De Havilland DH.108 Swallow

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Odpovědět
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

De Havilland DH.108 Swallow

Příspěvek od TonyHazard »

De Havilland

Samokřídlo DH.108 Swallow

Experimentální stroj * tři prototypy
Pro stavbu DH.108 byly použity některé díly z Vampire, ale stroj se přesto zásadně lišil od ostatních tehdejších britských proudových letadel a byl i podstatně rychlejší.
Aby si i po roce 1945 udržela postavení na špici britského leteckého průmyslu, zahájila firma de Havilland ještě před koncem války projekční práce na typu DH.106, což měl být první proudový letoun na světě koncipovaný jako samokřídlo. K ověření vlastností tohoto uspořádání, postavil de Havilland tři experimentální stroje DH.108. Všechny se nakonec zřítily a jejich piloti zahynuli, projekt bezocasého dopravního letounu byl definitivně opuštěn ještě před vzletem prvního DH.108.

Pokusná vlaštovka
Letoun se sériovým číslem TG283 byl určen pro zkoušky nízkých rychlostí. Vznikl spojením přední části trupu a motoru z typu Vampire s delší výtokovou rourou a zcela novým křídlem. Poprvé vzlétl 15. května 1946 a jeho ovládání nečinilo větší potíže - zkušební pilot Geoffrey de Havilland předváděl pro fotografy pomalý let ve formaci s Percivalem Proctor a později vybojoval i cvičný souboj s typem Mosquito. Prototyp absolvoval řadu úspěšných letů a přinesl mnohé nové poznatky, ale nakonec se roku 1950 zřítil při zkouškách přetažení a pádové rychlosti.
Dne 23. srpna 1946 vzlétl DH.108 se sériovým číslem TG306. Měl výkonnější motor a křídlo vyšší šípovitosti, jeho výkony již naznačovaly možnost překonat světový rychlostní rekord. Při přípravě na rekordní let se však letoun při střemhlavém letu z výšky 3050 m při rychlosti přibližně M:0,9 rozpadl nad ústím Temže ve vzduchu a Geoffrey de Havilland, starší syn zakladatele firmy, při katastrofě zahynul.
Třetí DH.108 s číslem VW120 vzlétl 24. července 1947. Překonal světový rychlostní rekord na 100kilometrovém okruhu, a poté jako první letoun v Británii i rychlost zvuku. Na přehlídce ve Farnborough roku 1949 předvedl působivé akrobatické vystoupení. Avšak v únoru 1950 havaroval v důsledku závady na kyslíkovém systému, jeho pilot přišel rovněž o život.

DH.108 Swallow
VW 120 vzlétl poprvé 24. července 1947 s Johnem Cunninghamem v kabině. 9. září 1947 překonal v téměř neovládaném střemhlavém letu zvukovou bariéru.
Třetí stroj obsadil v roce 1949 třetí místo v soutěži SBAC Challenge Trophy, a poté jej převzalo britské Ministry of Supply. V RAE ve Farnborough byl podroben řadě testů.

Podrobnosti prototypů DH.108
U TG306 a VW120 cyběla válcová pouzdra pro protivývrtkové padáčky na konci křídla. Padáčky měly původně pomáhat při nekontrolované vývrtce.
Poslední DH.108 již měl vystřelovací sedačku Martin Baker. Její instalace si vyžádala přepracování přední části přídě trupu, kabiny a jejího krytu. Při nastupování bylo proto nutno kryt kompletně demontovat.
Při upevnění křídel byly využity původní závěsné body na trupové gondole Vampiru, ale křídlo samo mělo u kořene mnohem větší hloubku. Jeho šípovitost činila 45˚a oproti Vampire mělo o 15 % větší plochu.
Aby byla zajištěna dostatečná směrová stabilita, potřeboval letoun velkou kýlovou plochu. Letové vlastnosti bezocasého letounu se daly jen těžko předvídat, zejména při vysokých rychlostech, kterých obvyklá letadla většinou nedosahovala.
S proudovým motorem De Havilland Goblin 4 byl VW120 nejrychlejší ze všech tří DH.108. Motor se během celého programu DH.108 vysoce osvědčil.
Prototypy číslo dva a tři byly určeny pro vysoké rychlosti, a měly proto ostřejší příď a nižší čelní štít krytu kabiny.

Technická data DH.108 Swallow :
* Typ : jednomístný pokusný bezocasý letoun
* Pohon : proudový motor de Havilland Goblin 2 o tahu 13,35 kN (TG283) nebo Goblin 3 o 14,68 kN (TG306 nebo Goblin 4 o 16,68 kN (VW120)
* Maximální rychlost : 451 km/h (TG283) nebo 1030 km/h (TG306)
* Hmotnost : vzletová max. 3992 kg (TG283) nebo 4064 kg (TG306)
* Rozměry : rozpětí 11,89 m, délka (TG283) 7,87 m, (TG306) 7,47 m, (VW120) 8,17 m, nosná plocha 30,47 m čtv.

Fakta a čísla
* Trupy Vampire pro program DH.108 dodal ze své licenční výroby podnik English Electric.
* K prvnímu letu byl TG283 dopraven po silnici z Hatfieldu do Woodbridge
* DH.108 sice k vývoji typu DH.106 Comet nakonec nepřipěl, ale poskytl užitečná data pro projekt DH.110
* TG306 měl hlouběji uložené sedadlo a ostřejší příď.
* Jméno Swallow používané ministerstvem dodávek firma de Havilland nepřevzala.

Zdroj informací : enc. IMP BV/International Masters Publishers
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 4/6/2008, 03:44, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“