Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od Pop »

Mig-19 vznikl v době, kdy konstrukční praxe předběhla vědu. Výzkumná centra nebyla schopna vysvětlit některé jevy vznikající při letu rychlostí těsně pod M1.Vědci svou ztrátu dohnali až koncem první poloviny 50. let min. stol. a to již Mig-19 létal v prototypu, OKB MiG připravovala sériovou výrobu, protože se na stíhačku takových parametrů netrpělivě čekalo. A tak Mig-19 všech verzí trpěl mnoha nedostatky. K nim patřila i životnost letadla 7 let, kterou mnohé naše "Devatenáctky" překročily téměř dvojnásobně.

Když naši dělníci a technici začali sestavovat oněch 13 "Devatenáctek", na kterých se měli učit jednotlivým fázím výroby typu, zjistili, že mnohé dodané kusy (možná všechny) nepochází z novovýroby a nesou stopy provozního opotřebení. Jeden stroj měl pod kabinou dokonce přimalovanou červenou hvězdičku.

Naše letectvo, jako největší evropský uživatel Migu-19 (těsně za námi bylo Rumunsko), mělo vysokou ztrátovost tohoto typu.
Podle údajů v knize "Ocelový hřebec Mig-19 .........." od pana Režňáka ztratilo čs. letectvo celkem 48 letounů tohoto typu, t.j. 26,2 %.
Ztráty jsou rozloženy následovně:
- 26 x Mig-19 S ze 116
- 8 x Mig-19 P z 24
- 14 x Mig-19 PM ze 43
18 našich pilotů se z Migu-19 katapultovalo, jeden se zachráníl klasickým způsobem bez použití KK-2.
V "Devatenáctkách" zahynulo 14 pilotů, z toho u dvou z nich došlo k úplnému fyzickému vyčerpání.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od kenavf »

Pop píše:V "Devatenáctkách" zahynulo 14 pilotů, z toho u dvou z nich došlo k úplnému fyzickému vyčerpání.
Čo sa myslí "úplným fyzickým vyčerpaním"?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od Pop »

Poslední větu jsem špatně formuloval. Správné znění je: Příčinou dvou katastrof (ze 14-ti) bylo úplné fyzické vyčerpání pilotů.

Příčiny čtrnácti katastrof čs. Migů-19:
- 4 x srážka ve vzduchu
- 2 x technické příčiny
- 2 x pád do nezvyklé polohy
- 2 x úplné fyzické vyčerpání
- 1 x letecká nekázeň
- 1 x neznalost materiální části letadla
- 1 x nezaviněná srážka s terénem
- 1 x příčina neobjasněna

O dalších devět letadel Mig-19 přišlo čs. letectvo na zemi v důsledku požárů, o které se podělili následující hříšníci:
- 4 x personál ILS
- 3 x piloti
- 2 x požár hangáru na letišti Mošnov

Další letouny byly odepsány po poškození za letu nebo během přistání.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od kenavf »

Pop píše:Poslední větu jsem špatně formuloval. Správné znění je: Příčinou dvou katastrof (ze 14-ti) bylo úplné fyzické vyčerpání pilotů.
No mne bolo jasné že sa nejednalo o "úplné fyzické vyčerpanie" lietadiel ale že je reč o pilotoch.
Takže otázka zostáva nezmenená.Čo sa myslí "úplným fyzickým vyčerpaním pilotov"?To akože boli pilotážou tak unavení,že ju už potom nezvládali?

Ale celkovo mi pripadá,že Mig-19 bolo po technickej stránke relativne spoľahlivé lietadlo,keď zo všetkých lietadiel, len dve katastrofy boli z technických dôvodov.
Koľko stratených lietadiel z technických príčin bolo zo všetkých 48 stratených lietadiel?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od Pop »

Z technických příčin přišlo čs. letectvo celkem o čtyři letouny - dvě katastrofy a dvě vážná poškození s následným zrušením strojů. Taková jsou oficiální čísla.

Další téma zrovna rád nemám, ale pro vysvětlení uvedu oba případy podle knihy pana L. Režňáka.

První katastrofa z diskutované příčiny se stala 4.10.1961 u 8. slp Mošnov, pilot kpt. Jaroslav Chrastina (celkový nálet necelých 500 hodin, na typu 49), letoun Mig-19 P ev. č. 0744, ůkol - noční přepad cíle.
Protože letka měla být do konce roku schopná nasazení v Po-Sy PVOS, organizoval pluk čtyřikrát týdně noční letovou akci, vždy tři přepady na pilota, v době 22:00 - 04:00 hodin. V ten den měli piloti dostat nekvalitní oběd, večeře společná s vojáky zákl. služby - studená.
Piloti Dolejší a Koutník odmítli pro nevolnost třetí start. Kpt. Chrastina ke třetímu startu nastoupil. VS jej navedlo na cílový Il-28 jižně Nového Města na Moravě. Pilot před přepadem provedl samovolně zatáčku o 360°, ale nakonec přepad splnil dle pokynů letovoda. Po odpoutání se již neozval a za dvě minuty jeho letoun zmizel z obrazovky pozemních RL.
Odborníci ÚLZ stanovili jako příčinu celkové fyzické vyčerpání, které se projevilo ztrátou vědomí.

Událost ze dne 17.5 1966 se stala u 5. slp Plzeň, pilot kpt. Josef Matoušek (279 hodin na typu, celkový nálet nezjištěn), letoun Mig-19 S ev. č. 0859, úkol - průzkum v rámci LTC.
Celý pluk plnil úkoly LTC. Kpt Matoušek ve dvojici s npor. Jandou průzkum splnil a okolo 18:00 se blížil na přistání. Vedoucí dvojice sestupoval na dráhu polního letiště Hořovice přesně a včas hlásil vysunutí podvozku a klapek. Po průletu BRNS ve výšce 50 m letoun vybočil vpravo a směřoval na střechy blízkých domů. Stroj najednou začal mírně stoupat a přeletěl domy, ale po ztrátě rychlosti sklouzl po křídle do zahrad. Pilot na pokyny řídícího a startéra nereagoval, o katapultáž se nepokusil.
Kpt. Matoušek ze soboty na neděli vykonával službu dozorčího pluku. V neděli nad ránem byl vyhlášen poplach a jmenovaný pilot se začlenil do letové sestavy své 2. sl.. Zůstal na letišti spolu se svými kolegy a připravoval se na letové úkoly až do pozdních večerních hodin. Následující den se 5. slp přesunul na polní letiště, kpt. Matoušek z posledního letu přistál před půlnocí. 17.5. startoval již ráno, podruhé ve 13:00 a na třetí let šel v 17:00. Z toho plyne, že pilot tři noci téměř nespal.
Soudní lékař nezjistil stopy stresu, pilot ve finální fázi letu ztratil vědomí v důsledku enormní fyzické zátěže.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od Pop »

Mig-19S se u nás vyráběl pod označením S-105 v pěti výrobních blocích. První série třinácti strojů byla vyrobena z dílů dodaných ze SSSR, ostatní letouny již měly čistě náš původ.
Vůbec první "S"-ky přišli v počtu třináct kusů (jeden sloužil jako vzorový pro výrobu) společně s verzí "P". Všechny letouny Mig-19 P zalétával mjr. Július Zvara, zástupce vojenské správy ve Středočeských strojírnách.

Díky zástavbě RL RP-5 Izumrud byly výkony Migu-19 P poněkud nižší:
Max. rychlost ............. 1 432 km/h, někde je údaj 1 445 km/h
Dostup praktický ......... 17 250 m

"P"-čko bylo o 170 kg těžší než základní denní verze "S", proto musela být počáteční rychlost letu na začátku obratu o 20 - 30 km/h vyšší, než u bezlokátorové verze. Letoun měl těžiště posunuto vpřed o 2%, aby měl vyšší stabilitu - výhoda při delším sledování lokátorové obrazovky pilotem. Jinak se pilotážně od Migu-19 S nijak nelišil.

Letouny Mig-19 P u nás provozované měly v kořeni každé půlky křídla kanon NR-30 se zásobou 70 nábojů na zbraň. Z výroby byly zpočátku dodávány stroje s výzbrojí 2 x NR-23. V tom případě náleželo na hlaveň 120 nábojů.
Stejně jako Mig-19 S, také "P" mohl na závěsník na spodní straně křídla za podvozkovou šachtou zavěsit raketový blok ORO-57 KM s osmi raketami r. 57 mm. Ten mohl být také podvěšován místo přídavné palivové nádrže na univerzální závěsník BD3-56. Namísto palivových nádrží se podvěšovaly také letecké pumy ráže 50 - 250 kg.
Pod křídlo byly zavěšovány palivové nádrže na 400 litrů nebo na 760 litrů. podle některých zdrojů se na lokátorových Mig-19 P PTB-760 plnily jen na 520 litrů, ale pamětníci mi nic podobného nepotvrdili.

RL RP-5 Izumrud mohl v přehledovém režimu (vyhledávání) objevit cíl na vzdálenost 9 km. Na vzdálenosti 2 000 m přešel RL automaticky do režimu sledování. Účinný dostřel NR-30 byl 1 500 m.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od Pop »

Zavedení nadzvukových Migů-19 do naěeho letectva přineslo problémy útvarům RTZ leteckého provozu a samozřejmě také pilotům. Systém přistání bez vidu OSP-48, který byl se slávou zaveden spolu s letounem Mig-15, nedostačoval. Proto již nedlouho po nástupu prvních Devatenáctek k útvarům (1958) byl v naší zemi zahájen vývoj přistávacího lokátoru a celého systému OSP-50. Vývoj byl úspěšně dokončen v r. 1960, tak-že první OSP-50 zahájil činnost u ČSLA na přelomu let 1961/62.
Současně na tom vydělaly i posádky dopravních Tu-104, které potřebovaly také bezpečnější systém navedení na přistání.

Tak zahájil náš výrobce pozemních RL svou dlouholetou úspěšnou činnost v oblasti přistávacích RL systémů.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od Flogger G »

Vážení diskutující.
Pokud bude mít kdokoliv dotaz nebo připomínku k tomuto článku, prosím, obracejte se nyní na mne.

Dnes se kamarádi a bývalí kolegové naposledy rozloučili se zapáleným diskutérem lamadou, který tak napsal svůj poslední příspěvek.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od michan »

Pan kolega lamada uměl - viz třeba nejen zde - od lamada » čtv 04 dub, 2013 04:54.
ČEST jeho památce
dík i kolegům moderátorům - kopapaka a skelet -, kteří první přinesli informaci a vyjádřili kondolenci .
Lamada měl dobré věci.
Odešel znalec.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od Alchymista »

Česť jeho pamiatke.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od Flogger G »

Před padesáti lety, v r. 1963 oznámilo velení armády podřízeným útvarům letectva ČSLA, že na příští rok organizuje celostátní letecký den na letišti Sliač coby vyvrcholení oslav 20. výročí SNP (pro později narozené - Slovenské národní povstání).
Příslušník 9. slp v Bechyni mjr. Ján Patrik, na základě své předchozí zkušenosti z akrobatické skupiny letadel MiG-15, navrhl vytvořit čtyřčlennou skupinu na letounech MiG-19 S. Návrh schválil velitel letectva gen. Vosáhlo.
Velitelem skupiny se stal již zmíněný mjr. Ján Patrik, číslo na pravé straně létal mjr. Václav Čuba, levé číslo kpt. Vladimír Wohlráb a čtvrtého vzadu pak kpt. Ladislav Borek. Náhradník na pozici velitele byl mjr. Zahradil, náhradníkem na čísla potom kpt. Kuťák.
Vystoupení na letišti Sliač v r. 1964 se stalo prvním veřejným předvedením skupiny. Prominentním hostem byl tehdy Nikita S. Chruščov, kterého vystoupení našich stíhacích pilotů, příslušníků 9. slp, zcela uchvátilo. Když kolona vládních vozidel míjela na stojánce odstavené MiGy-19 S skupiny mjr. Patrika a u nich stojící letce, vysunul se Chruščov z okénka vozu a máveje pilotům na pozdrav křičel ?MOLODCY!".
Skupina vystupovala i poté, časem však velmi obratné "Devatenáctky" vyměnila za spolehlivější stroje MiG-21 F-13.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od Flogger G »

Provoz letadel MiG-19 vyžadoval od logistiky pečlivost a dochvilnost v dodávkách všeho možného. Protože však opět někdo "moudrý" chtěl stůj co stůj ušetřit, trpěl létající personál nedostatkem speciální výstroje. Chybějící letecké kukly chtěl tento mudrc nahradit kuklami pro tankysty. Že pilotům chyběly i ochranné přilby, tím se začal týl zaobírat až s příchodem typu MiG-21. Zatím hrozilo letcům při nouzovém opuštění letounu vážné zranění hlavy při sebemenším ťukanečku.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od Pátrač »

Týlaři se nezajimali? :-? :-? :-?

Materiál třídy 03- letecký, ve všech jeho skupinách a podskupinách nepatřil pod týlové ale pod technické zabezpečení včetně speciální letecké výstroje.

Tedy týlaři se o to zajímat ani nemohli, nebyl to jejich bagr. Takže se pozdě začal zajímat někdo úplně ale úplně jiný.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od Alchymista »

Od kedy vlastne existuje pre materiál triedy 03 samostatná skupina? Mám totiž mlhavý dojem, že vznikla práve až niekedy začiatkom 60. rokov...
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
skflanker_
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 121
Registrován: 28/7/2014, 20:51

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od skflanker_ »

Konštrukcia draku trupu MiG-19P:
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Franz Trubka
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1815
Registrován: 14/10/2010, 04:16

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od Franz Trubka »

Nekdy v polovine osmdesatych let se kompetne vykuchane MiGy zacali obevovat v detskych parcich a okolo skol.
Dalo se do nich vlezt a tu konstrukci si dukladne prohlednout.
Jedna devatenactka stala vedle sportovni haly ve Studenci /blizko Jilemnice/
Mozna ze se Mira Kaceru pamatuje... :razz:
Naposledy upravil(a) Franz Trubka dne 7/9/2014, 21:38, celkem upraveno 3 x.
ObrázekObrázek

Pink Floyd-On The Turning Away
Uživatelský avatar
IgorT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1467
Registrován: 25/6/2014, 12:48
Bydliště: BA

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od IgorT »

Franz, pravdu máš! V Bratislave bol umiestnený na detskom ihrisku na Dunajskej ulici!

Obrázek

Obrázek
Obrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od Flogger G »

Chybí nám tu povídání o verzi MiG-19 PM, tak tedy jen pár řádek.

Stejně jako verze MiG-19 S a MiG-19 P i stroj verze "PM" měl v čs. letectvu přiřazeno označení "S-105".
Jak z výše napsaného plyne, tato verze byla vyzbrojena čtveřicí řízených střel RS-2U s aktivním navedením, které se zavěčovaly jednotlivě na řtyři křídlové závěsníky, značně vyčnívající před náběžnou hranu křídla. Na cíl byly zaměřovány a naváděny palubním RL RP-2U Izumrud II. RP-2U dokázal vyhledat cíl velikosti Tu-16 na vzdálenost 12 km. Ve skutečnosti však napsané vždy neplatilo, protože zde hrála roli neschopnost výrobních podniků udržet standard kvality součástkové základny a tak byly cíle zachycovány i na vzdálenosti pod 9 km. Automatické přepnutí RP-2U proběhlo tak, aby mohl pilot svoje RS-2U odpalovat v rozmezí vzdáleností od 3 500 m do 2 200 m mezi stíhačem a cílem. Řízené střele se dalo uhnout energickým přechodem do zatáčky s přetížením větším než 2g.
Střely RS-2U i jejich modernější provedení RS-2US bylo možné odpalovat i proti pozemním cílům po pevném paprsku palubního RL.

Samotný MiG-19 PM byl asi o 360 kg těžší než denní verze "S", nesměla se na něm létat vyšší pilotáž a sloužil jen k přepadům cílů u přepadových letek PVOS. Rychlist klesla na 1 430 km/h (kdesi uvedeno 1 230 km/h považuji za chybu tisku) a dostup se snížil na 16 600 m.

MiG-19 PM vyžadoval při letu rychlostí okolo 1 000 km/h značnou pozornost a určitou techniku pilotáže. Rozhodně nebyl určen začínajícím stíhačům.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od Flogger G »

Ještě k "PMce":
Podle vzpomínek několika krotitelů letounu MiG-19 (uvedeno i v knize pana L. Režňáka), mohl pilot PMky dokončit přepad cíle i v případě, kdy po odpalu RS-2U vysadily oba motory. Stroj měl údajně dostatečnou kynetickou energii.

Kanony letounů MiG-19 P nebyly opatřeny úsťovými brzdami, stejně jako na letounech SU-7/17/20/(22.

Poslední výrobní bloky strojů MiG-19 S postavené v SSSR měly na každé pokovině křídla jeden závěsník á la MiG-19 PM namísto závěsníku na spodní straně křídla mezi podvozkovou šachtou a vztlakovou klapkou. Nacházel se ve stejné vzdálenosti od trupu jako původní závěsník, tedy mezi trupem a přídavnou nádrží, a taktéž sloužil pro podvěšení raketového bloku RO-57.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer

Příspěvek od Flogger G »

Tak tohle už v provedení českých nebo slovenských pilotů těžko uvidíme - akrobacie čtyřky nadzvukových letadel. Nafilmováno v r. 1964 na Sliači v průběhu leteckého dne (oslava 20. výročí SNP). https://www.youtube.com/watch?v=VNU3jJ0CdR8
Odpovědět

Zpět na „Letadla“