Dassault Mystere / Super Mystere

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Dassault Mystere / Super Mystere

Příspěvek od sa58 »

Dassault Mystère / Super Mystère
Obrázek
Po úspěšném vývoji prvního francouzského proudového stíhacího letounu Dassault Ouragan se vývojový tým zaměřil na jeho pokračovatele. Bylo více než jasné že další výzkum se zaměří na využití křídla s vyšším úhlem šípu. Řešení bylo poměrně jednoduché. Křídla se šípovitostí 30° byla použita na trup Ouraganu, stejný zůstal i motor Hispano-Suiza Nene 104B o tahu 22,3 kN. Prototyp označený jako M.D.452, nesoucí krásné jméno Mystère, byl zalétán 23.2.1951. Výzbroj byla stejná jako u Ouraganu, 4 x 20 mm kanon HS-404.

Další vývoj se zaměřil na typ Mystère II. Verze Mystère IIA používala jako pohon licenční motor Hispano-Suiza Tay 250 s tahem 27,93 kN. Výzbroj byla shodná s verzí I. Další verzí bylo Mystère IIB, lišící se od verze A výzbrojí. Tu tvořily dva nové revolverové kanóny DEFA ráže 30 mm. Velkem je postaveno šest prototypů verze IIA a B.

Verzi M.D.452 Mystère IIC je možno považovat již za sériovou. Je objednáno 11 předsériových stojů verze IIB s francouzským motorem SNECMA Atar 101C s tahem 24,5 kN, jeden z nich je osazen verzí Atar 101F s přídavným spalováním. Jeho tah je 37,24 kN. V dubnu 1953 je objednána série 150 ks verze IIC s výkonnějším motorem SNECMA Atar 101D s tahem 29,4 kN.

Další verze vznikla jen jako prototyp. M.D.453 Mystère III byl dvoumístný noční stíhač, oproti předešlým verzím měl boční vzduchové vstupní otvory. Poháněl jej motor Tay 250, v přídi byl umístěn radiolokátor. Prototyp vzlétl v červenci 1953.

Aby letounů se stejným jménem nebylo málo, na scénu přichází M.D.454 Mystère IV. Je to vlastně nový letoun s křídlem novým křídlem (úhel šípu 38°, profil 7,5 %) a prodlouženým trupem. Prototyp je poháněn motorem Hispano-Suiza Tay 250 s tahem 27,93 kN. První vzlet se uskutečnil 28.9.1952. V dubnu 1953 je objednána série 225 ks pod označením Mystère IVA. Prvních 50 letounů bylo osazeno motory Tay, zbytek již obdržel nové motory Hispano-Suiza Verdon 350 s tahem 31,3 kN. Série pro Armée de l'Air byla dodána do poloviny roku 1956.
Výzbroj zůstala zachována, dva kanony DEFA ráže 30 mm umístěné dole v trupu. Pod křídla bylo možno zavěsit pumy (4x227 nebo 2x454 kf), raketnice Matra s raketami ráže 37 mm nebo rakety ráže 127 mm. Samozřejmostí bylo možnost použití přídavných nádrží (2x2440 l).

Tato verze byla exportována do Izraele a Indie. Židovský stát zakoupil 60 ks Mystère IVA a využíval jej intenzivně již ve válce v roce 1956. Indie zakoupila 110 letounů a využívala je ve válkách s Pakistánem.

Ještě krátce k dalším prototypům. Mystère IVN byla dvoumístná verze pro noční stíhaní s motorem Rolls-Royce Avon. Mystère IVB byla verze se stejným pohonem, na prototypu byly zkoušeny některé nové prvky pro budoucí generaci Mystère


technická data M.D.452 / M.D.454
délka – 11,7 / 12,89 m
rozpětí – 13,1 / 11,2 m
výška – 4,26 / 4,46 m
hmotnost prázdná – 5225 / 5870 kg
hmotnost maximální – 7475 / 10200 kg
výkon motoru – 29,4 / 34,7 kN
max. rychlost – 1060 / 1120 km/h
dostup – 15250 / 15000 m
max. dolet – 885 / 1310 km
osádka – 1


Verzí Mystère IVB nekončí série letounů s tímto označením. Další Mystère měl dosahovat rychlosti zvuku při vodorovném letu. Prozatím byla další generace označena jako Mystère XX. Prototyp označený jako Super Mystère B-1 vzlétl 2.3.1955 a jin na druhý den dosáhl rychlosti zvuku. Byl vybaven ještě starým křídlem z Mystère IVA. Poháněl jej motor Rolls-Royce Avon RA.7R.
Další prototyp byl již osazen francouzským motorem SNECMA Atar 101G s tahem 33,3 kN, s přídavným spalováním 44,1 kN. Bylo již použito nové křídlo s úhlem šípu 45° a zubem na náběžné hraně. Nad oválným vstupem vzduchu byl umístěn radiolokační zaměřovač pro dva 30 mm kanony DEFA umístěné dole pod přídí. Tato verze byla objednána v sérii čítající 200 ks pod označením Super Mystère B-2. Pod křídly mohla být zavěšena různá výzbroj o hmotnosti až 910 kg. Rovněž zde byla možnost používat řízené PL střely AIM-9 Sidewinder.

Armée de l'Air nakonec zkrátilo objednávku na 180 kusů, první sériový stroj byl dodán v únoru 1958, poslední v říjnu 1959. Další vývoj byl odsunut, přednost dostala modernější konstrukce – Mirage. 24 kusů bylo dodáno do Izraele. Tam byly zbývající letouny v roce 1971 upraveny pro použití motoru Pratt & Whitney J52-P-8A s tahem 41,4 kN. V roce 1977 prodal Izrael 12 letounů do Hondurasu.

Tímto končím kapitolu věnovanou Mystère, příště snad něco o Přeludech....


technická data Super Mystère B-2
délka – 14,01 m
rozpětí – 10,5 m
výška – 4,54 m
hmotnost prázdná – 6390 kg
hmotnost maximální – 10000 kg
výkon motoru – 33,3/44,1 kN
max. rychlost – Mach 1,125
dostup – 17000 m
max. dolet – 1175 km
osádka – 1

Použité zdroje:
Encyklopedie letadel světa
Václav Němeček – Vojenská letadla 5
http://www.dassault-aviation.com
http://wikipedia.org
Naposledy upravil(a) sa58 dne 25/3/2007, 10:14, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

[align=center]několik obrázků Mystère II - III - IV[/align]
Obrázek
Mystère II

Obrázek
Mystère IIIN

Obrázek Obrázek
Mystère IVA - zdroj: www.airliners.net

Obrázek
Mystère IVN - zdroj: www.airliners.net
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

[align=center]Super Mystère B-2

Obrázek Obrázek

Obrázek

Obrázek
Super Mystère B-2 - Honduras - zdroj: www.airliners.net

Obrázek
Super Mystère B-2 s motorem J-52
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“