Moderní britské letadlové lodě

Lodě všech typů, ponorky, výzbroj a bojové systémy
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Moderní britské letadlové lodě

Příspěvek od Haness »

Moderní britské letadlové lodě

Armádní námořnictvo má ve své výzbroji v nynější době 3 letadlové loďě a to jsou: ve třídě Invicible (tyto lodě jsou jak letadlové tak vrtulkníkové)

- H.M.S. Invicible
- H.M.S. Illustrious
- H.M.S. Ark Royal



Ale k lodím třídy Invicible. Tyto lodě slouží k více účelům vzhledem k použití strojů a to jak k vrtulníků tak stíhaček, což je velmi výborná vlastnost, jenže ta by nebyla kdyby RAF neměla stroje s vlastnostmi VSTOL Hawker Harrier. Letadlové lodě jsou speciálně uzpůsobeny pro starty i přistání hlavně těchto strojů které mohou startovat jak kolmo tak z rozjezdové dráhy která je na těchto lodích speciálně upravena a to tak že je na konci zakončena tzv. „skokanským můstkem“ tady je zvednuta o 12 stupňů a je z ní udělaný na konci takový malý rádius. Takto je to uzpůsobeno proto aby Harriery které ačkoliv startují normálním startem tak při tom používají boční výkyvné trysky takže ten start není zase tak stejný jako u konvenčních stíhaček. Kolmý start na lodi se používá však jen tehdy není li letadlo více zatíženo,pokud je „vyskočí“ si do vzduchu pomocí můstkuJ je to z důvodu nadměrné spotřeby paliva při kolmém startu s příliš zatíženým letadlem. Letadlové lodě v Britském námořnictvu slouží také jako hlavní stan pro koordinaci dalších lodí,ponorek a hlavně samozřejmě leteckých sil.

Obrannými prostředky lodí jsou hlavňové systémy typu Goalkeeper CIWS, GAM-B01 ráže 20mm a raketové systémy Sea Dart. Systém ochrany lodi tvoří jakýsi pomyslný deštník (stejně něco podobného jako u US NAVY) jenže dalo by se polemizovat o účinnosti obrany lodi proti vzdušným narušitelým co se týče US NAVY a Britského námořnictva – které třeba ve válce o Falklandy dostalo několik ran v podání ničivých útoků na Britské letadlové lodě, což se Amíkům zatím ještě nestalo a to už se o to několik „jedinců“ pokoušelo. Obrana lodi počítá prvně se zapojením stíhaček (to je první fáze), poté – pokud narušitelé projdou tak se zapojením raket z doprovodných lodí a to ihned jakmile je narušitel zaměřen (to je fáze druhá), a pokud se narušitel dostane i přes rakety z lodí je tu fáze třetí a to už je takřka „buď a nebo“ – prostě vabang –hra o to kdo vystřelí (a samo že sestřelí první). Ovšem musí se podoknout že nepřítel který by chtěl nějakým způsobem letadlovou loď ohrozit by musel mít velké množství letadel vzhledem k tomu že by jich bylo hodně (ne-li většina) sestřelena pže by rakety z ostatních lodí střílely neustále… ale to je zase na jiný článek.

H.M.S. Invicible R05

Tato letadlová loď se zapojila do služby v roce 1980 a jejím hlavním úkolem byla a je koordinace ponorkových sil a leteckých sil jak vlastních tak z ostatních letadlových lodí.Pokud ještě ve svazu jiné plují.

Sklon jejího můstku je 7 stupňů a na její palubě jsou stejně jako na Illustrious tak Ark Royal stíhačky typu Hawker GR7 Harrier2 (9x), GKN Westland Sea King HAS ASW (9x) a GKN Westland Sea King AEW 2 (3x). Paluba je uzpůsobena ještě pro přistání a starty podpůrných vrtulníků typu Chinook nebo SeaHawk.

Harriery plní úkoly stíhacích letounů pro obranu lodi, letadel pro vybojování vzdušné převahy, letadel pro přímou podporu pozemního boje a radioelektronického boje pokud jsou uzpůsobeny podvěšením rušících kontejnerů a dalšího vybavení.

Sea Kingy HAS ASW slouží pro protiponorkový boj.
Sea Kingy AEW 2 slouží jako letouny/vrtulníky pro včasnou výstrahu.

Obranu lodi tvoří 36 raket Sea Dart kterých může být vystřeleno 8 za minutu.Jejich rychlost přesahuje rychlost zvuku a tyto rakety mohou být použity jak proti rycle letícím strojům tak proti raketovým střelám.

Dále pak tvoří výbroj stanice s vícehlavňovými kanony typu Gatling Gaolkeeper CIWS ráže 30 mm které mají kadenci 4200/min a dostřel 1 500m. Dále pak 2 kanony Oerlikon GAM b-01 ráže 20 mm s kadenci 1000/min a dostřelem 2 km.
Tuto loď stejně jako ostatní v této třídě pohání 4 motory Rolls Royce Olympus TM 3B a výkonu 97 000 koňských sil které mohou lodi udat rychlost 28 uzlů.

Technické údaje:
-Délka: 206,6 m
-Šířka: 31,9 m
-Délka runwaye: 170 m
-Šířka letové paluby: 27,5 m
-Výtlak: 20 600 tun (plná)
-Rychlost: 28 uzlů

H.M.S. Illustrious R06

Loď byla spuštěna v roce 1982. Je to v pořadí 5. loď s tímto jménem v Britském námořnictvu.

Tato loď se nějak technicky výrazně neliší od ostatních lodí této třídy pouze tím že na předu došlo k odstranění systému Sea Dart čímž došlo sice k rozšíření letové paluby ale loď je zapředu chráněna pouze systémem Goalkeeper.

Všechny ostatní parametry a technické údaje jsou naprosto stejné jako u H.M.S. Invicible.

H.M.S. Ark Royal V R07

Tak už jen samotný název je symbolem a stal se velmi proslulým v celém námořnictvu Velké Británie. Tento název byl použit rovněž 5 krát,nejznámější takto pojmenovaná loď byla snad Ark Royal III která sloužila za 2. sv. války a její naznámější nasazení se týkalo vypuštění letounů Swordfish které zaútočili na Bismarck.

Loď nastoupila do služby roku 1985 a od ostatních lodí třídy Invicible se liší pouze můtkem o sklonu 12 stupňu, Illoustrious a Invicible mají můtek 7 stupňů. Další její rozdíl je jen nepatrný a to že se obranná hlavňová výzbroj skládá se systémů PHALANX – kanon ráže 20mm M-61 Vulcan s kadencí 3 000 ran/min a dostřelem 1,5 km.
Jinak je vše stejné.

That is the end. :)

Obrázek
H.M.S. Invicible R05[/align]
Obrázek
illustrious R06.jpg

Obrázek
H.M.S. Ark Royal R07
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Nejsou spíše standartním palubním letounem Sea Harriery? Pozemní GR také z palub L.L. samozřejmě operovat můžou, ale nejsou standartně palubní, např. ochrana proti působení soli a podobně.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Ano nyní už jsou,ale bývají využívány i pozemní GR protože i ty startují z lodí pokud jsou převáženy na nová stanoviště. A taky opröti Sea Harrierům se liší jinými soustavami zbrojních variant - Sea Harierry mají třeba pro ta přistání zlepšen podvozek který je udělán stylem asi jako jsou na nákupním vozíku kolečka (doufám že to chápeš) vzhledem k neustálému pohybu lodi. Taky mají jiná naváděcí zařízení pro přistání - navedení na přistání atd. které třeba u GR Harrierů jsou ale nejsou tak vyspělá = jsou jen zběžné.Zase Gr Harriery mohou být vyzbrojeny různými pumomy pro protipozemní boj (napalmové atd.) což Sea nemohou,ale zase Sea jsou schopny nést torpéda, střely jako je Sea Skua a jiné.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Počkej, nyní...pro L.L. byl Sea H. speciálně vyvinut a teprve později se začali používat i GR.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

GR ka jsou používány pod tímto označneím (GR) jen chvíli, až po zavedení Sea Harrieru - předtím by se to dalo označit že byl jenom "normální" Harrier a Harrier pro použití na L.L. (Sea Harrier) a to byly ty první SEA HArriery jen o chloupek změněné oproti normálním Harrierům.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Tak to teda nejsou, naopak od začátku je u pozemních versí používáno GR! A o chloupek změněné? Sea H. vycházel z GR.3, změny: nová příď s radarem a kabinou s lepším výhledem, protikorozní úpravy, úpravy podvozku, avioniky...to nejsou drobnosti!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Co já vím tak ještě před GR byly klasické jen Mk.! ale první co se vůbec používaly Harriery které byly nejprve zkoušeny a pak i chvíli používány na lodích a to nebyly pořádně vůbec upravené!Byly používány sice jen malou chvíli a byly to jakésy prototypy - šlo jim o to vůbec vyzkoušet jak se bude Harrier chovat při letech na moři.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

GR.Mk.1 a GR.Mk.3 byly zavedeny před Sea H. již s tímto označením. Ale nechme to...nemáš něco o nové L.L., vyvíjené jako náhrada za současné? Měla by snad být výrazně větší, ale co dál?
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Ano máš pravdu...

Četl jsem o nich jen trochu zběžně a to ještě ve spojení s letadly. Ta loď by měla být podstatně větší - Nynější lodě mají výtlak 20 000 tun a mohou vést kolem 20 letadel a vrtulníků a ta nová loď by měla mít výtlak více jak 3x větší - prý až kolem 60 000 tun. Jinak její celková konstrukce by se nezměnila - měla by skokanský můstek a celkově by měly být její rozměry více jak 3,5 x převyšovat současné lodě třídy Invicible.

Mělo by na ní operovat hlavně jiná letadla - a to je údajně hlavní dúvod jejího vývoje/stavby. Je známé že Británie se podílí na mnoha společných projektech vývoje stíhaček a ta nová loď by měla být právě pro letadla JSF, dalšími základními letadly na lodi by byly Eurofightery (jenže možná pže RAF má mnoho stíhaček a své místo už má dopředu zajištěné určitě Harrier,ale údajně se diskutuje o upravení stíhaček Panavia Tornado pro nasazení na těchto/této lodi/ích).

Na lodi by měly být převážně stíhačky a jen pár vrtulníků. Vrtulníky které nyní slouží na Letadlových lodích třeba pro protiponorkový boj by byly přesunuty na vrtulníkovou loď jako je třeba H.M.S. Ocean a ta by zajišťovala tato podpůrná letadla.

Přidávám obrázek jak by asi měla vypadat - dráha je uprostřed a o hodně delší (pro těžší letadla jako je třeba to Tornado),na krajích více prostorů pro hromadná nasazení svazů letadel (něco jako to dělá US NAVY).

Obrázek
tak takhle by měla vypadat.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Čili L.L. na úrovni střední až těžké kategorie? V tom případě jsou letouny VSTOL vcelku zbytečné. Např. JSF/F-35 C.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Zajímavé je že moderní vize má tzv. skokanský můstek.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Jsem sám zvědav, co nakonec zavedou za letoun. Navalizovaný Typhoon by byl asi v mnoha ohledech lepší než JSF/F-35 C.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Yamato: Ano budou to spíše té těžší kategorie.U Britské armády nemůžeš brát že by letadla VSTOL byla zbytečná když Harriery tvoří drtivé procento stíhací výzbroje jak u armásního tak u námořního letectva hlavně takže je ta přítomnost letadel s kolmým startemu nové Britské L.L. hodné opodstatněná.

Lord:Ten skokanský můstek je tam správně, pokud se podíváš třeba na ruskou L.L. Admiral Kuzněcov tak tam je taky skokanský můstek a to na ní létájí letadla typu Su-27 "Flanker" což je něco jak F-14 jen o hodně těžší. A Ten můstek má usnadnit tak těžkému letedlu dostat se do vzduchu tím že ho tam "vykopne" pže konkrétně na tom Kuzněcovovi je dráha jen 100m!! což je pro stíhačku tak velkou jako je flanker hodně málo...Nevím jak dlouhá má být runway na té plánované britské lodi ale pro starty JSF které by měly být plně naložené to bude asi právem :D

Jen jestli se to pak nebude upravovat můstek/bez můstku po tom co se rozhodnou jaké letadlo bude hlavní výzbrojí na plánované lodi.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No jenže Kuzněcov nemá katapulty, proto ten můstek. A drtivá většina to zas není, nepřeháněj. Je to základní letoun FAA, u RAF má většinu Tornado.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Jo,ale já to beru v ohledu na tu L.L. která je v "kompetenci" námořního letectva a tudíž FAA kde je Harrier základem.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

2 Haness.

Ten skokanský můstek se používá ze dvou důvodů.
U Britů je to kvůli tomu, že se orientovali na letadla V/STOL. Pochybuju ale, že pro použití na těžké letadlové lodi je toto řešení ideálni. Ten můstek totiž není schopný dostat do vzduchu těžší stroje, zatímco u katapultu to není problém, prostě se nastaví vyšší tlak. Myslím tím například americké letouny EA-6 nebo E-2.
Naopak u Rusů je to řešení z nouze. Ještě v době stavby třídy 1143.5 tedy Admirala Kuzněcova a Varjagu nebyl ruský průmysl schopný dodat spolehlivý parní katapult s takovým výkonem aby dostal do vzduchu např. SU-27.

První provozuschopné verze parních katapultů měly být až na třídě 1143.7 Uljanovsk. Ta měla být dokončena v roce 1996. Po rozdělení SSSR ale zůstala loď v Nikolajevu, a tam ji Ukrajinci ještě před dokončením sešrotovali.

Jo a ještě jsem vyhrabal tohle. Měl by to být počítačový nákres ledné z možných variant letadlové lodi a prý s názvem HMS Queen Elisabeth.

Obrázek
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

norad píše:Ten můstek totiž není schopný dostat do vzduchu těžší stroje
Ale právě u kuzněcova to tak je pže na něm nejsou katapulty tak umožňuje dostat tak těžké letadlo jako je Flanker do vzduchu a tím kompenzuje to že tam není ten katapult.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

To ano,ale například SU-33-ub což je vlastně Flanker ve verzi těžkého stíhacího bombardéru už nesmí mít při startu plnou výzbroj. A on je rozdíl mít ve výzbroji rakety nebo několik tun pumové munice.
Vyjímkou je pouze silný protivítr.

Ale těmi letouny jsem myslel například stroje pro radioelektronický boj nebo včasnou výstrahu. Ty jsou přecpány elektronikou a jejich vzletová hmotnost je daleko za hranicemi možností můstku.

Rusko ani angličani je v současnosti nepoužívají ale co jsem různě četl, tak aspoň Britové s nimi do budoucna počítají.

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

No vlastně nemůžeš spoléhat že bude foukat silný protivítr,ale ty stroje pro radioelektronický boj nemusí být jenom velký vrtulový letadla jako mají amíci awacs, rusové mají jako stroje pro včasnou výstrohu vrtulníky Kamov - - a je nutno uznat že tyhle stroje sou hodně důležitý a při útocích ve svazu a to ty vrtulníky nedokáží,nebo ano,ale pak se svaz řídí podle nich,proto se už i ti angličani snaží postavit loď takovou aby mohli požívat takové stroje většího typu se zařízením např. AWACS.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

AWACS je jen zkratka názvu toho radarového systému včasné výstrahy (Airborne Warning and Control System). Pozemní verze na trupu Boingu se jmenuje E-3 Sentry a námořní verze má označení E-2C Hawkey, i když ten AWACS je asi známější. A dost pochybuju, že by v ruském námořnictvu plnily tuto roli vrtulníky. Tyhle stroje se totiž často pohybují v poměrně velké vzdálenosti od flotily, nebo s odstupem následují útočné svazy letadel a proto je vyžadována vysoká rychlost a velký dolet.

Jako letouny pro REB se v USNavy používají EA-6B Prowler. To je vlastně elektronikou přecpaný bombardér A-6 Intruder a u toho se požaduje přímo doprovod letecké úderné skupiny, takže zase nic pro vrtulníky.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“