Mig-27

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Mig-27

Příspěvek od redboy »

Mig-23B, Mig-27
Obrázek

V minulém dílu jsme si popsali historii Mikojanova Migu-23, počátky důvody a vývoj stíhacích verzí. To ale nebyly jediné modifikace této konstrukce. Koncepce letounu s měnitelnou geometrií křídel přímo vybízela k nasazení letounu jako útočného, pro operace v přízemních výškách nadzvukovou konstrukcí. Vývoj těchto verzí probíhal v podstatě hned po přijetí stíhací verze do výzbroje.

Původní, ještě Mikojanova koncepce
Obrázek

Vývoj byl zahájen v roce 1970. Původně Mikojan pracoval na koncepci Mig-27Š (Šturmovik), ale v roce 1970 byl Mig-23 použit pro zahájení vývoje verze Mig-23B (izd. 23-24), což je letoun postavený na základě verze Mig-23S. Bylo ale dost rozdílů, jednak měl motor AL-21F, což byl Ljukův motor, který proti původnímu R-27 měl menší spotřebu a byl optimalizován pro nízké výšky. Známe ho z Su-24 a Su-17. Zvětšil se obsah palivových nádrží, Kabina dostala ostřejší zasklení štítku, a příď byla celá nová. Protože nebylo třeba radiolokátor, příď byla „useknuta“ a zploštěna, aby se zlepšil výhled z kabiny směrem dolů dopředu. Už u této verze se počítalo s instalací laserového dálkoměru v „seříznuté“ přídi.
Změn se dočkal i podvozek. Jelikož se předpokládalo působení letounu prakticky pouze z nezpevněných ploch byly použity větší nízkotlaké pneumatiky a zvýšen zdvih tlumičů. Na boky kabiny byly přivařeny pancéřové desky, které měli chránit pilota před střelbou zespodu. Nádrže paliva dostaly systém kdy byly plněny inertním plynem (dusíkem) nad hladinou paliva.
Letoun dostal střelecko navigační komplet s Sokol-23S se zaměřovačem ASP-17B, systém navigace s možností letu po zadané trase. Výzbroj tvořil kanon GŠ-23L s 230 náboji a na 5 závesníků bylo možno zavěsit 3000kg výzbroje. První prototyp zalétl V.Fedotov 18.února 1971. První prototyp měl původní křídlo, ale druhý už dostal křídlo „se zubem“ z Migu-23. v letech 1972-1973 bylo v Moskevském závodě „Prapor práce“ postaveno 24 prvních sériových strojů, které se dostaly do výzbroje jednoho pluku, který sloužil pro výcvik a vojskové zkoušky. Výzbroj mohla tvořit v podstatě jakákoli protizemní neřízená výzbroj. Např 6ks pum 500kg, 8x250kg, 18x100kg. Z řízené munice pak 2xCh-66 s naváděcím kontejnerem Delta.

V roce 1973 došlo k rozvoji letounu. Změnou byl hlavně motor, konstruktéři se vrátili k motoru R-29-300 který známe ze stíhacích verzí. Důvodem byl nedostatek motorů AL-21 které byly přednostně pro letouny Su-17 a hlavně Su-24. Výsledkem bylo zvýšení měrné spotřeby. Byly výrazně zjednodušeny nasávací otvory vzduch a odstraněna regulace. Díky tomu byla maximální rychlost letounu ve výšce „pouze“ 1800km/h, při zemi pak 1350km/h (M=1,1) Dostal křídlo konstrukce shodné s Migem-23M. Příliš zásadních změn nebylo. K výzbroji přibyly ŘS Ch-23. Letoun dostal označení Mig-23BN (izd.23-24B). Písměno N v názvu znamenalo „Nositel“ nosič, protože se s ním počítalo jako s nosičem taktické jaderné pumy. Výroba byla zahájena v roce 1974 a vyrobeno bylo celkem 624 strojů Mig-23BN a to především na vývoz. Letadla byla vyvezena do států VS Bulharska, NDR, Československa. V jednodušší variantě, zbavené možnosti použití jaderných zbraní pak do Alžírska, Egypta, Indie, Iráku, Kuby, Líbie, Sýrie.
V době Irácko Iránské válce upravily Iráčané svoje Migy pro nošení ŘS Exocet a zařízením na přijímání paliva od letounu Mirage F1.

Mig-23BN
Obrázek

V roce 1998 vznikl projekt modernizace letounů podobně jako projekt Mig-23B-98, není známo jestli byl postaven vzorový letoun.

V letech 1971-72 probíhal projekt letounu Mig-23R na základě letounu BN. Měl to být taktický průzkumný letoun, přednost ale dostal letoun postavený na základě Su-17 a práce byly ukončeny.

Po zkušenostech s vývojem Migu-23BN bylo jasné, že letoun je pro úkoly vhodný, ale je potřeba dotáhnout avioniku. Prototyp upraveného letounu vzlétl 17.listopadu 1972 a nesl označení Mig-23BM (izd.32-25). Byl přestavěn z Migu-23B, čili měl motor AL-21, ale pro sériové stroje se počítalo s R-29, respektive pro letoun optimalizovanou variantou R-29BS-300 (78,4/112,7kN). Ještě víc vyly zjednodušeny nasávací otvory, respektive byly bez regulace zcela. Dostal zcela novou avioniku postavenou na digitálním počítači Orbita. Nový byl zaměřovací systém, PrNK-23, měl výrazně lepší hodnoty, nejen let po naprogramované trase s více body, a návrat na letiště, ale automatický výběr záložních letišť až ze tří ale třeba naprogramované obrané a útočné manévry výrazně zjednodušující život pilota a automatický odhoz zbraní nad cílem. Nový byl pilotáží a navigační komplex SAU-23B-1, laserový dálkoměr Fon. Nové systémy blízké i nově daleké navigace, doplerovský měřič rychlosti a snosu DISS-7. Výstražný systém SPO-10 Siréna, výletnice klamných cílů s tím, že mohly být doplněny raketnicemi UB-16, 32se střelami S-5P obsahující dipolové odražeče. Aktivní systém REB SPS-141 (142) (ty byly určeny proti RL systémú Hawk a Nike Herkules, a vůbec pozemním systémům) a systém REB SB-1 Barier proti palubním RL stíhacích letounů. 23mm GŠ-23L nebyl proti pozemním cílům vhodný, proto byl zvolen 30mm rotační šestihlavňový GŠ6-30A s výrazně vyšší sekundovou salvou. Teoretická rychlost střelby byla 4500 -5000 ran/min a palebný průměr byl 265 nábojů. Pilot volil délku salvy při střelbě a byly možní i velmi krátké salvy 8-11 výstřelů, obvykle ale 75 výstřelů. Nosnost výzbroje byla 4000kg a mohla sestávat z neřízené munice téměř jakéhokoli typu, neřízených střel, pum, kontejnerů, zápalných nádrží…Napevno byla instalována naváděcí soustava Delta takže při použití ŘS Ch-23 neblokovala závěsník. Pochopitelně zůstala možnost nošení jaderné pumy o ráži 10-30kt. Všechny letouny řady Mig-23B mohli nosit PLŘS R-13, později R-60 pro sebeobranu, ale nebyla to zřejmě častá varianta.Tak jak u Migu-23ML přibyly přídavné nádrže pod pohyblivou částí křídla. Byl změněn podvozek a letoun ztratil ten typický vzhled na zemi, jelikož byla zkrácena příďový noha a hlavní trochu zesíleny. Stroj pak nestál tak „přikleknutý“
Výroba se rozběhla v Irkutsku v roce 1972 a do roku 1976 bylo vyrobeno 560 strojů. Letoun byl po ukončení zkoušek přijat oficiálně do výzbroje v roce 1975 pod označením Mig-27 (izd.32-25), což bylo vojenské označení a pod ním letoun Mig-23BM známe.

Původní Mig-27
Obrázek

V roce 1974 byl jeden Mig-23BM přestavěn na verzi Mig-23BK (izd.32-26), vyráběný později od roku 1976 do 1982 v počtu 197 strojů. Když byl v roce 1980 oficiálně přijat do výzbroje dostal vojenské označení Mig-27K. Opět následovala nová avionika, navigační systémy, počítač… Co bylo ale zásadní, byla nová laserová a televizní stanice Kajra v přídi trupu. Umožňovala zaměřovat a sledovat cíle v rozsahu +/-35 stupňů v horizontále a +/-140 stupňů ve vertikále. Tím bylo umožněno použít řízené TV a laserové munice (do té doby letoun mohl nosit laserem naváděné pumy, ale cíl musel zasvěcovat jiný letoun, nebo pozemní stanice). Sortiment použité munice se rozšířil o ŘS Ch-25, Ch-29L a T, řízené pumy KAB-500L, KAB-500T. Výrazně se tím zvedla efektivnost letadla.

Mig-27K
Obrázek

Pozadí Migu-27K
Obrázek

Kaira, trochu pohled dovnitř
Obrázek

Mig-27K s ŘS Ch-31P
Obrázek

Na základě Migu-27 vznikl projekt Mig-27R (izd.32-35), ale opakovala se situace s Migem-23R, projekt nebyl realizován.

Mig-27K byl jistě díky systému Kajra velmi výkonný, ale systém byl drahý a i v podmínkách Sovětského svazu (nebo právě proto), bylo rozhodnuto stroj doplnit jednodušším, hlavně levnějším. V dubnu 1976 vznikl letoun označený jako Mig-27M (izd.32-29). Sériový stroj se vyráběl v Ulan-Ude a v letech 1978 – 1983 vzniklo 162 sériových strojů. Letoun v podstatě odpovídal Migu-27K, ale systém Kajra nahradil jednodušší systém Klon PM. Obsahoval laserový dálkoměr a ozařovač, s tím že zmizel velmi precizní televizní kanál. Možnost použití výzbroje zůstal zachován, ale snížil se rozsah zaměřování systému: +/- 12 stupňů horizontálně, +6 až -30 stupňů vertikálně. To velmi omezilo použít KAB-500L na cíl nasvícený vlastním letounem. Buď ho nasvěcoval jiný stroj, nebo musel být útok veden v dost střemhlavém letu. V praxi ale zůstaly KAB-500L pro Migy-27K a Mig-27M měl jako hlavní výzbroj ŘS Ch-25, Ch-29. V průběhu služby ve spolupráci s podvěšeným kontejnerem bylo možno použít protiradiolokační ŘS Ch-25P, Ch-27, a hlavně výkonně Ch-31P. Podle některých údajů byly letouny dislokovány do společných jednotek. Jinak se letouny obou verzí od sebe nelišily.

Mig-27M
Obrázek

Po skončení výroby Migu-27M byly původní Migy-27 modernizovány na standart M. Dostaly označení Mig-27D (izd.32-27) D= Dorabotanyj. Nijak se nelišily vybavením a možnostmi od verze Mig-27M. Na tuto verzi byly údajně přestavěny všechny stroje, které byly ve službě a které měli resurs. Přestavby probíhaly v Ulan-Ude v letech 1982-85.

Letouny Mig-27 nebyly exportovány, ovšem by roce 1985, po zkončení výroby pro letectvo Sovětského svazu byla podepsána dohoda o licenční výrobě v Indii. První stroj postavený z dílů dodaných z Irkutska byl v Indii zalétnut 11.ledna 1986, první celkově Indický stroj pak v roce 1988 s tím, že byly vyráběny i motory R-29B-300. Stý letoun opustil závod Koraput v roce 1992 a poslední za 165 kusů pak v roce 1997. Na letounech postupně probíhají modernizační práce. Verze nese označení Mig-27L (izd.32-29LK) a odpovídá krom drobných úprav verzi Mig-27M. Indické jméno letounu je Bahadur.

Indické Migy-27L
Obrázek

Podle technické zprávy CAGI z roku 1992 efektivnost strojů Mig-27 podle verzí následující: 10 strojům Mig-23BN odpovídá 7 Migů-27, 5 strojů Mig-27M a nebo 4 Mig-27K. Předpokládané ztráty na evropském válčišti u Migu-27 odpovídají 50% Migu-23BN, V případě Migů-27K, M, D pak 36%.

Na Evropské části Sovětského svazu bylo v roce 1991 360 strojů Mig-27 a podle odhadů jejich celkový počet dosahoval 500 kusů. Před rozpadem VS byla většina těchto strojů umístněna na území NDR(4pluky), PLR, ČSSR a sousedních Sovětských republik. V součastné době je podle odhadů do 200 kusů v rezervách.

Kody NATO:
Flogger D: Mig-27
Flogger F: Mig-23B
Flogger H: Mig-23BN, BK
Flogger J: Mig-27M, K, D.


TTD, Mig-27M:

Rozpětí max……………….………………..13,97m
Rozpětí min………………………………….7,78m
Nosná plocha……………………………….34,16 – 37,27m2
Délka……………………………………….....17,18m
Prázdná hmotnost……………………….11600kg
Maximální vzletová hmotnost…….20500kg
Max rychlost………………………………..1810km/h
Max rychlost ve výšce 0 m.n.m…1350km/h
Dostup………………………………………...15600m
Max. dolet…………………………………….2220km (se třemi PPN)
Max. bojový dosah………………………1000km


A zase dvě obligátní krátká videa:

Cca 10MB k Migu-27:

http://mu.baz.cz/download/MiG-27.avi

a 14MB k Migu-27K:

http://mu.baz.cz/download/MiG-27K.avi

Tím končí další můj popis dalších strojů byv SSSR vycházejících z Migu-23, letounu který byl hojně nasazen i exportován.

Děkuji za pozornost

redboy
Naposledy upravil(a) redboy dne 31/8/2006, 22:19, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Mimochodem ten kdo v druhém dokumentu (o Káčku) vypráví, stojící před obrazem Migu-29 je Valerij Jevgeněvič Menickij. Po smrti Alexandra Fedotova ( Zahynul na Migu-31 4.4.84) se stal šéf-pilotem Mikojanova OKB (1984 -1995), poté se stal náměstkem generálního konstruktéra Rostislava Beljakova.
Podílel se jako zalétávací pilot na všech projektech od Migu-23 až po Mig-29. Právě na Migu-29 se musel 15.června 1978 za dost nepříjemných okolností katapultovat.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Super článek, tohle letadlo se mi vždy moc líbilo a informace o něm mě nějak míjeli...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6823
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Máš to jako vždy zde profi skvěle popsaný. O tom Kajra systému jsem toho člověče moc nevěděl. Díky.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

No, Ty zase Kursk..., sem si počet
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Indické stíhací bombardéry Mig-27 budou v rámci modernizace dostávat nový typ motoru - oznámil to dnes ITAR-TASS.
Půjde o motory z dílny Saljut AL-31F , původně určené pro letouny Su27.
Tento motor je o 200kg lehčí,než původní R-29B-300 a má vyšší tah - 123kN oproti původním 113kN. Také má o 15% nižší spotřebu.
Zakázka pro 60 z 150 indických letounů MiG 27 Bahadur byla uzavřena na Aerosalonu Farnborough-2006. Současně s tím projdou zmíněné letouny palubnímy úpravami,které zvýší jejich možnosti a prodlouží služební životnost. Celý kontrakt bude mít hodnotu 1.MLD US v průběhu následných 10.let.
Zdroj: ITAR-TASS,Lenta

V kontextu to koresponduje s jednáním společnosti Saljut. Již vyrobené Saljut AL-31F půjdou do Indických MiGů a novější verze Saljut AL-31F-M1 do právě modernizovaných ruských Su-27SM.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Ještě, že máme někoho, kdo nám pořád přidává nějaké novinky;)
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

O bombardovacích verzích Migu-23 nemám moc znalostí, ale trošku přece.

Regulace vstupu do motoru na verzi Mig-23BN byla úplná. rozdíl, oproti stíhacím verzím, byl v absenci dvojice usměrňovacích žeber v bočních nasávacích otvorech vzduchu. To omezilo manévrování bombardovacích verzí , protože vstupující proud vzduchu nebyl při ostrých obratech usměrněn. Tím mohlo dojít k nestabilní práci kompresoru a k vysazení motoru. Nakonec našim ,,BN-kářům" zbyla z akrobačky pouze bojová zatáčka. Akrobačku létali jen na Mig-23U. Nepřítomnost regulace vstupu vzduchu postihla až Migy-27. Zmenšily se oddělovače mezní vrstvy na bocích vstupů - jeden z rozlišovacích prvků mezi ,,23BN" a ,,27". Další odlišností mezi 23-kou a 27 .čkou je uchyceni podtrupových závěsných bodů. Zatím- co 23-ka je má umístěny na břichu trupu jako stíhací varianty, 27-čka má tyto uchyceny na spodní straně vstupů vzduchu a směřují kolmo dolů k zemi.Třetí markantní rozdíl je popsán v úvodním zajímavém článku - jde o podvozek, který svou konstrukcí připomíná provedení Mig-23ML. BN-ky měly namísto předních bezdušových kol KT-152, použitých na stíhačkách a U-čkách, kola KT-100 o větším průměru, která byla dušová.

Motor R-27 měl určitě nižší spotřebu, než Al-21F. Zde konstruktéři řešili vyšší potřebný výkon: R-27 =98 - 103 kN ( dle verze), oproti Al-21F = 116.5 - 118 kN. Po zkonstruování R-29 dostaly bombardovací 23-ky verzi R-29B-300, která měla nižší výškovost oproti klasickému R-29.

Protože bombardovací stroje byly určeny pro operace v nižších letových hladinách, postrádaly ve výbavě konstrukce ,,flogger". Jde o velmi jednoduché konstrukční řešení, které nahrazuje nadzvukovou výstupní trysku a zefektivňuje tah motoru ve výkách nad 6 000 m o další 3 kN. I když toto konstrukční řešení ovlivňuje motor, jde o drakovou záležitost.

Fotografie v úvodním článku, s názvem ,,Pozadí Migu-27K"" zobrazuje náš Mig-23BN ev. č. 5744. Mám dojem, že stojí na letišti aeroklubu Kolín. Za povšimnutí stojí detail zadního pumového závěsníku, na který se mohly zavěšovat bomby do hmotnosti 250 kg, ale obyčejně se na tyto závěsníky podvěšovaly ,,stokilovky".
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Jak Redboy uvedl, stíhací - bombardovací 23-ka měla rozšířenou palivovou soustavu o další nádrž. Tato vyplnovala prostor nad kanonem, kde měly stíhací varianty další bloky RL a bloky zbraní, protože přídˇ obsahovala anténu RL a asi polovinu jeho bloků ( přibližně 250 kg).
Zmíněný systém přetlakování palivových nádrží inertním plynem se ve výcviku nepoužíval.

Ještě doplním TTD:

Mig-23BN
Max. rychl.: M=1,7
Poč. stoupavost: 170 - 175 m/s

Protože Migy-27 něměly regulovaný vstup vzduchu k motoru, jejich max. rychlost nesměla překročit M=1,4.
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Příspěvek od absik »

Migy 27 majú svoj letecký život dožiť ako bezpilotné lietadlá, lietajúce terče a jednorazové nosiče presných(inteligentných) zbraní...
Spolu z Mig-23MLD to bolo to naj do príchodu Mig29 a Su-39
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Podle L+K č. 3 2009 ukončilo indické letectvo provoz Migů-23BN dne 31,12,2008. Celkem bylo ve výzbroji 95 BN-ek. Některé stroje mají být zakonzervovány, většina jde do šrotu. Z letadel určených do šrotu vymontují technici motory, křídla a další použitelné části. Ty budou předány do skladů s náhradními díly pro Migy-27.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Před pětadvaceti lety došlo u 28. sbolp k nechtěnému odpalu dvou neřízených raket S-24 r. 240 mm z letounu Mig-23BN, který byl připravován k činnosti v rámci nácviku zaujetí zvýšené Bo-Po. Střely odpálil omylem technik - zbrojíř při nulování zbraní ( přesně nevím o co šlo, lamada by nám vše vysvětlil). Obě S-24 sešly z podkřídlových závěsníků a vletěly do zavřených vrat ÚL. Jedna se zaryla do betonových vrat a zlomila se - její motorová část poletovala v úkrytu letounu dokud nevyhořel motor. Druhá S-24 vraty proletěla a zaryla se do boku protějšího ÚL, vzdáleného asi 100 metrů.
K iniciaci bojové části raket nedošlo, protože neměly namontované hlavice.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Nuloval prístroje PUS (PUS-36??). Prístroj slúži na vytvorenie a rozdelenie impulzov pre odpal neriadených rakiet z raketových blokov. Pri použití S-24 má byť v "nulovej" pozícii.
Popis prípadu som počul trochu inak. K iniciácii bojových častí by pravdepodobne nedošlo, ani keby mali zapalovače namontované - V-24 je "bytelný" kus ocele a stavaný tak, že nejaký pol metra železobetónu ho nerozhádže - preletená vzdialenosť do nárazu bola výrazne menej než cca 250 metrov, čo je dráha potrebná na odistenie zapalovača do takej miery, kedy by už iniciácia tvrdým nárazom bola možná.

Každopádne - bol to jeden z "najväčších" malérov zavinených zo strany leteckých zbrojárov.
Naposledy upravil(a) Alchymista dne 5/6/2012, 16:17, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Ano, šlo o velmi vážnou mimořádnou událost. Došlo při ní ke zranění jednoho příslušníka ILS ) pravděpodobně technik letadla).
I když po úkrytu nelétal motor ( událost znám z vyprávění ve verzi, kterou jsem napsal), určitě to byl mazec.
Jistě prvních 10 - 12 metrů letu rakety ze závěsníku ke vratům na iniciaci nestačí, ba ani dalších 100 m k protějšímu úkrytu. Ale jak praví známé pořekadlo - "když Pánbůh dopustí ......... ". Podle letitých zkušeností právě v takových situacích velmi často selžou pojistné mechanismy.
Kamarádi od stíhačů vzpomínají na striktní dodržování bezpečnostních opatření servisními techniky ze SSSR při manipulaci se střelami R-60. Vždy dbali na to, aby měli krytku na koneltoru kabelu "ZZ" spoje. Údajně stačil malý výboj statické elektřiny k iniciaci této střely. Jinak, údajně, tyto servisáky bezpečnost až tak nezajímala.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

PUS-36 je správně...
Já si teď nejsem jistý, kde je ten PUS-36 umístěný, ale pokud byl v závěsníku tak by ten raněný byl určitě zbrojíř osobně...

Ale slyšel jsem o něčem podobném, jen hlavním aktérem byla raketa S-5 r.57 mm a cílem ( zasaženým ) voják ZVS. Naštěstí to přežil.
Tímhle příběhem nám zdůvodňovali, proč nemáme postávat před letadlem ( vlastně vrtulníkem ) který má nabito ostré...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

PUSy sú niekde nad závesníkom, v krídle aj v trupe (na 23 som nerobil). Nulovanie sa robí bojovým tlačítkom v kabíne - PUS urobí cyklus a zastane.
V spominanom prípade udajne stál zbrojár na rebríku a do kabíny sa naklonil - rakety boli na [s]podtrupových[/s] podkrídlových závesníkoch, takže mu ľavá zostrelila rebrík a zranil sa pádom na zem. Vážnejšie bol ale prúdom spalín zranený technik, ktorý pracoval v ľavej podvozkovej šachte - utrpel popáleniny od spalín motoru a zranenie hlavy pri náraze na čap podvozku.
Naposledy upravil(a) Alchymista dne 5/6/2012, 16:12, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Dopřesněním od kamaráda jsem zjistil, že nulování pomocí bojového tlačítka prováděl technik - zbrojíř v kabině, ale stál na žebříku. Zraněným, dosti vážně, byl technik letadla, který kontroloval letoun a v inkriminovaném okamžiku stál v šachtě hlavního podvozku. Spaliny raketového motoru mu ožehly hlavu. Ten "zbrojnoš" se jen trochu potloukl při pádu ze žebříku.

Jak si vzpomínám, pohybovat se před a za letounem nebo stát ve výseči 30° před a za letadlem, bylo zakázáno pouze při navěšování a svěšování raketouvé výzbroje. Při nabíjení a vybíjení kanonů byl zakázán pohyb a stání osob před letounem. Přitom nesměl být nikdo v kabině, ani na žebčíku u kabiny. Pokud byla manipulace s podvěšenou výzbrojí ukončena, platnost zákazu zkončila.

Při přezbrojování letadla ve dne byl signálem červený praporek, v noci červená svítilna.
Naposledy upravil(a) Pop dne 26/5/2010, 22:57, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Aha, to sem netušil, že se to nuluje " odpalem ".
Popravdě já sem se v těch popiskách nikdy moc nevyznal ( na Mi17/24 ) a navíc sem měl draky a motory.
Jsem jen rád, že se mě podobné příhody vyhnuly, co si vzpomenu tak mi jednou uklouhnul žebřík opřený o ocasní nosník na Mi17 a těch pár fteřin, než mi začaly klouhat ruce já slítnul dolů bylo nekonečných 8-)
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17757
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

MiG-27 během zkoušek vhodnosti pro letadlovku
Obrázek
Obrázek

objeveno
ZDE
ObrázekObrázekObrázek
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Pro použití na letadlové lodi se v tehdejším SSSR zkoušely mnohé typy bojových letounů.
Před r. 1990 jsem odebíral technický časopis "Modělist konstruktor". Zde byly fotografie letadel při zkouškách na LL. Mezi nimy figurovaly výše ukázané Mig-27/23BN, ale také Mig-23ML/MLD a Su-25.
Jen škoda, že jsem všechna čísla časopisu při stěhování odevzdal do sběrny starého papíru, protože fotografie byly součástí velmi zajímavého článku.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“