Projekt nové francouzské letadlové lodě PA-NG

Lodě všech typů, ponorky, výzbroj a bojové systémy
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Projekt nové francouzské letadlové lodě PA-NG

Příspěvek od Rase »

PANG_illustration_003.jpg

Porte Avion Nouvelle Generation

Letadlové lodě třídy Clemenceau, sloužily téměř 40 let, byly vyřazeny v druhé polovině devadesátých let minulého století, konkrétně letadlová loď Clemenceau (R 98) v roce 1997 a Foch (R 99) Foch v roce 2000. V novém tisíciletí tak je jedinou francouzskou letadlovou lodí Charles de Gaulle (R 91). Francouzské námořnictvo ji provozuje od roku 2000 a jedná se o jedinou letadlovou lodí s jaderným pohonem postavenou mimo území USA. Ve službě ji měla doplnit ještě druhá letadlová loď, tentokrát s konvenčním pohonem, označovaná jako Porte-Avions 2 či PA2. Francouzská vláda objednala vývoj plavidla v lednu 2005 u konsorcia firem DCNS a Thales Naval France. Plavidlo mělo být vyvíjeno ve spolupráci s Velkou Británií na základě tamního projektu CVF. Plavidlo mělo mít koncepci CATOBAR – stroje startují pomocí katapultu a přistávají pomocí zádržných systémů. Ke startu letadel měly sloužit parní katapulty C13-2. Palubní letecké křidlo mělo tvořit až 40 strojů, včetně 32 bojových letounů Dassault Rafale, které by doplňovaly letouny včasné výstrahy Grumman E-2C Hawkeye a vrtulníky NHIndustries NH90. K vlastní obraně měly sloužit protiletadlové řízené střely Aster 15 vypouštěné z vertikálních vypouštěcích sil Sylver, protitorpédový sytém SLAT a 20mm kanóny. Pohonný systém měly tvořit čtyři plynové turbíny LM2500+G4. Rychlost plavidla měla dosahovat 28 uzlů. Dosah měl být 10 000 námořních mil při rychlosti 15 uzlů. Francouzský prezident Nicolas Sarkozy v roce 2008 spolupráci ukončil a Velká Británie projekt samostatně dokončila v podobě třídy Queen Elizabeth. V dubnu 2013 byl projekt nové francouzské letadlové lodi zrušen.
Charles de Gaulle procházel generální opravou a modernizací od září 2016 do února 2018, celkem se jednalo o 1,3 mld euro a v provozu vydrží další desítky let. V současné době byl opět oživen plán na pořízení druhé letadlové lodi - jedná se totiž o minimální počet pro udržení bojeschopnosti - jedna je vždy připravena k operačnímu nasazení a druhá je v docích kvůli údržbě (stejný koncept plánují Britové). Francouzský úřad pro vyzbrojování spustil paralelně dvě koncepční studie zaměřené na budoucí projekt letadlové lodě. První studie prozkoumá možnost vývoje nového námořního bojového letounu - zde se uvidí, zda bude stačit vylepšená verze letounu Rafale, nebo se zaměří na námořní verzi letounu SCAF (Système de combat aérien du futur), práce na něm vede Dassault. Cílem druhé studie je prozkoumat samotný design nové letadlové lodě PA-NG (Porte Avion Nouvelle Generation). Mezi nejdůležitější oblasti patří otázka pohonu - konvenční nebo jaderný. Úkolem studie je i zhodnocení nejnovějších technologických trendů, které byly použity při stavbě nových amerických letadlových lodí třídy Ford a britských třídy Queen Elizabeth. Jedná se například o revoluční, leč problematické elektromagnetické katapulty EMALS instalované na lodích třídy Ford. Dalším aspektem je potenciální výzbroj a možná integrace laserových zbraní pro obranu plavidla. Výsledky studie by měly být představeny do konce roku 2019, nejpozději na začátku roku 2020. Na jejím základě dojde ke konkrétnímu zadání parametrů nové letadlové lodě a upřesnění počtu plavidel. Nová letadlová loď má sloužit až do roku 2080.

Zdroj:
https://www.defensenews.com/global/euro ... -on-order/
https://www.naval-technology.com/projec ... e-avoins2/
http://www.armadninoviny.cz/francie-pos ... 2-hdp.html
https://www.defenseindustrydaily.com/fr ... ect-01621/
http://www.ifrap.org/etat-et-collectivi ... -la-france
https://www.meretmarine.com/fr/content/ ... ritannique

PA-Ng création de la société commune Naval group - Chantiers de l'Atlantique.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 8/4/2023, 00:31, celkem upraveno 2 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Projekt nové francouzské letadlové lodě

Příspěvek od Rase »

Příprava stavby letadlové lodě nové generace

Francouzská ministryně obrany Florence Parly během návštěvy obranného výboru v Národním shromáždění oznámila, že v roce 2021 mělo být vyčleněno 261 mil eur na pokračování studií o proveditelnosti stavby nové letadlové lodě PA-NG (Porte Avion Nouvelle Generation). Na studii se pracuje již od října 2018 a již v červenci se mělo rozhodnout o dalších krocích. Bohužel pandemie Covid-19 ale rozhodnutí o stavbě odložila, leč pozitivní prezidentské stanovisko se nyní očekává do konce roku. Florence Parly rovněž zmiňuje, že plánované prostředky budou bez problému přiděleny. Francouzi počítají se stavbou 300 metrů dlouhé lodě o výtlaku 70 000 tun. To je mnohem více než u jediné francouzské letadlové lodě Charles de Gaulle (261 metrů / 42 000 tun). Větší rozměry a tonáž je dána nutností pojmout stíhačky nové generace (NGF) patřící do vyvíjené rodiny leteckých systémů nové generace SCAF (Système de combat aérien du futur). NFG tedy budou větší letouny než stíhačky Rafale. Pohon PA-NG zajistí dva nové jaderné reaktory Areva K22 o tepelném výkonu 2×220 MW. Loď pojme 32 letounů NFG, dva až tři průzkumné stroje E-2D a dosud neurčený počet bojových dronů. Chod lodě a letadel zajistí 900 až 1 050 námořníků a členů leteckého personálu. PA-NG nahradí letadlovou loď Charles de Gaulle v roce 2038, přičemž se uvažuje o stavbě až dvou plavidel, což dovolí mít vždy jednu loď připravenou pro operační nasazení. PA-NG podle všeho získá šikmou startovací palubu s katapulty. Startovací dráha má měřit 90 m, oproti současným 75 m u Charles de Gaulle. PA-NG umožní současné starty a přistávání více letadel, což u Charles de Gaulle není možné. Francouzský politik Didier Le Gac, člen Komise pro národní obranu a ozbrojené síly, podporuje použití amerických elektromagnetických katapultů EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) a záchytných systémů AAG (Advanced Arrested Gear). Hlavním důvodem je zachování efektivní spolupráce s americkým letectvem a mimo jiné rovněž s námořnictvem Velké Británie. Podle Le Gaca proto letadlová loď PA-NG musí mít schopnost přejmout na pubě F-35B evropských zemí i americké námořní pěchoty. Základním předpokladem je tedy robustní paluba PA-NG odolávající proudu spalin z F-35B a vyhrazený prostor pro zajištění provozních potřeb F-35B.

https://www.armadninoviny.cz/francie-st ... ng-ii.html
http://www.navalnews.com/naval-news/202 ... cted-soon/

Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 25/10/2021, 18:08, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Projekt nové francouzské letadlové lodě PA-NG

Příspěvek od Zemakt »

Málo platné, kam se hrabe Anglie.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Projekt nové francouzské letadlové lodě PA-NG

Příspěvek od Rase »

Tak Angličané mají v podstatě náskok se dvěma, byť konvenčními, letadlovými loděmi. Než budou vyrobené a zavedené PA-NG, můžou pomalu pracovat na moderní náhradě za třídu Queen Elizabeth. U Francie je potřeba zmínit, že krom zájmů ve Středomoří, mají hlavně departmenty v zámoří - Francouzská Guyana, Guadeloupe, Martinik, Mayotte a Réunion. Tedy potřeba zavedení letadlových lodí s jaderným pohonem může být i z tohoto důvodu. Celkově se mi ten koncept hodně líbí a přeju jim aby vyšel jak plánují.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Projekt nové francouzské letadlové lodě PA-NG

Příspěvek od seabee »

Rase píše:Tak Angličané mají v podstatě náskok se dvěma, byť konvenčními, letadlovými loděmi. Než budou vyrobené a zavedené PA-NG, můžou pomalu pracovat na moderní náhradě za třídu Queen Elizabeth. U Francie je potřeba zmínit, že krom zájmů ve Středomoří, mají hlavně departmenty v zámoří - Francouzská Guyana, Guadeloupe, Martinik, Mayotte a Réunion. Tedy potřeba zavedení letadlových lodí s jaderným pohonem může být i z tohoto důvodu. Celkově se mi ten koncept hodně líbí a přeju jim aby vyšel jak plánují.
Neuvažovalo se kdysi, že Velká Británi a Francie budou stavět LL společně?
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Projekt nové francouzské letadlové lodě PA-NG

Příspěvek od Zemakt »

Rase, to ano, avšak letadlovka bez úhlové paluby, bez katapultu, je taková letadlovka na půl. Proč to ve Francii jde a v GB ne? Dle mne to není jen o penězích, ale i celkovém přístupu.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Projekt nové francouzské letadlové lodě PA-NG

Příspěvek od kenavf »

Možno je to tým že Británia počítala len s kolmým pristátím a vtedy je úhlová paluba k ničomu. Francúzsko má možno v hre palubné Rafaly so záchytom na lanách a vtedy je niekedy potrebná možnosť bezpečného prerušenia pristátia. Takže je to nutnosť aby lietadlo pri zlom pristátí neskončilo zase medzi zaparkovanými lietadlami.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Projekt nové francouzské letadlové lodě PA-NG

Příspěvek od Zemakt »

Však hej, to není v rozporu. Letadlo s kolmým startem je také takové na půl. Kdybych použil tvoje oblíbené, pak takovýto palubní letoun je letoun pro chudého muže (vyjma mariňáků), a tyto letadlovky jakbysmet :wink: . Dle mého názoru je to o přístupu. Buď něco pořádně a bez kompromisů, nebo to nějak ošulíme. Ono to bude stačit.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Projekt nové francouzské letadlové lodě PA-NG

Příspěvek od Rase »

seabee:
Porte-Avions 2 (PA2) je zmiňován hned v úvodním článku.

Zemakt:
osobně si myslím, že je to důsledek britské praxe s provozem Harrierů, zkrátka jsou zvyklí na takový typ stroje a nemají s tím problém. Francouzi se patrně vydají americkou cestou EMALS a AAG, jelikož mají potřebný odstup a již vědí, že jde o funkční řešení. Britové ve své době ten luxus neměli a asi by je stejně nechtěli.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Projekt nové francouzské letadlové lodě PA-NG

Příspěvek od Rase »

Prezident schválil stavbu nové letadlové lodě

Francouzský prezident Emmanuel Marcon dal oficiálně zelenou stavbě nové jaderné letadlové lodi, která vzniká v programu PA-NG. Výdaje se mají vyšplhat na 7 mld eur (184 mld Kč) a stavba plavidla byla svěřena společnosti Naval Group. Do první vývojové fáze, která má být ukončena v roce 2025, bude investována jedna miliarda euro. Pokud vše půjde podle plánu, vydá se letadlová loď nové generace na námořní zkoušky v roce 2036 a o dva roky vstoupí do služby. Rok 2038 se má zároveň krýt s datem, kdy bude Charles de Gaulle vyřazován ze služby. Nová letadlová loď by měla sloužit až do roku 2080. Koukněte na letouny, co jsou na palubě.

https://twitter.com/florence_parly/stat ... 71/photo/1

Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 25/10/2021, 18:07, celkem upraveno 3 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Projekt nové francouzské letadlové lodě PA-NG

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Pár noviniek k PA-NG

Francúzske ministerstvo obrany predstavilo počas týždenného brífingu 8. apríla ďalšie podrobnosti o lietadlovej lodi novej generácie Porte-Avions de Nouvelle Génération (PANG).

Montáž trupu sa uskutoční v blokoch v lodenici Chantiers de l'Atlantique v Saint-Nazaire v západnom Francúzsku v rokoch 2031 až 2034. Trup bude potom spustený na vodu v dokoch v rokoch 2034 až 2036. Model trupu bol testovaný na jazere v južnom Francúzsku po testoch, ktor0 im predchádzali v testovacom stredisku ministerstva obrany vo Val-de-Reuil v Normandii. Mimochodom, je to zariadenia, kde Spojené kráľovstvo pravidelne vykonáva svoje námorné testy s plavidlami.

Námorný Rafale M bude pred rokom 2030 vykonávať testy s elektromagnetickým katapultom od General Atomics (EMALS) v Lakehurste v štáte New Jersey. Pokiaľ bude k dispozícii nové lietadlo NGF, budú vykonané aj testy na novej generácii stíhacích lietadiel.
PANG bude mať dva alebo tri EMALSy.

Lietadlová loď s výtlakom 70 000 ton bude schopná vykonať až 60 sorties denne a bude mať týždennú zásobu munície pre operácie vysokej intenzity. Na leteckých operáciách sa bude spočiatku podieľať aj päť alebo šesť vrtuľníkov a dva palubné lietadlá včasného varovania a riadenia E-2D.
UAV Loyal wingman pre podporu NGF sa stanú súčasťou leteckého krídla postupne a pozornosť francúzskeho námorníctva sa venuje aj americkým experimentom s tankovaním UAV do vzduchu.

Plánovaná posádka je 1 100 ľudí, počiatočná bude 300 do roku 2033. Okrem toho bude PANG schopná pojať 600 námorníkov letecko-námornej skupiny, 100 ľudí obslužného personálu a posilu 200 osôb k posádke plavidla.
V každej ubytovacej kóji sa bude môcť ubytovať najviac osem námorníkov, v porovnaní s maximálnym počtom 24 ľudí na kóju na aktuálnej lietadlovej lodi Charles de Gaulle.
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Projekt nové francouzské letadlové lodě PA-NG

Příspěvek od Rase »

Poté, co Spojené státy rozbily Francii smlouvu o stavbě ponorek pro Austrálii, hledá Washington cestu k srdcím Paříže nabídkou jiné zajímavé dohody o zbraních. Podle magazínu Forbes mají prezidenti Emmanuel Macron a Joseph Biden na konci října při osobním setkání v Římě diskutovat o perspektivách vojenské spolupráce. Spojené státy jsou připraveny nabídnout Francii kontrakt na společnou stavbu letadlových lodí. Paříž a Washington mají společný cíl chránit vlastní ekonomické zóny v různých částech světa. Obě země čelí velké výzvě při monitorování světových oceánů a potřebují vytvořit síly rychlé reakce. Francie je momentálně v raných fázích programu vývoje nových letadlových lodí (PA-NG). Jediná existující francouzská letadlová loď, Charles de Gaulle (R91), má být vyřazena z provozu koncem 30. let. Aby ji Francie nahradila, hodlá postavit minimálně jednu novou středně velkou letadlovou loď s jaderným pohonem a obrací se na Spojené státy s žádostí o technologickou podporu. V rámci spolupráce se Spojenými státy bude moci Paříž použít na letadlové lodi technologii EMALS, tedy elektromagnetický katapult, který umožní vypouštět těžší letadla. Během římského setkání skupiny zemí G-20 hodlají Biden a Macron využít příležitosti k úpravě a posílení vojenské spolupráce mezi svými zeměmi. Američané můžou Francouzům pomoci nahradit zmařený obchod s ponorkami novým kontraktem na stavbu moderních letadlových lodí pro obě strany.

https://www.facebook.com/MilitaryboxCZ/ ... 730102452/

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Projekt nové francouzské letadlové lodě PA-NG

Příspěvek od seabee »

US NAVY zahájila proces v rámci systému foreign military sales o prodeji technologií EM katapultu a záchytného systému Francii. Půjde ale ještě o dlouhou cestu, prodej zatím nemá ani doporučení Defense Security Cooperation Agency, ani agrément Ministerstva zahraničí. V jednání je i možnost stáží francouzských specialistů na palubě CVN-78 Gerald R. Ford.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“