Stránka 1 z 1

Útočná ponorka třídy Scorpène

PříspěvekNapsal: 30/7/2019, 11:03
od Rase
Útočná ponorka třídy Scorpène

Třída Scorpène je exportní třída středně velkých diesel-elektrických útočných ponorek, vyvinutá ve francouzsko-španělské spolupráci a navazujících na francouzskou konstrukční školu. Ponorky mohou ničit hladinové lodě a ponorky, ale i provádět špionáž a speciální operace. Vývoj ponorek zajišťovala francouzská loděnice DCN (nyní DCNS) a španělská loděnice Navantia. V současnosti je vlastníkem projektu francouzská DCNS. Ponorky jsou velice tiché, s modulární konstrukcí a s možností jejich vybavení pohonem nezávislým na přístupu vzduchu francouzského typu MESMA (Module d'Energie Sous-Marine Autonome). Třída zatím má čtyři uživatele. Chile a Malajsie zavedly po dvou ponorkách této třídy, šest ponorek plánuje postavit Indie a čtyři Brazílie. Dne 25. července 2019 oznámily Filipíny zájem pořídit dvě ponorky této třídy. Nutno ale zmínit, že požadují dodání již v roce 2022, což je dost šibeniční termín. Je zajímavé, že země ponorky doposud neprovozovala a v roce 2018 místní média zdůrazňovala, že chybí finanční prostředky na nákup moderních ponorek, a proto vláda v Manile počítala s výhodnou půjčkou od prodávajícího. Rovněž je zmiňováno, že pokud Francouzi nesplní požadavky, Filipíny budou hledat alternativu v Rusku (patrně Projekt 636), Německu (Typ 214) nebo Jižní Korei (licenční verze německého Typ 209).

Zdroj:
https://www.milmag.pl/news/view?news_id=2641
https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99%C ... rp%C3%A8ne

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: Útočná ponorka třídy Scorpène

PříspěvekNapsal: 30/7/2019, 13:18
od cernakus
MESMA považuji za velmi zajímavý systém. Umožňuje totiž z rovnice konvenční ponorky zcela vynechat diesely a může podávat i v AIP režimu mimořádné výkony (prakticky plné). Nevýhodou je hlučnost, která je prostě z principu funkce mnohem vyšší než u palivových článků a ryze bateriového pohonu, ale nebude vyšší než u ponorky atomové. Druhou nevýhodou je limit hloubky funkčnosti systému, ale MESMA spaluje ethanol při 6MPa a má k dispozici kompresory výfukových plynů. Ostatně byl navržen původně pro konvenční variantu ponorky Barracuda, takže by měl být schopen pokrýt její ponory. Scorpene jako vývozní levnější ponorka ze slabší ocele by si měla se systémem bez obtíží vystačit.