V roce 2016 jsme dokončili s příjmy 56,7 miliardy rublů a s čistým ziskem 5,6 miliardy rublů. V roce 2017 očekávám zvýšení příjmů o cca 15-17%.
Rovněž jsem nevěděl, že stávající ředitel RSK MIG je bývalý šéf vývoje Suchoj Superjet ... evidentně tam má udělat pořádek.

Spojení pod OAK tím dává ještě větší smysl. Není to tedy čistě jen z důvodu záchrany RSK MIG, ale i zvýšení ekonomické síly OAK ... prakticky se tím završí sjednocení všech ruských výrobců letecké techniky (Jakovlev patří pod Suchoje a Iljušin pod MiGa) a tím i vnitřní dělení na divize vojenských, civilních a bezpilotních strojů. Stejně jako je tomu u evropského EADS nebo amerických Boeing, Lockheed Martin a Northrop Grumman.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Xawi3r
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 528
Registrován: 1/12/2013, 21:20

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od Xawi3r »

Také za tím vidím jen snahu o snížení vývojových a výrobních nákladů, vzájemné využití know-how, urychlení a zjednodušení různých procesů, rozdělení si segmentů trhu atd... Prostě koncern. Jistou nevýhodu vidím ve ztrátě konkurence (což je nevýhoda především pro ruskou vládu), ale z ekonomického hlediska to bude pro obě společnosti přínos. A o to jde v dnešní době především...
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od Skeptik »

Xawi3r píše:Jistou nevýhodu vidím ve ztrátě konkurence (což je nevýhoda především pro ruskou vládu), ale z ekonomického hlediska to bude pro obě společnosti přínos. A o to jde v dnešní době především...
Dnešní doba je globalizovaná - trh je globální.
Je nedostatkem pro švédskou vládu, že má "jen" Saab?
Je nedostatkem pro francouzskou vládu, že má "jen" Dassault?
Je nedostatkem pro německou, italskou nebo britskou vládu, že má "jen" Eurofighter GmbH?
A respektive, je nedostatkem pro americkou vládu, že po výběru F-35 má "už jen" Lockheed Martin, protože letadlo si vybrali již ve velmi syrovém stavu a šance na změnu pokud nebude výkonově nebo cenově vyhovovat je minimální až nulová?

To je prostě realita dnešní doby. Letadla nevyvíjejí firmy a nenabízejí je ve volné soutěži vládám.
Letadla vyvíjejí firmy dle požadavků a za peníze vlád. A pak je jedno zda je výrobce jeden, nebo jich je deset.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Xawi3r
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 528
Registrován: 1/12/2013, 21:20

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od Xawi3r »

Tady bych to viděl trošku jinak :wink:
V ideálním případě vláda zadá požadované specifikace, konstrukční kanceláře vytvoří návrhy a vláda vybere nejlepší produkt, který podpoří do sériové produkce (nebýt této filozofie, spousta skvělých strojů by v minulosti v USA a Rusku nikdy nevznikla)...
Tebou zmiňované země (krom USA) tedy dle mého opravdu mají v tomto celkem zásadní nevýhodu. Když to přeženu-musí prostě brát to, co je jim za jejich prachy předloženo.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od kenavf »

Skeptik píše:...To je prostě realita dnešní doby. Letadla nevyvíjejí firmy a nenabízejí je ve volné soutěži vládám.
Letadla vyvíjejí firmy dle požadavků a za peníze vlád. A pak je jedno zda je výrobce jeden, nebo jich je deset.
To už sa blíži "plánovanému hospodárstvu" a to už vieme že sa to neosvedčilo.
Keď nie je nad hlavou ten "Damoklov meč" konkurencie tak to skĺzava do šedého priemeru.
Je otázne či dokáže nejaký Saab,Typhon,Rafal prinútiť Lokheed Martin k väčšiemu nasadeniu vo vývoji a k lacnejším/efektívnejším riešeniam.
Za príklad sa môže vziať NASA,je to už veľký neefektívny moloch a USA urobili dobre keď oslovili s tendrami firmy ako SpaceX ktoré majú invenčný potenciál.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od Skeptik »

Pánové, klídek. To je ekonomická realita 21. století.

Xawi3r, představ si. Píše se rok 1990. Ty máš před sebou dva prototypy, které právě vzlétli. K hotovému letadlu ještě míle daleko.
Nazvěme je třeba YF-22 a YF-23.
A teď máš rozhodnout, ze kterého z nich se během 12-ti let (do ledna 2003) vyvine lepší (cena/výkon) stroj :)
Hodíš-li si dolarem, máš stejnou pravděpodobnost že vybereš správně jako když provedeš nekonečné testy.
A totéž se opakuje v roce 2000 ... s výběrem letadla, které šlo do výzbroje v letech 2015 - 2016 (dle varianty)
A nebo ještě lepší story. Rok 1980 a Ty máš na stole PAPÍRY s nákresy dvou letadel, které vstoupí do výzbroje v roce 1990 a máš se rozhodnout, které je lepší. Vybereš si návrh, který Tě má stát necelých 23 miliard USD za 132 letadel.
Finálně dostaneš 21 letadlo, ale za téměř 45 miliard ... ale fakt skvělých, pokud chceš ve 21 století házet bomby, odpalovat střely to totiž neumí.

Kenavf ... nemusí to sklouznout do šedého průměru, ale souhlas, zaplatíš minimálně 2x tolik. Prachy neuhlídáš.
Máš tedy na výběr - dostat skvělé letadlo, ale překročit rozpočet, nebo dodržet rozpočet a dostat průměrné letadlo.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
absik mmr
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 100
Registrován: 4/12/2015, 17:13
Bydliště: nestále

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od absik mmr »

Teraz to vyzerá trochu naopak: Su robí tucet Su-35(x verzie) s výhľadom na dodávku asi 40 ks T-50, no MiG sa rozbieha so svojím MiG-35 (tender cca 35 ks pre Egypt, chystaný tender pre Indiu na náhradu MiGov-21 ale najväčší balík bude modernizácia/novovýroba vyše 500 ks MiG-29 ruských VVS), Iljušin rozbehne výrobu Il-132 ale Jak nič nové nemá. No Su bude potrebovať výpomoc pri výrobe SJ 100 a MD-21 pre civilnú sféru. Tak centralizácia mi v tomto prípade zdá sa byť logická.

https://vpk.name/news/185106_mig35_zavi ... zduhe.html

Za to LFI MiGa doslova "visí"vo vzduchu - je závislý na motoroch izd.30 ktoré zatiaľ všetky pôjdu do Su-50. Čiže rovnaký motor do dvoch odlišných typov lietadiel a od dvoch výrobcov....
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od Hektor »

"Yak nič nové nemá", nič ako Yak-130 a Yak-152? + spolupráca s Čínou na CJ-?(v podstate Yak-152)

Su robí tiež Su-35S pre RF druhú várku + Su-30SM pre Bielorusko, VVS, VMF, Kazachstan.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od Julesak »

Absik, rád ťa tu vidím po dlhom čase.
absik mmr píše:...modernizácia/novovýroba vyše 500 ks MiG-29 ruských VVS), ...
Modernizácia pôvodných Mig-29? Ťažko, sú zodraté ako pilník. Novovýroba - načo, nahrádzajú ich po všetkých stránkach výkonnejšie Su-30SM.

absik mmr píše:...Jak nič nové nemá.
Jak má Jak-130 a Jak-152. To je celkom slušné.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
absik mmr
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 100
Registrován: 4/12/2015, 17:13
Bydliště: nestále

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od absik mmr »

No na tie Jaky som pozabudol.. Ale nejedná sa o významný príspevok do kasy, tiež som zabudol na nejaký poltucet Su-30Sm čo pribudne ročne a 8-10 ks Su-34..
Modernizácia pôvodných Mig-29? Ťažko, sú zodraté ako pilník. Novovýroba - načo, nahrádzajú ich po všetkých stránkach výkonnejšie Su-30SM.
Su-30SM sú mnohoúčelové, VVS potrebujú obnoviť záchytné stíhače ako prvoradé, nejaká viacúčelovosť MiG-35 sa v tomto prípade hodí lebo ich prevádzka bude výhodnejšia ako u sofistikovanejších Su-30.
MiG-35 pre ruské VVS majú mať úplne nový RL Žuk-A s AESA mriežkou s väčším horizontálnym uhlom a zvláštne upravené motory RD-33 MK s OVT, teda naklápacie výfuk dýzy vo všetkých rovinách. Pri ruskom utajovaní konštrukčné detaily nie sú zverejnené, len sa píše že vychylovanie trysiek nie je dorobené k motoru ale sa jedná o pridané samostatné jednotky vychyľovanie s pravdepodobným ochladzovaním výstupných plynov čo okrem T-50 a Tu-160 nemá iné ruské lietadlo.
No uvidíme:
https://vpk.name/news/185056_mig35_vks_ ... aniem.html
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od Skeptik »

absiku, produkce RKS MiG roste a vyjdou-li státní zkoušky MiGu-35, mají vystaráno.
A výrobní linky u Suchojů (Jaků)? Vždyť ty v současnosti jedou skoro na plný výkon. Navíc teď zakázka na up grade indických Su-30 MKI.
Situace ruského leteckého průmyslu je mnohem růžovější než byla před 5-ti lety.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od Kouzelnik »

V češtině vyšel (spíše povrchní) článek komentující "den poté" co padlo spojení Boeing-Embraer tj. spekulace co bude.

Článek zmiňuje údajný zájem jakýchsi číňanů se spojit s Embraer. Nechal bych stranou že by případný čínský spolumajitel tlačil civilní prouďáky Embraeru na čínském trhu, tj. jako přímou konkurenci (nových) letadel např. od čínského Comac.

Spíše bych měl dotaz - projevil by se na prodejích SuperJet a MC-21, kdyby na čínském domácím i čínském exportním trhu (Barma, Pákistán, Laos, některé africké země...) byly silně propagovány civilní prouďáky Embraer (myslím propagovány případným čínským spolumajitelem Embraer)?

Možná se pletu, ale mám totiž pocit, že oba ruské prouďáky se "nechytají" na čínském domácím trhu (a ani na čínském exportním trhu)
R.I.P.
nine_mike
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 434
Registrován: 20/7/2014, 18:52

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od nine_mike »

Barma, Pakistan, Laos a niektoré africké štáty sú exportným trhom čínskej civilnej leteckej techniky?
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od Kouzelnik »

nine_mike píše:Barma, Pakistan, Laos a niektoré africké štáty sú exportným trhom čínskej civilnej leteckej techniky?
viz:
Laos ... https://en.wikipedia.org/wiki/Xian_MA600

Pákistán ... https://en.wikipedia.org/wiki/Harbin_Y-12#Operators

Barma ... https://en.wikipedia.org/wiki/Shaanxi_Y-8

některé africké reference ... https://en.wikipedia.org/wiki/Xian_MA60 ... _operators
R.I.P.
nine_mike
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 434
Registrován: 20/7/2014, 18:52

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od nine_mike »

Aha, tak ak berieme ten exportný trh ako trh s derivátmi starých andúl 26 (MA60/600) a Y-12, čo je čosi o veľkosti trochu zmenšenej L-410, tak to je podľa mňa trh s úplne iným typom zákazníkov a potrebami než sú tí ktorí by sa mohli zaujímať o lietadlo kategórie SSJ-100, MS-21 alebo produkciu Embraeru. Okrem toho Suchoj ani nejaví známky že by sa s SSJ-100 nejak agresívne tlačil na vzdialenejšie trhy.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od Kouzelnik »

IMHO ohledně Irkutu MC-21 chápu, že byl zájem je exportovat (viz např. údajná objednávka MC-21 do Malajsie).
Nicméně nejsem si úplně jistý jak se projeví na případném zájmu provozovatelům mimo Ruskou federaci, že má dojít k případné degradaci SuperJetu a to tak, že bude vybaven (málo rozšířenou) avionikou, ruského původu


nine_mike píše:(...)Okrem toho Suchoj ani nejaví známky že by sa s SSJ-100 nejak agresívne tlačil na vzdialenejšie trhy.
Co přesně tím myslíš "vzdálenějším trhem"? Je to např. zájem dodat SuperJet do Mongolska či Tádžikistánu či do Peru nebo Egypta? https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_S ... agreements
Nebo vzdálenějším trhem myslíš pokračování dodávek současným uživatelům SuperJetu, např. mexickým aerolinkám? Mexický InterJet se totiž prý radši se pokusí SuperJetů zbavit (asi prodat jako olétaniny), než aby je provozoval. IMHO to je podobně neslavný osud jako u prozovatelů SuperJetu z Irska či z Belgie.
R.I.P.
nine_mike
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 434
Registrován: 20/7/2014, 18:52

Re: Sloučení společností MiG a Suchoj

Příspěvek od nine_mike »

Vzdialenejší trhom myslím trhy mimo Áziu. Zákazníci z takých krajín musia počítať s tým, že pre ťažšiu údržbu v ich krajinách ani v okolí nie je údržbová báza certifikovaná na SSJ-100, takže si budú musieť zaletieť do Ruska resp. riešiť to nejako inak zložito a draho. Pre väčšinu potenciálnych zákazníkov sú to zásadné veci, ktoré robia prevádzku SSJ-100 problematickou a ostávajú operátori ktorí sú ochotní to risknúť a takí pre ktorých šibovanie lietadla, príp. náhradných dielov a technikov z a do Ruska vďaka vzdialenosti a kontaktom, nie je veľký logistický problém. Žiadna spoločnosť zaoberajúca sa údržbou lietadiel mimo ázijský priestor nie je finančne motivovaná certifikovať sa na SSJ-100, keď sa v okolí prakticky žiadny neprevádzkuje. Suchoj by teda zrejme musel investovať vlastné peniaze na certifikáciu niekoho, alebo si založiť vlastnú takto orientovanú spoločnosť a to zase nie je motivovaný urobiť Suchoj. Jednak je to riziko z hľadiska prípadných sankcií (Suchoj je ruský vojenský dodávateľ a uškodiť mu znemožnením poskytovať zazmluvnenú údržbu lietadiel s následnými ťahanicami po súdoch o finančné odškodnenie jeho zákazníkov by zrejme bolo ťažko odolateľným pokušením pre určitých ľudí) a za druhé, výrobné kapacity Suchoja sú cca 12-14 lietadiel ročne. Vzhľadom na počet v súčasnosti objednaných SSJ-100 má takto výrobnú linku vybookovanú na niekoľko rokov dopredu, čo je ďalší faktor ktorý manažérov Suchoja asi odrádza od púšťania sa do riskantných dobrodružstiev, proste na to nie je dôvod, biznis ide relatívne dobre.
Čo sa týka tej avioniky, podľa mňa to nie je degradácia ale ďalšia ochrana Suchoja a celého ruského leteckého priemyslu pred sankciami a nazvyme to nekalými obchodnými praktikami. Pokiaľ by si ty ako prípadný záujemca o kúpu SSJ-100 trval na tom že chceš neruskú avioniku, myslím si že Suchoj by ti ju tam, po náležitej zmluvnej úprave, normálne nainštaloval.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“