MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od absik »

Mimochodem, on J-58 mimo gondolu Blackbirda by taky fungoval trochu jinak.
No v Skunk Works nesedia žiadne B-čka. Gondola bola prvá, druhý bol posuvný kužel a až ako tretí sa hľadal vhodný motor ktorý by vyhovoval parametrami do termodynamickej matice pracovných režimov sústavy kužel- gondola - výst. tryska v ktorej je vložené "srdce" J-58. Ak by si ho nahradil aerodyn. vretenom obdobných rozmerov a dostal SR-71 aspoň do 2 Machov, ramjet by sa zapálil a nabehol na ustálený režim aj bez J-58.
Inak Viggen mám rád a práve preto že ho mám dostatočne podložený info i maketami tak si dovolím tvrdiť že prisávaný vzduch z medznej vrstvy po vstupe do prstenca sa prudko rozpína a víri, čím dochádza k ochladeniu výstupných plynov z trysky motora aj za cenu mierneho úbytku ťahu. Celému efektu ešte napomáhajú súosé štrbiny na segmentoch reverzora ťahu. Čiže presný opak efektu turbonáporového motora. Tento efekt "tretieho" prúdu používajú dávno Mikojanci, o.i. aj na MiG-31 ale aj T-50 od Suchoja- viz. spomínané keramické trysky, prvýkrát použité na MiG 1.44.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od jersey.se »

No, dovolil bych tě odkázat na svou monografii Viggenu zde na Palbě protože myslím že jej dostatečně podložený info nemáš. :wink:
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od cernakus »

jersey.se:

Pleteš si IMHO náporový motor s chlazením spalin. Viggen skrze reverz tahu může přidat do proudu spalin nápor okolního vzduch. To vede ke snížení teploty spalin, ale také snížení tahu jak píše absik (zejména ve vysokých rychlostech, kdy Vchar spalin je blízká rychlosti letounu).
Náporový motor funguje tak, že nápor okolního vzduchu valí do spalovací komory a tento se účastní samotného spalovacího procesu. Turbo-náporový tedy v určitých fázích svého provozu zvyšuje množství kyslíku ve spalovací komoře nad mezní výkon kompresoru/dmychadla otevřením náporového přístupu a tím zvedá i výkon, a v důsledku tah motoru. Pochybuji, že toto se děje u Viggenu, pokud jsou tvé nákresy přesné a ani o tom v té "monografii" nepíšeš (nebo jsem to přehlédl).

Samozřejmě je teoreticky možné, že spaliny motoru Volvo RM8B v režimu přídavného spalování mají takovou teplotu a takový obsah nespáleného paliva, že dojde ještě v trysce k dodatečnému spalování, ovšem to by ta tryska, zejména díky své složitosti (záklopky zpětného tahu) příliš dlouhou životnost neměla (I tumanskiho R-15B-300 by měli proti takovým tryskám úžasnou životnost).

Ale prostě ve funkci RM8B a J-58 vidím propastný rozdíl.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od Alchymista »

jersey - situácia, ktorú znázorňuje Tvoja kresba, zodpovedá zhruba situácii zachytenej na kresbe v príspevku "Skeptik 04.03.2014 23:55" pre rýchlosť Mach 0,5 - teda zvýšenie ťahu prostredníctvom ejekčného účinku spalín v režime bez forsáže.
V režime plnej forsáže by navyše mala byť tryska na Tvojej kresbe plne otvorená, nie "zatvorená", ako je nakreslená. Netrúfnem si posudzovať, nakoľko je Tvoja kresba správna, čo sa týka rozmerových pomerov, ale logicky - plné otvorenie trysky do divergentného stavu by malo uzavrieť prisávacie prívody, pretože potrebuješ dosiahnuť na tryske "rozširujúci sa kanál", aby si získal čo najvyššiu výtokovú rýchlosť na konci trysky. A v takom prípade potrebuješ maximálne využiť dostupný priestor okolo trysky - zisk kinetickej energie plynov urýchlením na širšej divergentnej tryske je značne väčší, ako zisk kinetickej energie na užšej tryske s prisávaním studeného prúdu do výstupného kanálu.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13113
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od Rase »

Nový přepadový stíhač MiG-41 Rusko do roku 2030 nedokončí

MiG-41 je projekt nové ruské stíhačky 6. generace, která má dosahovat rychlosti Mach 4 až Mach 5, tedy čtyř až pětinásobku rychlosti zvuku. Bojový letoun by měl splňovat všechny požadavky moderního stroje – maximální utajení, velmi vysoká rychlost, schopnost střílet i sestřelovat hypersonické zbraně, létat v kosmických výškách a ničit satelity. Tento letoun však, jako nejeden ruský supermoderní projekt, pravděpodobně nikdy nevzlétne.

https://www.armyweb.cz/clanek/novy-prep ... -nedokonci

mig41_concept.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od KOLT »

Kdo by to byl čekal :lol:
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13113
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od Rase »

To jo, dlouho tady bylo poněkud mrtvo, tak jsem si řekl, že to tady trošku "oživím" pěkným psaním :D
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4208
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: MiG-41, hyperzvuk na dosah.

Příspěvek od Alfik »

Nesmysl. Zrovna před týdnem říkal jeden z ruských televizáků, takový plešoun, v takovém tom pořadu typu jako "24 hodin", že je připraven vzlétnout a že zničí Starlink :twisted:
A jak se říká, "in vino veritas", čili česky "skrz víno věřím aj TASSu! :lej:
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Odpovědět

Zpět na „Letadla“