PAK FA (Su-57)

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Odpovědět
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Su-57 - program PAK-FA

Příspěvek od niko »

Ja len doplnim, ze na to videu, co zavesil Julesak je prototyp Su 57 s motorom Izdelije 30 na pozicii motora cislo 1 (lava strana). Na pozicii motora cislo 2 (prava strana) je stale starsi Izdelie 117. Jedna sa o prve letove skusky.
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Su-57 - program PAK-FA

Příspěvek od Starlight »

Já doplním následující:

1) Supercruise

Supercruise není charakteristika motorů, ale charakteristika celého letounu. Současný výklad je = schopnost letounu v operační konfiguraci letět nadzvukovou cestovní rychlostí bez použití přídavného spalování. Tento pojem se rozšířil až s letounem F-22 Raptor, který má maximální cestovní rychlost supercruise 1,6+ Mach.

Samozřejmě není to jediný letoun, který „supercruise“ dokáže nebo historicky dokázal, ale 1,6 Mach v operační konfiguraci s výzbrojí je prostě hodně a má to použitelné taktické výhody. Pro zajímavost: „supercruise“ používal standardně dopravní Concorde, který po dosažení cca 1,7 Machu vypínal přídavné spalování a udržoval nadzvukovou cestovní rychlost. Dnešní stíhací F-22 dokáže zrychlit na nadzvukovou cestovní rychlost bez přídavného spalování. To bude platit i pro Su-57 (T-50/PAK-FA)

2) Vektorování tahu

Ruské letouny Su-30MKI (T-10PMK) a odvozené varianty s motory motory Saturn/Ljuka Al-31FP, Su-35S (T-10BM) a odvozené varianty s motory Saturn Al-41F-1S (iz.117S) a Su-57 (T-50/PAK-FA) první fáze s motory Saturn Al-41F-1 (iz.117) mají sice vektorování tahu s kruhovými tryskami.

Ty mění vektor tahu pouze v jedné ose/v jedné rovině, což je jedna z definic 2D trysek vektorování tahu. Trojrozměrného efektu (vektorování tahu ve více osách) je dosaženo tím, že rovina pohybu trysky je odkloněna o cca 32°od kolmice (pravý i levý motor jsou odkloněny opačně, symetricky vůči rovině souměrnosti letounu). Díky možnosti nezávislého řízení pohybu pravé a levé trysky je tak možné do určité míry řídit výsledný vektor tahu.
Rozsah vektorování jedné trysky je ±15°.

Video – vektorovatelné trysky na Su-30MKM


https://www.youtube.com/watch?v=hYi1e4pOQJw

Nové motory Izdělije 30 pro a Su-57 (T-50/PAK-FA) druhé fáze, už mají mít kruhové trysky s vektorováním ve více osách.

Video - ruská vývojová kruhová tryska s vektorování okolo více os


https://www.youtube.com/watch?v=wsJyC5g4IBo

Letouny F-22A používají hranaté trysky s vektorovánm jenom podle jedné osy (2D vektorování tahu) v rozsahu ±20°. Obě trysky se pohybují synchronně společným směrem a mají výrazné úpravy pro multispektrální vlastnosti stealth. A podle Američanů to postačuje.

Video - vektorovatelné trysky na letounu F-22A


https://www.youtube.com/watch?v=cTCGJAoAz_8

Počátkem 90. let zkoušeli v USA řadu systémů s víceosým vektorováním tahu, ale do provozu to nikdy nezavedli a vydali se cestou stealth letounů F-22 a F-35.

Video – motor pro letoun F-16 MATV s víceosým vektorováním tahu


https://www.youtube.com/watch?v=rt3neRLquDI

Video - demonstrátor trysky s víceosým vektorováním pro Eurogighter Typhoon


https://www.youtube.com/watch?v=ss96tsbG5KY

Letouny F-35 ve verzích F-35A CTOL a F-35C CV vektorování tahu nemají. Verze F-35B V/STOL používá komplikované víceosé vektorování tahu jen při V/STOL vzletu a přistání.

Video – vektorovatelná tryska letounu F-35B


https://www.youtube.com/watch?v=iRgcC9eqEJg

Video – vektorovatelná tryska letounu F-35B při V/STOL přistáních a vzletech z/na vrtulníkové výsadkové lodi


https://www.youtube.com/watch?v=ZxNJmLWQ56I
Naposledy upravil(a) Starlight dne 8/12/2017, 01:24, celkem upraveno 3 x.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Su-57 - program PAK-FA

Příspěvek od kenavf »

Lietadlá schopné supercruise:
https://prozradit.tk/Vysv%C4%9Btlit/tab ... fb7a111255

Troška zaujímavá bola situácia u F-35.Kedysi bola definícia že lietadlo 5.generácie má mať aj schopnosť supercruise. Postupne sa od tejto podmienky začalo ustupovať, možno pretože zistili že F-35 toho nebude schopné.(univerálnosť išla na úkor aerodynamiky).
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
mrfelix
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 220
Registrován: 30/10/2012, 08:43

Re: Su-57 - program PAK-FA

Příspěvek od mrfelix »

Starlight: díky za skvělé vysvětlení.
ty motory Izdělije 30 pro Suchoj na videu i poměrně hodně zužují nebo rozšiřují výtokový kanál. To nejspíš umí i běžné nevektorovatelné motory, ale na tomhle videu to bylo hodně vidět. K čemu se to používá?
Obrázek
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4212
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Su-57 - program PAK-FA

Příspěvek od Alfik »

mrfelix píše:Starlight: díky za skvělé vysvětlení.
ty motory Izdělije 30 pro Suchoj na videu i poměrně hodně zužují nebo rozšiřují výtokový kanál. To nejspíš umí i běžné nevektorovatelné motory, ale na tomhle videu to bylo hodně vidět. K čemu se to používá?
Pro běžný provozt se používá ten zúžený profil, protože zvyšuje výtokovou rychlost plynů a tím spec. impuls motoru. Pro přídavné spalování (afterburner) se používá ten rozšířený profil, protože příd. spal. spočívá v tom, že do proudu výtokových plynů za turbínou vstřikuješ další palivo. Ony ty plyny jsou velmi horké a obsahují nemálo zbytkového kyslíku, takže to v tom hoří, zvyšuje objem a teplotu těch plynů, a tím zvyšuje tah. Ovšem za cenu šílené spotřeby paliva, proto se všichni snaží se tomu vyhnout a udělat letadlo jako "supercruise", tedy schopné létat nadzvukem bez použití příd. spalování.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Su-57 - program PAK-FA

Příspěvek od kenavf »

Alfik píše:
mrfelix píše:Starlight: díky za skvělé vysvětlení.
ty motory Izdělije 30 pro Suchoj na videu i poměrně hodně zužují nebo rozšiřují výtokový kanál. To nejspíš umí i běžné nevektorovatelné motory, ale na tomhle videu to bylo hodně vidět. K čemu se to používá?
Pro běžný provozt se používá ten zúžený profil, protože zvyšuje výtokovou rychlost plynů a tím spec. impuls motoru. Pro přídavné spalování (afterburner) se používá ten rozšířený profil, protože příd. spal. spočívá v tom, že do proudu výtokových plynů za turbínou vstřikuješ další palivo. Ony ty plyny jsou velmi horké a obsahují nemálo zbytkového kyslíku, takže to v tom hoří, zvyšuje objem a teplotu těch plynů, a tím zvyšuje tah. Ovšem za cenu šílené spotřeby paliva, proto se všichni snaží se tomu vyhnout a udělat letadlo jako "supercruise", tedy schopné létat nadzvukem bez použití příd. spalování.
Pri forsáži je cca trojnásobná merná spotreba paliva na jednotku ťahu.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Su-57 - program PAK-FA

Příspěvek od Skeptik »

Jen drobnost.
Ta proměnná tryska není kvůli přídavnému spalování, ale kvůli rychlosti letu resp. rychlosti výtokových plynů.
Zjednodušeně řečeno, pomocí těch nastavitelných segmentů se konvergentní tryska mění na divergentní (Lavalovu) s nadzvukovým prouděním ... na vstupu do divergentní části dosahují spaliny rychlosti M=1 a v ní pak expandují a zrychlují.

Pokud by tryska byla jen konvergentní, vznikala by rázová vlna před nejužším mistem = rychlost plynů by se již nemohla zvyšovat. A pro dosažení vyšších nadzvukových rychlostí musí být >M1
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: PAK FA (Su-57)

Příspěvek od niko »

Asi to bude blbost, ale tak minimalne je to na diskusiu. Na zakladne Hmeimim vraj pristali dva SU 57.

https://www.youtube.com/watch?v=3J06pcmvVak
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: PAK FA (Su-57)

Příspěvek od Julesak »

Videl som na twitteri už včera, podľa mňa blbosť.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: PAK FA (Su-57)

Příspěvek od klingy »

Tu je geolokacia
https://twitter.com/juanmab/status/966537818947358720

A clanok z Lenty, v podstate sa tam pise, ze 8. februara zacalo experimetalne bojove nasadenie SU-57 nakolko vojskove skusky PAK-FA prvej etapy uspesne absolvovalo https://lenta.ru/news/2018/02/22/su57/
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: PAK FA (Su-57)

Příspěvek od niko »

A jeje. Takze predsa. No v decembri este testovali motory a uz su v bojovej zone. Predpokladam, ze este so starymi.Trochu mi to pripomina rychlost nasadenia pocas velkej vlasteneckej vojny.
1stCLJan
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 519
Registrován: 29/7/2014, 10:06

Re: PAK FA (Su-57)

Příspěvek od 1stCLJan »

Ruské MO prohlásilo , že do Sýrie byly preveleny dva SU-57 aby na nich bylo provedeno testováni v reálných bojových podmínkách.

Což brutálně urychlí vývoj letadla. Nebudou muset tedy testování provádět doma za těžký peníze a stejně by to doma reálně ani nenasimulovali.

Jako testovací platformy jim budou dělat izrealská PVO, americké lodě, pozemní PVO jednotky, letadla NATO a izraele atd. Zejména si pěkně vyladí L band na F-22 a F-35 .Které v syri a okolí pracují v bojovém režimu.
Geniální tah pro ušetření peněz na testování a bude to v současnosti jediné moderní letadlo testované při vývoji v bojových podmínkách což budou inplementovat do seriových SU-57 lteré se mají armádě začít dodávat v příštím roce .Což je dobře.
Naposledy upravil(a) 1stCLJan dne 22/2/2018, 12:16, celkem upraveno 3 x.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: PAK FA (Su-57)

Příspěvek od Flader »

Naozaj geniálny. Ak náhodou jedne z tých strojov stratia, tak prídu nielen o jedne z protortypov, ale aj o dáta a eśte sa môže k nemu dostať prakticky ktokoľvek ... Naozaj geniálne.
1stCLJan
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 519
Registrován: 29/7/2014, 10:06

Re: PAK FA (Su-57)

Příspěvek od 1stCLJan »

Flader píše:Naozaj geniálny. Ak náhodou jedne z tých strojov stratia, tak prídu nielen o jedne z protortypov, ale aj o dáta a eśte sa môže k nemu dostať prakticky ktokoľvek ... Naozaj geniálne.
A jak by ho asi ztratili? :D
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: PAK FA (Su-57)

Příspěvek od niko »

Mna by skor zaujimalo kolko penazi usetria, ked budu musiet v bojovych podmienkach nanovo rozvynut kompletnu testovaciu a prevadzkovu infrastrukturu tychto zatial este exotickych lietadiel. Myslim, ze toto nasadenie je najskor o marketingu.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: PAK FA (Su-57)

Příspěvek od Flader »

1stCLJan píše:
Flader píše:Naozaj geniálny. Ak náhodou jedne z tých strojov stratia, tak prídu nielen o jedne z protortypov, ale aj o dáta a eśte sa môže k nemu dostať prakticky ktokoľvek ... Naozaj geniálne.
A jak by ho asi ztratili? :D
Napríklad taká porucha motora bay stačila...
1stCLJan
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 519
Registrován: 29/7/2014, 10:06

Re: PAK FA (Su-57)

Příspěvek od 1stCLJan »

Flader píše:
1stCLJan píše:
Flader píše:Naozaj geniálny. Ak náhodou jedne z tých strojov stratia, tak prídu nielen o jedne z protortypov, ale aj o dáta a eśte sa môže k nemu dostať prakticky ktokoľvek ... Naozaj geniálne.
A jak by ho asi ztratili? :D
Napríklad taká porucha motora bay stačila...
Ta se může udát í doma , tomu nezabráníš.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11568
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: PAK FA (Su-57)

Příspěvek od Zemakt »

Niko: hej.. Navíc to kvůli trapnému PR šoupnou Amíkům pod nos. To co zmínil 1stCLJan platí samozřejmě i obráceně. A o tom která ze stran má zde mohutnější zázemí a disponuje většími možnostmi, nechť si udělá obrázek každý sám.

Ideálně, bych je tam nechal max. dva dny a hajdy domů.

EDIT: spadne li doma je to v cajku, spadne li na území koho? Je to v prdeli.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: PAK FA (Su-57)

Příspěvek od Flader »

1stCLJan

Len je rozdiel, keď startíś stroj nad vlastným uzemím, ktoré kontroluješ, alebo nad krajinou v občianskej vojne, kde veľká časť územia je kotrolovaná rôznymi skupinami. Plus ani to Asadom kontrolované územie nemá až tak úplne pod kontrolou - minometný útok na letisko.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: PAK FA (Su-57)

Příspěvek od Skeptik »

Kdo se bojí nesmí do lesa.

L-band radary jsou novinka na detekci stealth letadel. Rusové potřebují otestovat, zda dokáží F-22 či F-35 či cokoli jiného detekovat. Že je přitom detekuje i protistrana je pro ně irelevantní, ani jeden ze stávajících prototypů nemá RAM nátěr.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Odpovědět

Zpět na „Letadla“