Dassault Rafale

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Dassault Rafale

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Dassault Rafale

V roce 1985 Francie opustila Evropský projekt nového obratného víceúčelového bojového letounu, z nějž později vznikl Eurofighter Typhoon, a pustila se do vývoje vlastního letounu, více odpovídajícího jejím představám. Technologický demonstrátor poprvé vzlétl 4. července roku 1986. Rafale byl projektován jako dvoumotorový jednomístný stroj, konstrukce s delta křídlem a kachními plochami dělá stroj velmi obratným letadlem, schopným snést přetížení od -3,6g až do 9 g. Prototyp poháněly dva americké motory General Electric F404-GE-400, později ale byly nahrazeny motory Snecma-M88-2 (cena cca 5 mil dolarů za kus), který poskytuje tah 50 kN a 75 kN s přídavným spalováním. Byť se nejedná o plnohodnotný stealth stíhač, byl navržen s ohledem na co největší snížení radarového odrazu a tepelné stopy. Radarový odraz stroje se podařilo redukovat hlavně speciálním tvarováním draku a použitím kompozitních materiálů (70% plochy letadla). V kokpitu je využit koncept HOTAS (Hands-On-Throttle-And-Stick), tedy nejdůležitější ovládací prvky jsou umístěny na plynové a řídicí páce. Letoun je osazen pokročilou elektronikou a systémy. Novější stroje byly vybaveny radary RBE2 AA typu AESA. Zajímavý je rovněž systém pasivních senzorů OSF (Optronique Secteur Frontal) od společnosti Thales, nebo integrovaný obranný systém SPECTRA, který chrání letoun před vzdušnými a pozemními hrozbami. V roce 1988 byla objednána sériová výroba. Nové stroje měly nahradit letouny Super Étendard, Crusader, Mirage F1, Jaguar a doplnit stíhací letouny Mirage 2000 v úloze stroje pro vybojování vzdušné nadvlády. Po skončení studené války dochází ve Francii, tak jako v mnoha jiných západoevropských zemích, ke škrtům výdajů na zbrojní průmysl. Tato situace se sice podepsala na časovém skluzu ve vývoji, ale i přesto je Rafale byl v roce 2001 úspěšně dokončen a zařazen do francouzské armády. Francouzské letectvo objednáno 132 ks Rafale B/C, námořnictvo objednalo 48 ks Rafale M. Výhledově Francie požaduje celkem 225 letounů Rafale, které nahradí i poslední stroje Mirage 2000.

Verze
Vzhledem k dlouhé době vývoje i výroby byly letouny Rafale dodávány v několika výrobních verzích. Původní stroje verze F1 byly schopné vest jen boj vzduch-vzduch, pozdější F2 pak i boj vzduch-země. V současné době jsou všechna letadla francouzských ozbrojených sil vylepšována na verzi F3. Stíhačky Rafale F3 jsou schopny nést jaderné zbraně (střely ASMP-A), mohu vést boj proti protivzdušné obraně protivníka a používat nejnovější výzbroj, jako jsou střely středního doletu vzduch-vzduch MICA IR/EM a NG, střely s plochou dráhou letu SCALP EG (Storm Shadow) a přesně naváděné pumy AASM (Armement Air-Sol Modulaire). V roce 2014 Francie započala vývoj verze F3R s termínem dokončení v roce 2018. Rafale F3R mohou používat především střely středního dosahu Meteor s doletem více než 100 km. Při použití balistické dráhy letu, kdy je střela odpálena směrem nahoru a následně letí po balistické křivce, je dolet střely Meteor až 300 km. Při takovém použití jsou omezené manévrovací schopnosti střely v koncové fázi letu - možné cíle při balistickém módu jsou proto pomalé bombardéry, tankery, letadla včasné výstrahy (AWACS) nebo velká dopravní letadla. Verze F3R získá nový radiolokátor RBE2 s aktivním elektronickým skenováním AESA (Active Electronically Scanned Array) a možnost použít nejnovější zaměřovací kontejner TALIOS od firmy Thales. Vyvíjená verze F4 získá nové senzorické, počítačové a komunikační systémy, které pomohou vytvořit mezi letadly Rafale (včetně koaličních letadel) a pozemními / námořními vojenskými systémy (senzory, systémy varování, velení a řízení, atd.) provázanou taktickou síť. Dále získá nejnovější zabezpečený datalink pro rychlý přenos informací, včetně videa ve velkém rozlišení. Rovněž pokročilejší systémy pro diagnostiku a údržbu všech systémů letadla. V případě námořní verze F4 budou použity pokročilejší systémy pro přistávání na palubách letadlových lodí za každého počasí a možnost ovládat bezpilotní letadla startující z letadlových lodí. Ve hře je také dokončení vývoje vylepšeného motoru Snecma M88-9 o maximálním tahu 91 kN, jelikož čím dál náročnější palubní elektronické systémy vyžadují výkonnější generátory elektrické energie. Cílem není změnit konstrukci jádra motoru, ale díky použití nejnovějších odolných materiálů zvýšit teplotu uvnitř motoru a tak zvýšit jeho účinnost. Dodávky letounů Rafale ve verzi F4 mají proběhnou v letech 2027 až 2030. První stroje Rafale F1 budou postupně vyřazovány kolem roku 2040, tedy je čas začít s vývojem nástupce letounů Rafale.

Vývoj nástupce
V polovině roku 2017 francouzský prezident Emmanuel Macrona a kancléřka Angela Merkelová společně uvedli, že do poloviny roku 2018 vznikne oficiální plán vývoje nové společné evropské stíhačky. Vývoj nového bojového letounu potrvá minimálně 20 let a tak musí začít s vývojem začít již nyní. V současné době probíhají mezi Francii a Německem diskuze na politické a průmyslové úrovni, zda se vůbec obě strany dokáží domluvit na společném vývoji. Následně mohou začít práce na počátečním konceptu letounu. K podpisu dohody o společném postupu při vývoji dojde na berlínské letecké výstavě ILA Berlin Air Show 25. dubna. K projektu se následně mohou připojit i další evropské země. Podle agentury Reuters je však třeba si uvědomit, že pouze vývoj evropské stíhačky šesté generace bude stát rozhodně více než 10 miliard euro, které byly vloženy do vývoje Eurofighter Typhoon. Další desítky miliard euro spolyká nákup samotných letounů a vybudování provozního zázemí. Zahraniční uživatelé letounů Rafale:

Egypt (24)
Prvním zahraničním vlastníkem víceúčelových stíhaček Rafale se stal Egypt. Tamní vojenské letectvo objednalo roku 2014 celkem 24 ks, z toho 16 dvoumístných Rafale B a 8 jednomístných Rafale C. Cena celé zakázky dosahuje výše 5,2 miliardy euro (140 miliardy Kč). V polovině roku 2015 byly předány první tři letouny. Firma Dassault Aviation dodala Egyptu letadla Rafale pouhých pět měsíců od podpisu smlouvy. Původně se mluvilo o dodání prvních strojů až v roce 2018.

Katar (36)
dalším provozovatelem letounů Rafale bude Katar. zde byla uzavřena dohoda na dodávku 24 kusů. Součástí smlouvy jsou rakety od MBDA, školení pro 36 pilotů a asi 100 mechaniků, vyšla na 7,5 miliardy dolarů. Katarem má vyšší cenu z důvodu poskytnutí řízených střel dlouhého doletu a střel Meteor. Zálohu zaplatil Katar v prosinci roku 2015. Koncem roku 2017 uplatnili opci a za 1,3 miliardy dolarů si zamluvil dalších 12 stíhaček Rafale. Celkem by tak mohli provozovat 36 strojů

Indie (36-126)
koncem září 2016 podepsala Indie s Francií mezivládní dohodu o nákupu 36 stíhaček Rafale v hodnotě 7,9 miliard eur. Dassault začne dodávat první letadla o 36 měsíců, přičemž všechny stroje by měla Indie obdržet do 66 měsíců. Samotná letadla stojí 3,4 miliard eur a 710 milionů eur zaplatí indické letectvo za výzbroj, která zahrnuje rakety typu vzduch-vzduch (MICA a Meteor) a střely vzduch-země s plochou dráhou letu SCALP. V ceně je dále zahrnut poplatek 1,7 miliard eur za modifikaci všech stíhaček podle požadavků Indických vzdušných sil. Úpravy by se měly týkat integrace izraelských přileb s integrovaným displejem, tak raket domácí výroby, systému elektronického boje, datové linky a identifikačního systému přítel-nepřítel (IFF). Za logistiku zaplatí Indie Dassaultu dalších 353 milionů eur a zbývajících 1,8 miliardy eur uhradí za náhradní díly pro letadla, vybudování hangárů a dvou zařízení na údržbu a opravy. Součástí dodávky však jsou offsetové programy pro indické firmy ve výši 50 % ceny kontraktu: z celkové částky Francie utratí 30 % v indických výzkumných a vývojových firmách a 20 % v místní produkci leteckých komponentů. Původní plán byl pořídit 126 strojů a nyní (2018) se zdá, že Indické letectvo přeci jen pořídí ještě další stíhačky Rafale a možná počet dosáhne původních plánů.

Spojené Arabské Emiráty (80)
Francie dodá Spojeným arabským emirátům 80 stíhacích letounů Rafale F4 vyráběných francouzskou firmou Dassault Aviation. Uzavření kontraktu oznámila v pátek, kdy prezident Emmanuel Macron v SAE zahájil dvoudenní cestu do tří států oblasti Perského zálivu. Součástí kontraktu ve výši nejméně 15 mld dolarů (337 mld Kč) je rovněž nákup dvanácti vrtulníků H225M Caracal. Podle agentury Reuters po oznámení dohody stouply akcie firmy Dassault o šest procent.

Řecko (18)
Pokud jde o zájem Řecka pořídit letouny Rafale, tak původně se hovořilo urychlení nákupu a 12 strojů mělo být získáno od francouzského letectva, zbylých 6 pak zcela nových. Dle nedávného prohlášení francouzské ministryně obrany Florence Parly budou všechny stroje modernizovány na společný standard F3R. Očekává se, že náklady na úpravu budou 400 mil eur a celkové náklady na nákup činí 2,32 mld euro (60,6 mld Kč). První stroje budou dodány již v roce 2021 a všech 18 strojů pak do roku 2023. Díky jednotnému standardu F3R (včetně radarové stanice Thales RBE2 typu AESA) budou všechny stroje schopné nést nejnovější rakety MBDA Meteor s dlouhým doletem, které má Řecko zájem koupit. Mohou nést rovněž zaměřovací modul TALIOS (TArgeting Long-range Identification Optronic System).

Indonésie (36)
Podle amerického magazínu KOMPAS, vojenské letectvo Indonésie pořídí francouzské bojové letouny Rafale a americké F-15EX. Magazín se odvolává na prohlášení indonéského maršála letectva Fasara Praseta, které pronesl na výročním zasedání letectva. Ve svém projevu maršál Praseto uvedl, že v letech 2021 až 2024 bude zakoupeno 36 francouzských stíhaček Rafale a osm amerických F-15EX. Indonéské letectvo navíc pořídí transportní letouny Lockheed C-130J Super Hercules a úderné drony. Pořízením francouzských a amerických letadel se Indonésie asi definitivně postavila zády ke smlouvě na nákup jedenácti ruských letadel Su-35. Smlouva na nákup ruských strojů byla podepsána již 14. února 2018 v Jakartě, ale nebyla nikdy dokončena.

Chorvatsko (12)
Chorvatsko pořizuje 12 Rafalů za zhruba jednu miliardu eur, přičemž kontrakt zahrnuje také zbraňové systémy, náhradní díly, logistiku a nezbytný výcvik.

Srbsko (14)
Srbský ministr obrany Nebojša Stefanović před pár dny oznámil, že Srbsko zvažuje pořízení francouzských stíhaček Rafale. Srbsko má v současné době dvě letky nadzvukových bojových letounů – letku stíhaček MiG-29 (14 letounů) a letku útočných strojů J-22 Orao (12). Také výcviková letka s několika školními stíhačkami G-4 Super Galeb má určité bojové schopnosti. Byť v současnosti probíhá modernizace 11 jednomístných srbských migů, začne strojům končit životnost v letech 2027-2031. Pokud jde o nástupce letounů MiG-29, tak favoritem tendru je francouzské víceúčelové nadzvukové taktické letadlo Rafale. Rozhodnutí je velice zajímavé, ale na druhou stranu je upřednostnilo rovněž Chorvatsko a Řecko.

Zdroj:
http://www.armadninoviny.cz
http://www.indiandefensenews.in/2018/04 ... ittee.html
https://economictimes.indiatimes.com/ne ... 250422.cms
https://svet.sme.sk/c/20604080/nemci-a- ... ritov.html

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 31/12/2021, 13:30, celkem upraveno 2 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od Rase »

Na letošní akci Dny NATO v Ostravě se představí mimo jiné francouzský letoun Dassault Rafale. Na mošnovském letišti se tým Rafale Solo Display představí znovu po dvou letech. Pilotovat jej bude kpt. Sébastien Nativel, návštěvníci se tak mohou těšit na jinou letovou sestavu, než jakou předváděl jeho předchůdce kpt. Martinez, který na ni dohlíží z pozice trenéra.

https://www.natodays.cz/zpravy/s-atrakt ... sky-rafale

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od Rase »

V reakci na obvinění z protiprávního jednání v offsetovém programu, který vznesla opoziční strana INC, prohlásilo Indické ministerstvo obrany a společnost Dassault, že vláda nebyla do jednání zapojena do procesu výběru partnerské společnosti. Dassault Aviation se rozhodla uzavřít partnerství s indickou společností Reliance Group, což opozice kritizovala tvrzením, že výběr byl upřednostněn na úkor státní společnosti Hindustan Aeronautics Limited (HAL). Dodejme, že součástí dodávky (specifikováno v samostatné smlouvě) jsou offsetové programy pro indické firmy ve výši 50 % ceny kontraktu: z celkové částky Francie utratí 30 % v indických výzkumných a vývojových firmách a 20 % v místní produkci leteckých komponentů. Dassault dodal, že navázání partnerství s firmou Reliance mělo za následek založení společného podniku - Dassault Reliance Aerospace Ltd (DRAL). Ta byla založena v únoru 2017 a komponenty z tohoto výrobního závodu budou využity pro exportní letouny Rafale a francouzskou společnost Falcon Business Jet. Společnost Dassault dále zveřejnila seznam dalších indických partnerských podniků, které dodávají komponenty pro letouny Rafale. Mezi tyto společnosti patří Mahindra, Samtel, BTSL Automotive India, Defsys Solutions, Maini Aerospace a Kinetic India. Handrkování tak tedy pokračuje a opozici se očividně nelíbí že Francouzi obešli společnost HAL. Ta je řízená ministerstvem obrany a v současnosti licenčně vyrábí ruské bojové letouny Suchoj Su-30MKI, lehký stíhací letoun HAL Tejas či víceúčelový vrtulník HAL Dhruv a další vyvíjí ve spolupráci se zahraničními partnery.

https://www.janes.com/article/83290/ind ... afale-deal

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od Rase »

balm píše:Rafale bylo od svého počátku navrhováno do role multifunkčního bojového letounu se schopností plnit všechny úkoly letectva z pozemních základen i letadlových lodí, včetně jaderných zbraní. Dassault od počátku přemýšlel a upřednosňoval letoun, který bude kompromisem ve všech bojových výškách a rychlostech (ve vyšších výškách a středních - vyšších bojových rychlostech získává převahu Typhoon) s cílem nahradit všechny ostatní stroje francouzkého letectva. Eurofighter Typhoon šel svou vlastní cestou a měl se stát prvořadě výkonným stíhačem schopným ubránit vzdušný prostor s možností útoku na pozemní cíle, ale prvořadě čistokrevný výkonný stíhač s výbornou stoupavostí a schopný využívat automatizaci a pokročilou elektroniku. Zatímco Rafale bylo navrhováno jako všestranný letoun, Typhoon svou multifunkčnost pomalu získává, ovšem nikdy nebude schopen operovat z palub letadlových lodí. Prostě a zkrátka proto, že takový letoun nebyl potřeba (s ohledem na situaci v době vývoje a zavádění do výzbroje).

Dassaut zavedl inovativní výrobní řetězce a postupy, které používají sdílené konstrukční modely pro vývoj, výrobu, servis, výcvik a budoucí modifikace. Novinka, kterou před Dassault nikdo nepoužil (... a tak vznikla Catia). Dassault šel ještě dál a začal redukovat hmotnost použitím nejmodernějších kompozitních materiálů (pozn.: kompozitní materiál neznamená vždy uklíková nebo skelná vlákna) s oxidy kovů např.: oxidu titaničitého (TiO2), oxidu zlatitého (Au2O3) ... a dalších prvků, které bylo možné vyrábět až s dalším vývojem v oblasti pokročilých materiálů. Tzn. výroba přesných struktur vyžadovala další enormní vývoj. Přesné složení zůstává tajemstvím a celou pravdu o struktuře materiálů se dozvíme nejdříve za 20 - 30 let. Takové informace na věřejnost nepatří a pro uspokojení hladu po informacích stačí sdělit např.: náběžná hrana je z titanu. Což je polovina pravdy, ačkoliv samozřejmě může být celá z kompozitních složek, jejichž hlavní součástí bude titan, ale nikdo vám neřekne, zda náběžná hrana obsahuje dalších 10 vrstev, které jsou přesně vyrobené z různých kovových oxidů, protkány feritovými vlákny, elastickými materiály pro proměnu elektromagnetické energie na kinetickou, .... a další elektronické vrstvy, které mají za úkol absorbovat elektromagnetické záření. Třeba u F-22 a F-35 by měla být také "titanová", ale to není dost dobře možné, protože se jedná o stealth letouny s dynamickým RCS a nábežná hrana s kořenem křídla patří k nejexponovanějším částem, kde nelze pouze odklánět, ale rovnou absorbovat a klamat elektromagnetické vysílače (radary). Takové informace na veřejnost napatří.

Z hlediska plnění všech současných misí se Rafale dá označit za pokročilejší letoun, kterým se pomalu a jistě snaží býti i Eurofighter Typhoon (motorem pokroku zůstává Británie a Itálie, které neustále rozvíjí schopnosti - multifunkčnost Typhoon. Bohužel, některé starší Tranche nelze modernizovat na současné verze (Tranche 3A) a budoucí Tranche 4, která by měla dostat L-Band a kompletně dokončený systém 360° Pirate společně s novými výkonějšími motory (více energie pro elektronické systémy se zachováním hmotnosti, těžiště a spotřeby), pro které se bude muset upravit i celý titanový segment (plynem tvarované profilované titanové pouzdra). Co by se hodilo pro AČR více? Typhoon, protože jde především o kontrolu a ovládnutí vzdušného prostoru a příliš se nepočítá, že bychom si vyrazili s nákladem bomb někam na střední východ. Na druhou stranu, s Typhoonem se velmi obtížně dostanete na kobylku nízkoletícím pomalým cílům (to za vás vyřeší moderní střely 4. a 5. generace), protože aerodynamický profil Typhoonu ukrývá nedostatky při letu v malé výšce a minimální rychlosti (daň za jeho exceletní parametry ve středních a vysokých výškách od středních bojových rychlostí). Představte si úzký kaňon a nějakou Cessnu naloženou výbušninami směřující k jaderné elektrárně, která by dokázala potrápit Typhoon více, než Rafale. Rafale zase není schopné takové manévrovatelnosti a ostrých stoupání ve vysoké nadzvukové rychlosti, ve kterých exceluje Typhoon. Rafale disponuje (logicky) i jinými motory, které jsou navržené pro jiné použití, než na Typhoonu a bude-li se jednat o vzdušný boj moderních letadel, tak bude mít Rafale výrazně vyšší servisní nároky, protože motry Typhoonu jsou prostě stavěné na tvrdé změny a tedy i výrazně odolnější. Na druhou stranu, nejsou tak dobré v nízkých výškách (stlačitelnost) a vykazují vyšší míru opotřebení.

Ono je to těžké srovnání, ale co se týče multifunkčnosti a nákladu, je Rafale o notný kus dále než Typhoon, který svou multifunkčnost teprve získá (plánuje se s příchodem Tranche 4 a novými motory RR). Typhoon zase výrazně vede v oblasti automatizace avioniky, pokročilé selekce informací, rozhraní člověk - stroj a schopnosti véct manévrový boj na krátkou až velmi dlouhou vzdálenost současně na více cílů, ačkoliv Rafale se v poslední generace téměř dotáhlo na úroveň Typhoon, výkonem a parametry by vyhrál právě Typhoon, který byl navržen jako plnokrevný stíhací letoun.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od Rase »

Dassault odstupuje z kanadského tendru

Společnost Dassault odstupuje z kanadského tendru na pořízení 88 stíhacích letounů za víc jak 12 mld dolarů. Společnost Dassault přezkoumala požadavky a došla k závěru, že by bylo příliš obtížné splnit kanadské požadavky na sdílení zpravodajských dat a interoperabilitu, zejména s americkými silami. Ve hře tak zbývá F-35, Eurofighter Typhoon, Gripen a Super Hornet. Oficiální nabídky mají být předány v květnu 2019 a první letoun předán do roku 2025.

https://www.defensenews.com/industry/20 ... mpetition/

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od Rase »

Dne 31. října 2018 byly dokončeny kvalifikační zkoušky verze F3R víceúčelového bojového letounu Dassault Rafale. Na standard F3R má být postupně modernizováno celkem 144 strojů Rafale verzí francouzského vojenského a námořního letectva. Prvních 10 kusů bylo převzato v roce 2018. Dalšími uživateli strojů Rafale s prvky standardu F3R mají být letecké síly Egypta, Indie a Kataru. V přípravě je již i standard F4, který by měl být k dispozici v roce 2023 a měl by svými schopnostmi představovat určitou francouzskou protiváhu amerických F-35 Lightning II.

https://www.militarybox.cz/news/rafale- ... jtkSHyHO1E
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od Rase »

Objednávka dalších Rafale F3R

Francouzské ministerstvo obrany aktuálně objednalo dalších 28 stíhaček Rafale F3R za dvě mld euro a zároveň oficiálně zahájilo vývoj verze Rafale F4, která bude dostupná od roku 2024. Celkem bylo objednáno 180 stíhaček, první byly převzaty v roce 2001 a poslední budou dodány v roce 2024. Celkově má letectvo získat 160 a námořnictvo 48 letounů Rafale. Pokud jde o těch osmadvacet kusů, co byly objednány jako poslední, tak získají některé prvky z verze F4, nebylo ale uvedeno jaké - obecný soupis schopností F4 naleznete v úvodním článku. Dodávky letounů F3R začnou v roce 2023. Ve stejném roce se očekává objednávka na dalších 30 stíhaček Rafale F4, jejich dodávky proběhnou v letech 2027 až 2030.

https://defence-blog.com/news/france-or ... llion.html
https://www.armadninoviny.cz/francie-na ... afale.html

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od Skeptik »

K doplnění resp. dokreslení zprávy od Rase ohledně Rafale.

Indický parlament a politická scéna tvrdě jednají o kontraktu na Rafaly, který vychází z tendru MRCA. Důvod je následující.
Dassault v tendru vyhrál s nabídkou 126 letadel za 19,5 miliardy Eur, což je cca 155 milionů na letadlo ... včetně všeho okolo.
Nicméně když přišlo na dojednávání konkrétních podmínek (a je třeba podotknout, že se Indiáni rozhodli nakonec koupit jen 36 strojů), tak začala cena růst.
Zastavila se na 7,8 miliardy Eur, tedy 217 milionů za letadlo.
O 40% víc, než byla původní nabídka. Fascinující.

https://m.rediff.com/news/special/from- ... 181116.htm
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od Rase »

Tak ono to je tak vždycky, když se nejdřív domluví nějaký počet a pak sníží. U většího počtu se snadno rozpočítají všelijaké vícenáklady (Indové si je chtějí stavět doma, převod technologií atd.). On ten skok z 126 ks na 36 je prostě extrém. Díky za zajímavé doplnění
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od Rase »

Trochu jsem počítal a cena za holý Rafale F3 je přibližně 100 mil dolarů za kus. K tomu munice, zázemí, školení pilotů a techniků, ve výsledku tak dvojnásobek. Tohle je myslím velice reálná cena - vycházel jsem z tendru pro Indii a Katar. Pokud bysme tedy chtěli Rafale F3, tak počítejme s cenou 4,5 mld Kč za jeden letoun, při čtrnácti to máme 63 mld Kč. K tomu je samozřejmě potřeba započítat nějaký ten servis (něco je asi v ceně nákupu). Pro představu pronájem stejného počtu Gripenů C/D nás stojí 20 mld Kč na 10 let. Životnost dnešních letounů je 40 let.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od Rase »

v Egyptě dnes ráno havaroval Rafale a jeho pilot zemřel. Není jisté co bylo příčinou neštěstí a ani zda pilot plnil bojovou misi, výcviku, nebo ukázku politikům, jelikož se v zemi momentálně nachází prezident Emmanuel Macron.

https://www.facebook.com/MagazynLotnict ... =3&theater

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3506
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od seabee »

Tak Egypt dodatečně popřel, že se jednalo o nehodu stroje Rafale a označil to za provokaci šířenou ruskými zdroji s cílem narušit podpis další dodávky francouzských strojů do Egypta. Stroj, který ve skutečnosti havaroval byl cvičný K-8E Karakorum, ale řízený prvním egyptským pilotem, zaškoleným na stroje Rafale, majorem Mohtady al-Shazly. Zajímavé ovšem je, že proti této dodávce protestují jak francouzští lidskoprávní aktivisté, tak i Ministerstvo financí, které odmítá možnost poskytnutí výhodných finančních podmínek, které Egypt dostal při nákupu první várky.

https://defence-blog.com/news/egypt-den ... crash.html
https://marsad-egypt.info/en/2019/01/29 ... hter-jets/
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od Rase »

Hodně zajímavé, tahle verze zní přeci jen pravděpodobněji. Jsem zvědavý jak dopadne nákup další várky. Zdá se, že kolem Egyptských stíhaček se rozjíždí spousta nepravd a spekulací. Hodí se připomenout, pár dní staré vyjádření Sergeje Korněva, ředitele ruské obchodní společnosti Rosoboronexport, že doposud nebyla podepsána žádná smlouva na prodej Su-35S do Egypta. Zveřejněné informace o již uzavřené smlouvě a zahájení montáže letounů pro Egypt se nezakládají na pravdě. Rusko je ale připraveno tyto letouny Egyptu dodat...

https://www.militarybox.cz/news/smlouva ... podepsana/

Obrázek
cvičný letoun Hongdu/PAC K-8 Karakorum
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3506
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od seabee »

Tak Francouzko-Egyptské námluvy dále pokračují. V březnu se odehrála návštěva francouzské perutě Rafalů v Egyptě a poté se uskutečnilo společné cvičení. To zahrnovalo jak teoretickou část, nazývanou "Sjednocení vojenských konceptů", tak i praktický nácvik bojových letů. Egyptský informační portál Ahram Online, který o události informoval ale nezmiňuje, jestli a jak probíhá jednání o nákupu dalších Rafalů pro egyptské letectvo.

http://english.ahram.org.eg/NewsContent ... e-at-.aspx
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3506
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od seabee »

Bitva informací a dezinformací pokračuje, teď i uvnitř Ruska:

https://cz.sputniknews.com/byznys/20190 ... cek-su-35/

https://www.idnes.cz/zpravy/mediahub/ko ... diahub_jpl

A Egypt i Francie mlčí jako zařezaní......
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od Rase »

V září 2019 převezme Indie první letoun Rafale z celkového počtu 36 kusů objednaných v roce 2016. Indičtí piloti absolvují výcvik ve Francii

https://airrecognition.com/index.php/ar ... ember.html
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 271
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od Pavel 15 »

Rafale je krásný a výkonný bojový letoun , bohužel také drahý na provoz. Nepodařilo se mi zjistit jaký je roční nálet u tohoto typu , odhaduji do 150 hodin ročně. Údržba jednoho letounu - 4, 160 000 euro

https://www.capital.fr/economie-politiq ... 343688?amp
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od Rase »

Indická vláda převzala první letouny Rafale

Včera 9. září 2019 v sídle francouzské společnosti Dassault Aviation v Merignacu poblíž Bordeaux, přezvali zástupci indické vlády a armády první ze stíhaček Rafale. Konkrétně šlo o tři dvoumístné Rafale (RB 001, RB 002, RB 003), přičemž Indie získá celkem 36 letounů. Celkem jde 28 jednomístných (BS 001 až BS 028) a osm dvoumístných (RB 001 až RB 008) strojů, včetně komplexního provozního a výcvikového zázemí, za zhruba 8,7 mld euro. Částka pokrývá rovněž izraelské přilbové displeje, výstražné radarové systémy, nízkofrekvenční rušičky, infračervené senzory IRST, atd., vybudování dvou servisních center, dodávky zbraní a logistickou podporu. Polovinu z celkové částky je Francie povinna utratit v Indii. První čtyři indické letouny Rafale dorazí do Indie v květu 2020 a dodávky skončí v dubnu 2022.

https://www.armadninoviny.cz/indie-prev ... ml#diskuze
https://www.businessinsider.com/france- ... ia-2019-10
https://www.indiatoday.in/india/story/f ... 2019-10-09

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od Rase »

Chorvatsko žádá o nabídku na olétané Rafaly

V rámci výběrového řízení na nový stíhací letoun, požádalo Chorvatsko i o francouzskou nabídku na olétané stíhačky Rafale. USA bylo požádáno o nabídku na nové F16V, Švédsko na nové Gripeny E/F. Pokud jde o olétané stroje, tak Itálie byla požádána o nabídku strojů Eurofighter, použité F-16 zase od Norska, Řecka a Izraele. Odpovědi očekávají do května a výsledek řízení by měl být znám v srpnu 2020.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Dassault Rafale

Příspěvek od HONZIK11 »

Tak Cesko ma 4x vetsi Hdp nez Chorvati. Cca 200 vuci 50. Srbsko 40.
To jsem opravdu zvedav co vyberou.
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“