Mig-27

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

"Před r. 1990 jsem odebíral technický časopis "Modělist konstruktor". Zde byly fotografie letadel při zkouškách na LL. Mezi nimy figurovaly výše ukázané Mig-27/23BN, ale také Mig-23ML/MLD a Su-25."

Fotografie? No to snad asi ani ne.
ObrázekObrázek
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Článek ve zmiňovaném časopise vyšel někdy mezi červencem až říjnem 1989. V něm byla zmínka o zkouškách letadel pro loď s letovou palubou. Fotografie zachycovaly letouny na cvičné "letové palubě" na normálním letišti, kde byly nakreslené obrysy paluby. Stejně tak, jako to mají v USA. Na jedné z fotografií byl zachycen Mig-23ML/MLD ( úhel neumožnil přesně určit verzi) s přistávacím hákem zachyceným za lano brzdícího systému.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Hmm, tak sem se schválně koukl a na nic takového sem nenarazil. Ale je možné, že sem něco přehlídl, a nebo chybí nějaké listy...

EDIT: ani v celém ročníku 89
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Pamatuji si to v tomto časopisu a jsem přesvědčen, že i ročník a snad i období.
Škoda, že jsem vyhodil všech patnáct ročníků, určitě by se tam našly i jiné zajímavosti.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Hmm…. beru zpět, já Tvoji větu rozšifroval jako „fotografie letadel při zkouškách na letadlové lodi“, Po Tvém předchozím příspěvku má asi být „na letadlovou loď“.

Nic méně, i to jestli existuje fotka MiGu-23 ve stíhací verzi na trampolíně nevím, neviděl sem ji, ale s vysokou pravděpodobností neexistuje fotka MiGu-23 ve stíhací verzi upraveném pro provoz na palubě. Na trampolíně se zkoušela řada letadel, ovšem ne nutně z důvodu zkoušek na letadlovou loď, ale pro zkrácení vzletu. Svého času se v Sovětském svazu dost koketovalo s myšlenkou, takhle zkrátit vzlet na běžných operačních letištích, pro případ poškození části dráhy. Mám dojem že se i tady o tom někde psalo.

Ale zpět k lodím. Proč není fotka MiGu-23 pro provoz na lodi? Nebyl takový.
První MiG-23 pro provoz na lodi měl být MiG-23A, projekt původně někdy z roku 1968, rozpracovaný později na počátku 70tých let. Měl být pro lodě pr. 1160 (cca 80000t) MiG-23A, Su-24K, P-42. (A mám dojem pro lodě PVO, plovoucí základny stíhačů). Měl být na draku MiGu-23M, se stejnou výzbrojí, změna jen v podvozku (katapult), háku (zmizel spodní sklopný stabilizátor a o něj se zvětšila SOP) a drobnosti. (Nejede mi scanner, takže perovku se pokusím najít na netu). Ten projekt měl dost dlouhé trvání, později vznikl nový, pr. 1153 a dokonce to vypadalo na stavby. Jenže po smrti Grečka bylo po žížalkách, došel Ustinov a utípl to. Teda ne zcela, projektovalo se, ale nestavělo. V té době už byl projekt MiGu-23K, což byl další rozvoj původní cesty, s drakem MiGu-23ML a novými motory o tahu 15t. Jenže ke stavbám letadel nedošlo. Důvodem byl čas, teda jeho běh. Suchoj naznal, že Su-24 je těžký a že dokončí námořní verze Su-27 (T10, takhle vznikl prototyp T10-3) a dokončí vývoj rodiny na bázi T10, projekt měl index T12 a mělo jít o stíhací Su-29, průzkumné, útočné Su-27KŠ….. ale to sem nepatří. Složitější. V roce 1978 se také rozhodlo o vývoji námořní verze Su-25K (Su-28), ale Mikojan nabízel i MiG-27KŚ, jako alternativu a MiG-23KU, spárku. A hlavně, MiG-29K, jako náhradu MiGu-23K. Ten zbytek je jiný příběh.

Žádná z verzí MiGu-23 nebyla postavena ani v prototypu, teda pokud mě zdroje neklamou a tudíž fotka není. Čeho je fotka, to je to co sem dal Skelet a to je létající laboratoř postavená na MiGu-27 (a dost možná MiGu-23BN, zdroje se různí) a to by měla být bílá 603. Myslím si, že jde o ní, ale nedokážu to přečíst na tý fotce, přesto je to dost pravděpodobné. Tady šlo o testy základních vlastností a postupů, nikoli o vývoj letounu jako takového a testy měly proběhnout snad v r. 1977, snad. Nic více, nic méně.

Ta základna je Saki, na Krymu, komplex Nitka. Trampolína: 45° 5'55.35"N 33°36'18.70"E a brzdy: 45° 5'1.24"N 33°35'4.20"E. A z toho je patrno, že něco jako:“Fotografie zachycovaly letouny na cvičné "letové palubě" na normálním letišti, kde byly nakreslené obrysy paluby. Stejně tak, jako to mají v USA.“, také ne, je to jednodušší.

Na téma Sovětské letadla pro letadlové lodě (od Jak-9K po MiG-29K) a lodě samotné by bylo vhodnější samostatný článek.

PS: Pokud víte, pošlete mi někdo do SZ námět na scanner, s konstrukcí vhodnou na kopírování silných předloh. Já tu 12ti letou mrchu rozšlápnu.
ObrázekObrázek
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Ano, o pokusech zkrácení vzletu byla řeč na "Mig-21", když jsme rozebírali pomocné vzletové raketové motory na tuhé PHM ( SPRD-99). Ale týkalo se to typů Mig-15 a Mig-19 na straně SSSR, na straně USA šlo potom o F-84 a F-100.
Jde-li o stroje Mig-23 stíhacího provedení, pak těmto letounům stačilo při standardním zatížení ( normální vzletová hmotnost) asi 680 m pro odlepení se od země u letounů s motory R-29, stroje s motory R.35 se dokázaly vznést po rozjezdu dlouhém přibližně 600 m. Výběh po dosednutí na VPD byl také do 700 m, pokud hmotnost zbytku paliva a nesené výzbroje nepřesahovala 1 000 kg. Pilot musel vypustit brzdící padák ještě za letu ve výšce 0,5 - 1,0 m nad zemí, přesně jak to umožňoval předpis pro použití letounu.

Pokud si vzpomínám dobře, pak při testech sloužil Mig-23 jako jeden z "pokusných králíků" na vhodnost typu podvozku pro provoz na LL.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Perovky vloženy do úvodního článku stíhacích verzí v příslušném odstavci
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1498
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

30mm rotační šestihlavňový GŠ6-30A
Obrázek

Obrázek
skelet píše:MiG-27 během zkoušek vhodnosti pro letadlovku
Podařilo se mi sehnat podobné fotky v ( trochu ) lepší kvalitě...

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Mig-27

Příspěvek od Flogger G »

Letadel MiG-27 bylo vyrobeno asi 910 kusů, závod v Irkutsku se podílel na tomto úsilí 560-ti stroji (zde se vyráběly dvoumístné MiG-23 UB). Zbylé Sedmadvacítky, které montovali ve vrtulníkovém závodě v Ulan Ude, se vyznačovaly příšernou pověstí kvality. Letouny u útvarů VVS nikdy nelétaly nadzvukovou rychlostí, nikdo je nevyužíval na max. dostup ( 15 500 m), necvičila se na nich akrobacie (provozní přetížení mohlo dosahovat +7g) a nikdo si nedovolil přestavit úhel šípu křídla za letu ani na zemi. Při střelbě šestihlavňovým rotačním kanonem docházelo k tak silným vybracím konstrukce, že se ze základen utrhávaly celé bloky elektronického vybavení.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Mig-27

Příspěvek od Hektor »

A v takejto "kvalite" si dovolia postavit 250 lietadiel. V case vojny! Indicke stroje sa stavali kde?
Čital som o modernizacii MiG-27 pomocou motorov zo Su-27 uskutočnilo sa to? Komu tuto modernizaciu ponukli okrem Indie? Ten motor by sa zmestil aj do Su-22 tam sa takato uprava neplanovala?
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Mig-27

Příspěvek od Flogger G »

V Ulan Ude vyrobili 350 strojů MiG-27 a tyto série vyřadili z výzbroje v r. 1993 - je možmé, že byly vyřazeny všechny MiGy-27.
Indové si Dvacetsedmičky vyráběli sami, ale to píše již autor tématu.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Mig-27

Příspěvek od kenavf »

Flogger G píše:....Zbylé Sedmadvacítky, které montovali ve vrtulníkovém závodě v Ulan Ude, se vyznačovaly příšernou pověstí kvality. Letouny u útvarů VVS nikdy nelétaly nadzvukovou rychlostí, nikdo je nevyužíval na max. dostup ( 15 500 m), necvičila se na nich akrobacie (provozní přetížení mohlo dosahovat +7g) a nikdo si nedovolil přestavit úhel šípu křídla za letu ani na zemi. Při střelbě šestihlavňovým rotačním kanonem docházelo k tak silným vybracím konstrukce, že se ze základen utrhávaly celé bloky elektronického vybavení.
To sa mi "zdá voľaaké absurdné" až prehnané.Tú šípovitosť teda menili kedy,keď to nemohli meniť ani na zemi ani vo vzduchu(asi len pod zemou alebo pod vodou :twisted: ).To sú tak veľké nedostatky,že by to nebolo možné snáď ani v Sovietskom zväze.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Mig-27

Příspěvek od Julesak »

Flogger G píše:V Ulan Ude vyrobili 350 strojů MiG-27 a tyto série vyřadili z výzbroje v r. 1993 - je možmé, že byly vyřazeny všechny MiGy-27.
Všetky frontové jednomotorové stroje VVS (Su-22,Mi-21,23,27...) boli vyradené niekedy v polovici 90-tych rokov - jediné čo ostalo slúžiť boli Mig-25,29,31 a Su-24/25/27.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Re: Mig-27

Příspěvek od rabo »

(provozní přetížení mohlo dosahovat +7g)
No nato, že to bol len taktický bombardér , by som také g ani neočakával, respekt nepožadoval.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Mig-27

Příspěvek od Flogger G »

Pokud vím, Indové uskladnili motory R-29B-300 z vyřazených MiG-23 BN pro potřeby stále sloužících Sedmadvacítek, takže skladových zásob je dost a není třeba drahá přestavba. Motory pro stíhací Sučka budou potřbovat do svých Su-30.

Nedivím se VVS RF, že vyřadily starší málo efektivní typy, když měly nedostatek financí a bojovaly o přežití.

MiG-27 patřil do kategorie stíhacích bombardérů a částečně plnil roli bitevního stroje. Nutno dodat, že Su-17/22 byl vhodnější stíhací bombardér a bitevník Su-25 převyšoval MiG ve své kategorii o několik tříd.
Uživatelský avatar
cupo84
desátník
desátník
Příspěvky: 41
Registrován: 11/8/2008, 19:17

Re: Mig-27

Příspěvek od cupo84 »

Bola v 80tych rokoch planovana nejaka specializovana nahrada za MiG-27/Su-17? Alebo ich mali nahradit viacucelove Mig-29(M)/Su-27(30)?
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Mig-27

Příspěvek od Flogger G »

Zatímco o typu Su-25 pochybnost nebyla, stroj byl dále zdokonalován a na jeho základě vznikaly nové klony, pro MiG-27 se blížil konec. Pravděpodobně měly být stíhací bombardéry MiG-23 BN/27 nahrazeny výceúčelovými verzemi letadel MiG-29 - zrušit typovou roztříštěnost. Letouny Su-17 čekala delší kariéra.
MiGy-27 se měly dolétat na hranici technického života.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Mig-27

Příspěvek od Wasp »

Su-17 byli vyřazeny asi v roce 97, rok po Migu-27. Byli vyřazeny všechny bojové jednomotorové stroje ve prospěch dvoumotorových, tedy zůstali pouze Su-24 a 25.
Jak na tom byl Mig-27 v porovnání se Su-17 ? A proč používali oba typy ?
Odpovědět

Zpět na „Letadla“